| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
prijsverschil 993t-996t http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=22966 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | 993turbopeter [ 04 mei 2009 18:03 ] |
Berichttitel: | prijsverschil 993t-996t |
Even op autoscout.de gaan kijken naar de prijzen van de autootjes. De op één na goedkoopste 996turbo kost 42000 euro met 111000km terwijl de op één na goedkoopste 993turbo 55000 euro kost voor 80000 km. Heb van beiden niet de goedkoopste bekeken omdat het bijna weggevertjes (gebakjes misschien) waren. Voor de geïnteresserden 38000 voor de 996t en 43000 voor de 993t. De oudere (dus 993turbo) kost hier dus 13000 euro meer dan de jongere (996turbo). Van de 996 zijn er meer gemaakt maar is dit normaal ? Auto's werden bij porsche-dealers aangeboden. |
Auteur: | Olaf [ 04 mei 2009 18:08 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
Niet alleen met de Tujboo's, Peter soortgelijk verschil zie je met de standaard 993'en en 996'en, alsook met de S'en beetje nalezen op dit forum |
Auteur: | Godspeed [ 04 mei 2009 18:10 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
Zoals je al aangeeft zijn de productieaantallen niet te vergelijken. Daarenboven vallen nogal wat mensen voor de look van de 993 TT. Tevens zijn flink wat magazines tot de conclusie gekomen dat de 996 TT nooit de prestaties (zowel tijdens acceleratie als hernemingen) van de 993 TT van de tabellen heeft kunnen vegen (zelfs niet evenaren). Alleen op het vlak van topsnelheid doet hij natuurlijk beter. |
Auteur: | Nine-eleven [ 04 mei 2009 19:04 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
Yeh, 993 rules |
Auteur: | horn [ 04 mei 2009 19:18 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
overpriced obv gevoel |
Auteur: | Erik 912T [ 04 mei 2009 21:00 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
Het lijkt gek maar heeft veelal met gevoel te maken, 993 is toch laatste luchtgekoelde, goed doorontwikkeld en zo. 997 kan ik niet zo goed inschatten maar ik vermoed dat de 993 een betere restwaarde heeft dan een 996... |
Auteur: | Devils son [ 04 mei 2009 21:09 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t | |||||||||
Wat een onzin. Zowel acceleratie, tussenacceleratie, topsnelheid en rondje Ring (met 16 seconden, waar het verschil 996 en 997 op 4 sec. ligt) doet de 996 beter. De 996 turbo is simpelweg op alle fronten de betere auto. Prijs wordt echter niet altijd op rationele gronden bepaald. Daarnaast heb ik het idee dat een goede 996 turbo niet goedkoper is dan een goede 993 turbo en ik heb de afgelopen tijd wel een beetje de boel bijgehouden. |
Auteur: | Devils son [ 04 mei 2009 21:12 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t | |||||||||
Dat dacht men ook ooit van de 3.2 tov de 964... |
Auteur: | LeoH [ 04 mei 2009 21:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t | |||||||||
keep on dreaming Kijk eens op www.fastestlaps.com |
Auteur: | Godspeed [ 05 mei 2009 11:16 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
@ LeoH en Devils son Op het circuit zal de 996 TT wel sneller zijn, maar zowel qua acceleratie als hernemingen doet een 993 TT (even goed en vaak) beter. Volgens de officiële cijfers misschien niet maar diverse magazines (Autogids, Flat 6, Auto, Motor & Sport,...) hebben al vaker bevestigd dat de 993 TT (met 3,67 kg/pk tegenover 3,66 kg/pk voor de 996 TT) het dankzij kortere versnellingsbakverhoudingen beter doet. Voorbeeld uit Flat 6: Acceleratie: 80-150 km/u 5"726 (996 TT) 5"297 (993TT) 100-200 km/u 10"051 (996 TT) 9"441 (993TT) Hernemingen 80-120 km/u in 3de versnelling: 3"772 (996 TT) 2"822 (993 TT) Deze tijd van de 993 TT was lange tijd de beste van alle Porsche's (997 GT2 kan er nu wel zijn overgesprongen, lees het magazine niet zo vaak meer). Was zelfs beter als een 993 GT2, 996 GT2, Carrera GT,... Ik geef hier eerlijk toe dat vanuit 4de versnelling de 993 TT ook nog steeds won maar vanuit 5de en 6de hij de 996 TT moest laten voorgaan! Voorbeeld Auto, Motor & Sport: Kilometer uit stilstand: 22,6 sec (996 TT) 22,4 sec (993 TT) Zelfs Paul Frère (niet de minste autojournalist denk ik zo) had het beter presteren van de 993 TT ten tijde van de lancering van de 996 TT ook opgemerkt... Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de kwaliteiten van de 996 TT, die comfortabeler is en globaal genomen door Flat 6 ook als efficiënter werd omschreven. Maar het is niet zo dat hij de 993 van de tabellen veegt, verre van zelfs... |
Auteur: | Ernest 986 [ 05 mei 2009 11:26 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t | |||||||||
Godspeed schreef:
Even voor de niet kenner. Hoeveel versnellingen heeft een 993TT en een 996TT. Beide 6 dan kun je vergelijken in 1 versnelling. Heeft de ene 5 versnellingen t.o.v. de ander 6 ja dan kan ik het ook. Let wel ik weet dus niet hoeveel versnellingen de 993TT heeft. ben slechts de 964 gewend met 5 versnellingen. gr. Ernest |
Auteur: | LeoH [ 05 mei 2009 11:28 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
996 Turbo technical data Performance Max speed 189.1 miles/h (305 km/h) 0-100 km/h 4.2 seconds 0-160 km/h 9.4 seconds 0-200 km/h 14.6 seconds 993 Turbo (3.6) technical data Max speed 181.66 miles/h (293 km/h) 0-100 km/h 4.2 seconds 0-160 km/h 10.1 seconds 0-200 km/h 16.1 seconds Quarter mile 12.3 seconds Carrera GT technical data Performance Max speed 204.6 miles/h (330 km/h) 0-100 km/h 3.8 seconds 0-160 km/h 6.8 seconds 0-200 km/h 9.9 seconds 0-300 km/h 34.2 seconds Quarter mile 11.1 seconds 0-100-0 mph 11.3 seconds |
Auteur: | Godspeed [ 05 mei 2009 11:30 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
Zowel 993 TT als 996 TT hebben 6 versnellingen. Enja officieel gaf Porsche ook betere tijden voor de 996 TT dan voor de 993 TT op: Kilometer uit stilstand: 22,4 sec (996 TT) 23,2 sec (993 TT) |
Auteur: | Godspeed [ 05 mei 2009 11:49 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
Dat gaat denk ik meer van de bestuurder afhangen... En het gaat hier niet om welke de beste is, wou enkel maar verklaren waarom de prijzen van de 993 TT zo hoog zijn! |
Auteur: | Devils son [ 05 mei 2009 11:52 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t | |||||||||
Er zullen best acceleratiemetingen zijn waarbij de 993 hoger scoort (net zoals er metingen zijn waar de 996 beter scoort), maar in de praktijk heb je daar niets aan. Ik zal je dat zo goed mogelijk proberen uit te leggen. De korte bak helpt de 993 zonder meer. Het geeft een voordeel van om en nabij de 5%, mits de 993 in dat deel niet hoeft te schakelen, uitgaande van gelijke omstandigheden. Die zijn echter niet gelijk. De 996 piekt nl. nauwelijks hoger dan de 993, maar over het geheel genomen is deze WEL een stuk krachtiger. Zodra je dus niet in het ideale toerengebied zit (en dat is in de praktijk natuurlijk een stuk vaker dan bij de bekende acceleratietestjes in rechte lijn) scoort de 996 gewoonweg beter. Het is daar ook dat de 996 de voorsprong pakt op het circuit, naast betere wegligging, betere remmen, enz. Van 8.12 naar 7.56 op de Ring is nl. best een aardig verschil. P.s. de genoemde tijd om van 100-200 km/u te gaan in ruim 10 sec. vind ik bijzonder traag. De eerste de beste test die ik erbij neem geeft een 9,2 op om dezelfde sprint uit te voeren. 80-150 is een vreemde keuze en lijkt wel gekozen omdat de 993 daar net het beste presteert (gokje: de 993t moet tussen 150 en 160 km/u een keer schakelen). 0-100 mph vind ik zo twee tests met de 993 turbo in 9,5 sec. En de 996 in 9,4 en 9,2. Ik blijf dus op mijn standpunt staan: de 996 turbo is op alle vlakken de betere en snellere auto. |
Auteur: | Devils son [ 05 mei 2009 11:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t | |||||||||
Dat gaat nooit lukken met objectieve gegevens. |
Auteur: | arenarood [ 05 mei 2009 12:01 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
Auteur: | Graaf [ 05 mei 2009 12:26 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
zoals Devils Son al aangeeft : emoties ! Doe er je voordeel mee : dankzij die emoties heb ik mijn 993 goed verkocht en mijn 996 Turbo goed gekocht... Als we elkaar allemaal aanpraten dat de 924 de beste Porsche ooit is zal deze ook een geweldige status krijgen. |
Auteur: | Godspeed [ 05 mei 2009 12:33 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
Flat 6 test al 20 jaar lang Porsche's volgens die standaarden, de 80-150 is dus heus niet gekozen om de 993TT er goed doen uit te zien. Vermoedelijk eerder om de wagens (en vooral dan de koppeling) van de 0-100 te sparen, waar het ook moeilijk is om consistentie in te krijgen. Objectief zal het prestatieverschil in de ene of andere richting nooit kunnen bewezen worden. Daarvoor zou er een vrij grote steekproef uit de populatie van beide Turbo's moeten genomen worden. Toch ging Paul Frère niet over een dag ijs en had hij een aantal exemplaren aan de tests onderworpen. De 993 TT zet enkele cijfers neer (zoals bij de hernemingen) die voor een 14 jaar oude wagen wonderbaarlijk zijn en waarbij hij de 997 Turbo nog zelfs kan afhouden (in 3de en 4de versnelling). Dit, terwijl de 996 TT volledig overklast wordt door zijn nakomeling, draagt denk ik (net als de productieaantallen en het fraaie koetswerk) bij tot de cultstatus die hij krijgt toegewezen. P.S. voor mensen me gaan 'labellen' of gaan denken dat ik een subjectieve voorkeur heb. Ik ben niet echt een fan van de Turbo-modellen, zelfs niet van de 993 TT. |
Auteur: | LeoH [ 05 mei 2009 12:36 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
De cijfers zeggen niet alles : Tracktijden zeggen veel over de handling van een auto : bv, verbazend : 2001 Porsche 996 Carrera 4S vs 997. terwijl de specs van de 997 beter liggen. Fastest Lap Times (3) Add laptime for "996 Carrera 4S" Track Time Position Faster than Sugo 1:43.39 22/33 Porsche 997 Carrera maw. op de track zijn de absolute specs minder interessant, als de auto zich beter op het circuit laat "handelen" |
Auteur: | Godspeed [ 05 mei 2009 12:42 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
Tja, maar slechts weinig eigenaren vinden hun weg naar het circuit. Terwijl iedereen wel eens voor de verkeerslichten staat of op de autosnelweg een inhaalmanoeuvre moet uitvoeren. |
Auteur: | Devils son [ 05 mei 2009 12:55 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t | |||||||||||||||||||||||||||
Ik herhaal: ik heb genoeg tests liggen die het tegendeel "bewijzen". Dus ik vind het heel leuk dat je het als feit presenteert, maar het is zeker geen feit. En de 997 turbo maakt echt gehakt van de 993 turbo in de tests die ik zo voor heb liggen. Voor iedereen makkelijk te bezien: http://www.einszweidrei.de... Tussen de 100 en de 200 (want daar heb je het in 3e en 4e over) zit een gapend gat tussen de 993 en de 997 (12,1/10,8 vs 8,6/8,9/8,6/8,6/8,4).
993 vs 996 op de Ring 16 seconden. 996 vs 997 op de Ring 4 seconden.
Je leest de cijfers die voorhanden zijn echter wel bijzonder subjectief... De 996 is op alle fronten beter dan de 993, net zoals de 997 op alle fronten beter is dan de 996. Dat geldt voor zowel NA als voor de turbomodellen. En zo is de 993 weer een stap vooruit tov de 964, die een stap vooruit was tov de 3,2 enz. enz. |
Auteur: | Devils son [ 05 mei 2009 12:59 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t | |||||||||
En dan blijkt uit de cijfers die iedereen met een muisklik op zijn scherm heeft (www.einszweidrei.de) dat ook op dat punt de 996tt de 993tt verslaat. Daar komt nog bij dat een inhaalmanoeuvre iha niet in de meest gunstige versnelling wordt aangevangen en laat de 996 daar nu eens een fiks voordeel hebben op de 993. |
Auteur: | leander [ 05 mei 2009 13:18 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t | |||||||||
Dankzij de goede verkoopcijfers van 924 & 944 is Porsche gered!! Dus zonder 924 geen 964, 993, 996, 997 |
Auteur: | Graaf [ 05 mei 2009 13:29 ] |
Berichttitel: | Re: prijsverschil 993t-996t |
ja daar kon ik op wachten heb niets tegen de 924 hoor (integendeel) het was maar een voorbeeld |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |