| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Wat krijgt ie te drinken? Tanken jullie vaak "95" benzine ?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=22983
Pagina 1 van 8

Auteur:  2.2E_69 [ 30 apr 2006 13:59 ]
Berichttitel:  Wat krijgt ie te drinken? Tanken jullie vaak "95" benzine ?

Wat tanken jullie zelf in jullie porsche's?
Onze 2.2E (omgebouwd naar carburateur, S-specificatie) krijgt meestal gewoon het goedkoopste, 95. Soms doen we er ook wat loodvervanger bij, kan nooit geen kwaad.

Is het ook zo dat je meer vermogen zou krijgen door een brandstof te nemen met een hoger octaangehalte? 98 plus, oid. Scheelt dat veel?

Gooi het maar in de groep :D

Auteur:  sportwagon [ 30 apr 2006 14:43 ]
Berichttitel: 

Shell V-Power

Auteur:  gantor [ 30 apr 2006 15:28 ]
Berichttitel: 

Zijn al enkele topics aangewijd, maar nooit een eensluitend duidelijk antwoord. Dus ik kijk uit naar wat dit topic aan antwoorden zal brengen. Zelf gooi ik in mijn 996 Shell V-Power...maar ik kon uit de vorige topics halen dat dit produkt niet zo bijzonder was...daarom mijn laatste tankbeurt bij Total...

Auteur:  s_vandamme [ 30 apr 2006 15:28 ]
Berichttitel: 

95 in de 2.4S
98 in de 2.5 waterpomper

teveel octaan geeft niet meer power op een originele motor
en kan tot gevolg hebben dat ie moeilijker start
loodvervanger is enkel maar nodig bij motoren waar de klepzittingen nog niet verhard zijn ... met nog nooit gereviseerde koppen dus

Auteur:  Epicurus [ 30 apr 2006 15:33 ]
Berichttitel: 

98 heeft alleen zin bij 'intelligentere' motoren (die van Gantor dus), dan kan het motormanagement de inspuitvariabelen/timing e.d. aanpassen, en daardoor een optimalere verbranding creeren.
Thomas moet m.i. gewoon 95 erin blijven gieten (van loodvervangers weet ik te weinig, is dit nodig ??)

R.

Auteur:  2.2E_69 [ 30 apr 2006 15:45 ]
Berichttitel: 

aangezien ik 15 ben zal ik nie zoveel tanken :lol:
Maar dan weet ik ook weer dan m'n pa veilig tankt :wink:

Auteur:  maurice [ 30 apr 2006 15:50 ]
Berichttitel: 

Epicurus schreef:
98 heeft alleen zin bij 'intelligentere' motoren (die van Gantor dus), dan kan het motormanagement de inspuitvariabelen/timing e.d. aanpassen, en daardoor een optimalere verbranding creeren.
Thomas moet m.i. gewoon 95 erin blijven gieten (van loodvervangers weet ik te weinig, is dit nodig ??)


Dit is niet geheel juist. Ik zal uitleggen wat het octaangehalte is;

Tijdens de productie van benzine kan de producent kiezen tussen de verhouding octaan en heptaan in de brandstof. Octaan 95 houdt in dat er 95 delen octaan en 5 delen heptaan in de benzine zitten.
Brandstofgassen komen spontaan tot ontbranding tijdens compressie. Octaan kan heel goed tegen deze verdichting tijdens de compressieslag en heptaan niet. Dit betekend dat wanneer de brandstof bv volledig uit heptaan zou bestaan het mengsel al tot ontploffing komt ver voordat de zuiger het BDP bereikt. Hoe hoger dus het octaangehalte hoe langer het duurt voordat de brandstof tijdens compressie spontaan tot ontbranding komt.

De fabrikant van de motor geeft op welk octaangehalte minimaal nodig is om de motor goed te laten functioneren. Een hoger octaangehalte heeft dus geen zin. Een motor die echter is gemaakt voor een octaangehalte van 98 kan hele vreemde resultaten gaan geven bij een lager octaangehalte omdat de brandstof te vroeg gaat ontbranden.
Hoge compressiemotoren vereisen vaak ook een hoog octaangehalte.

Dus een hoger octaangehalte dan de fabrikant opgeeft kan nooit kwaad. Te laag echter wel

Auteur:  Wim SC 1981 [ 30 apr 2006 15:58 ]
Berichttitel:  octaanGETAL

Ben van mening dat het woord octaanGEHALTE onjuist is. Het moet zijn octaanGETAL.

:!:

Auteur:  maurice [ 30 apr 2006 16:01 ]
Berichttitel:  Re: octaanGETAL

Wim SC 1981 schreef:
Ben van mening dat het woord octaanGEHALTE onjuist is. Het moet zijn octaanGETAL.


Daar zit wat in Wim. Heel scherp opgemerkt :wink:

Auteur:  s_vandamme [ 30 apr 2006 16:06 ]
Berichttitel: 

extra voorbeelden ivm welke motoren het nodig hebben en welke niet

een 2.4 S heeft een compressie van 8.5:1 , werkt met 95
een 2.0 of 2.2E 9.1:1 dat lukt nog net met 95
een 2.0 of 2.2 S heeft compressei van 9.9:1 lukt nog net (zie onder) maar als die ooit een rebuild kreeg, kan lijnboren en koppen vlakken je compressie omhoog trekken...


en vanaf 10 mag je 95 absoluut vergeten zonder extra modificaties(twin pluggin bv )


Afbeelding

Auteur:  rob964.c4 [ 30 apr 2006 16:31 ]
Berichttitel: 

bij mij super 98 en in duitsland 100



robert

Auteur:  Solid4S [ 30 apr 2006 16:35 ]
Berichttitel: 

Liefst Shell V-power, anders 98

Auteur:  Epicurus [ 30 apr 2006 18:14 ]
Berichttitel: 

mhoeneveld schreef:
Epicurus schreef:
98 heeft alleen zin bij 'intelligentere' motoren (die van Gantor dus), dan kan het motormanagement de inspuitvariabelen/timing e.d. aanpassen, en daardoor een optimalere verbranding creeren.
Thomas moet m.i. gewoon 95 erin blijven gieten (van loodvervangers weet ik te weinig, is dit nodig ??)


Dit is niet geheel juist. Ik zal uitleggen wat het octaangehalte is;

Tijdens de productie van benzine kan de producent kiezen tussen de verhouding octaan en heptaan in de brandstof. Octaan 95 houdt in dat er 95 delen octaan en 5 delen heptaan in de benzine zitten.
Brandstofgassen komen spontaan tot ontbranding tijdens compressie. Octaan kan heel goed tegen deze verdichting tijdens de compressieslag en heptaan niet. Dit betekend dat wanneer de brandstof bv volledig uit heptaan zou bestaan het mengsel al tot ontploffing komt ver voordat de zuiger het BDP bereikt. Hoe hoger dus het octaangehalte hoe langer het duurt voordat de brandstof tijdens compressie spontaan tot ontbranding komt.

De fabrikant van de motor geeft op welk octaangehalte minimaal nodig is om de motor goed te laten functioneren. Een hoger octaangehalte heeft dus geen zin. Een motor die echter is gemaakt voor een octaangehalte van 98 kan hele vreemde resultaten gaan geven bij een lager octaangehalte omdat de brandstof te vroeg gaat ontbranden.
Hoge compressiemotoren vereisen vaak ook een hoog octaangehalte.

Dus een hoger octaangehalte dan de fabrikant opgeeft kan nooit kwaad. Te laag echter wel


Wat was er dan niet juist ?

Auteur:  maurice [ 30 apr 2006 18:21 ]
Berichttitel: 

Epicurus schreef:
Wat was er dan niet juist ?


Dat het hogere octaangehalte alleen zin zou hebben voor intelligentere motoren. Het octaangehalte heeft enkel een relatie met de compressieverhouding van de motor.
Zoals jij suggereert zouden dus oudere motoren geen belang hebben bij octaan 98 terwijl het tegendeel vaak het geval is.
Wat wel het geval is is dat het motormanagement aan de hand van de verbranding wel zijn inspuiting aanpast aangezien 98 iets later verbrand dan 95.

Auteur:  Maxfli [ 30 apr 2006 18:55 ]
Berichttitel: 

Ik tank altijd 98. Volgens de pomphouder die bij mij op de sportschool zit (idd, ik zit vaker aan de bar daar dan dat ik wat doe :oops: ) is hij mij zeer dankbaar daarvoor. Op deze benzine kan hij nog de volle winst pakken, itt de 95. De 98 wordt steeds minder afgenomen. Zal dus tzt wel verdwijnen. :?

Dat lijstje dat s_vandamme weergeeft heb ik wel eens eerder gezien, uit welk blad komt dat eigenlijk :?:

Auteur:  s_vandamme [ 30 apr 2006 19:08 ]
Berichttitel: 

Maxfli schreef:
Dat lijstje dat s_vandamme weergeeft heb ik wel eens eerder gezien, uit welk blad komt dat eigenlijk :?:


das een flyer van Porsche zelf voor zover ik weet

Auteur:  marknineoneone [ 30 apr 2006 20:58 ]
Berichttitel: 

rob964.c4 schreef:
bij mij super 98 en in duitsland 100
robert



idem..

Auteur:  wolf [ 30 apr 2006 21:44 ]
Berichttitel: 

98. geen additieven. geen lood.
dat schema van sven is niet van porsche volgens mij.

Auteur:  911-lover [ 30 apr 2006 21:46 ]
Berichttitel: 

Al mijn P's hebben gereden of rijden op Super 98. En natuurlijk indien mogelijk steeds tijgers in mijn tank :wink:

Auteur:  Epicurus [ 30 apr 2006 21:48 ]
Berichttitel: 

mhoeneveld schreef:
Epicurus schreef:
Wat was er dan niet juist ?


Dat het hogere octaangehalte alleen zin zou hebben voor intelligentere motoren. Het octaangehalte heeft enkel een relatie met de compressieverhouding van de motor.
Zoals jij suggereert zouden dus oudere motoren geen belang hebben bij octaan 98 terwijl het tegendeel vaak het geval is.
Wat wel het geval is is dat het motormanagement aan de hand van de verbranding wel zijn inspuiting aanpast aangezien 98 iets later verbrand dan 95.



OK, interessant ! Ik heb het even opgezocht in één van de Porsche-bijbels (Forever Young) en daar staat dat 911 model 1970 (compressie 8,6:1) inderdaad bij voorkeur 98 moet hebben (!), maar 2 jaar later (model 1972, compressie 7,5:1 (T) 8,0:1 (E) en 8,5:1 (S)) is volgens de heren uit Weissach octaan 91 weer voldoende. Alleen op basis van compressie is dit dus niet sluitend te krijgen. Wat is er nog meer dat een hoog c.q. laag octaangetal vereist ? Iemand ?

Auteur:  EriC4C [ 30 apr 2006 21:48 ]
Berichttitel: 

Met mijn 964 onder vergelijkbare omstandigheden een aantal tankbeurten V-power getankt en vervolgens een aantal tankbeurten 95
:arrow: geen verschil gemerkt :!: :idea:

Auteur:  Epicurus [ 30 apr 2006 21:52 ]
Berichttitel: 

EriC4C schreef:
Met mijn 964 onder vergelijkbare omstandigheden een aantal tankbeurten V-power getankt en vervolgens een aantal tankbeurten 95
:arrow: geen verschil gemerkt :!: :idea:


Ik wel (!) Maar wel gemeten met een moderne auto (X5) met een grote tank (95 liter)

Octaan 95: 1:5 tot 1:6
Octaan 98: 1:7 tot zelfs wel 1:8 (recentelijk)

Over diverse tanks en divers verkeer (stad/snelweg) gemeten.

