Auteur |
Bericht |
Clemento
|
schakelen (944) bij hoeveel toeren
Begin al vertrouwd te raken in m'n P. Eerst was het schakelen bij 2000-3000 toeren en soms een keer flink doortrekken tot 6000. Overigens alleen met warme motor als de oliedruk op 2 bar staat bij stationair. De laatste dagen heb ik wat meer scheur kriebbels en ga de eerste 2 flink door en dan snel door schakelen naar 5. Ben benieuwd heb mede P genoten door de toeren gaan.
|
21 feb 2009 2:18 |
|
|
horn
PF #57
|
hand op de pook en bij 2000 toeren opschakelen
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 feb 2009 7:41 |
|
|
cabrio wim
|
Is ook weer zo'n pol die moeilijk is voor te kiezen.
Normaal hier in de buurt altijd tussen 3 en 4000, zijn hier toch allemaal 80 0f 100 km wegen.
Maar als ik op de snelwegen zit of in Duitsland, zal ik eerder doorschakelen bij zo'n 5 a 6000.
Ligt er ook veel aan staat motor koud of warm.
|
21 feb 2009 8:26 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Afhankelijk van mijn humeur.
|
21 feb 2009 8:46 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Tijdens het warm rijden zorg ik dat hij niet boven de 3500 toeren draait.
Als hij lekker warm is dan ligt het aan het moment, maar hij komt zelden in de 6000 toeren.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
21 feb 2009 10:42 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Ik schakel als ik lekker kan doortrekken rond de 4000 toeren... dan hoor je lekker dat geluid! (oke, oke... ik weet dat het maar een Boxster is )
En voor de rest binnenwegen ed. schakel ik meestal vrij rap door... mits ik een sprintje doe bij de stoplicht
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
21 feb 2009 10:47 |
|
|
Reñger
911 3.2 Targa 1987Oosterhout (NB)
|
Rad911 +1
Als ie eenmaal warm is, hangt het van de omstandigheden af. Op Zandvoort gaat ie anders dan op een tweebaansweg.
_________________________________________ PF rakkertjes fietsje nodig? http://www.byxx.nl Grote PF rakkers ook? http://www.bigbyxx.nl
|
21 feb 2009 10:50 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Toch niet tegen ene "mike" in een VR6 he? Dat verlies je namelijk kansloos
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
21 feb 2009 10:52 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Nooit leunen op je pook, dan sloop je de bak.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
21 feb 2009 11:08 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ik denk dat er toch wel 'n wezelijk verschil zit tussen 'n 911, 944 of welk ander type Porsche dan ook
Schakelen - net voordat de toerenbegrenser in komt
Topic-titel aangepast
|
21 feb 2009 11:13 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Als de motor koud is max. 3000 toeren. Daarna tussen de 3 en 4000, af en toe trek ik wel even door in de toeren als de motor goed warm is.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
21 feb 2009 11:28 |
|
|
cabrio wim
|
Nu weten we waarom je motor door die man is opgeblazen.
|
21 feb 2009 12:17 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Inderdaad, Wim. Daar houden we het maar op.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
21 feb 2009 12:19 |
|
|
Clemento
|
Kan me voorstellen dat je een auto met heel veel pk misschien niet zo vaak in staat bent het onderste uit de kan te halen ivm snelheidslimiten hier in het land. Maar bij de meeste automotoren begint het rode gebied toch bij 6500 of is dat bij 911 anders? Bij motorfiets gaat het tegenwoordig ruim over de 10.000 en mijn oude kawa heeft het rode (verkleurde) gebied bij 9300. Toen ik pas motor reed met 18 jaar (dus bijna 30 jaar geleden). Reed ik met een 360 cc Yamaha altijd tot de limiet bij het optrekken koud of warm. Olieverbruik was ook schrikbarend hoog geworden bij 25.000 op de teller. Niet dat ik er veel van geleerd had want het 2x een Scoda Rapide (Jan Lammers) http://www.youtube.com/watch?v=_KEi1v0ozvU en die ook helemaal op gereden binnen een jaar door echt het onderste uit de kan te halen met optrekken koud of warm.
Met mijn eerste kawasakie z1100 inj hetzelfde.
Weet inmiddels dat motoren wel tegen hoge toeren kunnen maar niet als ze koud zijn. Stijtage is dan erg heftig. Wellicht ook meer als de motor warm is maar P -motor die warm is moet toch wel ergens tegen bestand zijn hoop ik. Overigens kan ik me voorstellen een P911-oldimer rijder die wellicht zelden in hoge toeren zal rijden om zijn wagen te sparen. Een revisievan een P-motor kost toch duizenden E
Op de rechte weg rij ik gewoon in de hoogste versnelling maar op een lekker bochtige weg is het toch wel lekker na een bocht ff lekker fink door te trekken. Natuurlijk ook soms bij het stoplicht en afhankelijk van je stemming.
Overigens rijd ge P944 tot nu toe tussen 1:10.5 en 1:11.5 en heb nog geen getal onder de 10 meegemaakt. Veelal lange rechte stukken gereden met 100-130.
|
22 feb 2009 0:45 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
@ Clemento => Volg de Skoda-Rijder
|
22 feb 2009 0:59 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Die rijden soms óók Porsche Ik iig wel...
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
22 feb 2009 1:00 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
22 feb 2009 3:50 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Euh, heeft in eerste instantie juist niet direct met gewone slijtage te maken. Het dragende vermogen van koude olie is juist uitstekend (hoe dikker de olie hoe beter het dragende vermogen), het enige probleem is het rondpompen. Als dat niet goed gaat is het dus niet 'gewone' slijtage, maar je laat de motor dan gewoon met een slechte olievoorziening draaien.
Punt 2: als jij met een koud blok gas geeft dan veroorzaak je gigantische temperatuur gradienten in het materiaal, de thermische spanningen die hierdoor ontstaan zijn juist het meest gevaarlijk, de onderdelen brokkelen dan namelijk gewoon af.
Mn broer kocht ooit een oude ford sierra diesel. Binnen 1000km was het blok vastgelopen en bij demontage was er dus inderdaad 1 zuiger die niet zijn oorspronkelijke vorm had. Rond ongeveer een kwart van de omtrek was een mooie afronding met een straal van ~1cm, pikzwart, en volledig verbrand. Gevalletje van in het verleden raggen met een koud blok.
|
22 feb 2009 12:11 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
22 feb 2009 12:16 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
ik vind het overigens (niet met 944 maar 911 3.2 dus) ook erg leuk om even in de toeren te klimmen op de snelweg, zo tot ca. 6.000 rpm, om vervolgens weer op de motor af te remmen tot onder de 4.000rpm. Dat snelle afremmen op de motor zie ik als een typische karaktertrek van sportauto (zeker nu ik sinds kort een XC60 automaat rijd - daar rem je natuurlijk nauwelijks nog op de motor ).
is dat terug laten remmen op de motor overigens ook te ervaren in een 944? (lijkt mij nl. ook in de toekomst nog best eens leuk om ook een 944 te rijden, als de tijd en het geld het ooit zouden toelaten)
|
22 feb 2009 12:21 |
|
|
flm900
|
dat was zeker een sierra 1800 td,deze waren ook bar slecht,heb er verschillende gekenddie in de wand van de cylinder gatan gebrand hadden.
en dan nog even dit.heb ooit gehoord dat als je met vol synthetische olie rijd je smering bij een koudestart veel sneller gebeurd,klopt dit.
|
22 feb 2009 12:27 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Dat geeft de motor zelf toch door, gewoon instappen, gas geven en als de motor begint te haperen even schakelen.....
Voor de rest best nuttig dit topic.
|
22 feb 2009 13:02 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ietsje eerder Gert
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
22 feb 2009 13:10 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Ohhh dus dat was de bedoeling, bedankt voor de tip Olaf!
|
22 feb 2009 13:26 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Mmmmjaaaa well, dit is toch een ongewone vraag.
Eerstens: over welke 944 hebben we het? Een S2- veel torque: je kan rijden als een diesel-, of een 2,5litre 16 ventiler, de 944S, die niets had in de bodem en alles gaf vanaf 5500 rpm?
Tweedens: wat is de staat van onderhoud van de motor. Compressie, riemen, tensioners, rollers, laatste onderhoud, olie/filters enz
Derdens: hoe "voelt" de motor aan. Oud heertje altijd op 3000 rpm geschakelt of is de motor erg vlot, willing to rev, goede trekkracht in alle toeren enz?
Vierdens: ik laat een porsche motor nooit stationair "warm draaien". De oudere porsches liepen te rijk ingesteld in de koude start fase en de potentiele schade die dat toebracht is niet goed. Ik start, wacht een minuutje of zo en dan niet boven de 3500 rpm en lichte gas totdat de temperatuur volledig warm is.
Laatstens: Ik probeer iedere Porsche waar ik mee rijd "hun eigen verhaal" te laten vertellen. De versnellings bak, de koppeling, de motor laten je voelen wanneer het okay is om door te trekken, mits de technische staat helemaal in orde is.
Ik ga echt niet proberen om truukjes uit te halen indien er geen zekerheid is betreffende de toestand van de riemen, rollen etc.
Als een wagen lang heeft stil gestaan, moet de boel vaak "terug worden ingereden". Met mijn SC heb ik dit ook gedaan volgens een typisch regime voor de eerste 2500 km.
Ik kom de eerste 1000 km vaak niet boven de 5500 wanneer warm, maar schakel veel om te veranderen van toerental. Tussen 1000 en 1800 km trek ik vaak in tweede en derde op de motorweg door. Van 3200 rpm in 5, naar 4600 rpm in 4, naar 5500 rpm in drie en gas erop tot 6200 rpm en doorschakelen. Zeg maar, elke 10 km hetzelfde regime voor 200 km of zo. (afstanden zijn wel wat langer hier).
Ik heb de peak district hier in England gedaan( kleine wegeltjes, veel bochten, hoogteverschillen, enz ) en gereden tussen 4500 en 6000 rpm in eerste en tweede voor enkele honderden meters: die motoren zijn gemaakt om toeren te maken, maar dat wil niet zeggen dat ze "gewend" zijn aan het regime.
Alleszins: na een goede 2300 km (1 maand) kwam mijn SC los: de motor vloog in de toeren, de synchro's klikten op de plaats enz. Je voelt het gewoon.
Ik heb net gisteren de Carrera 3 motor open gegooid bij Mike Bainbridge: de bores, pistons, flywheel: alles perfect and even tolerances. Heb dat ding ook zo ingereden op zijn advies. Een goede motor is niet bang van toeren. Maar de vraag is: hoe zit het met jouw wagen?
Hope this helps,
Bert
_________________________________________ http://911carrera3.com Registrar for the Carrera 3.o and Turbo 3.o worldwide register
Laatst bijgewerkt door Bertroex op 22 feb 2009 13:57, in totaal 1 keer bewerkt.
|
22 feb 2009 13:48 |
|
|