| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=24515
Pagina 1 van 3

Auteur:  Beer en Linnie [ 11 sep 2009 8:42 ]
Berichttitel:  Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Ongetwijfeld is het al een keer voorbij gekomen, maar na een paar uur de zoekfunctie te hebben gebruikt, ben ik nog niet veel wijzer. Mocht ik er overheen gekeken hebben, sorry daarvoor.

Wat is de bedoeling?
Nou, mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een jaren 80 911, coupé of targa, dat maakt niet zoveel uit. Het liefst natuurlijk een 3,2, maar gezien de prijzen zal dat er wel niet in zitten.
De bedoeling is dat het een hobby project wordt. Een rollend model kopen, incl. motor en bak, om vervolgens over een periode van een jaar de auto helemaal opnieuw op te bouwen, carroserie snaarstrak maken en dat soort dingen. Het gaat ons dus puur om het hobbyproject en niet zo zeer om het rijden. Dat komt later wel. :wink:
Nou zijn de prijzen in de U.S. een stuk aantrekkelijker dan hier en zo ook het aanbod. Je wordt letterlijk dood gegooid met niet afgebouwde projecten, restauratie objecten en dergelijke. Verstandig zou dus zijn, om zoiets uit Amerika te halen.
Ik heb zelf het geluk dat ik IPB kan reizen, dus voor een paar knaken vlieg ik naar Amerika om een auto te kunnen bekijken. Dat zijn gelukkig de kosten niet. Shipping heb ik al nagevraagd en kost rond de 1600 euro. Rest BPM is er niet en belasting is te verwaarlozen.

Een deel van het plaatje heb ik dus al, maar er blijven natuurlijk altijd nog gaten open. Ik heb nog nooit een auto uit Amerika gehaald, dus hoop te kunnen varen op jullie ervaring. Waar moet ik op letten? Hoe regel je transport van de auto naar een haven? Komt zoiets zonder slag of stoot Nederland binnen? Wat zou het gunstigste model zijn om aan te schaffen?
Het budget (voor aanschaf) ligt rond de 5.000 tot 10.000 dollar.

Wie wil er z'n wijsheid delen? :wink:
Alvast bedankt!

Auteur:  Tom80 [ 11 sep 2009 8:48 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Neem een magneet mee. Ik heb nog geen enkel 'welvarend' land gezien waar zoveel beeldend plamuur-kunstenaars rondlopen. Zoek even een overzicht van de bekende roestnesten van deze auto's, ga daar langs. Als je een gedemonteerd project koopt, houd er rekening mee dat de auto incompleet is of dat er onderdelen van andere auto's tussen zitten. Een auto met kenteken uit een 'droge' staat betekent niet noodzakelijk dat-ie daar zijn hele leven heeft doorgebracht. 'Matching numbers' betekent in de US niet overal zo veel dus reken erop dat je auto ooit een andere motor heeft gekregen. Zorg ervoor dat je een 'title' (= papieren) bij de auto krijgt. In sommige staten hoeft dat niet bij een oude auto en dat levert problemen op bij export en import.

Allemaal eigen ervaring.

Auteur:  Maarten [ 11 sep 2009 8:53 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Vergeet de BTW niet.... Zou in jouw geval voor een pre-impact bumper gaan.

Auteur:  cabrio wim [ 11 sep 2009 8:54 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Kijk dan eens hier, heeft vele hobby projecten staan en kun je voor dat bedrag best slagen.

http://www.vankesselsportscars.com/auto%27s.htm

Af en toe voor dat geld zelfs een 3.2. :idea:
Succes met de zoektocht.

Auteur:  cabrio wim [ 11 sep 2009 8:58 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Voor een paar euro meer deze misschien al. heb deze i.r.l. gezien, en voor die prijs geen slechte wagen, plus kun je al wat genieten, en zit je niet met alle rompslomp van import e.d.

Afbeelding

En een 3.2 . :mrgreen:

Auteur:  Beer en Linnie [ 11 sep 2009 9:06 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Wooh! 10 minuten en meteen al bruikbare reacties. Jullie zijn geweldig. :mrgreen:

Ik heb zelf een tijdje in Amerika gewoon, dus ken (gelukkig) de klappen van de zweep qua titles.
Ik was in onderhandeling met een kerel die een 1983 911SC verkocht waar een goede motor en bak in zat en een goede bodem had. Echter, het plaatwerk had een hoop werk nodig. Naar zoiets ben ik op zoek. De grap is, dat je in Amerika zo'n 5.000 dollar betaald, wat natuurlijk een schijntje is en het bijzonder interessant maakt.

Een magneet is een goed idee. Op zich niet noodzakelijk, want de bedoeling is dat de auto toch zo goed als kaal gaat. De plamuur projecten van die Amerikanen ken ik maar al te goed. :mrgreen:

@ Maarten:
Hoeveel BTW wordt er gerekend en ten opzichte van wat?

Auteur:  Tom80 [ 11 sep 2009 9:09 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

...en als de carrosserie goed is, dan is het interieur en alle rubbers naar de #$%#$%%. Maar dat zul je zelf ook wel gezien hebben.

Het probleem van die plamuur is dat het niet alleen roest maar ook zware schades verbergt. Ik heb wel eens een MG gezien die aan een kant 3 cm korter was dan aan de andere, netjes gecompenseerd met plamuur. :shock: Je wilt misschien best een stukje staal in een roestgat lassen, maar je wilt geen volkomen kromme auto kopen die je op de een of andere manier recht moet maken.

Gezien mijn ervaring zou ik zelf nooit meer een auto uit de US importeren. De bijkomende kosten zijn zelfs voor een 'bescheiden' project zo hoog dat ze vaak niet opwegen tegen een auto die je hier koopt.

Auteur:  cabrio wim [ 11 sep 2009 9:13 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Beer en Linnie schreef:

Ik heb zelf een tijdje in Amerika gewoon, + T
:wink:

Ken je dan daar ook de werkwijze van de Amerikanen. :cry:
Als je die gaat blank zetten, kun je gelijk terug een weging aanvragen bij de RDW, want val je in een lagere categorie. :lol:
Anders maar een de restauratie draadjes hier bekijken, staan een paar Yanks op die er perfect uit zien, maar met blank zetten ongeveer 1,5 cm plamuur hadden. :mrgreen:

Voor de rest gaf Tom al de hints wat je tegen komt.

Auteur:  Olaf [ 11 sep 2009 9:17 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Beer en Linnie schreef:
Een magneet is een goed idee. Op zich niet noodzakelijk, want de bedoeling is dat de auto toch zo goed als kaal gaat. De plamuur projecten van die Amerikanen ken ik maar al te goed. :mrgreen:



Bedenk ook wat er NIET onder d(i)e plamuur kan zitten :idea:

Auteur:  Beer en Linnie [ 11 sep 2009 9:24 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

True, true... inderdaad een goede manier om achter schades te komen. Magneetje staat al op het lijstje. :mrgreen:

@ Wim:
Helaas, ik ken inderdaad de werkwijze van die Amerikanen. Maar ja... no guts, no glory. Ik heb geen haast om de auto af te krijgen en als het twee jaar duurt, dan duurt het twee jaar. Het is voor mij (ons) gewoon hobby. En hobbies kosten geld. :mrgreen:

Auteur:  drknauf [ 11 sep 2009 12:31 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

leuk een US nine eleven topic op nine eleven :shock: :mrgreen: :wink:


sorry ik kon het niet laten :lol:


veel plzr met zoeken/vinden en succes :thumleft:

Auteur:  ralf996 [ 11 sep 2009 14:16 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Beer en Linnie schreef:

Hoeveel BTW wordt er gerekend en ten opzichte van wat?


volgens mij gewoon 10% invoerrechten en over het totaal berdrag nog 19% btw
als de auto ouders is dan 30 jaar zijn de percentages iets anders, maar scheelt niet heel veel

Auteur:  Jeroen C3.0 [ 11 sep 2009 14:59 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

cabrio wim schreef:
Beer en Linnie schreef:

Ik heb zelf een tijdje in Amerika gewoon, + T
:wink:



:shock:

Ik heb gewoond , foei cabrio wim!

Auteur:  horch [ 11 sep 2009 16:02 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Ondanks de vele berichten is het lang niet alleen maar kommer en kwel. Ik heb zelf een 911 SC cabriolet uit 1983 uit de US geïmporteerd. Schadevrij, matching numbers, klasse motor en bak en zelfs de sticker nog onder de bagageklep, voor een prijs waar in NL alleen van kan dromen. Afgelopen winter de auto helemaal laten strippen en opnieuw laten spuiten (wél idd alle rubbers en interieur vervangen). Het schadebedrijf stond versteld van de staat van de auto (absoluut géén roest en schadevrij) gezien de leeftijd van 26 jaar (moet je een NL 911 van 26 jaar oud eens strippen)! Shipping en import allemaal vlekkeloos verlopen, maar je moet het wel leuk vinden.....

Moraal van het verhaal: Er zijn ook goede exemplaren te vinden! :D

Auteur:  horn [ 11 sep 2009 18:25 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

horch schreef:
Moraal van het verhaal: Er zijn ook goede exemplaren te vinden! :D

Ga naar het casino en zet 1000 euro op 2. Doe dat net zo vaak als je wilt en op een gegeven moment win je. Moraal van dit verhaal: de aanhouder wint... :shock: :?

Er zullen best goede te vinden zijn, maar het blijft een grote afstand en het blijft een bondo-land. Dus de kans dat je zo'n spetter treft als jij, is m.i. kleiner dan als je hier gaat zoeken... wel gaaf dat jij het zo getroffen hebt. Ben je gaan kijken of was het op de 'gok'?

Auteur:  wolf [ 11 sep 2009 18:28 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

als ik niet te lui was zou ik ook eens in us of a kijken. sc'tje 10k$?

Auteur:  horch [ 11 sep 2009 18:42 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

@Horn: Nee ben niet gaan kijken. Wel veel vooronderzoek gedaan en vragen gesteld op kritische punten. Heb de auto via Ebay USA gekocht. Veel safety nets mits je vooronderzoek goed is. M.a.w. Als de auto bij aankomst niet bleek te zijn zoals de verkoper de auto heeft verkocht, heb je onder bepaalde omstandigheden (en die had ik) recht op een buy back garantie die door Ebay wordt verleend (om verkoop via Ebay te bevorderen). In NL zijn we nog niet zover om massaal auto's via 'het net' te kopen.

Iedereen zal zeggen: "Blijft een gok" en dat is ook het geval. Achteraf heb ik wel erg veel geluk gehad, maar er zat dan ook voldoende marge in om een gokje te nemen (you win some, you lose some).

Auteur:  Maarten [ 11 sep 2009 19:49 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

+1. Heb het zelf ook gedaan maar zou het niet meer doen. Risico is te groot.

Auteur:  FreudeamFahren [ 11 sep 2009 20:17 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Interessant draadje! Volgens mij werkt het kostenplaatje als volgt:

* Aankoop auto
* Transport aankoopplek naar haven
* Uitklaren / Ami papierwerk
* Overtocht
* Verzekeren overtocht
* Inklaren / EU papierwerk
Dat alles bij elkaar +10% invoerrechten. Over dat totaal bedrag betaal je 19% BTW. Is de auto ouder dan 30 jaar, dan betaal je geen 10% en dan nog eens 19%, maar "slechts" één keer laag BTW tarief à 6%. Auto's ouder dan 19,5 jaar zijn BPM vrij.

Ah...
horch schreef:
(...) Ik heb zelf een 911 SC cabriolet uit 1983 uit de US geïmporteerd. (...)

Ervaringsdeskundige: altijd goed! Een paar volgens mij relevante vragen...

1) Heb jij 't papierwerk in de haven zelf gedaan of laten doen? Indien laten doen: door wie? Wat kost dat? In dien zelf: viel dat mee?
2) Jij had geen "Certificaat van Overeenstemming" o.i.d. neem ik aan. Betekende dit dat jouw auto bij de RDW op Lelystad gekeurd moest worden voor € 1.000,= alles bij elkaar?

Auteur:  horch [ 11 sep 2009 20:36 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Via DAS autoshippers alles uitbesteed. Auto is bij de verkoper thuis opgehaald, per autotrailer en vervolgens trein naar de haven gegaan, vervolgens in een container + verzekerd (roll-on roll-off kan ook, maar loop je wat meer risico) en In NL de auto opgehaald. Zelf verlichting etc aangepast, mee naar Lelystad gereden en laten keuren (let op checklist van RDW). Daarna meteen door naar RDW station om bij douanepunt documentatie in orde te laten maken (in mijn geval geen BPM, BTW is al afgedragen door het bedrijf dat de import in NL heeft gedaan)

In totaal heb ik 3 documentjes moeten invullen voor DAS, hebben zij alles verzorgd en hoefde ik de auto in NL alleen met een trailer in de haven op te gaan halen. Ik meen dat ik totaal EUR 2500 kwijt was (incl container en verzekering), maar dat heeft ook alles met de locatie te maken. Ze hebben de auto in Colorado opgehaald en is in NY op de boot gegaan. Heeft dus ook nog een behoorlijk stukje over het land gereist. Roll-on roll-off van NY naar R'dam is supercheap (en meestal zie je die bedragen voorbij komen).

Ik meen in alle nota's wel +/- 9 bedrijven geteld te hebben die allemaal een stukje marge pakken, dus het kan zeker goedkoper. Bijv als de verkoper de auto aflevert in de haven (ook een optie, maar moet wel een betrouwbare verkoper zijn).

Auteur:  Beer en Linnie [ 11 sep 2009 21:14 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Bedankt voor alle replies!
Naar de haven toerijden kan ik eventueel nog zelf omdat, zoals eerder gezegd, ik IPB kan reizen dus sowieso naar de US ga om de auto te bekijken en eventueel meteen aan te schaffen.
De overall kosten van 2500 euro valt me reuze mee!

Hier kan ik wat mee. :wink:

Auteur:  FreudeamFahren [ 11 sep 2009 21:25 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

Zeker nuttige informatie! Drie vragen nog:

1 Is de checklist waar je het over hebt te vinden op het net?
2 Klopt mijn aanname van 1000 piek voor het feestje in Lelystad?
3 Was je tevreden over DAS?

Auteur:  horch [ 11 sep 2009 22:49 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

De EUR 2500 was alleen vervoer. Prijs auto, BTW, ombouw en Lelystad dus niet inbegrepen.

1. Checklist/aandachtspuntenlijst was idd op site RDW te vinden, maar let op dat er verschillende bepalingen voor verschillende jaartallen gelden. Zo hoefden bij mij geen mistachterlicht, knipperlichten aan de zijkant en EUR spec banden gemonteerd te zijn. Bij nieuwere types auto's kan dat wel een bottleneck zijn (mijn advies: bellen met Lelystad voor keuring voor precieze aandachtspunten). Ik heb in Lelystad een bijna nieuwe Range Rover afgekeurd zien worden omdat de hellingproef niet werd doorstaan (automaat die nooit handrem had gebruikt). Herkeuring kost ook weer geld!
2. Lelystad keuring is idd EUR 1000
3. Ik was persoonlijk zeer tevreden over DAS, al zag ik aan de papieren dat er veel tussenpersonen in betrokken zijn (daar heb ik niets van gemerkt, maar kost natuurlijk wel geld)

Auteur:  Beer en Linnie [ 12 sep 2009 7:22 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

horch schreef:
(in mijn geval geen BPM, BTW is al afgedragen door het bedrijf dat de import in NL heeft gedaan)


horch schreef:
Prijs auto, BTW, ombouw en Lelystad dus niet inbegrepen.


Beetje verwarrend. Is die 2500 euro nou incl. of excl. BTW?
Bedankt voor je informatie Horch! Daar kom ik alweer een heel stuk verder mee. Ben jij naar de US gegaan om de auto te bekijken? Verkoper was niet huiverig om 'm te verkopen voor de export? Dat is namelijk waar ik veel tegenaan loop. Mensen denken al snel dat ze belazerd worden.

Auteur:  horn [ 12 sep 2009 7:41 ]
Berichttitel:  Re: Oude 911 over laten komen uit de US -> waar op te letten?

wat is daar nou verwarrend aan?
Bij die 2500 euro is 'Prijs auto, BTW, ombouw en Lelystad dus niet inbegrepen.' - dus het betreft transport etc.

Wat er NIET bij zit:
- aankoopprijs auto
- BTW
- ombouw naar europese eisen
- keuring RDW in Lelystad

Dus de BTW zit níet in die 2500 euro. :salut:

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/