|
Aankoop 964: een aantal vragen
Auteur |
Bericht |
FreudeamFahren
Gezinscontainer: 10 pits e61
Van A naar B via C en D: '87er 911 3,2 + '89er 964 C2Rozzydale
|
Aankoop 964: een aantal vragen
Een collega van mij werkt sinds een paar maanden regelmatig in Engeland. Hij raakte door rond de Kerst aan de praat met een collega ter plekke; die blijkt een hele trits Porsches te hebben (964, 993, 996 Turbo). De Nederlandse collega koestert al een hele poos de wens om een Porsche aan te schaffen. Wat blijkt? De Engelse collega wil afstand doen van zijn 964, omdat hij hem veel te weinig gebruikt. Het is een origineel Duits geleverde auto, dus linksgestuurd. De gegevens:
Porsche 964
Bouwjaar 1991 (M serie)
171.000 km
* Non metallic zwart met licht linnen leren interieur
* Dubbele airbag, airco, schuifdak, tempomaat, stoelverwarming, 17" Cup
* Sticker onder de kofferklep present
* Originele boekjes, krik, gereedschapset present
* Compleet roestvrij & netjes in de lak
Aantoonbaar onderhouden:
9/'91 5792 km
5/'92 22173 km
4/'93 45395 km
10/'94 68750 km
11/'98 102416 km (tot hier allemaal PZ Darmstad)
04/'01 116396 km
06/'03 133849 km
03/'05 151728 km
Verder zijn de wielen in 2005 weer helemaal netjes gemaakt en heeft de auto in 2007 nieuwe banden gehad, een nieuwe koppeling en nieuwe remblokjes. Ook zijn er een aantal olieleidingen vernieuwd.
De auto is mechanisch verder helemaal origineel, op drie zaken na. Er zit een open luchtfilter op. Het origineel is nog aanwezig. Er zit een handgemaakte roestvrijstalen uitlaat op, gemaakt door Hayward & Scott. De katalysator is daarbij komen te vervallen. Het originele uitlaatsysteem, inclusief originele kat, is nog aanwezig. De auto is gechiptuned. Van welke firma de chip komt is nog niet duidelijk, maar dat gaat de eigenaar nog opzoeken: het bonnetje zit in de klapper met onderhoudsgegevens. De mogelijke koper is voornemens de auto met het originele luchtfilter, een originele chip maar met de fraaie uitlaat eronder te gaan rijden.
De auto krijgt volgende week een beurtje (wordt tijd ook, maar daarover later meer). De auto wordt dan meteen helemaal nagelopen. Aan de hand van die beurt stelt de koper zijn vraagprijs dan ook vast.
Nu heb ik een aantal vragen, mede namens mijn collega, maar ook uit eigen nieuwsgierigheid naar de meningen hier.
1) Er zit twee maal een behoorlijk gat in de onderhoudsregelmaat ('94 tot '98, '05 tot '09). In die perioden is er dus heel lang met dezelfde olie gereden. Zouden jullie de auto hier om laten staan?
2) Zouden jullie de auto laten staan om de modificaties?
3) Er zit nu geen katalysator onder. Zou je de auto zo door de RDW keuring krijgen? Ik kan me voorstellen dat dat afhangt van het feit of de katalysator op het Engelse kentekenbewijs te vinden is?
4) Wat is zo'n auto waard op Nederlands kenteken? Enerzijds wil collega dat weten, zodat hij zich een beeld kan vormen wat verzekeren obv taxatie ongeveer kost; anderzijds is het natuurlijk interessant, ivm de vraagprijs.
Uitgaande van een schaal 1 tot 10, 6 is een voldoende, zou ik de auto een 7,5 tot 8 geven. Ik dacht daarmee aan een waarde van € 22.500,=, natte vinger, roep eens wat, een gokje.
Alle wijsheid, raad & antwoorden zijn van harte welkom!
|
10 jan 2009 11:09 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
1,2,3: neen
4: 21-25K
_________________________________________ oud is beter
|
10 jan 2009 11:21 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
ik sluit mij aan bij wolf z'n commentaar. De engelse APK (MOT) stelt lichtere eisen aan de CO2 uitstoot, in nederland kom je niet aan de CO2 eis zonder montage van de catalysator. Aangezien de invoerkeuring niks anders dan een APK is, zal je de catalysator toch moeten monteren. Mijn advies is trouwens als alles doorgaat de P eerst bij een P dealer of specialist APK proef te laten keuren. Dan weet je gelijk of het CO goed is en kan het ergenissen bij de invoerkeuring voorkomen.
Heb je trouwens ook al aan de koplampen gedacht?? Zitten de engelse of Duitse er nog in?? Dit ivm het andere lichtbeeld in Engeland (Links rijden)
Als eigenaar van een vergelijkbare 964 ook qua Km's heb ik de ervaring dat je ook even het motorblok op olie lekkage (cylinderpakkingen bij het blok) moet controleren. Het kan zijn dat ie al gemodificeerd is maar check het maar even, kan een hoop eurie's schelen.
Veel suc6
|
10 jan 2009 12:03 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Ik vind het vreemd dat iemand die 3 Porsches heeft staan, daarvan ééntje 4 jaar met dezelfde olie laat staan.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
10 jan 2009 12:23 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Imho is 25k stukken te hoog voor dat jaartal, km-stand en onderhoudshistorie (van een particuliere verkoper). Eerder 18k-20k.
|
10 jan 2009 12:39 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Gezien de waarde van de Engelse pond op dit moment kan het voor beide partijen idd interessant zijn om de P naar een € land ter verkopen.
Zou alleen wel opheldering vragen betreffende de onderhouds intervallen, koplampen en kat. Houd ook rekening met het restant BPM wat er nog bijkomt. Vraag me wel af: wat als de auto vanuit Nl naar GB is gegaan en daarna weer terug, moet er dan weer BPM betaald worden?
My 2 pennies........
Kijk anders ook eens op : http://www.autotrader.co.uk staan hele goedkope tussen, ook 993/996/997 voor weinig. Alleen 99% met het stuur aan de verkeerde kant.............
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
10 jan 2009 12:51 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Mijn 91-er komt zonder kat zonder problemen door de APK.
|
10 jan 2009 13:08 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nee, BPM is in beginsel gekoppeld aan de auto. Alleen indien teruggaaf BPM heeft plaatsgevonden moet er nogmaals BPM worden betaald...
|
10 jan 2009 13:12 |
|
|
horn
PF #57
|
LHD zijn over het algemeen in de UK goedkoper dan hier. Minder courant. 91'er heeft volgens mij amper meer bpm om af te tikken. Gewoon een goede akk laten doen. Geen idee of de huidige olie er al lang in zit of dat de laatste beurt niet is opgenomen in het lijstje...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 jan 2009 13:12 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Als dit echt alle beurten zijn dan is de wagen de laatste jaren niet echt met liefde onderhouden. Hij heeft nu al bijna 4 jaar geen garage gezien. Als het een a-technische eigenaar is en er is verder ook niemand anders die naar de wagen kijkt dan hebben we het toch gewoon over een slecht onderhouden wagen!!
P.S. Ik lees wel dat de koppeling in 2007 vervangen is.... en dan geen nieuwe olie ed. Geeft mij niet veel vertrouwen. De auto hoeft natuurlijk niet direct hopeloos te zijn, je moet echter wel op je hoede zijn.
|
10 jan 2009 13:31 |
|
|
FreudeamFahren
Gezinscontainer: 10 pits e61
Van A naar B via C en D: '87er 911 3,2 + '89er 964 C2Rozzydale
|
Allereerst bedankt voor alle input: dit is exact waar ik op hoopte! Het is met jullie anders overleggen dan met de mogelijke koper, die alleen nog maar denkt: "Oeh een Porsche, hij is ZO gaaf!". Zonder aankoopkeuring wordt er overigens niets gekocht hoor, dat heeft mijn Nederlandse collega zich al lang & goed in de oren geknoopt
De koplampen had ik nog niet aan gedacht; die zet ik op het lijstje.
Dat vind ik dus ook! Ik vind het ook raar dat je je 911 bij een specialist neer zet om de koppeling te laten wisselen, dat er niet iemand (specialist of eigenaar) met het idee komt om er meteen even verse olie op te doen... Ik zou 18 in Nederland als een koopje beschouwen... Of ligt dat aan mij? Ik heb een beetje rond gezocht op de verschillende sites en 964s bij een particulier zijn zeldzaam, dus een echt prijsbeeld kan ik me niet vormen. Meer input is welkom! Wat bedoel je precies met opheldering? Het is toch zoals het is? Of bedoel je verduidelijking van hoe de regels zitten en wat er nu precies op, aan en bij de auto zit? Staat er wel een katalysator op je kenteken? Ik heb een paar jaar terug een BMW uit Duitsland gehaald. Daar zat een katalysator onder, maar de RDW keurmeester kon in zijn systeem geen BMW van hetzelfde type vinden met de aslast zoals die op de Fahrzeugbrief stonden mét kat en heeft mijn auto dus als zonder kat ingevoerd. Volgens mij is APK zonder kat dan geen probleem. Als hij op kenteken staat moet hij volgens mij visueel aanwezig zijn (dus kat open maken, leeg halen, rechte pijpen erin, dichtlassen kan ook), zolang de waarden van de uitstoot maar ok zijn. De tip van een voorkeuring is trouwens een goede: je wilt niet aan het klooien komen bij de RDW. Internet maakt de LHD markt in GB zichtbaar en toegankelijk. Zoals ik in een ander draadje al schreef:
De huidige olie zit er volgens opgaaf van de huidige eigenaar bijna 20.000 km en bijna 4 jaar in. Al het onderhoud dat gedaan is door de huidige eigenaar heb ik in mijn oorspronkelijke vraag opgenomen.
_________________________________________ Hubraum statt Spoiler
|
10 jan 2009 13:40 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik constateer ook dat vanwege de daling van de pond momenteel alle porsches erg goedkoop zijn aldaar. Kijk eens op porsche.de, de goedkoopsten zijn heel vaak Britse porsches (die overigens het stuur voor ons aan de verkeerde kant hebben, helaas). Zeker als je een 997 zoekt moet je eerst door pagina's heen worstelen voordat je een niet Britse auto tegen komt.
|
10 jan 2009 13:54 |
|
|
md
|
Mee eens. 3 jaar geleden, dacht ik ook voor rond de 18 keuro's een goede 964 te kunnen kopen.
Ik kon in ieder geval niets vinden naar mijn maatstaaf.
Werd voor mij toen een goede 3.2.
|
10 jan 2009 14:51 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Ik woon in GB en ken de markt een beetje.
even een aanmerking: mistlicht staat rechts achter in de UK, Europa links achter. Dus dat kan een beetje aanpassing vragen. Bovendien, normaal gezien dicteert de keuring dat de lichten moeten worden vervangen. Maar sommige keuringsstations aanvaarden de plakkertjes op de lichten zodat de lichtstraal naar de juiste kant straalt. Het zou dus kunnen dan de 964 nog de europese lichten heeft.
Tweedens: een 964 met de gegevens die je opgeeft kost hier tussen 11500 en 14000 pond. Met 1.1 euro voor 1 pond (optimistisch) maak maar je sommetje!
Derdens: welke specialist heeft aan de 964 gewerkt? Want er zijn "specialisten" en oplichters. Het is jammer te horen dat de olie er al 4 jaar in zit: mijn SC heeft tussen 2000 en 2008 ongeveer 1200 km gereden, maar kreeg elk jaar een 20 000 km beurt in een porsche Centre!
Vierdens: laat een AKK /PPI (Pre purchase inspection) doen, best in de UK zodat je een overview hebt van de werken die een wagen dat weinig gebruilt is, wellicht nodig heeft. Laat de PPI niet doen bij de specialist die de wagen in onderhoud heeft, maar ergens anders. Zend me een pb als je adressen wil van 964 specialisten in een bepaalde geografische area.
Vijfdens: de beste chips komen van wayne Schofield en AMD, die de chip installeren met de wagen op de rollenbank voor en na. Als je de schofield chip hebt: goed. Andere alternatieven zijn de Ruf Chip (Er was een ruf dealer in Weybridge, Surrey). Laat maar iets weten.
Zesdens: een geboorde airbox is een common "improvement" sinds het artikeltje van Phil Raby in 911 & Porsche world om een beetje brul te hebben in je 964. Kijk eens op http://www.porsche964.co.uk
Groeten uit Nottingham,
Bert
|
10 jan 2009 15:18 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Uiteraard.
Maarre, het heeft alles te maken met de datum 1-1-1992. Vanaf dat moment moet er een viergasmeting worden gedaan. Daarvoor alleen CO.
|
10 jan 2009 15:22 |
|
|
FreudeamFahren
Gezinscontainer: 10 pits e61
Van A naar B via C en D: '87er 911 3,2 + '89er 964 C2Rozzydale
|
@ Bertroex: bedankt voor je input, ik reageer later, want ik sta nu met één been buiten de deur.
Beetje OT, maar toch. In theorie zou jij volgens mij nat kunnen gaan. Als je gecontroleerd wordt (APK, steekproef, maar ook door de lange arm der wet) en op je kenteken staat een kat, dan moet er ook visueel één aanwezig zijn.
_________________________________________ Hubraum statt Spoiler
|
10 jan 2009 15:28 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nou, van de buitenkant zie je niets. Als de de boel demonteert wel, maar die kans acht ik buitengewoon klein...
|
10 jan 2009 15:39 |
|
|
John
Cayenne
|
Re: Aankoop 964: een aantal vragen
1 tip van mijn kant uit...
Poets je tanden...velen in je omgeving zullen niks meer zien dan een brede grijns
|
10 jan 2009 18:08 |
|
|
FreudeamFahren
Gezinscontainer: 10 pits e61
Van A naar B via C en D: '87er 911 3,2 + '89er 964 C2Rozzydale
|
Het mistlicht is een goede tip. Een 964 heeft er niet "toevallig" twee af fabriek? Voor wat betreft de koplampen schat ik de mogelijke koper zo in dat wanneer er geen LHD koplampen in zitten die er meteen in komen. Gepruts met stickertjes is niks natuurlijk. De vraag is natuurlijk of de verkoper uitgaat van de "vaste land prijs" omgerekend naar ponden of gewoon van de Engelse prijs. Ook hij kan vanuit Engeland een Mobile of Autoscout advertentie plaatsen, met als bereik heel Europa. Ik ben benieuwd wat de prijs wordt. Het werk dat de huidige eigenaar aan de auto heeft laten doen is gedaan door Chelsea Carrera. Ik heb een beetje gezocht op het 'net: ze hebben zelf geen site, maar de berichten die ik vond waren positief. 911Virgin bijvoorbeeld heeft een positieve referentie op hun site staan. Het hoe en wat van die olie, daar gaan we zeker nog naar vragen. Zonder PPI geen deal! Zou je de adressen kunnen emailen? Alvast bedankt! De auto staat ten zuid westen van London: een specialist in de buurt zou mooi zijn. Misschien is JZ Maztech wel een optie: daar heb ik erg veel goede dingen over gelezen. Je vergeet *klik* Steve WongEr zit nu een volledig open filter op, zo'n cone vormig ding. Het verhaal van de airbox ken ik: ik heb een keer bij de Nordschleife staan kletsen met een Deen die deze modificatie net op z'n C4 had toegepast.
Dank voor het uitvoerige antwoord!
