Auteur |
Bericht |
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Ik zou een aantal vaste bezoekers op de hoogte houden van mijn ervaringen van o.a. de KW Variante 3 en het bedrijf (Prins Techniek te Wassenaar) waar ik de 993 heb laten uitlijnen en uitwegen. Na een kop koffie (Senseo ) mocht ik de 993 de brug, met verlengde oprijplaten voor verlaagde wagens, oprijden. Martijn, de monteur, plaatste de platen om met het uitwegen te beginnen. Volgens fabrieksvoorschrift had ik de 993 afgetankt (en reservewiel e.d. aan boord gelaten) om het weegproces zo exact mogelijk te houden. Persoonlijk vond ik dat de 993 aan de voorzijde iets te laag stond, het rechter wiel liep bij uiterste stuuruitslag ook aan en werd dus eerst de afstelling van de KW set in orde gebracht. Daarna uitwegen, toch wel een precies klusje aangezien een verstelling aan de ene veerpoot een reactie bij de ander tot gevolg had. Uiteindelijk hadden de voor- en achterwielen links en rechts hetzelfde "gewicht". Ik werd nog voor de keuze gesteld om tussen links en rechts een verschil aan te brengen i.v.m. mogelijk alleen één berijder bij circuitgebruik. Iik heb besloten dit niet te doen. Uiteindelijk heeft de 993 nu een gelijke gewichtsverdeling op links en rechts en voor en achter globaal 40 - 60. Niet verkeerd dus. Daarna werd de uitlijn apparatuur gemonteerd en gecalibreerd en kon het verkrijgen van de data beginnen. Rood gekleurde data was hetgeen de klok sloeg en Martijn kon er tegen aan maar na een uurtje sleutelen stond alles min of meer weer exact op tolerantie, behalve de wielvlucht voor, deze hebben wij iets negatiever laten staan dan voorschrift, 1º45' tegen 1º10'. Een iets negatieve(re) wielvlucht reduceert namelijk het effect van oneffenheden in de weg en draagt positief bij aan de rechtuitrijstabiliteit (één van de "kwalen" van de 993 ). Tot slot werd de sporing per wiel afgesteld waarbij eerst het stuur m.b.v. een waterpas horizontaal werd geplaatst. Het voordeel hiervan is dat na het uitlijnen het stuur ook absoluut in de "rechtuitrijstand" staat. Vroeger werden de sturen gewoon weer tijdens een proefrit recht geplaatst, tegenwoordig met airbags en lampjes die gereset moeten worden ligt dit dus anders. Het blijft mooi om jouw beest eens van een ander gezichtspunt te bekijkenNa het verplichte voldoen van de enigszins meevallende rekening en een donatie in de fooienpot (graag gedaan Ben & Martijn) volgde de eerste rit. De eerste indrukken zijn absoluut goed te noemen (mag ook wel, KW is natuurlijk geen goedkope troep), zoals verwacht is het onderstel behoorlijk stugger maar zeker niet tot het oncomfortabele aan toe spijkerhard geveerd. Eigenlijk gewoon wel lekker. Verkeersdrempels vind de set niet zo prettig, wel fatsoenlijk te nemen (niet er scheef op en af) maar snel er overheen vind met name de achterzijde niet zo geslaagd. Op asfalt is de 993 in z'n element, rechtuitstabiliteit lijkt mij voorlopig gewoon goed te noemen alhoewel ik nog geen listige lange bochten op snelheid en met richels / hobbels overdwars heb kunnen nemen. Kortom, ik ben eigenlijk weer een tevreden mens / Porschist, en op naar de Nordschleife dan maar.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
17 apr 2009 14:44 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
mooi dat je zo tevreden bent,
ik zelf heb laatst bij mijn schokbrekers de uitgaande demping iets meer gedempt, in verhouding achter iets meer dan voor, gevolg een beter sturende auto. Maar niet een makkelijker rijdende auto, het gaat wel harder in de bochten maar de riggels en bulten in de weg worden ook beter door gegeven wat het rijden intensiever maakt.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
17 apr 2009 14:56 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Hoe is nu de "kinematic toe" afgesteld?
|
17 apr 2009 15:09 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Deze stond (gelukkig) binnen te toleranties, maar men gaf wel aan dat zij het speciaal gereedschap voor het afstellen van de Kinematic Toe niet hebben. Beetje jammer dus
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
17 apr 2009 15:39 |
|
|
-bassie-
924 80 wit EX. 924 80 roodAmersfoort
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Kinematic Toe hier mee bedoelen jullie de fusee langs helling?? en verder ziet het er allemaal zeer netjes uit
_________________________________________ Www.924forum.nl Het 924 forum van nederland
|
17 apr 2009 17:05 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
hebbie ook specs van na het uitlijnen? sporing heeft meer invloed op je rechtuit stabiliteit dan wielvlucht... toespoor geeft meer rechtuit stabiliteit op snelheid, maar sucks bij het insturen (onderstuur)
de instellingen van de KW's al geprobeerd?
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
17 apr 2009 17:20 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Wielvlucht LV en RV -1º45' Wielvlucht LA -2º04' en RA -1º59' Sporing LV 0º03' en RV 0º02' Sporing LA 0º17' en RA 0º16' Askanteling LV 5º25' en RV 5º15' K.P.I. LV 21º20' en RV 20º59' Not yet, ze zitten er net fatsoenlijk onder, eerst maar even de basisinstelling ervaren.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
17 apr 2009 19:34 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Ik vraag mij af hoe je dan wel kunt beoordelen dat de waarden binnen de tolerantie valt. Stoere waarden overigens Typische clubsport setting waarbij verhoogde bandenslijtage van ondergeschikt belang is.
_________________________________________ Rebel engineering
|
18 apr 2009 0:54 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e in
Erwin, zijn deze dan niet met moderne apparatuur te meten? Ik weet dat om de kinematic toe af te kunnen stellen je een soort van waterpas(sen) nodig hebt. Mijn technische kennis is blijven steken bij caster, camber, k.p.i. en de sporing. Vroegah (lang geleden dus) bestond er nog geen 4 wiel uitlijning, laat staan kinematic toe.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
18 apr 2009 1:27 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Heel kort: Wanneer je niet het juiste gereedschap hebt kunt je de kinematic toe niet afstellen, dus ook niet bepalen of de zaak binnen de juiste toleranties staat. Die monteur weet dus niet waar hij over praat of hij dacht; ik zeg maar wat.....
Dat een negatieve wielvlucht aan de voorkant bijdraagt aan rechtuitstabiliteit is mij ook niet helemaal duidelijk.
|
18 apr 2009 12:22 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Onder mijn 993 liggen Bilstein's met eibach veren, onlangs het toespoor laten aanpassen, auto stuur nu merkbaar beter rechtuit bij hoge snelheden.
Mijn uitlijn spec's
Camber LV en RV -01.02 Camber LA -01.21 RA -01.50
Sporing LV en RV 0.05 Sporing LA 0.05 en RA 0.09
askanteling LV 5.30 RV 5.46
KPI LV 22.07 RV 21.03
|
18 apr 2009 18:15 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Nee. En je hebt geen waterpassen nodig om te stellen, maar om te meten. Overigens heb je eigenlijk die waterpassen helemaal niet nodig om de auto goed af te stellen. Porsche hanteerd ook andere gereedschappen, en als je logisch kunt denken kan het ook heel goed zonder gereedschappen. Al voor de oorlog kon je de achteras afstellen bij de kever, dus ook bij alle gemaakte Porsche's. Zou dat altijd gegaan zijn zonder 4-wielmeting ? Nee dus. En Kinematic toe hebben in de achteras hebben heel veel auto's , alleen is deze waarde bij de 993 afstelbaar.
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 apr 2009 9:19 |
|
|
Overlord
987.2 S, PDK, Sportchrono 2010
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Klein vraagje, ik lees dat je de wagen zonder belasting hebt laten afstellen (dus zonder rijder/bijrijder) Uit ervaring weet ik dat als je dan in de auto gaat zitten de instellingen (zeker de camber enz.) flink af kunnen wijken van wat je eigenlijk zou willen. Is dat een bewuste keuze geweest?
_________________________________________ Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er inzit!
|
24 apr 2009 7:06 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Weet dat het (soms?) wordt voorgeschreven, met (gewicht van) bestuurder dus afstellen. Maar heb dit nog nooit meegemaakt. Gebruikt men misschien afstellingswaarden die hiervoor corrigeren?... ERWIN
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
24 apr 2009 9:13 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
24 apr 2009 9:33 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
de ondersteltovenaar uit Steenwijk gaat ook uit van bemande auto's qua uitweging...
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
24 apr 2009 9:34 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
"even" uitwegen en uitlijnen wordt bij mij voor elke race gedaan, inderdaad altijd met rijder erin en als je het helemaal goed wilt doen een halfvolle tank (benzine, niet ruitenspul)
_________________________________________ Got coffee?
|
24 apr 2009 9:47 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e in
Ik las vanmorgen deze vraag al, was het niet van plan maar zal er nu toch even op reageren. Ik weet, óók uit ervaring, dat de wielvlucht niet / nauwelijks veranderd als er iemand in zit of de auto leeg is. Door een Porsche in te veren verandert de wielvlucht naar nog negatiever. Om een graad negatievere wielvlucht te krijgen moet de auto ongeveer 5 centimeter ingedrukt worden. Hoeveel zakt een Porsche verder in de veren als je in de auto gaat zitten Als het al gebeurd, is het millimeterwerk. De wielvluchtverandering is dan niks tot minimaal. Het is absoluut overdreven om een straatauto uit te wegen met de bestuurder erin. We heten per slot van rekening niet allemaal Schumacher (of moet je tegenwoordig Hamilton zeggen?) Bij een race auto moet je wel uitwegen als de bestuurder erin zit. Een racewagen heeft een veel strakker onderstel en daarbij wordt een verplaatsing van het gewicht veel minder opgevangen in een stug onderstel dan bij een straat onderstel. Wel meet ik de wieldrukken met én zonder een bestuurder, maar puur om te zien hoe het afgestelde onderstel veranderd, en of alles nog binnen de marge's blijft met én zonder bestuurder. Even wat anders, wat mij vaak opvalt is dat Porsche rijders vaak lang denken over welke schokdempers, welke veren en veel dingen uitzoeken voordat ze een onderstel aanschaffen die naar hun zin is. Voor zover je dat van te voren kunt beoordelen natuurlijk want het enige dat je van te voren kunt uitzoeken wat naar je zin is, is de prijs. Vorige week heb ik een 993 uitgelijnd van iemand die het neusje van de zalm wilde hebben en wij hebben daarom een PSS10 set gemonteerd. Een maand geleden begon de mailwisseling over welke optie's er zijn. Hij was niet tevreden over de wegligging van de 993. Gewone sport bilstein's met H&R veren leken hem ook niet sportief genoeg daarom koos hij voor PSS10. Na montage , uitwegen en uitlijnen ging ik proefrijden en de klant zat ernaast. Nu is het leuke dat ik tijdens het proefrijden echt niet op de grens rijdt of gekke dingen doe. Maar de eerste beste bocht die ik op halve snelheid nam van wat normaal gesproken mogelijk is gaf hij al aan dat dit toch wel erg hard ging en hij nog nooit zo hard de bocht om was gegaan met zijn 993. Ik heb daarna alleen nog maar gecontroleerd of het stuur recht stond en of de auto in rechte lijn fijn aanvoelde
_________________________________________ Rebel engineering
|
24 apr 2009 10:13 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
typische 993 rijder dus (standaard onderstel van de 993 kon mij ook niet zo bekoren, veel te comfi !)
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
24 apr 2009 10:20 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e in
geen offerte voor stoelverwarming uitgebracht? goed verhaal weer, altijd leerzaam
_________________________________________ Got coffee?
|
24 apr 2009 10:28 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e in
Geniaal verhaal. Volgende keer gewoon naar de Kwik Fit sturen
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
24 apr 2009 11:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
In aanvulling op Erwin's opmerkingen: de uitlijngegevens van Porsche hebben als uitgangspunt volle tank, gereedschap en reservewiel maar zonder bestuurder (betreft 993) Ken dat 'bestuurder er bij' van ander merk maar het werd nooit toegepast... Leuk verhaal over die snelle klant die langzaam rijdt Doet me denken aan de mode van spoilers enkele jaren terug, en dan ook op toen langzame diesels
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
24 apr 2009 14:13 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e in
Erwin, goed verhaal. Even los van het feit dat er weinig tot geen invloed is of er wel of niet een bestuurder inzit, was mijn motivatie in deze om de wagen zonder bestuurder te laten uitwegen de overweging dat indien ik een circuit opga er veelal een bijrijder naast zal / wil zitten. Dan blijft nog de discussie wat is beter, Bilstein of KW De bekendste van de 2 is natuurlijk Bilstein en naar ik mij heb laten influisteren is KW in deze een beetje de underdog maar kwalitatief minimaal gelijkwaardig, iets (marginaal) goedkoper en (naar mijn bescheiden mening) van doorslaggevend belang is de behuizing volledig in RVS uitgevoerd. Daarnaast, maar dit volledig terzijde, heeft Manthey al 3 jaar in successie de 24 uurs race op de Nurburgring gewonnen . . . . . op KW.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
24 apr 2009 15:55 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Op het forum zitten gelukkig alleen echte Schumachers
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
24 apr 2009 19:51 |
|
|
koning
|
Re: Uitlijnen & uitwegen na montage van KW Variante 3: 1e indruk
Beste Porsche liefhebbers,
ik lees dus net dat mijn geweldige nieuwe Bilstein set up met mijn rijcapaciteiten klaarblijkelijk overbodig zou zijn. Ik lees altijd alleen mee, maar voelde sterk de drang om hierop te reageren aangezien ik niet altijd rechtuit stuur. Ik was gewoon erg beleefd naar de kundige technicus uit Steenwijk en wilde hem op deze wijze deels complimenteren met zijn werk en overigens prima rijvaardigheden, dan weten jullie ervan.
Als jullie een keurige, op het oog standaard, 993 met 120 over het klaverblad zien scheuren in een perfect gecontroleerde drift, dan ben ik het.
Met vriendelijke groet,
Koning
|
24 apr 2009 20:09 |
|
|