Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 9:27



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Gewetens vraagje.... 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht Gewetens vraagje....
Mijn motorblok is destijds herbouwd op een bewerkt 2.4 7R onderblok (zie cursief), waarna ongeveer 6000 km hiermee gereden is. Het nadeel is dat ik nu officieel geen matching numbers heb, daar het motornummer een nummer (653***) is van een '73er 2.4.
Ik heb van dit alles facturen van de herbouw, met gebruikte onderdelen etc., en op schrift het oude nummer, 627***. Nu kan ik een opgeknapt onderblok kopen van een 911S 2.7 US, met nummer 627***. Niet dat ik meteen het blok weer uit elkaar laat halen maar toch... issie maar vast in huis.
Is dit nou na toepassing van dat andere blok (wederom facturen erbij stoppen etc.) weer matching numbers?
In de restauratiesfeer noemen we dit geschiedvervalsing, maar ligt dit bij onze Porsches anders?
Kan er ook een plaatje naast laten zetten met originele nummer, daar de resterende 2.7 onderdelen wel van het oude blok zijn.
Wie schiet?

The magnesium engine cases used in the 2.7 were also subject to pulled head studs and main bearing bore distortion from excess heat. Cylinder heads warped and valve guides needed replacement within 50K miles. These 7R-series cases need very careful inspection by a competent machinist to determine the feasibility of reusing or replacement with a better one. Using a 7R case from a 2.4 litre engine may be preferable due to its less heat stress. The early-style 7R case found in the 2.4 litre engines must be machined to accept 90mm 2.7 litre cylinders.
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


13 jul 2009 21:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Als ik zo'n auto zou kopen zal ik er niet van wakker liggen met de hele historie op papier erbij. Ik zou het belangrijker vinden of ie mooi loopt,
geen lekkage's heeft etc. Iedere motor bestaat uiteindelijk uit losse onderdelen of niet soms (ik zal nu wel commentaar gaan krijgen)

Maar blijkbaar denkt de markt daar anders over gezien de vele verhalen die ik hier en elders in korte tijd al gelezen heb. Het wordt ook altijd uitbundig geprezen bij een advertentie. Het zal dus wel van invloed zijn op de waarde van de auto, of heb ik het nu mis :?:


13 jul 2009 21:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Voor jou maakt het 'm niet minder waard blijkbaar, het hangt er dus vanaf of je 'm wilt verkopen.
_________________________________________
Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...


13 jul 2009 21:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Een beetje omgekeerde wereld met die Targa die ik laatst heb bekeken. Die had een 627 blok terwijl daar een 6x3 blok voor mij het grote verschil was geweest. Wat betreft orginaliteit is de auto wel matching volgens red-book en Morgan etc. maar als je het geboorte certificaat wil opvragen zal hij volgens mij door Porsche niet als matching worden gezien aangezien ze dan echt kijken of de laatste vier cijfers van het blok ook echt bij het chassis horen. Dus hoe heeft de auto de fabriek verlaten. Voor verzamelaars is dit een meerwaarde, maar dan moet je ook zuiver zijn op de orginele kleur (liefts zelfs orginele lak) en andere opties t/m de 8track radio als die toen is meegeleverd. Alleen porsche boutjes en moertjes gebruiken uit het goed jaar etc etc. Als dit laatse bij jouw auto niet het geval is en je wil niet helemaal terug naar orgineel dan heeft het ombouwen van de motor mijnsinziens ook niet veel zin. Je hebt alles netjes gedocumenteerd voor een evt. nieuwe eigenaar...als je hem al wil verkopen. Als het technisch gezien beter is om het orginele carter te gebruiken dan kan het wel de moeite waard zijn, maar een blok revisie van een paar duizend euro doe je alleen als er nu iets niet goed is of lekt.
Succes met de beslissing!


13 jul 2009 22:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Heb nu zoveel meegemaakt met deze P. in zo'n korte tijd, dat ik eerder een tweede P aanschaf (vrees dat dat er toch een keer van kaat komen, maar dan moet deze toch eerst nog wat verder af zijn), dan dat ik haar wegdoe/verkoop. Wist niet dat het geboortecertificaat de laatste 4 nummers ook bekend had. Liep toevallig tegen een case aan met kloppende eerste drie cyfertje; bracht me even aan het denken.
Geeft me gevoelsmatig een beetje een nep-gehalte, er doelmatig een ogenschijnlijk kloppend nummer in te poten. Dat niet-matching nummer waarvan de papiertjes netjes aanwezig zijn is wel weer part of the story. Dan eerder nog wat motorische verbeteringen en updatejes....
Mijmer mijmer.... :roll: :D
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


13 jul 2009 22:40
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Matching numbers :thumleft:

.. met het risico op geschiedsvervalsing :wink:


13 jul 2009 22:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Niet twijfelen mijn inziens en het 2.4 blok laten zitten als je de correcte facturen en historie erbij hebt.
Het is een 7R blok, dus technisch correct voor de bouw van jou motor, alleen ander bouwjaar, dus ander beginnummer. 653 = 2.4T blok uit '73, maar dat wist je vermoedelijk zelf al.
Met een blok waarin 627**** staat schiet je wat betreft "matching numbers" niets op zolang de laatste 4 cijfers niet kloppen, zoals hierboven al gezegd en heeft het mijn inziens minder waarde voor de auto dan het correct gereviseerde blok met facturen en vermelding van het 653 blok.


13 jul 2009 22:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: Gewetens vraagje....
dat hele 'matching numbers' verhaal is weer zo'n typische internet hype geworden :roll:
zoiets is van belang bij zeldzame/collectors items
klinkt natuurlijk reuze interessant, dus vervolgens begint iedereen met een 13-in-een-dozijn porsche er ook over te roepen...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


13 jul 2009 22:56
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Ik deel de mening van heinz!
_________________________________________
En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !


13 jul 2009 22:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Met hulp van wat telefoonverkeer met de vorige eigenaar, en de zoektocht naar de nummertjes elders in het blok (met dank aan de hulp van mayonaise alhier), toch een 2.7 gebleken, alleen op basis van een bewerkt 2.4 onderblok. Zou er een 2.4 blok inzitten, ipv. een 2.7, dan ging ik denk ik toch wat laten sleutelen.... :roll:
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


13 jul 2009 23:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Matching wordt ie niet, hooguit periode correct. Zou zelf andere onderblok alleen kopen als het bijna te geef is. Matching is denk ik alleen interessant als het om echte collectors cars gaat.
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


13 jul 2009 23:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Gewetens vraagje....
matching is alleen interessant als je wil kopen, bij verkoop blijkt het geen zak uit te maken :wink:
_________________________________________
oud is beter


13 jul 2009 23:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Is toch een soort sport geworden om mijn ottootje period correct en als mogelijk zoveel mogelijk matching te krijgen...
Ben overigens geen die-hard-purist hoor. :wink:
Dan zouden immers de USA koplamplenzen er weer in moeten, en die vieze stoters achter op de bumper. :shock:
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


13 jul 2009 23:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Jeroen914 schreef:
dat hele 'matching numbers' verhaal is weer zo'n typische internet hype geworden :roll:
zoiets is van belang bij zeldzame/collectors items
klinkt natuurlijk reuze interessant, dus vervolgens begint iedereen met een 13-in-een-dozijn porsche er ook over te roepen...

+2....ik zie geen meerwaarde...


14 jul 2009 0:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Ik zou het ook lekker zo laten. Als hij goed loopt en dicht is, niet aankomen. Helaas zijn deze eerdere blokken bekend om hun olie lekkages. Wat betreft matching numbers, dit zal je toch niet krijgen. Is ook meer iets als je iets heel zeldzaams hebt. Zou er in jouw geval niet zo wakker van liggen.

Zeg nou zelf, een echte liefhebber kijkt naar het technische aspect van de auto en als dit alles in orde is MET documentatie, zou die hem echt niet laten staan.

My 2 cents..
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


14 jul 2009 0:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Jeroen914 schreef:
dat hele 'matching numbers' verhaal is weer zo'n typische internet hype geworden :roll:


En wat is matching inderdaad precies?

Als ik een waardevolle en speciale bijl heb (zeg van bijvoorbeeld Willem v Oranje), en het handvat is vervangen, dan is het nog steeds de hamer van Willem v Oranje, toch?
Als het metalen deel van de bijl nu ook nog wordt vervangen, dan is het niet meer de originele bijl.

Maar stel dat iemand de oude steel nog bewaard heeft, en iemand anders heeft het originele scherpe metalen deel van de bijl nog, dan zijn er nu dus drie bijlen in omloop, waarvan er twee nog toe te schrijven zijn aan Willem de Zwijger, maar de derde eigenlijk niet, ondanks dat men 'm wel nog zo omschrijft op ebay.

M'n punt: Welk deel van de motor of chassis moet nog origineel zijn?
Mag dat dan alleen het deel met het chassis -of motornummer zijn? :mrgreen:


15 jul 2009 15:20
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'03 996 4S/ '86 Toyota Supra (race)
Amsterdam
Bericht Re: Gewetens vraagje....
Zo zijn er ook 4500 Carrera RS-en op de wereld (terwijl het originele productieaantal iets van 1500 is).
_________________________________________
Mooiste bloem? Het klaverblad


15 jul 2009 15:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.