_________________________________________ Hubraum statt Spoiler
|
11 jan 2009 12:00 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Dat ligt eraan van welke markt de Porsche komt. In sommige europese lidstaten heeft de 964 al de kabeltjes in plaats links en rechts, maar is er een plastic klepje zonder lamphouder op de plek waar het mistlicht verboden is. Ik ken die jongens niet, dus kan ik geen commentaar geven. JZ Machtech die ken je al Jaz http://www.jazweb.co.uk/Early 911, Nick Moss http://www.early911.co.uk Lee is overgekomen van Paragon Porsche, dus hij heeft al de info vanaf de 3.2 carrera tot de 997 in huis Chris Turner http://www.christurner.com/inspections.htmCharles Ivey http://www.charlesivey.com/Contact-Us/Paragon Porsche http://www.paragon.gb.com/about/default.aspI stand corrected maar Steve Wong zit wel in Los Angeles. Ik heb graag dat ik mijn Porsche binnenbreng, waar men de wagen op de Rollenbank zet en metingen doet, de chip installeert, de metingen opnieuw doet en de juiste bijstellingen in de fuel/air en wat nog programma's doet zodat je specifieke Porsche optimal presteert. Beetje moeilijk in het gaval van Wong.
K&N filter wellicht? In dat geval: geeft niet noodzakelijk beter vermogen noch geluid!
Laatstens, de Engelse eigenaren weten ook wel dat hun wagen meer opbrengt op het continent maar, een goede prijs in ponden is wat de overgrote meerderheid nastreeft.
Veel succes en keep us posted!
Bert
|
11 jan 2009 16:44 |
|
|
FreudeamFahren
Gezinscontainer: 10 pits e61
Van A naar B via C en D: '87er 911 3,2 + '89er 964 C2Rozzydale
|
Thanks, kost dus de wereld niet om aan te passen. Thanks! Beetje OT, maar goed... Dat kan Wong grotendeels ook, maar dan op afstand. Je mailt hem de specificaties van jouw auto (bouwjaar, leeftijd, maar ook zaken als uitlaat, luchtfilter, eventuele andere nokkestokken etc). Door zijn jaren lange ervaring weet hij een héél eind hoe en wat; daarnaast zijn de variabelen bij ongeblazen motoren natuurlijk ook niet héél erg groot. Als je je auto daara op de rollenbank zet en hem de uitdraai mailt, past hij de chip aan op wat hij daar aan treft, voor zover nodig. Met een laptopje op schoot terwijl de motor draait en belast wordt is natuurlijk net even anders, maar Wong heeft wereldwijd een ijzersterke naam, dus ver zal het er niet naast zitten. "Hij is rood van kleur en rond als een beschuitbusje. Beetje taps toelopend.", aldus mijn koopgrage collega. De originele airbox komt er sowieso weer op, met een regulier papieren Porsche filter. Originaliteit troef. Ik ben zeker benieuwd wat de vraagprijs gaat worden. Of mijn collega het goed vindt om dat zo en plein publique te delen is even vers twee. Ik ga hem de link van dit draadje mailen, zodat hij één en ander kan nalezen. Of hij zich zelf aanmeldt is eventjes de vraag: hij is niet zo internet minded. Nu het volgende. Ik zat zojuist in de auto nog eens wat na te denken.
Moet het blok niet uit de auto om de koppeling te wisselen? En als het blok eruit moet, dan zullen alle leidingen los moeten. Dus dan moet je de olie er toch uit laten lopen? Het lijkt mij wel héél sterk dat de olie toen is opgevangen in een emmertje en weer teruggemikt is.... Zo maar een gedachten. Navraag zal het leren uiteindelijk. Zit ik te bazelen of klopt de gedachtengang wel zo'n beetje?
_________________________________________ Hubraum statt Spoiler
|
11 jan 2009 17:46 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Blok moet eruit ja. Klinkt inderdaad niet erg logisch dat je dan om een paar tientjes te besparen de olie niet meteen vervangt.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
11 jan 2009 17:57 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Weet jij hoeveel dertien liter olie kost
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
11 jan 2009 17:59 |
|
|
Stijn van Kooten
|
$50 per vat
|
11 jan 2009 18:33 |
|
|
horn
PF #57
|
Nee hoor, ik hoorde nog niet zolang geleden dat hij nooit meer onder de $120 zou komen
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 jan 2009 19:48 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|