| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Oldtimer Porsche kopen als onervaren sleutelaar? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=22197 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Geoff [ 07 maart 2009 20:50 ] |
Berichttitel: | Oldtimer Porsche kopen als onervaren sleutelaar? |
Goedeavond allen, Al een tijd denk ik over het kopen van een oldtimer. Een cabrio waarmee het, puur voor de hobby, leuk is in de zomer te gaan toeren. Daarnaast natuurlijk, omdat het een oldtimer is, geen wegenbelasting en lage verzekeringskosten. Nu ben ik mij sinds enkele weken aan het verdiepen in een Porsche 911 Targa van voor 1985. Enkele gezien tussen de 15 en 20.000 euro. In die prijsklasse zoek ik ook bewust. Er blijft echter steeds één ding door mijn hoofd spoken. Is het qua onderhoud een beetje te doen, zo`n oud Porsche. Zeker omdat ik niet veel ervaring heb met sleutelen aan auto`s. Hoor dan ook graag hoe jullie ervaringen zijn?! Alvast dank! |
Auteur: | Rad911 [ 07 maart 2009 21:00 ] |
Berichttitel: | |
Goedenavond Geoff, er zijn meer P-rijders die zelf absoluut niet aan de wagen sleutelen. Als je de wagen bij een specialist laat onderhouden dan hoef je zelf geen 2 rechterhanden te hebben. Wel is het raadzaam om geld apart te houden (5000 euro wordt vaak genoemd) om onvoorziene reparaties uit te laten voeren. |
Auteur: | Patrick [ 07 maart 2009 21:01 ] |
Berichttitel: | |
Welkom hier. Niet flauw bedoeld maar heb je de zoek functie al geprobeerd ? Dit soort vragen zijn al diverse malen langs gekomen en van zinnige informatie voorzien. Succes. |
Auteur: | cabrio wim [ 07 maart 2009 21:48 ] |
Berichttitel: | |
En als je even de restauratie topics zoekt zie je precies wat er aan kan mankeren. |
Auteur: | Olaf [ 07 maart 2009 22:06 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Oldtimer Porsche kopen als onervaren sleutelaar? | |||||||||
Geef je hier mee aan wel zelf aan die Porsche te willen sleutelen ... alles is te leren - maar ook uit te besteden. Reken sowieso op elk jaar 'n jaarbeurtje - zeggen 10 liter olie en 'n filtertje - daarnaast om de 20Dkm 'n grote beurt ... 'n AKK bij 'n gedege specialist helpt je 'n overzicht te geven van wat er aan zit te komen Succes met de overpeinzingen |
Auteur: | tvanbroekhoven [ 08 maart 2009 0:01 ] |
Berichttitel: | |
Ik had ook absoluut geen ervaring toen ik er aan begon, maar wou net als jij een hobby wagen. Ik ga je ook niet vertellen dat ik dé specialist ben, absoluuuuut niet maar mits wat opzoekwerk geraak je best ver als je bereid bent je handen vuil te maken en door te zetten als het wat moeilijk gaat. Om je een idee te geven, ik heb aan mijn wagen volgende zaken gedaan: - volledige carrosserie uit elkaar gehaald voor een degelijke spuitbeurt - remschijven & blokken achteraan vervangen - rennshift en nieuwe shiftcoupler geplaatst - radio geinstalleerd (ok, geen rocketscience, maar goed..) - nieuw interieur, zowel hemelbekleding als mattenset, zetels, ... - nieuwe schokdempers, dikkere torsieveren voor en achter, nieuwe dikkere stabi's - nieuwe motorsteunen - reguliere onderhoudjes + nieuwe magnecor bougiekabels Dat is het voorlopig . ps: ik ben van opleiding informaticus, dus qua voorkennis... |
Auteur: | Jos Targa [ 08 maart 2009 0:22 ] |
Berichttitel: | |
Ik rijd al jaren 911 in de bouwjaren 84 tot 87. Ik denk dat ik in de laatse 5 jaar een kleine 5000€ uit heb gegeven. waarvan 3000€ aan grotere reparaties, zoals koppeling en opnieuw verpakken van de motot ( onder garantie met bijbetaling). de normale kosten voor jarrlijks onderhoud voor standaart beurten zijn niet duurder dan bij een normale auto. Ik betaal voor een kleine beurt 285€ bij een specialist, en een grote ( eens in de 2 jaar) rond de 450€. Uiteraard als je pech hebt kan het aardig in de papieren lopen. echter dat heb je met elke oudere auto. ( en zelfs jongere auto"s) Ik ben van mening dat bij normaal gebruik, goed oplettend met wat je koopt ( AKK) Porscherijden niet duur hoeft te zijn. Kijkend naar jou budget, moet je tussen de 15 en 20 een goede targa kunnen kopen. die van mij is van 84, gem. benzineverbuik 1 op 9. olie verbruik 1 liter op de 5000 km. Ik rijd ongeveer 10.000km per jaar hobbymatig, en tot nu toe geen noemenswaardige zaken tegengekomen. Maar nogmaals. Goed zoeken en een AKK. het blijven oude auto's |
Auteur: | lindemans [ 08 maart 2009 2:50 ] |
Berichttitel: | |
De techniek is uit de jaren 60-70 en daarmee niet ingewikkeld. Als je handig bent en enig technisch inzicht hebt, dan kun je veel zelf doen aan een 3.2. Da's wel handig ook, want met een 20-25 jaar oude auto heb je altijd wel kleine dingetjes. Alles uitbesteden wordt dan al gauw een erg dure aangelegenheid. Tot nu toe heb ik nog niet aan het motortje gesleuteld, aan de rest al heel veel. Werkplaatshandboek is op internet te vinden en is heel erg behulpzaam ... |
Auteur: | Airhead [ 08 maart 2009 9:48 ] |
Berichttitel: | |
Je kan op de Vaalserberg beginnen met "klimmen", of op de Mount Everest. Een 911 lijkt meer op een normale auto dan de Mount Everest op de Vaalserberg; toch vind ik het niet de meest geschikte auto om te beginnen met sleutelen. Sommige dingen lijken heel eenvoudig, maar kunnen flinke ellende veroorzaken. Vooral de comnbinatie van dure aluminium onderdelen en ongecontroleerd geweld lijken mij een risico voor de beginnende sleutelaar. 4e hit op "bougie dol" http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... lok-1.html |
Auteur: | KEV-911 [ 08 maart 2009 10:11 ] |
Berichttitel: | |
klopt, vooral de mechaniek zou ik uitbesteden als je geen voorkennis hebt want een 911 is veel ingewikkelder qua motor dan een ford, VW od dergelijke. Je moet maar 1 ding vergeten zijn of niet genoeg vastschroeven en alles kan vastlopen. Met die kost kon je dan alles goed laten doen van in het begin bij iemand die er iets van kent. Cosmetisch is er veel dat je kan doen, van nieuwe ruiten tot stuur, pinkerglaasjes. ... |
Auteur: | cabrio wim [ 08 maart 2009 10:23 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Oldtimer Porsche kopen als onervaren sleutelaar? | |||||||||
Vooral de oudjes is veredelde kever techniek, zelfs ik als kapper kan het, dus waarom jij niet. Geloof in jezelf en koop ook zo'n Duitse degelijkheid, plezier ten top in sleutelwerk, maar zorg wel dat je goede technische boeken aanschaft. |
Auteur: | maurice [ 08 maart 2009 11:00 ] |
Berichttitel: | |
Ben het wel met Wim eens. Is op zich best goed aan te sleutelen als je een beetje inzicht hebt. Alleen verdiep je erg goed in de techniek. Een Porsche, en ook de oudjes, hebben allemaal wat bijzonderheden qua techniek. Goede werkplaats handboeken zijn dan ook een must als je zelf wilt sleutelen en er ook wat van wilt leren. |
Auteur: | Peter [ 08 maart 2009 11:06 ] |
Berichttitel: | |
Ik vind een oude (elke?) 911 nu niet echt een wagen om met een 'tight budget' aan de hobby'en. Originele onderdelen zijn gewoon duur tot zeer duur en zullen de komende jaren echt niet goedkoper worden, dit betreft vooral onderdelen van de motor maar eigenlijk is niks echt goedkoop (vooral als je het gaat vergelijken met een kever ). Iedereen zal bevestigen dat een goede restauratie van een 911 zeer prijzig zal zijn. Voor de rest is een oude 911 gewoon een fijne wagen om aan te sleutelen. Niet overmatig complex. Dit zeggende is het daarom verbazingwekkend wat voor broddel en pruts werk je toch regelmatig tegenkomt.......of zal het sleutelen toch niet zo eenvoudig zijn |
Auteur: | Airhead [ 08 maart 2009 11:08 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Oldtimer Porsche kopen als onervaren sleutelaar? | ||||||||||||||||||
Misschien is het idd. wel handig als Geoff even meldt wat hij precies bedoelt. Voordat ik hier met kappers moet gaan redetwisten over de do's and dont's van het doehetzelven aan 3.2's en andere oude kevers. |
Auteur: | Nine-eleven [ 08 maart 2009 19:34 ] |
Berichttitel: | |
DIY (Do It Yourselve) onderhoud aan oudere Porsches is goed te doen, mits enige kennis van zaken en een goed werkplaatshandboek voorhanden is. Met name enige "sleutelvaardigheid" vind ik wel belangrijk, tenslotte zijn en blijven het sportwagens die allen makkelijk 200+ halen.........en een foutje is vlug gemaakt. Zelf heb ik ooit in mijn autoverleden de nodige papieren gehaald, dus voldoende vaardigheden in huis, maar ik vind een 911 niet echt een geschikte auto voor een beginnend sleutelaar (het zijn nu eenmaal geen Opel Kadetjes o.i.d. ). Dus: bezint eer ge begint |
Auteur: | Ewout [ 08 maart 2009 20:16 ] |
Berichttitel: | |
Ik doe zelf niets aan onderhoud. Er bestaan genoeg specialisten met veel kennis en vaardigheden, die je auto in prima conditie kunnen houden. Bij aanschaf van mijn P heb ik gewoon rekening gehouden met een paar duizend euro aan onderhoud en reparaties per jaar. Ik ben niet handig en heb geen zin om mijn schaarse vrije tijd te besteden aan het doorworstelen van allerlei technische handboeken. Als je sleutelen gewoon erg leuk vindt is het natuurlijk een ander verhaal. Succes! |
Auteur: | HV [ 08 maart 2009 20:49 ] |
Berichttitel: | |
ik heb het idee dat Geoff doelt op 'zelf niet sleutelen', zoals Ewout hier al verwoord (ik behoor ook tot die categorie overigens ). Het kan dus inderdaad prima, maar ben het met eerdere schrijvers eens dat je geld achter de hand moet houden. En dat over het algemeen de duurdere auto's beter zijn - m.a.w. de aanschafprijs voor een goede vaak hoger ligt. Een goede Targa of cabrio 3.2 moet rond de 20-25k wel lukken, wellicht kom je nog iets hoger uit (bij specialist bijvoorbeeld). 15k voor een goede is echt te weinig vrees ik. Als je die goede auto te pakken hebt, waarbij je een Aankoopkeuring (ook wel AKK) bij een specialist hebt laten uitvoeren met goed resultaat, valt het onderhoud daarna inderdaad best wel mee, zolang er niet ineens dure onderdelen stuk gaan (dat kan, bij elke oudere auto, natuurlijk altijd een keer gebeuren). Geoff, vraag je vooral af of de 911 voor jou echt meerwaarde biedt t.o.v. andere alternatieven. Wellich iets je budget ophogen, maar dan moet het zeker kunnen! |
Auteur: | Jos Targa [ 08 maart 2009 21:00 ] |
Berichttitel: | |
20 tot 25 K voor een goede, Ik ga die van mij direct verkpen voor 19K dan heb je een koopje |
Auteur: | Geoff [ 09 maart 2009 18:53 ] |
Berichttitel: | |
Bedankt voor alle reacties! Ik heb idd 0! sleutelervaring. Ik ga eventueel met de Porsche max. 5000km per jaar rijden. Maar vanzelfsprekend klopt het dat het bij een oldtimer altijd een soort van risico zal zijn wat de onderhoudskosten gaan worden als je steeds naar een dealer/garage moet voor onderhoud. Het stelt mij in ieder geval nog niet gerust |
Auteur: | wolf [ 09 maart 2009 19:28 ] |
Berichttitel: | |
begin anders eens met een MG |
Auteur: | Geoff [ 09 maart 2009 19:43 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ik denk zelf ook wel eens aan een wat modernere Lotus Elise Maar een Porsche blijft een Porsche... |
Auteur: | wolf [ 09 maart 2009 20:02 ] |
Berichttitel: | |
Inderdaad. En degelijker dan I/GB spul. Voor 5K km het jaar zou ik me niet te druk maken. Calculeer 1-2K onderhoud bij zero afschrijving. Deal? |
Auteur: | Geoff [ 09 maart 2009 20:14 ] |
Berichttitel: | |
EDIT: volledige quote van bovenstaande post verwijderd O. Ik denk er nog even verder over.. |
Auteur: | Nine-eleven [ 09 maart 2009 20:31 ] |
Berichttitel: | |
Hmmmm, GB spul Moet je er gelijk 2 kopen, eentje om te laten repareren en eentje om dan in te rijden (en vice versa) Ging ik toch maar voor een Porsche, maar ja ik ben dan ook bevooroordeeld. In een fatsoenlijke 3.2 of 964 moet je naar mijn idee redelijk betaalbaar kunnen blijven rijden. Regulier onderhoud is bij deze Porsches zeker niet extreem veel duurder dan bij andere semi-oldtimers. Ik heb in mijn SC, behoudens de esthetische opwaarderingen altijd zeer betaalbaar kunnen rijden. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |