Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 0:31

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Schade aan Porsche door slecht wegdek (bodem geraakt) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
944 Turbo + 944 n/a trackcar
Simpelveld
Bericht Schade aan Porsche door slecht wegdek (bodem geraakt)
Hallo,

Afgelopen week heb ik met mijn 944 Turbo de bodem geraakt. In de weg zaten links en rechts op dezelfde plaats verzakkingen, waardoor het midden van de weg opeens te hoog was voor de Porsche. Hier heb ik dus de weg geraakt.

Foto's ter verduidelijking:

Afbeelding
De donkere beschadiging in het midden is de beschadiging van mijn auto, de strepen in het wegdek komen ook overeen met de vorm van de carterpan. Zoals je ziet ben ik niet de enige die hier de grond heeft geraakt...

Afbeelding Afbeelding
Misschien dat het hierop een beetje te zien is, links en rechts (vooral rechts) is de weg ingezakt, waardoor er een holle weg ontstaat.

Het was 's nachts gebeurd, toen ik thuis kwam kon ik dan ook geen schade aan de auto zien. De volgende morgen bleek dat er een plas olie onder de auto lag. Toevallig had ik de dag van tevoren nog olie bijgevuld, dus ik wist dat hij helemaal vol was voordat dit gebeurde. Ik heb de olie gepeild en die stond weer op het laagste punt, ik was dus ongeveer een liter kwijt.

Ik heb contact opgenomen met de verzekering, aangezien ik rechtsbijstand heb, wil ik ze laten proberen de schade op de gemeente te verhalen. Deze zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van de wegen, als de weg goed was onderhouden had ik geen schade.

Maar nu komt het vreemde gedeelte: De auto lekt nu niet meer.

Dit is op dinsdag gebeurt. De zaterdag erna ben ik naar de garage gereden om de schade te bekijken. Ik heb van tevoren olie bijgevuld, maar deze zit er nu nog steeds in. We zijn alweer 4 dagen verder en in die tijd is er geen drup olie meer verloren gegaan.

Bij de garage werd gezegd dat de voorste oliekeerring kapot was. Verder was er wel schade aan de carterpan te zien, maar deze was niet ernstig.

Maar hetgene wat ik nu niet snap is: Waarom lekt de auto niet meer? Zelfs na 4 dagen is er geen druppel olie meer uit... Dat kan toch niet met een lekkende oliekeerring?

En hoe kan het dan dat de auto in 1 nacht tijd wel een liter kwijt is geraakt? Dat is toch vreemd?

27 aug 2008 14:27
Profiel
Bericht 
Balen voor je, maar denk dat je alleen kans maakt bij rijkswaterstaat als je aan kunt tonen dat je auto op originele hoogte van Porsche af fabriek staat, is hij verlaagt komen ze met regeltjes en wetjes waar je auto aan moet voldoen volgens RDW specificaties en kun je het wel schudden.

Olie kan ik niet verklaren, maar waarschijnlijk is de auto zo geschrokken van de klap en pijn gehad hebben dat hij even een traantje olie moest weg pinken. :wink:

27 aug 2008 15:25
PorscheForum Rakker
Simpelveld
Bericht 
Mijn Porsche is niet verlaagd, dus dat is het probleem niet :)

Ik denk dat dat ook de beste verklaring is voor de olie :D

27 aug 2008 16:12
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht 
En daar betalen we nou met z'n allen wegenbelasting voor...
:bang:

27 aug 2008 16:25
Profiel
PorscheForum Junkie
ex Midnight blue 928 GTS 1995
Heerenveen
Bericht 
breek me de bek niet open :x

27 aug 2008 19:42
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
zijn richtlijnen voor waar je je de tandjes van schrikt. Hier in de straat is een drempel aangelegd waar ik met de (af fabriek) mini niet op kon rijden zonder hem te raken. ik een klacht ingediend bij de gemeente - krijg ik een heel document toegestuurd waaraan een verkeersdrempel moet voldoen qua maten. En verrek, hij was binnen de toleranties... :shock: dat ding zit inmiddels vol met allerlei krassen, butsen en strepen, maar no way dat ze iets doen. Ik wens je sterkte, rechtsbijstand kost je toch niks, maar ik geef je weinig kans...

27 aug 2008 19:46
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
turbocruiser schreef:
En daar betalen we nou met z'n allen wegenbelasting voor...
:bang:

Houderschapsbelasting heet dat tegenwoordig .... dus niks meer met wegen te maken :roll: :shock:

27 aug 2008 19:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex 964 Turbo 3.3
Bericht 
<offtopic>
ja houderschapsbelasting is de betere manier, en dan je auto schorsen en na 1 jaar weer terug naar't postkantoor en centjes aftikken omdat ik de schorsing wil verlengen, stelletje idioten.... :evil:
vroegah kon ik gewoon dat ding in m'n schuur zetten en stoppen met de wegenbelasting en klaar was paul.
</offtopic>

Raar van die olie maar gelukkig geen schade en dus ook geen eindeloze formulieren en rechtsbijstands perikelen benodigd :wink:

27 aug 2008 21:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Bij mij voor de deur ligt ook een drempel. Haast geen enkele auto komt er overheen zonder die te raken. Zit inmiddels vol groeven en menig auto uit de buurt is al aardig beschadigd aan de onderkant. Ikzelf heb er gelukkig geen last van omdat de drempel precies voor mijn oprit ligt en ik daar dus nauwelijks nog snelheid heb. :)

28 aug 2008 9:48
Profiel WWW
Bericht 
Ja ja, ook bij mij is zo een soort drempel in de vorm van een inrit in onze zijstraat... Als je daar ook maar iets te hard inrijdt dan raak je hem... Ik weet het, maar sommige mensen... Doet pijn aan de oren! Elke keer weer... Grrrruk!

Ik heb ooit eens mijn 16 inch velg voor onder mijn Opel Corsa aan gort gereden door een kuil in de weg! Ook 's nachts...
Velg krom en ik kon hem weg gooien!!! :x
Ik overdag terug gereden met mijn originele velg... Bleek de kuil in de berm te zitten... :oops: :oops: :oops:

28 aug 2008 11:36
Profiel
Westervoort
Bericht 
:drunken: :twisted:

28 aug 2008 12:01
Profiel
Bericht 
Brief schrijven naar de gemeente cq wegbehheerder, je kan ze aansprakelijk stellen , wordt ook in de meeste gevallen toegekend!
Heb onlangs een achterwiel krom gereden op een dijk , (waren bezig met onderhoud) maar zonder waarschuwingsborden!!! dus het wiel zakte in n aardig gat , resultaat krom, en niet meer te herstellen!! Daar ligt de brief ook voor klaar en gaat richting verantwoordelijke!

hier vind je een modelbrief voor dit soort geplas

http://www.anwb.nl/verkeer/aanrijding-e ... erder.html

28 aug 2008 14:19
PorscheForum Rakker
997 Turbo S, zwart ex:997 4S Cabrio, wit ex:Boxster 987, zwart ex:964 C2 Cabrio Amethyst
Rotterdam
Bericht 
Ja, maar waarvoor aansprakelijk stellen? :roll: Hij lekt geen olie meer :roll: Snap er geen bal van. Lag die olie er misschien al eerder, van het bijvullen misschien?

28 aug 2008 14:23
Profiel WWW
Bericht 
in elk geval voor beschadiging karterpan toch? of snap ik t nu niet meer 8)

28 aug 2008 14:24
PorscheForum Rakker
997 Turbo S, zwart ex:997 4S Cabrio, wit ex:Boxster 987, zwart ex:964 C2 Cabrio Amethyst
Rotterdam
Bericht 
O ja, sorry Zuugnap. :)
Tja...heb jaren een Alfa Spider gereden en daarbij is een beschadigde carterpan heel normaal :D

28 aug 2008 15:19
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Simpelveld
Bericht 
Robin G. schreef:
Ja, maar waarvoor aansprakelijk stellen? :roll: Hij lekt geen olie meer :roll: Snap er geen bal van. Lag die olie er misschien al eerder, van het bijvullen misschien?

Ik snap er zelf ook geen bal van, vandaar dat ik het hier ook vraag :D Die olie lag er niet eerder, want zodra ik zag dat hij lekte heb ik er een stuk karton onder gelegd, en daar druppelde het op.

28 aug 2008 17:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Simpelveld
Bericht 
zuugnap schreef:
in elk geval voor beschadiging karterpan toch? of snap ik t nu niet meer 8)

Volgens de man van de garage was de voorste oliekeerring lek, maarja... dan verlies je niet 1 liter olie in een nacht en daarna niets meer...

28 aug 2008 17:47
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4 1990
utrecht
Bericht 
kan het zijn dat je motor heel heet was en daarna niet meer zo heet geweestt is? wellicht dat de lekkage weer optreed en de olie dunner ise en/of het metaal meer uitzet?

28 aug 2008 18:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Simpelveld
Bericht 
Ik denk dat ik die nacht toen het gebeurt is ongeveer een 60 km heb gereden (waarvan een 3 a 4 km nadat ik de grond had geraakt). Toen ik een paar dagen later naar de garage ben gereden heb ik nog 50 km gereden, dan had hij toen toch ook moeten lekken?

28 aug 2008 18:56
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Robin G. schreef:
Tja...heb jaren een Alfa Spider gereden en daarbij is een beschadigde carterpan heel normaal :D

Ja, maar een liter olie 's ochtends onder je auto ook. Dus wat zeur je eigenlijk :mrgreen: :cheesy:

28 aug 2008 19:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Rotterdam
Bericht 
:cheesy:

28 aug 2008 19:39
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Simpelveld
Bericht 
Ik heb de auto net ongeveer een kwartier laten lopen... er is geen olie gelekt. Had hij wel moeten lekken als de oliekeerring lek was? (of als er iets anders lek was)

Vraag blijft dan: Waarom heeft hij eerst wel die liter gelekt, er is wat gebeurt toen hij de grond heeft geraakt, een auto lekt toch niet zomaar een liter olie :D

29 aug 2008 15:10
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
Bericht 
wellicht met bijvullen te veel bijgevuld en heeft de auto het er uitgegooid, is op een balkje blijven liggen of wellicht doorheen gesijpeld, en dat lag er dan de ander ochtend naast

29 aug 2008 22:58
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Simpelveld
Bericht 
Hey,

Ik heb helaas lang niks meer van mij laten horen (niet alleen hier in dit onderwerp, maar op het hele forum). Was de afgelopen tijd een beetje met mijn gezondheid het rotzooien (darmklachten, maar dat willen jullie vast niet weten :roll:) waardoor de Porsche een beetje op de 2e plaats kwam te staan

Maar ik heb weer nieuws. Afgelopen week heeft een expert van de verzekering naar de Porsche gekeken (samen met jan-de-garage-man van een Bosch garage). Ze zijn tot de conclusie gekomen dat er een heel klein scheurtje in mijn carterpan zit. Verder vond de expert dat ik ook recht had op 75 euro voor de schade aan mijn middendemper (3 krasjes). De rechtshulpverzekering is dus nu aan het werk gegaan om de opgelopen schade te verhalen bij de gemeente.

30 jan 2009 18:03
Profiel
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Bericht 
Voor 75 euro is het meer een principe verhaal geworden. (voor jou verzekeraar zijn de mensen die jou rechtsbijstand geven vast snel duurder dan 75 euro...) Desalniettemin wens ik je zeker veel succes, hopelijk lukt het!

30 jan 2009 18:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende