Auteur |
Bericht |
josboxster
Boxster, Alfa Spider, Mini cooper S '99 (pré BMW)Barendrecht
|
 licentie gehaald
Jaja afgelopen vrijdag na een dag zweten in de auto mijn race licentie gehaald bij Dillon Koster. De theorie was zoiezo een eitje, dat rijden was toch wat lastiger. Omdat het ik zonde voor de boxster vond had ik een 325 (e30) gehuurd. Afgetrapt apparaat dus....eerste rondje inrijden, regende al enige tijd lees glad en dus voorzichtig opbouwen. Kom ik de luyendijk uit naar het rechte stuk (1ste rondje), gas erop en vliegt zomaar de bestuurdersdeur open: idd wat dan ja: auto stuurloos in de rondte en na 900 graden ofzo tot stilstand. De pits in en het slot was dus stuk (hij zat echt goed dicht!)
Andere auto gekregen, met een beetje schrik erin weer het circuit op en jawel het regende nog steeds. Toch wel glad, iedere bocht voelde ik hem bijna gaan. De tweede ronde met de 2de auto toch maar weer wat gas erop, audi S in, uit en gas erop.......jawel je voelt hem aankomen: dat was de linker voorkant en achterkant afwisselend tegen vangrail: achter viel het mee maar de voorkant had best een soort van schade
Auto naar de pits gereden en toen zat de schrik er echt serieus in, stap uit de auto en toch maar even kijken, das boffen: liggen er slicks met dit weer onder. Geen wonder dat hij iedere bocht bijna uitbrak.
Slot was gerepareerd dus weer de andere 325 in. Instructeur ernaast en dan maar weer rustig zelfvertrouwen opbouwen bij iedere bocht.
Ik heb al vaken met de boxster gereden en dit ging altijd prima en ook nog behoorlijk hard naar mijn idee, nu ging ik echter echt als een slak en durfde gewoon het gas niet meer in te trappen na de 2 ongelukken.
Na een aantal rondes toch maar weer wat meer gas erop scheivlak op gas, gas, uitremmen.....shit glad wegdek, laat remmen en geen abs: rechtuit het grind in. Dat viel mee met de vorige 2 keer.
Gelukkig werd het droog en nam de snelheid evenals het vertrouwen langzaam toe. Na de training gingen we voor het examen nog even sprinten. Vol gas op de tarzan af, terug naar zijn 3, insturen en ja daar gaat het gas er weer op.....kom op gas....gas...hallo gasssssssssss:.....niks dus
Koppeling eruit geblazen, ik dacht dat ik gek werd: deur waait zomaar open, slicks eronder en dan ook nog gewoon even de koppeling eruit: Huur dus gewoon een seat als je dit gaat doen en geen BWM is mijn advies!
Oja moest ook nog een keer de BMW terug brengen vanwege een koelvloeistofslang die gesprongen was en het net leek of de motor in de fik stond.
Gelukkig ging het in auto 6 tijdens het examen hartstikke goed en had ik echt het vertrouwen in de auto of vol op het gas door te rijden en dus geslaagd. Dat is toch wel lekker hoor: vol gas die bochten door, beetje spelen tussen driften en grip houden en dan weer vol het gas erop: heerlijk!
Terugkijkend een enerverende dag die uiteindelijk succesvol is afgesloten. Toch zou ik op een droge dag lekker mijn eigen auto pakken want dat voelt veel vertrouwder en veeeeeeeeeeeeel kwalitatiever aan.
Dus nu op zoek naar een 944 op 968 cs ofzo 
_________________________________________ Je leeft maar 1 keer.........
|
08 feb 2009 20:38 |
|
 |
KC
My ride:
Cayman S 987
----------------------------
Ex 996 (m030, m220)
Ex: Boxster S,
Ex 944 TurboDen Haag
|
He Jos,
Gefeliciteerd! Heb zelf verleden jaar m'n (EU) licentie gehaald en een aantal keer met m'n 944 turbo op zandvoort gereden. Man, dat is zo te gek...
De vrijrijden-dagen van de rensportschool zandvoort zijn ideaal om even de boxster uit te laten en te leren kennen. --> http://www.vrijrijden.nl/agenda.htm
Ps, mijn 944 turbo is te koop mocht je een leuke trackday porsche zoeken... http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=21114
Ik ben er nog niet over uit wat voor auto ik voor trackdays wil gaan gebruiken.
_________________________________________ Passie: "Je porsche parkeren en vervolgens nog 3 keer je nek verdraaien om te genieten van de beauty die je net hebt geparkeerd"
Laatst bijgewerkt door KC op 08 feb 2009 21:23, in totaal 1 keer bewerkt.
|
08 feb 2009 20:52 |
|
 |
barolo
3.2S010
|
Gefeliciteerd Jos, maar dat jij nog geslaagd bent met zo veel pech..... 
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
08 feb 2009 20:59 |
|
 |
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
Gefeliciteerd!
Dit niet wat voor je?
http://www.944forum.com/forum/showthread.php?t=10389
Kan zijn dat je je eerst even aan moet melden op deze site.
Maar ik denk dat Harry (Porsche356sc) zich hier binnenkort ook wel meldt.
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
08 feb 2009 21:09 |
|
 |
Peperbus
Cayenne S 2006071
|
Licentie...ze hadden je beter een lidmaatschapkaart van de Wegenwacht kunnen geven
GEFELICITEERD!
|
08 feb 2009 21:21 |
|
 |
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
GEFELICITEERD
En wat een pech heb je gehad, zijn hiervoor nog "spelregels" oid 
|
08 feb 2009 21:34 |
|
 |
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Van harte!
Was je al medisch gekeurd? Ik houd mijn hart vast bij zo'n verhaal als je nog naar de dokter moet.....
_________________________________________ Make the most of now!
Laatst bijgewerkt door donkey op 09 feb 2009 14:34, in totaal 2 keer bewerkt.
|
08 feb 2009 22:32 |
|
 |
Peter968
Cayman 981SMaasdam
|
Van harte Jos! Wat een verhaal met die BMW's man, maar beter schade aan die oude barrels als aan je boxster lijkt me.
Als je eens wilt 'proefrijden' in een 968 laat dat dan maar weten.
Peter
|
08 feb 2009 23:07 |
|
 |
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Gaaf hoor, gefeliciteerd! Zou ik ook wel willen, maar zo te horen mag je toch ook blij zijn dat je niet met de Boxster was!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
08 feb 2009 23:13 |
|
 |
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Gefeliciteerd Jos!
Ben ook op zoek naar een circuit auto... zullen we er 2 bestellen, krijgen we misschien kwantum korting 
Laatst bijgewerkt door Gert op 08 feb 2009 23:29, in totaal 1 keer bewerkt.
|
08 feb 2009 23:28 |
|
 |
racebeus
Porsche 964 Jubilee (viola) van GT Spirit 1:18
Ex 944 en ex 968Achterhoek
|
Gefeliciteerd Jos,
een "waardig" eind aan een "zwaar" examen
Denk toch dat je je uiteindelijk vertrouwder voelt in je "eigen" wagen die je van binnen en buiten goed kent.
S6 met je racecarriere 
_________________________________________ ieder zijn meug!
|
08 feb 2009 23:29 |
|
 |
Rad911
997 SLoosdrecht
|
Wat een verhaal! Eind goed, gefeliciteerd!!!
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
08 feb 2009 23:32 |
|
 |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Van harte! Maar wat een 12 steden 13 ongelukken verhaal!  Toen ik mijn licentie behaalde, glibberden die BMW-tjes (ook met regen) ook alle kanten op. 
|
09 feb 2009 0:36 |
|
 |
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
lekker betrouwbaar die e30's....... maar iig je licentie gehaald, knap!
hier meer info over de wagen die Maarten al noemde:
http://www.raceforfun.nl/Pages/page8/page8.html
grt
Harry
_________________________________________ _____________________ racen? > http://www.raceforfun.nl RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...
|
09 feb 2009 0:40 |
|
 |
Newt
Papendrecht
|
Laatst bijgewerkt door Newt op 10 feb 2009 11:41, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 feb 2009 9:29 |
|
 |
josboxster
Boxster, Alfa Spider, Mini cooper S '99 (pré BMW)Barendrecht
|
ja ongelooflijk verhaal inderdaad maar wel waar. Je hebt in ieder geval weer wat te vertellen. Het gekke is toch dat je op een gegeven moment aan jezelf gaat twijfelen. Ondanks dat dat nergens op slaat als je nadenkt. Maar ik weet wel dat ik met regen het circuit voorlopig niet opduik, wacht wel af dat het droog is 
_________________________________________ Je leeft maar 1 keer.........
|
09 feb 2009 10:20 |
|
 |
Lydia
|
Super, gefeliciteerd beiden. Heb ook in de stromende regen de licentie gehaald. Maar wel in mijn eigen wagen en dat heeft ook wel zijn voordelen: je kent die natuurlijk!
Zoveel dat tegen zit en tóch slagen! Hélemaal goed! 
|
09 feb 2009 12:10 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
gefeliciteerd,maar steld het nu allemaal zoveel voor?ik heb het idee dat iedereen dit kan.je kan het al in een dag halen.
wat ik dus bedoel,wat heb je er nu percies aan?en wat kost het ongeveer om je licentie tehalen met je eigen auto?
anton964
|
09 feb 2009 13:10 |
|
 |
josboxster
Boxster, Alfa Spider, Mini cooper S '99 (pré BMW)Barendrecht
|
Het steld wel degenlijk wat voor, ondanks de tegenslagen wel gehaald maar zo zeker was dat echt niet. Ik reed dus heel lang na de crashes veel te langzaam in de rondte.......ik zou het dus niet halen dat was mijzelf ook wel duidelijk. Pas de laatste paar rondes konb ik de knop omzetten en dus echt op het gas gaan. Met het examen had ik zoiets van als ik me ergens enogzins inhou heb ik het per definitie niet gehaald dus is er ondanks de pech en angst maar 1 optie vol gas en maar zien waar het schip strand: dat ging gelukkig dus goed en dat boezemd weer vertrouwen in en een hele grote
Kost je met de eigen auto 1000,-
_________________________________________ Je leeft maar 1 keer.........
|
09 feb 2009 14:17 |
|
 |
donkey
964 C4 1990utrecht
|
tsja wat stelt het voor? Wat men wou (wil) zien is dat je de auto op de grens kan rijden. Dit betekent dat je met piepende banden door de bocht moet kunnen gaan. Verder is het handig als je iets weet van rempunten en ideale lijnen. THeorie is een kwestie van het knaf handboek doorlezen en de betekenis van de diverse vlaggen en speciale situaties herkennen. HEb je dit onder de knie dan kun je idd alleen meedoen aan het examen en afrijden. de meeste mensen nemen een cursus van een 1 of 2 dagen om bovenstaande goed onder de knie te krijgen. Meer info op de site van de knaf.
_________________________________________ Make the most of now!
|
09 feb 2009 14:21 |
|
 |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
van harte gefeliciteerd!!! nu kan het echte werk beginnen! 
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
09 feb 2009 14:33 |
|
 |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=7695&start=0  Al een iets ouder draadje, maar toch wel handig lijkt me.
Ik was een duidelijke regenrijder: in de regen IEDEREEN voorbij, met droog weer werd ikzelf regelmatig ingehaald. Hoe dit zo kwam: geen idee. Met het examen regende het godzijdank, heb er geloof ik 9 ingehaald, en ben zelf niet ingehaald.
|
09 feb 2009 14:49 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
aha dus het komt er op neer dat je binnen een bepaalde tijd een rondje moet kunnen rijden zonder dat het mis gaat?
rijd er dan ook iemand mee?of moet je het allleen doen?
anton964
|
09 feb 2009 15:33 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
je rijdt alleen, ze kijken vooral naar je lijnen (bochtenwerk) en of je je poot op het gas durft te houden
gaat niet om een bepaalde tijd, anders zou je als een bejaarde in een gt3 rond kunnen rijden en als een wezenloze in een e30 om dezelfde tijd te halen
_________________________________________ Got coffee?
|
09 feb 2009 15:49 |
|
 |
donkey
964 C4 1990utrecht
|
in alle bochten staan examinatoren die vnaf de zijlijn bepalen of jij hard genoeg gaat/ op de grens rijdt. Piepende banden (of gedeeltelijk uitbrekende auto's) laten daar geen twijfel over bestaan. Met een snelle auto ben je dan ook eerder in je nadeel dan voordeel. Men weet hoe snel die kunnen en als jij dan voorbij komt tuffen.... Een langzame auto daarentegen met hard opgepompte banden (volvo 360 oid) heeft al last van piepende banden als je naar het stuur kijkt 
_________________________________________ Make the most of now!
|
09 feb 2009 15:51 |
|
|