Auteur |
Bericht |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Bandenvraagje
P vrienden,
Ik heb gisteren de Winterbanden weer gemonteerd en merkte op weg naar huis dat ze bij fors doortrekken boven de 150 zo'n beetje gigantisch veel lawaai maken (ze overstemmen ongeveer de motor). Nauwelijks trillingen in het stuur dus onbalans kan het bijna niet zijn, iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? banden zijn uit 2007, volop profiel, spanning is goed
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
13 dec 2010 9:27 |
|
 |
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
 Re: Bandenvraagje
Heb je per ongeluk asymetrische banden en die in de verkeerde draairichting gemonteerd? Let op de pijlen met 'rotation' of de aanduiding 'outside' resp. 'inside'. En de juiste spannng is 0,3 bar meer dan op je zomerbanden. Succes 
|
13 dec 2010 9:42 |
|
 |
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
 Re: Bandenvraagje
Winterbanden hebben een heel ander profiel natuurlijk dus dat ze wat meer lawaai maken is geen vreemd gegeven. Maar gigantisch veel lawaai horen ze nu ook weer niet te maken.
En wat Paulus zegt natuurlijk.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
13 dec 2010 9:42 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Bandenvraagje
Ik dacht zelf initieel ook aan looprichting maar gisteravond kon ik zo snel geen directional pijltjes ontdekken, bekijk ik vanaaf nog wel even. ik ben in het voorjaar helemaal vergeten te markeren waar ze gelegen hebben (op de auto), heb ik nu bij de zomerbandjes uiteraard wel gedaan.
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
13 dec 2010 10:24 |
|
 |
Justin
Porsche 964 C4
|
 Re: Bandenvraagje
indien goed gemonteerd etc. check letter op je band voor snelheid codering. op je band staan bijvoorbeeld de grote letters en cijfers: 265/40R17 96 YDie laatste letter (eerdere getallen en cijfers kunnen verschillen en doen er niet toe voor jouw vraag) geeft de snelheid aan die de band aankan. Vaak ligt deze bij winterbanden wat lager. Is deze laatste letter bij jou een M,N,P,Q,R dan betekent dit dat je gewoon in de buurt van de maximum snelheid van jouw winterband zit (maakt wel heel veel geluid als ik jouw omschrijving lees, maar goed dat kan wellicht). Zegt het verhaal wat ik zojuist scheef, je niet heel veel. Lees dit eens: http://www.toyotire-benelux.com/techniek.htmlOh ja koud weer, betekent vergrote kans op afname grip (bij droog weer ook merkbaar). Dus 150 is al lekker door kachelen bij deze temperaturen.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
13 dec 2010 13:01 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Bandenvraagje
Op zich een goed punt maar volgens mij heb ik (ook dat check ik uiteraard vanavond) de snowsport 240 en als ik het me goed herinner is die ook goed voor 240kmh. Ik reed gisteren op de A2 (laat in de avond) dus zohard heb ik niet gereden. heb de auto een paar keer doorgetrokken van grofweg 150 tot 210 en daar viel het me zo op.
Maar goed, ik kijk vanavond naar looprichting etc (montage is absoluut goed) en dan kom ik wel weer ff in de lucht
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
13 dec 2010 15:31 |
|
 |
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
 Re: Bandenvraagje
Wat Franz al opmerkt.... het lawaai zal hoogst waarschijnlijk komen door de banden zelf... het profiel is anders (groffer) en het rubber is van andere samenstelling.
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
13 dec 2010 16:00 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
 Re: Bandenvraagje
Allereerst zal de winterband inderdaad meer lawaai maken door het andere profiel. Ik schrik er ook iedere keer weer van hoeveel meer lawaai mijn winterbanden maken tov de zomerbanden. Maar als ze de motor echt overstemmen gok ik het meest op de opte die Paulus aangaf. Zou niet mogen. Er horen wettelijk banden onder een auto te zitten die de maximum snelheid aan kunnen, winterband of niet. Ik weet dat er veel (uit zuinigheid) een band met een lagere max snelheid word gemonteerd wat in mijn ogen verkeerde zuinigheid is.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
13 dec 2010 22:33 |
|
 |
Justin
Porsche 964 C4
|
 Re: Bandenvraagje
@ maurice, mits dit waar is, weer wat geleerd. merci 
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
13 dec 2010 22:42 |
|
 |
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
 Re: Bandenvraagje
Vierkante banden vanwege staand ipv liggend met velg en al opgeslagen geweest, kan natuurljk ook nog.
Gaat bij regelmatig gebruik vanzelf over, maar geeft meer een trillend gevoel dan echt veel lawaai.
|
13 dec 2010 22:44 |
|
 |
resto
restoNijmegen
|
 Re: Bandenvraagje
als ze echt zoveel herrie maken zou ik ze maar eens goed nakijken.Mischien zit er in een van de banden wel een gordelbreuk.
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
13 dec 2010 22:47 |
|
 |
JeroenSC
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2CAmersfoort
|
 Re: Bandenvraagje
Is volgens mij niet helemaal juist. Als je op deze Porsche.de lijst kijkt, zie je dat de snelheidsindex V = 240 km/h wordt gehanteerd voor de winterbanden van o.a. de 996.
|
13 dec 2010 22:53 |
|
 |
-bassie-
924 80 wit EX. 924 80 roodAmersfoort
|
 Re: Bandenvraagje
tenzij dit duidelijk zichtbaar aangegeven word voor de bestuurder. wij hebben bij volvo van die sticker met informatie over de winterbanden. dus de maximum snelheid er van.
_________________________________________ Www.924forum.nl Het 924 forum van nederland
|
13 dec 2010 22:56 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
 Re: Bandenvraagje
Volgens mij is dat laatste correct Bassie maar ik zou het op moeten zoeken. Het voertuigregelement van de wegenverkeerswet verwijst naar de EG richtlijnen voor het handhaven van de snelheidsindicatie op de band. Als ik het goed heb begrepen mag een lagere snelheid wel mits dat duidelijk kenbaar wordt gemaakt in het voertuig (de sticker) Overigens heb ik gewoon winterbanden met ZR indicatie en N-codering. Dus het kan wel degelijk onder de Porsche.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
13 dec 2010 23:22 |
|
 |
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
 Re: Bandenvraagje
Kan op m'n Passat gewooon een alarmpje instellen voor de V-max van de winterbanden maar ja, dat is maar een VW hè 
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
13 dec 2010 23:32 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
 Re: Bandenvraagje
Dat kan ik op de Porsche ook. En dat heb ik nog verrassend vaak nodig ook. In Duitsland dan, in NL hou ik mij altijd netjes aan de regels natuurlijk. 
|
13 dec 2010 23:42 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Bandenvraagje
allen,
gisteren even gekeken en ik heb banden met snelheidscodering V (tot 240) en N2 codering (Porsche goedgekeurd). Banden liggen er ook goed op (op alle vier is duidelijk outside leesbaar op de bandwang). Ik vermoed idd dat ze staand opgeslagen zijn geweest (op de velg) en dat dit het probleem veroorzaakt, alleen had ik meer trillingen verwacht en minder herrie. We zien wel, zal iig mijn vader ff doorgeven dat ie de zomerbanden liggend opbergt en niet staand....
Nogmaals dank
gr. pieter
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
14 dec 2010 9:00 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Bandenvraagje
Dat outside overal te zien is, is te verwachten als ze niet van de velg zijn afgeweest Blijft wel de kans dat L en R verwisseld is Dit laatste is te controleren door met vlakke hand over het profiel te strijken: met de draairichting mee moet het dan 'glad' aanvoelen, terwijl er tegenin de blokken 'haken'.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
14 dec 2010 10:57 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Bandenvraagje
Alright, kijk ik vanavond nog wel ff naar. IIG liggen mijn zomerbanden (gelabeld en wel, maar daar zit ook een duidelijke richtingsprofiel markering op) nu plat op de zolder bij mijn ouders.
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
14 dec 2010 11:17 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Bandenvraagje
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
20 dec 2010 13:34 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Bandenvraagje
Ja hoor. Volgens mij waren ze idd een beetje plat (minder rond) geworden. Heb er zaterdag weer een flinke ronde in gereden en het werd nu al duidelijk beter. Ik heb op de hele band geen enkele rotation aanduiding gevonden en volgens mij (als ik het loopvlak bestudeer) zouden ze goed moeten zitten. Ik had ook behoorlijk wat grip op de sneeuw dus ik laat ze lekker zitten.
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
20 dec 2010 14:24 |
|
|