R.

Auteur:  Epicurus [ 30 apr 2006 21:53 ]
Berichttitel: 

EriC4C schreef:
Met mijn 964 onder vergelijkbare omstandigheden een aantal tankbeurten V-power getankt en vervolgens een aantal tankbeurten 95
:arrow: geen verschil gemerkt :!: :idea:



Sorry, niet goed gelezen; V-Power, ik dacht octaan 98 (V-power zou ergens tussen 95 en 97 liggen volgens Shell ?)

Mijn verhaal geldt dus alleen voor octaan 98 (BP Ultimate)

Auteur:  s_vandamme [ 30 apr 2006 22:08 ]
Berichttitel: 

Epicurus schreef:
OK, interessant ! Ik heb het even opgezocht in één van de Porsche-bijbels (Forever Young) en daar staat dat 911 model 1970 (compressie 8,6:1) inderdaad bij voorkeur 98 moet hebben (!), maar 2 jaar later (model 1972, compressie 7,5:1 (T) 8,0:1 (E) en 8,5:1 (S)) is volgens de heren uit Weissach octaan 91 weer voldoende. Alleen op basis van compressie is dit dus niet sluitend te krijgen.


die bron van jou klopt niet.

69-70-71 voor E &S , de B, C en D series dus

E = 9.1:1
S = 9.9:1

1970-71 S'en hadden absoluut veel meer compressie dan de 72-73 versies.. het was/is bv nog altijd een simpele "upgrade" om 2.2 S zuigers in een 2.4 te douwen, en zo de compressie om hoog te bumpen... goed voor een 10 to 15 pk's boven op de 190 standaard voor 73...en meer koppel onderin.

als je 2.2 S zuiger naast een 2.4 zuiger legt dan zul je meteen zien dat de 2.2 onmogelijk maar 0.1:1 compressie meer kan zijn met een identieke kop

Auteur:  Epicurus [ 30 apr 2006 22:17 ]
Berichttitel: 

s_vandamme schreef:
Epicurus schreef:
OK, interessant ! Ik heb het even opgezocht in één van de Porsche-bijbels (Forever Young) en daar staat dat 911 model 1970 (compressie 8,6:1) inderdaad bij voorkeur 98 moet hebben (!), maar 2 jaar later (model 1972, compressie 7,5:1 (T) 8,0:1 (E) en 8,5:1 (S)) is volgens de heren uit Weissach octaan 91 weer voldoende. Alleen op basis van compressie is dit dus niet sluitend te krijgen.


die bron van jou klopt niet.

69-70-71 voor E &S , de B en C series dus

E = 9.1:1
S = 9.9:1

1970-71 S'en hadden absoluut veel meer compressie dan de 71-72 versies.. het was/is bv nog altijd een simpele "upgrade" om 2.2 S zuigers in een 2.4 te douwen, en zo de compressie om hoog te bumpen... goed voor een 10 to 20 pk's boven op de 190 standaard voor 73...

als je 2.2 S zuiger naast een 2.4 zuiger legt dan zul je meteen zien dat de 2.2 onmogelijk maar 0.1:1 compressie meer kan zijn met een identieke kop



Sorry Stijn, mijn bron (Forever Young, Tobias Aichele, Motor Presse Stuttgart) is i.h.a. zeer accuraat, maar je moet wel goed lezen: Over het gehele jaar 1970 (alle modellen van T tot S; van 8,8-9,8) wordt 98 geadviseerd. 2 jaar later gaat het octaanadvies naar 91. Welke info klopt er dan volgens jou niet ?

Pagina 1 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/