Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 16:34

Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
discussie nieuwe bijtellingsregels 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996
Brabant
Bericht discussie nieuwe bijtellingsregels
van belang voor vele Porsche liefhebbers:
gelezen:

Uit ondernemerskringen is protest ontstaan tegen de nieuwe bijtellingsregels voor oude auto’s. Vanaf 2010 gaat de leeftijdsgrens voor auto’s die binnen het gunstige regime vallen, van vijftien naar 25 jaar.
Op dit moment wordt voor auto’s van vijftien jaar en ouder een bijtelling berekend die is gebaseerd op de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Die grens wordt in 2010 opgetrokken naar 25 jaar.
Een aantal ondernemers is tegen het voorstel in opstand gekomen en is een protestsite begonnen. Zij vinden onder meer dat de regeling op een te korte termijn wordt gewijzigd. Bovendien is het voorstel er volgens hen ‘doorheengemoffeld’. Volgens woordvoerder Wouter van Embden zijn er in Nederland zo’n 900.000 auto’s tussen de 15 en de 25 jaar op de weg. Daarvan worden naar schatting 11.000 stuks door ondernemers gebruikt. Hij heeft voor hen door de wetswijzigingen een lastenverzwaring van 4.500 euro berekend. “In totaal komt dat neer op bijna vijftig miljoen euro.” Ook benadrukt hij dat onderdelenleveranciers, garagebedrijven en taxateurs door de nieuwe regeling worden benadeeld.
Veel gedupeerde ondernemers hebben zich op de site gemeld. Inmiddels heeft de actie de steun van MKB Nederland en is contact gezocht met CU-kamerlid Cramer, die de wetswijziging heeft bedacht. Verder proberen de initiatiefnemers partijen nog op andere gedachten te brengen en de wijziging alsnog terug te draaien.

Laatst bijgewerkt door twt op 11 feb 2009 17:33, in totaal 1 keer bewerkt.

11 feb 2009 17:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Westervoort
Bericht 
Mss handig om de titel te veranderen in bv. ; "Discussie mbt de nieuwe bijtellingsregels".

Laat 't aan jou over ; je kunt de titel, als topicstarter, zelf veranderen.

:salut:

11 feb 2009 17:25
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
De moderators zijn niet meer wat het geweest is :shock:

Vroeger - toen schepen nog van hout waren en mannen van staal :wink:

11 feb 2009 17:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
996
Brabant
Bericht 
dank je bedoel je zo ?

11 feb 2009 17:34
Profiel
Westervoort
Bericht 
Zelfde resultaat zónder het ge**** van mensen dat je buiten hun weten om de topictitel veranderd hebt.
C'est le ton, qui fait la musique... :twisted:

En ja, dat bedoelde ik ; let maar niet op Ollie :wink:

11 feb 2009 17:36
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Heel goed Jurgen! Het lukraak aanpassen van titels door mods zit mij, net als wel meer mensen, ook niet lekker.

11 feb 2009 17:44
Profiel
Westervoort
Bericht 
Het was eigenlijk als geintje bedoeld, en ik onthoud me dan ook niet het recht om desgewenst een titel te veranderen MS. We doen dit als mods dan ook praktisch altijd om het leesbaarder en vooral duidelijker te maken voor de forummers, waar de huidige titel een mooi voorbeeld van is, toch?

Sorry voor de storing in jouw draadje twt :wink: ; on topic verder mensen aub.

11 feb 2009 17:51
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
ik meen ergens gelezen te hebben dat die nieuwe regels pas in 2012 in zullen gaan

hier bijvoorbeeld

edit: dat gaat dus alleen over de wegenbelasting :oops:

11 feb 2009 18:37
Profiel WWW Facebook 
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht 
Gaat de nieuwe regeling al vanaf 1 januari 2010 in of wordt het later?
Ik sprak vandaag iemand die beweerde dat het pas aan het eind van 2010 ingevoerd zou worden. Weet iemand hier hoe het echt zit?

11 feb 2009 20:20
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Bericht 
Bovenaan 2e pagina is er sprake van "per 1 jan 2012", verderop weer van 2010.
Maar misschien is er in de tussentijd wat veranderd, maar dat kan ik zo 123 niet vinden in de Haagse puinhopen van onze democratie. :roll:
http://parlando.sdu.nl/cgi/showdoc/sess ... 124813.pdf

Citaat:
Tweede Kamer der Staten-Generaal 2
Vergaderjaar 2008–2009
KST124813
0809tkkst31704-70
ISSN 0921 - 7371
Sdu Uitgevers
’s-Gravenhage 2008 Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009, 31 704, nr. 70 1
Artikel XIXA
Artikel 72, eerste lid, onderdeel b, van de Wet op de motorrijtuigenbelasting
1994 komt met ingang van 1 januari 2012 te luiden:

b. die voor het eerst in gebruik genomen zijn vóór 1 januari 1987, en
die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig
worden gebruikt;
Toelichting
Dit amendement ziet op twee wijzigingen. Voor de bijtelling en
onttrekking privégebruik van de auto van de zaak wordt uitgegaan van de
catalogusprijs van de auto met inbegrip van de BPM. Voor een auto die
meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, wordt
daarentegen uitgegaan van de waarde in het economisch verkeer. Als
gevolg van dit amendement wordt deze grens met ingang van 1 januari
2010 verhoogd naar 25 jaar.
De opbrengst van deze wijziging bedraagt
jaarlijks € 21 mln. Deze dient ter dekking van verdere vergroeningsmaatregelen,
zoals een sloopregeling, per 2010.
Ten tweede bewerkstelligt dit amendement een wijziging in de
vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25
jaar. Door dit amendement wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting
voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren.
Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn
onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum
jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. Een
beperking van de vrijstelling ligt in de rede, gelet op de toegenomen
rijwaardigheid van moderne auto’s, waardoor grotere aantallen oudere
auto’s, op reguliere basis, van de weg gebruik maken, terwijl ze minder
energie-efficiënt zijn dan nieuwere auto’s. Hiernaast kan handhaving van
de vrijstelling verstorende effecten hebben op de invoering van de
kilometerbeprijzing. De maatregel treedt in werking op 1 januari 2012.
Deze wijziging heeft een budgettaire opbrengst tot gevolg vanaf 2012. Het
vervallen van de vrijstelling werkt door naar de provinciale opcenten. Voor
de rijksoverheid wordt de extra opbrengst geraamd op € 3 miljoen in
2012, € 10 miljoen in 2013, € 16 miljoen in 2014, € 22 miljoen in 2015 en
€ 28 miljoen in 2016 (structureel niveau is € 60 miljoen). Hierbij is
rekening gehouden met de in het Belastingplan 2009 opgenomen
tariefstijging van de motorrijtuigenbelasting in deze jaren. Voor de
provincies wordt de opbrengst geraamd op € 1,5 miljoen in 2012, € 4,5
miljoen in 2013, € 7,5 miljoen in 2014, € 10,5 miljoen in 2015 en € 13,5 in
2016.
Cramer
Tang
Sap

http://parlando.sdu.nl/cgi/showdoc/sess ... 124813.pdf

1986 3.2 kopen?
Nu relatief nog goedkoop. 8)

11 feb 2009 20:34
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
blijft sowieso van de gekke dat je bij een auto van 15 jaar oud de nieuwwaarde moet bijtellen. In slecht geval zegt de werkgever: hier jongen, een leuke afgetrapte S500 full options, heb ik voor je op de kop getikt voor 7 ruggen, mooi toch!? O ja, nieuwwaarde is 110.000 Euro.. sorry!'.

Het klopt principieel niet dat je wordt bijgeteld voor een theoretische waarde, namelijk de oorspronkelijke waarde van 15 jaar (of meer) geleden. Ik vindt dit overigens ook al gelden voor auto's beduidend jonger dan 15 jr - was voor mij een reden om maar weer snel een nieuwe aan te schaffen - als je dan toch het volle pond krijgt bijgeteld, dan ook maar voor een (behoorlijk) nieuwe auto.

11 feb 2009 20:52
Profiel
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht 
Ik vind de protestsite een leuk initiatief. Het is altijd goed om een tegengeluid te laten horen.
Ik vrees alleen dat het verder niet veel zal veranderen.
:cry:

11 feb 2009 20:57
Profiel
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
maar wie niet schoten is altijd mis, dus mensen even hier je stem kenbaar maken:
http://www.bijtellingoldtimer.nl/index.php/home
Ze vragen nu ook om de cat. waarde en de dagwaarde om te proberen de maatregel in geld uit te drukken.

20 maart 2009 8:36
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Ik had inderdaad ook al opgemerkt dat mijn 1989-er niet belastingvrij zal worden ....

Tav bijtelling: het bijtellen van een MB 500S uit 1993 was ook wel erg uit proportie tov veel "gewone" leaserijders.

20 maart 2009 11:13
Profiel
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Inderdaad is het volledig buiten proporties, in mijn (specifieke) geval betekent dit een vertienvoudiging van de te betalen bijtelling :shock:
Dat is het protesteren waard, anders maar gaan uitkijken naar een ander speeltje. Porsche heeft voldoende auto's gemaakt die wel aan de nieuwe regels voldoen :wink:
Alleen hoe ik dit het thuisfront nog moet verkopen weet ik nog niet :lol:

20 maart 2009 11:27
Profiel
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht 
Je kan de auto toch ook gewoon privé gaan rijden? Ik moet er niet aan denken dat ik mijn 964 in zou moeten ruilen. Hij gaat uiteraard wel van de zaak af in 2010.

20 maart 2009 11:30
Profiel
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Tuurlijk kan dat, maar het is om duidelijk te maken hoe buiten proportioneel de maatregel is en als het even kan houd ik de auto liever op de zaak.
Kun jij voor 19cent per km een 964 rijden :?:
Misschien was het voordeel van de 15jr oude auto's, maar de maatregel schiet zo ver door en daarbij worden ook onjuiste argumenten gebruikt.
Mss laat 2010 het financieel toe om een 911 in de zomer op de zaak te rijden en vervolgens in de winter de prive auto. Maar ik weet nog niet hoe de belastingdienst hierover denkt.

20 maart 2009 11:39
Profiel
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht 
Ik ben het trouwens helemaal met je eens hoor, ik vind de nieuwe maatregel ook nergens over gaan. Uiteraard heb ik de auto ook liever op de zaak. Hij gaat er alleen niet voor weg, daarvoor heb ik er teveel plezier van. 8)

20 maart 2009 11:49
Profiel
Bericht 
ik weet nog niet wat mijn baas wil, ik hoor het aan het eind van het jaar wel :lol:

20 maart 2009 11:50
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
Tegen het eind van het jaar heb jij toch wel zicht op een stoeltje in de F1? :roll:

20 maart 2009 12:01
Profiel
Bericht 
gold3 denk ik :wink:

bijtelling in zimbabwe is helemaal afschuwelijk begreep ik
Afbeelding

20 maart 2009 12:11
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht Re: discussie nieuwe bijtellingsregels
Mail die ik ontving van de actie site

Citaat:
Ten eerste willen wij iedereen van harte bedanken die de waardegegevens van zijn of haar auto doorgegeven heeft!

Groot nieuws!
Zoals u weet zijn wij al een tijd druk bezig om politici te benaderen om hen ervan te overtuigen dat de verhoogde bijtelling een slecht plan is. Inmiddels hebben wij een serieus luisterend oor gevonden bij Paul Tang (2de Kamerlid van de PVDA en woordvoerder voor Financiën) en Pieter Omtzigt (2de Kamerlid van het CDA en woordvoerder voor Financiën). Beide hebben wij telefonisch gesproken en we kunnen nu officieel melden dat er op 12 mei een gesprek met hen zal plaatsvinden. Daarna volgt er ook nog een bespreking met Ernst Cramer (2de Kamerlid voor de CU en indiener van het bewuste amendement) plaatsvinden. Beide ontmoetingen worden bijgewoond en/of ondersteund door MKB-Nederland en VNO-NCW.

Nieuwe enquête
Binnenkort ontvangen alle gedupeerden een nieuwe (en voorlopig laatste) enquête van ons. Wij willen inzicht krijgen in de volgende zaken:
- het aantal gereden kilometers per jaar
- het percentage zakelijke kilometers
- wat u zou doen als de verhoging onverhoopt toch door zou gaan
Momenteel treffen wij de voorbereidingen voor deze enquête; u kunt deze binnen een week verwachten. Deze cijfers zijn erg belangrijk voor het gesprek met de Kamerleden en dus van groot belang voor de uitkomst van onze pogingen om de politiek de zaken terug te laten draaien.

Zoals beloofd: DE CIJFERS!!!
Inmiddels hebben wij inzicht in de werkelijke omvang van de lastenverhoging. Deze is niet 21 miljoen euro zoals het ministerie van Financiën berekende, ook geen 41 miljoen zoals wij eerder berekenden, maar 150 miljoen euro per jaar! Niet alleen hebben wij de hand weten te leggen op de exacte berekening van het ministerie, maar dankzij iedereen die aan onze enquêtes heeft meegewerkt, beschikken wij over significante, goed onderbouwde cijfers die aantonen dat de door ons berekende 150 miljoen betrouwbaar is.

Om een goede berekening te maken van de lastenverhoging zijn de volgende variabelen nodig:
- het aantal gedupeerden
- de gemiddelde cataloguswaarde van de youngtimers van de gedupeerden
- de gemiddelde economische waarde van de youngtimers van de gedupeerden
- de gemiddelde belastingdruk van de gedupeerden

Hieronder de tabel met de cijfers:

Item Ministerie BijtellingOldtimer

Aantal gedupeerden 13.500
25.000

Cataloguswaarde € 15.500
€ 56.236

Economische waarde € 2.500
€ 5.649

Belastingdruk 47%
47%

Bijtelling NU per jaar € 294
€ 664

Bijtelling per 01-01-10 per jaar € 1.821
€ 6.608

Verhoging van bijtelling per jaar € 1.527
€ 5.944

Totale lastenverzwaring 21 miljoen
150 miljoen

De verschillen nader verklaard:

Aantal gedupeerden
Als een ondernemer een auto koopt dan wordt het kenteken op naam van het bedrijf geregistreerd. Maar als het een ZZP-er/eenmanszaak betreft dan kan dit niet en wordt het kenteken op de privénaam geregistreerd. Het is dus lastig om het aantal gedupeerden goed te bepalen omdat er geen cijfers op te vragen zijn over het aantal ZZP-ers met een youngtimer op de zaak. Om inzicht te krijgen in de omvang van deze groep hebben wij het CBS om een analyse gevraagd. Daaruit blijkt dat er in Nederland ruim 1.100.000 youngtimers zijn, waarvan er 14.000 in bezit zijn van een rechtspersoon. Uit onze enquêtes blijkt bovendien dat de verhouding rechtspersoon / ZZP-er fifty / fifty is. Dit betekent dus dat er naast de 14.000 gedupeerde rechtspersonen er ook nog 14.000 ZZP-ers gedupeerd zijn. Voorzichtigheidshalve hebben wij het totaal naar beneden afgerond op 25.000 gedupeerden. Mocht u meer inzage in deze cijfers willen, neem dan contact met ons op.

Gemiddelde cataloguswaarde en economische waarde
Het grote verschil tussen de gemiddelde cataloguswaarden nader verklaard: het Ministerie van Financiën heeft als uitgangspunt de gemiddelde cataloguswaarde van auto's genomen die 15 tot 25 jaar geleden werden geproduceerd. Men heeft er dus geen rekening mee gehouden dat niet elke auto even lang meegaat. Goedkopere auto's zijn eerder "op" dan duurdere van hogere kwaliteit. Natuurlijk kiezen ondernemers voor auto's die nog zoveel mogelijk aan de eisen van tegenwoordig voldoen. Een typisch voorbeeld daarvan is een goed aangeklede Volvo 850.
BijtellingOldtimer heeft zelf een enquête gedaan onder de gedupeerden. Wij hebben hen gevraagd om de cataloguswaarde, economische waarde en kenteken van hun youngtimer. Het kenteken hebben wij gebruikt om steekproefsgewijs de opgegeven waarden te controleren. Bij 50, 250 en 500 respondenten hebben wij de gemiddelden berekend. Deze kwamen steeds overeen. Inmiddels beschikken we over 1.000 respondenten en nog steeds zijn de gemiddelden gelijk. Deze cijfers zijn dus betrouwbaar en representatief voor de gedupeerden.

Conclusie
Het Ministerie van Financiën heeft zich gebaseerd op verkeerde cijfers. Zo is enerzijds de groep ZZP-ers niet meegenomen in hun berekening. En anderzijds is de cataloguswaarde veel te laag ingeschat. Dit leidt samen tot een meer dan 3 maal hogere individuele stijging van de fiscale bijtelling. Deze stijging is een schrikbarende € 500,- netto per maand. De totale lastenverzwaring bedraagt maar liefst € 150.000.000,- per jaar.

Verantwoording
Uiteraard beschikken wij over alle basisgegevens waarop bovenstaande cijfers gebaseerd zijn. Pers en media kunnen contact met ons opnemen indien zij inzage in deze geanonimiseerde gegevens wensen.

Met vriendelijke groet,

24 apr 2009 16:33
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Gaan ze echt niet aanpassen hoor.
Die 129miljoen boeken ze in Den Haag gewoon weg naar de technische tussenrekening "Meevaller" :twisted:

24 apr 2009 18:18
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Lijkt nu toch wat te gaan veranderen.

http://www.bijtellingoldtimer.nl/index. ... oed-nieuws

Als ik het goed begrijp zal er waarschijnlijk een hoger bijtellingstarief gaan gelden. Maar wel berekend over de dagwaarde/huidige waarde ipv. de oorspronkleijke catalogusprijs.
Maar niets is nog zeker.
Heb wel :res: :res: voor de mensen die zich hiervoor hebben ingespannen. Ik gaf ze weinig kans.

totaal off-topic:

Wat een land; opschieten om voor het Kerstreces een wet aan te passen zodat ie 6 dagen later in werking kan treden.
Geen wonder dat de gemiddelde advocaatonderknuppel de grootse boef vrij krijgt/houdt door rammelende wetgeving.

08 okt 2009 23:03
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht Re:
DeniS2 schreef:
Kun jij voor 19cent per km een 964 rijden :?:

Ipv die schofterige 19ct regeling moeten we het gewoon anders doen: de regels voor privé gebruik omgedraaid toepassen
Je declareert vanuit privé gewoon het zelfde tarief aan je zaak zoals je andersom ook hoort te doen
Het is tenslotte niet erg onwaarschijnlijk dat je jaarlijks minder dan 500 zakelijke km's rijdt met je privé auto
Dus declareer je jaarlijks 24% van de catalogus prijs van je privé auto (en vergeet ook niet de 12% BTW terug te vorderen)
Denk je dat de overheid de regeling dan nog steeds zo 'redelijk' vind :mrgreen:

08 okt 2009 23:52
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende