| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=23154 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Mark Nauta [ 19 mei 2009 15:13 ] |
Berichttitel: | Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Rijverslag Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport Dromen van een Porsche, welke autoliefhebber doet dat nu niet? Ik in ieder geval wel, al jaren achtereen. Af en toe kom ik eens in de gelegenheid om er dan één te rijden en er een mooie serie foto’s van te schieten. Maar het echte bezitten is er nog niet van gekomen. Wel ben ik dit maal erg dichtbij geweest. 5 dagen lang een Porsche voor de deur. Dat voelt toch bijna als je eigen Porsche. Enkele weken geleden was het zover. Er stond een heuse GT3 voor me klaar om heerlijk een paar dagen van te gaan genieten. Niet alleen de auto zat mee, maar ook het weer werkte boven verwachting goed mee. Vanaf het moment dat ik instapte scheen de zon, niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk. Zoals gezegd betrof het een GT3, één van het tweede type 996, voluit dus een 996 GT3 Mk II. In mijn ogen één van de fraaist gelijnde Porsche’s. Krachtige voorbumper, druppelvormige koplampen, schitterende specifiek voor de GT3 ontworpen wielen en natuurlijk aan de achterkant een meer dan imposante spoiler. Ook hier weer een uniek design, zoals Porsche dat eigenlijk met iedere versie van de GT3 doet. Deze GT3 is echter niet de standaard GT3 zoals hij van de band rolt. Hij was voorzien van het optionele Clubsport-pakket. Dit pakket maakt de GT3 nog meer geschikt voor het rijden van trackdays dan hij normaal al is. Onderdeel van dit pakket zijn de geweldige lederen schaalstoelen inclusief 5-puntsgordels, brandblusser en een rolkooi achter de stoelen. Naast deze opties is deze auto achteraf door Manthey Motorsport (bekend van de Nürburgring) voorzien van een nog iets straffer onderstel. Dit komt het circuitkarakter van de auto zeker ten goede. Om op het circuit goed uit de voeten te kunnen is hij ook voorzien van PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes). Dit alles maakt hem natuurlijk de ideale trackday auto. Iets dat ik vorig jaar dan ook een heb mogen ervaren toen ik op een zonnig en droog Circuit Park Zandvoort een 6-tal ronden met de wagen het circuit heb rondgestuurd. Nu was de wagen op de openbare weg de ‘mijne’ voor een 5-tal dagen. Het eerste dat de auto je laat weten is dat je met een serieuze racer op pad bent. Keihard afgeveerd, waardoor alle oneffenheden aan de bestuurder (en passagier) worden doorgegeven. Het maakt de auto voor dagelijks gebruik bijna onbruikbaar, maar voor het betere stuurwerk in de weekend en op vrij dagen is hij geweldig! Zelden heb ik in een auto gereden die zo messcherp weet in te sturen als deze Porsche. Het komt bijna in de buurt van karten. Je zult met een kitcar of dergelijke auto moeten aankomen om een nog scherper stuurgevoel te ervaren. Het onderstel zorgt dus voor een ongekend stuurgevoel en een erg goede communicatie van wat de auto op de weg doet. Iets te vroeg gas in de bocht en je voelt dat de neus naar buiten wordt gedrukt. Geen onderstuur, maar de druk op de achteras wordt groot doordat natuurlijk de motor achter de achteras is geplaatst. Met een lege benzinetank (in de neus) wordt dit nog iets extremer. De GT3 zal je daarom altijd de baas zijn, je moet goed op je tellen passen. De geweldige 3,6 liter Boxer (cilinderbanken recht tegenover elkaar) laat continu van zich horen. Geef gas en tot 8.200 toeren is het een waar orkest dat van achteren komt. Het interieur vult zich met het geweldige karakteristieke Boxer gehuil. 0-100 km/u is voorbij in 4,5 seconden en hij houdt pas op bij 300+. Een ongekend hoge topsnelheid als je nagaat dat de auto beschikt over ‘slechts’ 380pk. Natuurlijk is dit veel meer dan de doorsnee auto, maar het is niet zo overdreven als wat we tegenwoordig meer zien. 500pk is geen uitzondering meer. Toch weet de GT3 ook op hoge snelheid zeker te overtuigen. Tot diep in de 6e versnelling is er nog voldoende kracht beschikbaar en juist in de hogere toerentallen is de Boxer echt in z’n element. Mede dankzij zijn enorme vleugel achterop is hij tevens op die snelheden nog enorm stabiel en ook dan op de cm. nauwkeurig te bewegen. Het is natuurlijk bij de GT3 de combinatie van factoren die de auto tot een waar spektakel maken. De geweldige 3,6 Boxer, het fenomenale onderstel en de fantastische remmen. Dit stelt je in staat om ook op straat jezelf op een circuit te wanen. Bochtensnelheden nemen ongekende vormen aan en je kunt dankzij de PCCB’s later remmen dan je voor mogelijk hield. Het is een echte straatracer en hij laat de kwajongen in je naar boven komen. Een weg is geen weg meer, maar praktisch een circuit. Ik heb de wagen meegenomen naar Friesland, alwaar mijn ouders wonen, en heb hem daar in de landerijen heerlijk de sporen kunnen geven. Het is dan niet meer cruisen door de weilanden, maar als een boyracer van ideale lijn naar ideale lijn. 2-baanswegen gebruik je als 1 baan om zo ook daar de bochten buiten-binnen-buiten te kunnen in- en uitsturen. Alles wordt een circuit met deze auto, alleen de kerbstones missen nog in het geheel. Zoals gezegd is het geen auto die echt als daily driver ingezet kan worden, daarvoor is hij te hardcore en heeft hij te veel beperkingen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en opbergmogelijkheden. Maar wie zoekt dat nu in een GT3, en zeker in een GT3 die voorzien is van een Clubsport-pakket en een onderstel als deze. Dit is de auto waar je je in de weekenden en op vrije momenten verschrikkelijk mee wilt misdragen, waar je mee naar een trackday rijdt en heerlijk je ronden pakt op circuits als Spa Franchorchamps, Brands Hatch, Ascari, Zandvoort etc., of waarmee je heerlijk Touristenfahrten gaat rijden op de ‘heilige’ grond van de Nürburgring Nordschleife. Daarin overtuigd deze auto meer dan welke andere auto ook. De gehele photoshoot met deze 996 GT3 Mk II Clubsport is te vinden op mijn site, of door hieronder op de directe link te drukken. Mocht je na deze rij-impressie dusdanige GT3-honger hebben gekregen, deze auto is te koop. Voor 69.000 euro is ie van jou. Bij interesse kun je me altijd mailen. >>> Gallery <<< Mark Nauta foto [at] marknauta.nl |
Auteur: | WdePundert [ 19 mei 2009 15:35 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Mooi verslag |
Auteur: | Gert [ 19 mei 2009 16:04 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Die Mark doet echt van alles, fotootjes maken, verhaaltjes schrijven en nu is hij ook nog autoverkoper geworden! Mooi verslag en foto's, was een feest om te lezen en te zien! |
Auteur: | frank1977 [ 19 mei 2009 16:34 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Mooi verslag, prachtige foto's |
Auteur: | Nine-eleven [ 19 mei 2009 18:11 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Mmmmmmmm, GT3 . . . . . . de enige Porsche waar ik de mijne voor aan de kant zou zetten. |
Auteur: | MarkS [ 19 mei 2009 18:58 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Wederom een mooi verslag. Gave wagen. Inderdaad wat te "hardcore" voor buiten het circuit waarschijnlijk. |
Auteur: | Solid4S [ 19 mei 2009 18:59 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Mark heel mooi gedaan hoor. En wat is zo'n GT3 MKII mooi. Zeker in het zwart |
Auteur: | Paul Broere [ 19 mei 2009 19:18 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
He Mark! Een mooie verslagje weer! al had ik je ervaring met de auto al van je "in person" gehoord. 1 ding vind ik vreemd...: Het Manthey onderstel is erg stug zeg je, harder dan orgineel. Dit terwijl Manthey, want gelegen bij de Nürburgring, in mijn beleving hun onderstellen ook afsteld op de Ring... en iedere Ring-kenner weet dat je op de Ring juist een niet TE hard odnerstel moet hebben. Verder echt een droomwagen!!!!! |
Auteur: | Mark Nauta [ 19 mei 2009 19:30 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Verbaasde ik me ook over Paul. Goed punt trouwens. Ik heb de wagen vorig jaar ook op CPZ gereden, daar is bekend dat je juist een harder onderstel nodig hebt. Hier komt dedeze GT3 echt tot z'n recht. Hij is dusdanig hard dat daar echt goed gebruik gemaakt kan worden van het onderstel. Toch is ie dusdanig hard dat ie op korte oneffenheden voor onrust in de voortrein zorgt. De auto gaat daarom binnenkort naar Manthey om hem opnieuw af te laten stellen (naar ik begreep). |
Auteur: | Graaf [ 19 mei 2009 19:35 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
ah mooi spul in mijn durp accepteerd meneer ook inruil ? |
Auteur: | Gert [ 19 mei 2009 23:11 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
jaja, nu al spijt he van die "verkeerde" keuze |
Auteur: | Lydia [ 19 mei 2009 23:18 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Die Mark! Mag in de mooiste Porsches rijden en dat noemen ze ook nog werken! Top verslag en dito foto's weer! |
Auteur: | Graaf [ 19 mei 2009 23:35 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport | |||||||||
wie zegt er dat ik het over de Turbo heb ? |
Auteur: | Gert [ 19 mei 2009 23:46 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Was zomaar een veronderstelling van mij. zwart is misschien leuker dan grijs |
Auteur: | Mark Nauta [ 20 mei 2009 0:29 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Dank je Lydia. Er ontbreekt echter nog steeds een 993. We hebben nu mooi weer. Snel maar eens afspreken voor die shoot dan . @ Graaf. Toch nog steeds op zoek naar een GT3? Hij staat inderdaad bij je in de buurt. Of ruilen kan weet ik niet. Zal eens voor je horen . |
Auteur: | 968mint [ 20 mei 2009 0:32 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Mooie foto's en verslag... maar toch even zeuren opvallend dat de onderspoiler (splitter) voor ontbreekt, kan wat onrust bij hogere snelheden geven (veel drempeltjes in de buurt?) en, is het wel een clubsport af fabriek? - geen nomex bekleding kuipstoelen maar leer (zoals bij comfort "gewone"uitvoering besteld kon worden en niet bij de CS) - 6 punt gordels zijn van ander type - rolbeugel achter is ook niet de fabrieksmatige cs rolbeugel - andere brandblusser (niet die grote tussen de voeten van de passagier) hoewel je natuurlijk alles kan vervangen CS heeft code 003 in optielijst |
Auteur: | Mark Nauta [ 20 mei 2009 0:46 ] |
Berichttitel: | Re: Rijverslag & photoshoot | Porsche 996 GT3 Mk II Clubsport |
Floor. Bedankt voor je compliment. Zeuren noem ik het zeker niet. Een scherp oog des te meer . Ik moet je inderdaad gelijk geven. We kwamen er vandaag achter dat het inderdaad niet officieel een Clubsport is. Hij heeft echter alle specs meegekregen om zoveel mogelijk op een Clubsport te lijken. Wat betreft de punten die je aangeeft heb je gelijk. Zo kwamen we er vandaag dus ook achter dat het niet origineel een CS is. De splitter is er af inderdaad. Is geloof ik eens gesneuveld op CPZ of Spa. I.v.m. drempels niet terug geplaatst geloof ik. Ik kan je zeggen dat hij bij (erg) hoge snelheden echter geen onrust vertoond. Althans niet in een rechte lijn. Misschien dat het effect heeft op het bochtenwerk op hoge snelheid. Maar in een rechte lijn is de auto absoluut snaarstrak op hoge snelheid! |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |