Auteur |
Bericht |
SC Victor
|
Bravo voor de niet-porsche specialist
Bij een niet-Porsche specialist heb ik na een periode van lang stilstaan een grote onderhoudsbeurt aan mijn SC laten uitvoeren. Adres via via gekregen. Mijn handboeken erbij gedaan (Streather/ Haynes). Een écht enthousiaste monteur die wel vaker aan Porsches sleutelt vrij baan gegeven. Zo lang hij maar orginele onderdelen zou gebruiken. In de stille uren ging hij ermee aan de slag. Na vier weken had ik 'm terug.
En nu komt het: nog nooit heeft mijn SC zo voortreffelijk gereden als nu! Emissie en Pk's als fabrieksnieuw. Remmen als de beste. Als een blok op de weg. Volkomen trillingsvrij als over rails. Ook boven de 200+ geen centje pijn. Volledig teruggezet en uitgemeten naar de oorsponkelijke specificaties (met state-of-the-art apparatuur). De Porsche specialist waar ik voorheen altijd naar toe ging kreeg dat maar niet voor elkaar! Maar die liet zich als specialist wél heel erg goed als specialist betalen.
Kortom: ik ben van mijn geloof af dat onze voertuigen alleen aan de Porsche-specialist zijn toe te vertrouwen. In mijn geval durf ik nu zelfs het omgekeerde te beweren.
Iemand ook soortgelijke ervaringen?
|
26 mei 2009 22:53 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Interessant verhaal. Gedurfd ook!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
26 mei 2009 22:55 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Een SC heeft dezelfde injectie als een oude Golf GTI, dus door iedereen af te stellen Nee, zonder dollen, er zijn genoeg garages buiten de 'echte' specialisten waar je inderdaad goed terecht kunt. Hier in het dorp zit er ook eentje, maar voor het goede gevoel ga ik toch over de snelweg ..... Terzijde, scheelt het tarief tussen de "niet-specialist" en de "specialist" zo veel bij jou? Want zo prijzig is mijn specialist niet (en ken er nog wel een paar waar dat wel meevalt!)
|
26 mei 2009 22:58 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Geen haar aan mijn hoofd die daar aan denkt.......
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
26 mei 2009 22:58 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
gevaarlijke conclusie... ik zeg lucky shot met een getalenteerd monteur. dat je er niks van overhoudt als je het zonder condoom met een heroinehoertje doet, wil niet zeggen dat je dat voortan altijd maar moet doen en het anderen moet adviseren
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 mei 2009 23:01 |
|
|
SC Victor
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Nee Pascal, goedkoper was het echt niet, daar was het ook niet om te doen. Maar wát een verschil met wat (voorheen) mijn Porsche-specialist afleverde....
|
26 mei 2009 23:04 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Dan heeft die specialist toch echt een steekje laten vallen...
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
26 mei 2009 23:07 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Je hebt het denk ik goed ingeschat dat de monteur iemand is met liefde voor de wat oudere Porsche techniek. Waarschijnlijk heeft hij zaken nagekeken, vervangen of afgesteld die bij de laatste onderhoudsbeurt niet in het schema stonden. Maar ik zou je ervaring niet willen doortrekken naar moderne Porsche's.
Een klusje als bijvoorbeeld kleppen stellen is precisiewerk en sterk afhankelijk van de temperatuur van de motor. Ook het nakijken en correct afstellen van een K of KE Jetronic injectiesysteem is niet zo gemakkelijk als een andere poster hier wil laten geloven. Een juiste systeeminjectiedruk is belangrijk. Als er bijvoorbeeld een volledig verstopt benzinefilter in heeft gezeten (niet ongewoon bij oudere auto's) wat nu vervangen is kan dat veel uitmaken. Ook het gebruik van een goede injectiesysteemreiniger is voor vermoeide injectoren belangrijk. En de CO afstelling te zuinig zetten, op een moderne waarde, geeft een slecht lopende motor.
Om maar eens wat te noemen...
Het zou interessant zijn om wat meer details te geven wat er gedaan is naast bougies en oliefilter vervangen, zeg maar. Dan valt er misschien in perspectief te plaatsen waarom dit zoveel beter heeft uitgepakt dan eerder onderhoud.
Iedereen kan Porsche specialist boven zijn deur zetten. Maar ook die is afhankelijk van een goede monteur...
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
27 mei 2009 8:50 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Nounou, deze stelling/conclusie op maar liefst ervaring met één Porsche-specialist en één niet-Porsche-specialist .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
27 mei 2009 9:49 |
|
|
Marc
ex-911 3.2 Carrera coupé 1986Oosterhout nb
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Ik denk inderdaad dat het mogelijk is dat een niet-Porsche specialist bij de oudere types net zoveel kan onderhouden en repareren als een specialist... Alleen doet een specialist dat honderd keer per jaar en een ander misschien een keer in zijn loopbaan...
Het mooie is natuurlijk wel dat door het enthousiasme van een monteur die eens in de zoveel jaar aan een P. mag sleutelen em tot grote hoogten stuwt, waardoor het resultaat fantastisch is... Dat terwijl het bij een specialist vaker op 'de automatische piloot' zal gaan...
_________________________________________ Ook al heb ik geen Porsche meer. Toch verander ik mijn avatar voorlopig niet!
|
27 mei 2009 10:06 |
|
|
Moondogjr
Porsche 911 3.2 '85, Porsche 944 turbo S '88
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Ik heb soortgelijke ervaring met niet-Porsche specialisten. Heb mijn Porsche altijd in onderhoud bij de garage van mijn oom en neef. Gaat tot nu toe prima. Het scheelt natuurlijk ook wel dat het familie is, maar ik denk dat je voor het meeste onderhoud niet specifiek bij een porsche specialist hoeft te zijn, mits je zelf goed weet wat er moet gebeuren en hoe complex/eenvoudig het is om uit te voeren.
Ik denk dat het nooit goed is om je Porsche uit handen te geven aan een vreemde en diegene volledig te vertrouwen dat hij doet wat in jouw belang is. Het gaat de meeste garages toch uiteindelijk ook om winst maken. Zij zullen proberen om zoveel mogelijk op jouw te verdienen zonder je klandizie te verliezen. Een gezonde achterdocht en zelf goed op de hoogte zijn van wat er moet gebeuren is belangrijk.
|
27 mei 2009 10:12 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Schande! Dat doe ik ook...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 mei 2009 10:54 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
, maar ik zou het toch niet doen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
27 mei 2009 15:58 |
|
|
Toon
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
ach ja een Porsche is ook maar een auto.
En zeker de oudere auto's hebben redelijk simpele techniek en daar is een oudere Porsche als de SC dus niet anders in ... Dus een goede monteur zal dat zeker kunnen.
Maar daar zit 'm nou net de crux, daar zijn er niet zoveel meer van ... van die echte sleutelaars.
Tegenwoordig zijn de meeste toch echt alleen maar computer uitlezers en onderdeel vervangers.
|
27 mei 2009 16:33 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
een goeie monteur kan aan iedere auto werken...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
27 mei 2009 16:33 |
|
|
-bassie-
924 80 wit EX. 924 80 roodAmersfoort
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
daar heb je inderdaad een punt jeroen.
bijna iedere auto is anders en zeker kwa technieken.
maar als je je in een auto verdiept en/of documentatie er van door leest kan je er aan werken.
_________________________________________ Www.924forum.nl Het 924 forum van nederland
|
27 mei 2009 16:45 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Vergeet internet niet . Elke specialist kan klanten winnen en verliezen door ,wat Jan met de pet (zoals ik ) op internet openbaar maakt . En daar zijn ze (gelukkig) zeker van bewust .
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
27 mei 2009 17:13 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
... het juiste gereedschap is het halve werk
|
27 mei 2009 20:38 |
|
|
Marc
ex-911 3.2 Carrera coupé 1986Oosterhout nb
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Hier in Oosterhout hebben we ook nog een 'echte' garage zitten. Met monteurs die niets van computers weten maar des te meer van de echte oude autotechniek... Ik bracht er de auto van mijn vrouw altijd naartoe... Het is alleen jammer dat het echte volvo freaks zijn. Wanneer ik het Porsche verhaal ter sprake breng, willen ze me naar een volvo amazone praten... Tsja, da's dan weer jammer. (alsof een 911 daarmee te vergelijken is.)
_________________________________________ Ook al heb ik geen Porsche meer. Toch verander ik mijn avatar voorlopig niet!
|
27 mei 2009 20:41 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Ik heb zelf ook niet al te beste ervaringen met specialisten. Echter ben ik er wel van overtuigd dat je niet alles aan zomaar een monteur kunt overlaten. Echter een goede monteur die zich de moeite neemt om goed naar de specificaties te kijken zal het zeker kunnen. Helass heeft niet ieder bedrijf daar de zin en de tijd voor.
_________________________________________ http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl
|
28 mei 2009 6:34 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Dat is bij jou letterlijk en figuurlijk op te vatten, ze beginnen allebei met Renn...... maar welke is het nou.......? Collega van me heeft dus een amazone met een Ford V6 erin, oké nog steeds niet te vergelijken maar wel heel leuk......
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
28 mei 2009 17:31 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Zo zie je maar, de enige garantie voor goed werk is iemand die vanuit echte passie zn werk doet en ook goed wil doen. Als je je vooraf goed informeert en een goeie techneut bent, dan moet je een 911 echt wel aankunnen.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
29 mei 2009 10:08 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Ik werk bij een Bank, daar doen we dat niet.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
29 mei 2009 10:10 |
|
|
frank1977
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Oh, jullie zijn een non-profit organisatie?
|
29 mei 2009 10:12 |
|
|
Patrick
|
Re: Bravo voor de niet-porsche specialist
Nee daar hebben jullie schijt aan alles.
|
29 mei 2009 11:38 |
|
|