Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 12 apr 2025 15:14

Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Bandenvraagje 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C4 (90) ex 997 S (08), 996 C2C (01)
München
Bericht Bandenvraagje
P vrienden,

Ik heb gisteren de Winterbanden weer gemonteerd en merkte op weg naar huis dat ze bij fors doortrekken boven de 150 zo'n beetje gigantisch veel lawaai maken (ze overstemmen ongeveer de motor). Nauwelijks trillingen in het stuur dus onbalans kan het bijna niet zijn, iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? banden zijn uit 2007, volop profiel, spanning is goed

13 dec 2010 9:27
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht Re: Bandenvraagje
Heb je per ongeluk asymetrische banden en die in de verkeerde draairichting gemonteerd?

Let op de pijlen met 'rotation' of de aanduiding 'outside' resp. 'inside'.

En de juiste spannng is 0,3 bar meer dan op je zomerbanden.

Succes :!:

13 dec 2010 9:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Winterbanden hebben een heel ander profiel natuurlijk dus dat ze wat meer lawaai maken is geen vreemd gegeven. Maar gigantisch veel lawaai horen ze nu ook weer niet te maken.

En wat Paulus zegt natuurlijk.

13 dec 2010 9:42
Profiel
PorscheForum Rakker
München
Ik dacht zelf initieel ook aan looprichting maar gisteravond kon ik zo snel geen directional pijltjes ontdekken, bekijk ik vanaaf nog wel even. ik ben in het voorjaar helemaal vergeten te markeren waar ze gelegen hebben (op de auto), heb ik nu bij de zomerbandjes uiteraard wel gedaan.

13 dec 2010 10:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
indien goed gemonteerd etc.

check letter op je band voor snelheid codering.
op je band staan bijvoorbeeld de grote letters en cijfers:
265/40R17 96Y

Die laatste letter (eerdere getallen en cijfers kunnen verschillen en doen er niet toe voor jouw vraag)
geeft de snelheid aan die de band aankan. Vaak ligt deze bij winterbanden wat lager.
Is deze laatste letter bij jou een M,N,P,Q,R dan betekent dit dat je gewoon in de buurt van de maximum snelheid
van jouw winterband zit (maakt wel heel veel geluid als ik jouw omschrijving lees, maar goed dat kan wellicht).

Zegt het verhaal wat ik zojuist scheef, je niet heel veel.
Lees dit eens: http://www.toyotire-benelux.com/techniek.html

Oh ja koud weer, betekent vergrote kans op afname grip (bij droog weer ook merkbaar).
Dus 150 is al lekker door kachelen bij deze temperaturen.

13 dec 2010 13:01
Profiel
PorscheForum Rakker
München
Op zich een goed punt maar volgens mij heb ik (ook dat check ik uiteraard vanavond) de snowsport 240 en als ik het me goed herinner is die ook goed voor 240kmh. Ik reed gisteren op de A2 (laat in de avond) dus zohard heb ik niet gereden. heb de auto een paar keer doorgetrokken van grofweg 150 tot 210 en daar viel het me zo op.

Maar goed, ik kijk vanavond naar looprichting etc (montage is absoluut goed) en dan kom ik wel weer ff in de lucht

13 dec 2010 15:31
Profiel
Omg. Amsterdam
Wat Franz al opmerkt.... het lawaai zal hoogst waarschijnlijk komen door de banden zelf... het profiel is anders (groffer) en het rubber is van andere samenstelling.

13 dec 2010 16:00
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Allereerst zal de winterband inderdaad meer lawaai maken door het andere profiel. Ik schrik er ook iedere keer weer van hoeveel meer lawaai mijn winterbanden maken tov de zomerbanden. Maar als ze de motor echt overstemmen gok ik het meest op de opte die Paulus aangaf.

Justin schreef:
.....Vaak ligt deze bij winterbanden wat lager.

Zou niet mogen. Er horen wettelijk banden onder een auto te zitten die de maximum snelheid aan kunnen, winterband of niet.
Ik weet dat er veel (uit zuinigheid) een band met een lagere max snelheid word gemonteerd wat in mijn ogen verkeerde zuinigheid is.

13 dec 2010 22:33
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
@ maurice,

mits dit waar is, weer wat geleerd. merci :thumleft:

13 dec 2010 22:42
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Vierkante banden vanwege staand ipv liggend met velg en al opgeslagen geweest, kan natuurljk ook nog.

Gaat bij regelmatig gebruik vanzelf over, maar geeft meer een trillend gevoel dan echt veel lawaai.

13 dec 2010 22:44
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
als ze echt zoveel herrie maken zou ik ze maar eens goed nakijken.Mischien zit er in een van de banden wel een gordelbreuk.

Www.auto-resto.nl

13 dec 2010 22:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
maurice schreef:
Justin schreef:

Zou niet mogen. Er horen wettelijk banden onder een auto te zitten die de maximum snelheid aan kunnen, winterband of niet.
Ik weet dat er veel (uit zuinigheid) een band met een lagere max snelheid word gemonteerd wat in mijn ogen verkeerde zuinigheid is.

Is volgens mij niet helemaal juist. Als je op deze Porsche.de lijst kijkt, zie je dat de snelheidsindex V = 240 km/h wordt gehanteerd voor de winterbanden van o.a. de 996.

13 dec 2010 22:53
Profiel
PorscheForum Rakker
924 80 wit EX. 924 80 rood
Amersfoort
maurice schreef:
Allereerst zal de winterband inderdaad meer lawaai maken door het andere profiel. Ik schrik er ook iedere keer weer van hoeveel meer lawaai mijn winterbanden maken tov de zomerbanden. Maar als ze de motor echt overstemmen gok ik het meest op de opte die Paulus aangaf.

Justin schreef:

tenzij dit duidelijk zichtbaar aangegeven word voor de bestuurder.

wij hebben bij volvo van die sticker met informatie over de winterbanden.
dus de maximum snelheid er van.

13 dec 2010 22:56
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Volgens mij is dat laatste correct Bassie maar ik zou het op moeten zoeken. Het voertuigregelement van de wegenverkeerswet verwijst naar de EG richtlijnen voor het handhaven van de snelheidsindicatie op de band. Als ik het goed heb begrepen mag een lagere snelheid wel mits dat duidelijk kenbaar wordt gemaakt in het voertuig (de sticker)
Overigens heb ik gewoon winterbanden met ZR indicatie en N-codering. Dus het kan wel degelijk onder de Porsche.

13 dec 2010 23:22
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Kan op m'n Passat gewooon een alarmpje instellen voor de V-max van de winterbanden maar ja, dat is maar een VW hè :wink:

13 dec 2010 23:32
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Dat kan ik op de Porsche ook.

En dat heb ik nog verrassend vaak nodig ook.

In Duitsland dan, in NL hou ik mij altijd netjes aan de regels natuurlijk. :^:

13 dec 2010 23:42
Profiel
PorscheForum Rakker
München
allen,

gisteren even gekeken en ik heb banden met snelheidscodering V (tot 240) en N2 codering (Porsche goedgekeurd). Banden liggen er ook goed op (op alle vier is duidelijk outside leesbaar op de bandwang). Ik vermoed idd dat ze staand opgeslagen zijn geweest (op de velg) en dat dit het probleem veroorzaakt, alleen had ik meer trillingen verwacht en minder herrie. We zien wel, zal iig mijn vader ff doorgeven dat ie de zomerbanden liggend opbergt en niet staand....

Nogmaals dank

gr. pieter

14 dec 2010 9:00
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Dat outside overal te zien is, is te verwachten als ze niet van de velg zijn afgeweest :wink:

Blijft wel de kans dat L en R verwisseld is :idea:
Dit laatste is te controleren door met vlakke hand over het profiel te strijken: met de draairichting mee moet het dan 'glad' aanvoelen, terwijl er tegenin de blokken 'haken'.

14 dec 2010 10:57
Profiel
PorscheForum Rakker
München
Alright, kijk ik vanavond nog wel ff naar. IIG liggen mijn zomerbanden (gelabeld en wel, maar daar zit ook een duidelijke richtingsprofiel markering op) nu plat op de zolder bij mijn ouders.

14 dec 2010 11:17
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
En, nog een geschikte avond gevonden :?: :roll: :wink:

20 dec 2010 13:34
Profiel
PorscheForum Rakker
München
Ja hoor. Volgens mij waren ze idd een beetje plat (minder rond) geworden. Heb er zaterdag weer een flinke ronde in gereden en het werd nu al duidelijk beter. Ik heb op de hele band geen enkele rotation aanduiding gevonden en volgens mij (als ik het loopvlak bestudeer) zouden ze goed moeten zitten. Ik had ook behoorlijk wat grip op de sneeuw dus ik laat ze lekker zitten.

20 dec 2010 14:24
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ]