|
Auteur |
Bericht |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Business Case
Quote's uit het topic Porsche Cayenne Diesel
Een treffende tekst over de (vermeende) verloedering van "ons" automerk:
Dat Porsche geleid wordt door mannen die goed kunnen rekenen, behoeft geen betoog. En dat meneer Wiedeking het merk begin jaren negentig van de ondergang heeft gered, daar zijn we hem tot in de eeuwigheid – amen- dankbaar voor. Maar de laatste tijd valt het woord business case (toch al zo’n modieus begrip de laatste tijd, zelfs politici durven het in de mond te nemen) in Zuffenhausen misschien iets te vaak. De Cayenne Diesel is zo’n voorbeeld van een gezonde business case. Niks mis mee natuurlijk, maar als we dan moeten horen dat we niet hoeven te rekenen op een Cayenne V12 TDI tenzij er signalen uit de markt komen dat zulks een gezonde business case zou zijn, dan word ik daar toch een beetje kriegelig van. Alsof Audi geld verdient aan die belachelijke Q7 V12 TDI. Daar gaat het niet om; je moet zo’n auto gewoon bouwen. Om zomaar. Doe eens gek. Verblijd gewoon een paar mafkezen met zo’n auto. Je hebt toch ook een Cayenne Turbo S in het programma? Nou dan. Een Boxster Diesel komt er trouwens ook niet. Geen…, u raadt het al. Niet dat we er om verlegen zitten, maar bij BMW kun je ook idiote auto’s kopen. En hoe zit het eigenlijk met de business case van dat even prachtige al pepedure museum. Ja, ja, dat draait om 'heritage' en daarmee valt het onder marketing, waarvan de resultaten erg moeilijk zijn te kwantificeren. Intussen moeten Porsche-puristen (ja, ik begrijp dat de schoorsteen niet kan roken van deze niche) leren leven met een 911 die je kun kunt bestellen met een verwarmd stuurwiel en PDK-bedieningstoetsen waarvan Tiptronic-rijders niet in de war raken, maar ieder ander wèl. Grappig was het om er tijdens de introductie van de Cayenne Diesel door Porsche-functionarissen op te worden gewezen dat iedereen er inmiddels aan gewend is dat Porsche SUV’s bouwt en dat we dus ook wel zullen wennen aan Porsches met dieselmotor. Ik zou trouwens helemaal niet hoeven wennen aan het idee van een nieuwe Volkswagen-Porsche. Toen ik het VW-concept BlueSport zag, dacht ik meteen: dit moet de nieuwe VoPo (914) worden! Niet veel later realiseerde ik me dat de Scirocco – waar men bepaald niet voor in de rij schijnt te staan – ook een Volkswagen-Porsche had moeten zijn. De bilpartij van die auto is tenslotte welhaast even voluptueus als die van een 911 Turbo. Wanneer een auto als de Cayenne geen imagoschade veroorzaakt, dan doet de merknaam Volkswagen-Porsche op een Scirocco of een betaalbare roadster dat zeker niet. En als dat geen gezonde business case is, wat zijn hybride-uitvoeringen van de Cayenne en de Panamera dan? Pure symboolpolitiek?
Bron: autovisie [Thomas Bangma]
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
Laatst bijgewerkt door EriC4C op 08 maart 2009 11:44, in totaal 1 keer bewerkt.
|
08 maart 2009 11:25 |
|
|
erwin996
M140i
|
Geen problemen allemaal. Over 10 jaar, als Porsche volledig de leiding heeft bij Volkswagen, wordt de Golf waarschijnlijk ook geleverd als Porsche en krijgen we uiterraard ook de Porsche Fox.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
08 maart 2009 11:35 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Vanmiddag de Cayenne Diesel eens bekijken. Ben wel benieuwd ook al zal het niet snel mijn auto worden
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
08 maart 2009 11:44 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Porsche maakt toch ook geen luchtgekoelde motoren meer?
Over 30 jaar zal de benzinemotor an sich ook wel uit productie zijn, en rijden we met zijn allen gezellig op waterstof.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
08 maart 2009 11:47 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Al dat gepalaver over die diesel.
Ding zal zeker wel zijn kopers vinden. Als ik een Cayenne zou kopen, dan puur om gezinsredenen, dan heb ik toch liever die diesel dan de V6.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
08 maart 2009 14:34 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Daar gaat het net om, als Porsche zijn merkimago wil behouden , moet ze niet voor iedereen een wagen willen bouwen.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
08 maart 2009 18:33 |
|
|
Hans Luna
Ex: Boxster 986 3.2SDEN HAAG
|
+1
_________________________________________ A part of beauty comes from the inside, the rest is up to you...!
Privilege Beauty & more...
|
08 maart 2009 19:01 |
|
|
horn
PF #57
|
die beslissing is volgens mij een aantal jaren geleden al genomen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 maart 2009 19:02 |
|
|
ASW
718 Spyder
|
+1
Ik had al ergens aangegeven blij te zijn dat Porsche door het op de markt brengen van auto's als de Boxster, Cayenne en Panamera aan haar bestaanszekerheid werkt zodat ik (hopelijk) een keer een nieuwe 911 kan aanschaffen. Voor mij persoonlijk doen dergelijke uitbreidingen in het portfolio geen afbreuk aan de begeerlijkheid van een Porsche die ik wel graag aanschaf 911.
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
|
08 maart 2009 22:09 |
|
|
amandus
Timeless
|
En het MerkImago hangt van diesel af .....bijzonder
_________________________________________ Timeless objects
|
08 maart 2009 22:19 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik kan er serieus fout in zijn, maar omdat Porsche IMHO steeds meer en meer de richting uit aan het gaan is van een autobouwer en niet alleen maar een sportwagenbouwer, gaan ze ook meer en meer door hun kliënteel benaderd worden.
Hier meer wil ik zeggen dat de kwaliteit van het product meer en meer gaat vergeleken worden en dat het logo Porsche minder en minder waarde gaat krijgen voor de koper.
Als je dan het afwerkingsniveau gaat bekijken van Porsche en zijn concurenten, komen ze regelmatig te kort.
997 Turbo versus A-M DB9
BMW X5, mercedes ML versus Cayenne
en ben nu al benieuwd naar het vergelijk van de Panamera met de 7 of S-klasse.
Uiteraard zijn de tweedehandskopers de grote winnaars momenteel , zij profiteren het meest van deze situatie, een Porsche heeft nog nooit zoveel afgeschreven als de laatste 5 à 10 jaar.
Ik weet van mezelf en een deel van mijn vrienden en bekenden, dat zij deze grote afschrijvingen niet blijven nemen, dus vrees ik dat de verkoop wel eens zou kunnen gaan terugvallen. Nu met het uitbrengen van de Cayenne diesel geven ze een definitieve doodsteek aan alle huidige Cayenne rijders, deze mensen zijn gewoon in het zak gezet door Porsche en geloof me ik ben niet de enige dit dit niet langer pikt.
Voor mij en ik val in herhaling is Porsche niet meer meer dan een gewone autobouwer en dat is spijtig.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
08 maart 2009 22:23 |
|
|
amandus
Timeless
|
Afwerkingsnivo kan ik niet met je delen , heb ervaring met Cayenne en Mercedes R , deden niet voor elkaar onder . Ook ervaring met 997 en AMV8 , zij konden nog wel wat leren mijn geliefde brand, ook de 7 mag ik vaak van dichtbij mee maken maar kan nu al met zekerheid zeggen dat de Panamera , ondanks dat ie nog niet tot mijn verbeelding spreekt, echt een nivootje hoger zal zijn ......
Overigens vind ik dat elke SUV verplicht diesel moet rijden , alleen al om het feit dat deze 2 keer zuiniger rijd oftewel met doorrijden 1op8 ipv 1op4 ...
Het is voor het bestaanrecht van de Cayennen onontbeerlijk geen diesel te hebben ....dus plastichanschoenen aan en tanken maar op naar 1045 km op een tank
_________________________________________ Timeless objects
|
08 maart 2009 22:31 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
helemaal mee eens, amandus!
|
08 maart 2009 22:46 |
|
|
ASW
718 Spyder
|
@ppp356: vind jij dat je eigen P's minder begeerlijk worden omdat Porsche producten als de Cayenne Diesel lanceert?
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
|
08 maart 2009 22:52 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Ik volg ppp356 wel dat veel Cayenne rijders zich nu toch in de zak gezet moeten voelen.
Het is een feit dat Porsche minder exclusief wordt en dat er teveel wordt gerekend door het management, maar een diesel voor een Cayenne heb ik echt geen probleem mee. Dat zou gerust mijn trailer met 911 RSR naar het circuit mogen trekken.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
08 maart 2009 23:33 |
|
|
Rob 944
944Grave
|
Deels mee eens.
Volledig off-topic:
De nieuwe Cadillac Escalade is er ook als hybride-uitvoering,en doet (volgens de fabriek) 21mpg in de stad en 20mpg op de snelweg.Da's ook 1 op 8.Komt ook omdat het motormanagement om beurten de cilinders uitschakelt (brandstoftoevoer en ontsteking) en de motor dan werkt als zijnde een V-4.
De SUV's zullen niet verdwijnen,maar worden wel een stuk zuiniger.
On Topic.
Mercedes bouwde vroeger auto's uit het beste materiaal,zette daar 20 % winstmarge op,en verkocht ze ervoor.Concurentie was er toen niet.
Die tijd is voorbij.Ook voor Porsche.
Als Porsche niet met zijn tijd meegaat,wordt straks de fabriek gewoon het museum."Oh ja,zo deden ze dat toen"........
_________________________________________ Waar een wil is........
.....is een weg.
En voor wie niet wil.......
......die heeft pech !!
|
09 maart 2009 0:00 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Kan de redenatie van ppp356 wel heel goed volgen. Geloof ook dat hij de spijker er mee op de kop slaat. Porsche is geen exclusief merk meer en dat zie je in alles terugkomen. Als ik vandaag eens zag hoeveel volk zich om de stand van Porsche had verzameld en in de achterhoede serieus met vouw lief overleg pleegde of ze en welk type Cayenne, 911 etc zullen kiezen dan kun je alleen maar concluderen dat Porsche gemeengoed is geworden.
En zo gek is het ook niet. 20 jaar geleden koste een Porsche nog serieus veel meer geld dan welke andere auto ook. Inmiddels ben je voor een dik aangeklede 5-serie net zoveel kwijt als een 911 in basis vorm. Daarmee is het hele concept Porsche veel bereikbaarder geworden en zie je dus ook dat hele volkstammen er één zullen aanschaffen.
Vanuit Porsche is het ook weer begrijpelijk dat men op de markt inspeelt om niet ten onder te gaan. Met alle respect maar ik ben serieus van mening dat heel veel bekende automerken de komende jaren zullen gaan verdwijnen. Simpelweg omdat ze niet meer met de eisen vanuit de EU mee kunnen komen en omdat productieprocessen hopeloos verouderd zijn.
En ja ook ik vind dat bijzonder jammer want als autoliefhebber vind ik juist die exclusieve auto's en kleine merken zo machtig interessant. Maar helaas, tijden veranderen heel hard op dit moment en ik denk dat we voor we het weten een benzinemotor als antiek gaan ervaren.
Overigens is die Cayenne diesel niet echt een straf bij de eerste kennismaking.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
09 maart 2009 0:09 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik volg Paul maar aan de andere kant vrees ik dat Porsche wel de juiste keuzes heeft gemaakt in het verleden. Daarom bestaan ze nu nl. nog. De hele eco lobby i.c.m. de huidige crisis gaat veel merken de kop kosten. En als Porsche nu niet de knaken had gehad om VW te kopen dan waren ze nu echt Aston Martin II geweest. Prachtige auto's maar wel bijna failliet. Of ik er blij mee ben? Niet echt maar wel de harde waarheid denk ik.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
09 maart 2009 0:28 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Wat ik in dergelijke discussies nog weleens mis dat is dat een Porsche de eigenschappen van een sportauto zou moeten hebben, of in ieder geval de snelheid van een sportauto. Zat laatst 's te kijken wat de huidige kleinste KJN doet: 8,1 seconden naar 100, en top 227 km/u. En de diesel 8,3 sec resp. 214. En de kleinste tot 2007 gebouwde KJN zat op 9,1 sec resp. 214 km/u. Dergelijke matige cijfers vind ik dus niet kunnen voor een Porsche.
Diesel of niet, watergekoeld of niet, vind ik allemaal persoonlijk niet zo heel boeiend, zolang ze maar goed hard rechtdoor en goed hard de bocht om gaan.
|
09 maart 2009 1:50 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Dat van die SUV zal ik maar als grapje beschouwen zeker Er gaat niets boven een dikke V8 in een SUV, ze moeten gewoon de tank aanpassen naar 150liter, die 50kg extra gaat het echt niet maken op die +2300kg.
Spijtig genoeg is de R, de GL en ook een beetje de ML, niet het beste voorbeeld van Mercedes, deze wagens zijn echt gebouwd naar de Amerikaanse markt, waar de bekerhouder nog een van de belangrijkste zaken zijn voor de aankoop van een wagen.
Blijkbaar hebben we allebei in een andere A-M of 997 gereden, want mijn ervaring zijn in deze totaal anders.
Wat de 7 en de S-klasse betreft, zal Porsche toch een serieus groot verschil moeten gaan maken tov hun Cayenne om op het gelijk nieveau te staan van deze wagens.
Waarschijnloijk zal Porsche wel de goede beslissing hebben genomen in functie van het voortbestaan van het bedrijf, maar of dit de beste was op Porsche te laten voortbestaan als exlusief merk, dat betwijfel ik ten zeerste.
@ASW, als antwoord op uw vraag ja. Voor verschillende redenen, Porsche gaat steeds een stapje verder, het verhaal van de vinger en de arm, het volgende gaat waarschijnlijk een volkswagen golf zijn met Porsche logo op, en voordat we het weten, rijder er Porsche/Skoda rond.
Ik ben niet zo hypokriet om te zeggen dat mij dit verschrikkelijk stuurt dat als ik €130.000 voor een wagen ik een beetje exclusitviteit wil en het niet appreciëer dat het vol rijd met wagens van hetzelfde merk voor 1/8ste van de prijs.
Indien de meeste mensen hier anders over zouden denken, had de Volkswagen Pheaton een succes geworden. Deze wagen is gewoon beter dan een S, 7-serie, Maserati enz, hij is enkel spijtig genoeg familie van de VW polo.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
09 maart 2009 8:12 |
|
|
amandus
Timeless
|
SUV verhaal was geen grap , V8 of niet ze rijden te duur en groen zal voorlopig de toekomst zijn
Mercedes R , ik bezit een V6 TD , na BMW enz te hebben gereden kan ik alleen maar constateren wereklijk TOP materiaal.
AMV8 vs 997 , nog maar niet te praten over het verbruik wat ongeveer in de praktijk het dubbele is van een 997S zitten er wel degelijk serieuse irritante ontwerpfouten in de Engelse Pint rakker , bv de gordels slaan bij losmaken zo hard los dat ze de zijkant van een deur beschadigen , leuk als je net een ritje van 50 km hebt gereden na het ophalen en je komt thuis met een gebruiksspoor.... De 997S mijn insziens Top materiaal , de mk2 helemaal mt PDK , ook hier praat ik uit serieuze ervaringen ..
7 vs Panamera we will wait and see
_________________________________________ Timeless objects
|
09 maart 2009 8:55 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Als we het verbruik al gaan laten mee tellen als we een sportwagen kopen, kan ik beter de discussie stoppen, dit bewijst alleen maar dat de aankoop steeds meer een rationale dan een pasionele is.
Ik denk dat we hier best een gaan praten bij een koffie, want het zou wel eens in een welles niets spelletje kunnen vervallen, maar toch alvast enkele zaakjes
Ondertussen rij ik al meer dan een jaar met de DB9 en misschien omdat ik wat voorzichtiger ben, maar mijn gordel heeft nog niets beschadigd tot zover, wetende dat regematig mijn dochtertje van 6 meegaat en zij is niet zachtaardig als de meeste meisjes.
Langs de andere kant heb ik bij 997 de zetelbekleding tig keren moeten laten terugvastzetten, en hebben ze 2maal een niewe hendel van knipperlichten moeten plaatsen nadat hij afgebroken was. Hoeveel van de 997 rijders hebben van die vettige strepen op hun zijramen als ze deze open en dicht hebben gedaan? Met dit probleem zitten ze al mee van bij de lancering van de 997, maar is nog steeds niet opgelost, vond ik eigenlijk nog het meest frustrerende aan de 997, die vieze ramen.
Heb me ook ergens laten vertellen dat een benzine motor minder vuiluitstotend is dan een benzine motor, maar weet niet of dit correct is. Plus dat de eigenaar meestal bepaald of een wagen rijden te duur is.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
09 maart 2009 9:47 |
|
|
amandus
Timeless
|
Voor het welles niets spelletje die ik overigens niet uit weg ga lijkt koffie goede optie , Leander meeting misschien .
Toch efskes wat bemerkingen , praat niet over de DB9 maar over de AMV8 volgens mij klein nuance verschil . Wat de ramen betreft heb je gelijk , heb ik ook last van gehad in beiden auto's , eigenlijk nog steeds . Weet wel dat ik dat minder erg vind dan een beschadiging .....
Verbruik is een item , ook bv Ferrari is zich hier zeer bewust van en probeert met man en macht een groen sportauto te bouwen , men moet ook wel gezien het milieu enz , dus die discussie moet je niet sluiten maar juist openen hetgeen de sportautofabrikanten ook doen . Kan mij niet voorstellen dat jij en ik dat beter weten ....
Tot de koffie op de Leander meeting voor een leuke verkwikkende gezonde discussie over het beste groene merk ter wereld
Marc
_________________________________________ Timeless objects
|
09 maart 2009 10:00 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Zeker na de (zorgvuldig voorbereide, dus niet zomaar uit de lucht komen vallen) overname van VW betwijfel ik zelfs of ze de goede beslissing hebben genomen in functie van het voortbestaan van het bedrijf. Ferrari kan tenslotte ook de exclusiviteit behouden onder de vlag van / gesponsord door Fiat . Welk van de twee moeder of dochter is maakt daarbij niet uit.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
09 maart 2009 10:47 |
|
|
BmX944
Amsterdam
|
Het is natuurlijk een interessant vraagstuk, de hoofdvraag in mijn ogen; lijdt Porsche imagoschade door een diesel te lanceren.
Zoals hierboven al herhaaldelijk geschreven wordt Porsche minder exclusief, hier lijkt vooralsnog iedereen het mee eens te zijn.
Volgens mij verdient Porsche nog altijd het meest per verkochte auto, van alle autofabrikanten. De jaarcijfers logen er ook niet om, het gaat financieel goed met Porsche. Dat het goed gaat met Porsche heeft volgens mij grootendeels te maken met de toegankelijkheid/ mindere exclusiviteit.
Kan me goed voorstellen dat dit mensen afschrikt, vooral de kopers van het "hogere" segment Porsche, wellicht kan deze ontwikkeling zelfs soort "tweedeling" teweeg brengen. Al is dit in het verleden ook al gebeurt namelijk met de 924,944. (al moet ik zeggen dat op de 924 meeting laatst in Amersfoort ook prachtige andere Porsche modellen te bezichtigen waren!)
Zelf denk ik dat een 911 zo'n icoon is, dat deze altijd begeerlijk zal blijven voor de echte liefhebber, en dan vooral de "oudjes". Indien Porsche deze ontwikkelingen doorzet en echt als "gewoon" bestempeld gaat worden denk ik dat de prijzen van de pure Porsches gaat stijgen. (nu er zelf nog een in bezit krijgen)
Wat het effect op het merk precies zal zijn zal de toekomst uitwijzen.
|
09 maart 2009 11:16 |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|