Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 09 apr 2025 3:47

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
import zakelijke auto (btw etc)? 
Auteur Bericht
Moderator
PF #57
Bericht import zakelijke auto (btw etc)?
Vraag:
Ik heb auto's particulier uit Duitsland geimporteerd en weet redelijk hoe dat in elkaar steekt. Echter, mijn vraag gaat over een auto die op de zaak gezet gaat worden als bedrijfsauto gereden gaat worden.
Waar moet ik dan rekening mee houden als de auto uit Duitsland gaat komen? Als de auto een BTW auto is in Duitsland, krijg ik dan een ex-BTW factuur van de garage waar ik hem koop? Of moet ik in Duitsland BTW betalen die ik in NL weer kan terugvorderen? Iemand ervaring of tips?

Dank.

07 jun 2009 19:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht Re: import zakelijke auto (btw etc)?
horn schreef:
Vraag:
Als de auto een BTW auto is in Duitsland, krijg ik dan een ex-BTW factuur van de garage waar ik hem koop? Dank.
Yep,Je moet dan wel een belastingverklaring met btw nr overleggen aan de desbetreffende garage dan houden zij de B.t.w in. . En jij(jouw bedrijf) moet de b.t.w dan weer aangeven bij de staat der nederlanden.Isse simpel :wink:

07 jun 2009 20:09
Profiel
Ik heb ooit een auto in Duitsland gekocht voor de zaak, en moest dan bij de verkopende partij mijn BTW nummer meebrengen, dit werd vermeld op factuur onder vermelding van BTW vrij Art.12.A o.i.d. :oops: (weet dat nummer niet meer zeker) en kreeg dan de auto btw vrij mee.
Werd dan bij invoer mee berekend BPM en BTW, maar kreeg dan later weer de BTW terug aan het eind van kwartaal.
Hoop dat deze regeling nog hetzelfde is want is weer al zo'n 10 jaar geleden. :wink:

07 jun 2009 20:11
PorscheForum Rakker
997.2 4S / 993 TT
Misschien wel handig om op voorhand te informeren naar de eisen van de verkopende garage. (Sommige ondernemers willen eerst het BTW nummer checken, waar dan weer enkele werkdagen overheen gaan). Als je achteraf de BTW moet gaan terugvragen bij het Deutsche Finanzamt ben je zo een paar maandjes verder (althans dat is mijn ervaring bij de aankoop van zakelijke producten in de BRD)

Zoals ik begrepen heb hoeft de Duitse ondernemer bij export (binnen de EU) geen BTW in rekening te brengen, die hoef je dat in dat geval dan ook niet voor te financieren.

07 jun 2009 20:24
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Variant op dit thema: Ik hoorde laatst dat in zo'n geval je bijtelling een stuk lager kan uitvallen. Dit omdat de fiscale waarde lager is dan nieuwwaarde en het bijtellingspercentage over de fiscale en niet de nieuwwaarde wordt berekend?

Iemand? :roll:

07 jun 2009 20:53
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
MS964 schreef:
Variant op dit thema: Ik hoorde laatst dat in zo'n geval je bijtelling een stuk lager kan uitvallen.

Onjuist.

En verder klopt het BTW verhaal hierboven. Heb zelf ook mijn auto zonder BTW meegenomen uit Duitsland.

07 jun 2009 21:18
Profiel
Moderator
PF # 136
Harald de S-Max is nog steeds gewoon in Nederland te koop hoor :idea: :mrgreen:

07 jun 2009 22:38
Profiel
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Harald is stratemaker geworden denk ik :twisted: :mrgreen:

08 jun 2009 8:20
Profiel
PorscheForum Rakker
964C2 '91
Hilversum
Aangaande import, ook nog wat nuttige info, wellicht voor anderen: http://www.geldenrecht.nl/consumenten/vervoer/3264437/Import_van_auto_wordt_gemakkelijker.html

08 jun 2009 10:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Bij mobile.de kun je aanvinken gewerbe, ex-/import, zie je ook direct nettoprijzen :wink:

Het werkt hetzelde als in Nederland, je hebt marge auto's en BTW auto's. Dus let erop dat bij een auto de Mehrwertsteuer ausweisbar is.

08 jun 2009 11:12
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]