| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Rollerbank vragen - Eindhoven e.o. http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=27073 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | afransen [ 27 maart 2010 22:14 ] |
Berichttitel: | Rollerbank vragen - Eindhoven e.o. |
Motorvermogen van Porsche 996 tiptronic testen : - Waar is in de omgeving van Eindhoven een goede rollerbank. - En hoeveel pk moet er aan de wielen overblijven - Waar moet ik op letten. |
Auteur: | Franz [ 27 maart 2010 22:41 ] |
Berichttitel: | Re: Rollerbank |
Heb je een C2 of C4? Ik heb goede verhalen gehoord over van Kronenburg in Geldrop. Zelf heb ik goede ervaring bij JD te Lochum. Tip: Een goede rollenbank is een bank met voldoende grip zodat je in een zo laag mogelijke versnelling kunt meten. |
Auteur: | marino [ 27 maart 2010 22:49 ] |
Berichttitel: | Re: Rollerbank |
JD Engineering in Lochem is inderdaad goed! www.jdengineering.nl |
Auteur: | frank1977 [ 28 maart 2010 0:09 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Rollerbank | |||||||||
Voldoende grip is inderdaad belangrijk. Maar het beste is toch te meten in de versnelling die het dichtst bij de verhouding 1:1 ligt (in praktijk meestal de 4e versnelling)? Niet per definitie zo'n laag mogelijke versnelling? |
Auteur: | Franz [ 28 maart 2010 0:24 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Rollerbank | |||||||||
In een zo laag mogelijke versnelling heb je het voordeel dat de motor minder snel warmloopt en de meting gewoonweg sneller verloopt waardoor er meer vermogen wordt geleverd. |
Auteur: | ralf996 [ 28 maart 2010 9:30 ] |
Berichttitel: | Re: Rollerbank |
ben wel benieuwd naar het vermogen, wat er aan de wielen over blijft is imho niet zo interresant, alles wordt qua motorvermogen uitgedrukt dus daar kan ik me dan niet echt een voorstelling bij maken. Schijnt dat porsche motoren altijd stuk meer vermogen hebben, bij de gt3rs (381pk) schijnt er geen een de fabriek te hebben verlaten met minder dan 395pk |
Auteur: | 944 guy [ 28 maart 2010 20:13 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Rollerbank | |||||||||
Maakt geen drol uit. De beste rollenbanken zijn vh type dat ze bij volgas de last aanpassen zodat het toerental constant blijft. Bij een simpele vermogensmeting laten ze in de loop van 30-45 seconden het toerental oplopen. Bovendien loopt, indien de koeling goed is, de temperatuur in die 45 seconden amper op. Banken waarbij je een trommel versnelt leveren grove schattingen, waarbij een slechte inschatting van de roterende massa tot een onjuiste meting leidt, VOORAL als je in een lage versnelling versnelt omdat de invloed van de aandrijflijn het grootst is. |
Auteur: | frank1977 [ 28 maart 2010 21:13 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Rollerbank | |||||||||
Voor de vergelijking met fabrieksopgaven is vermogen aan de wielen misschien niet zo handig of interessant, maar feit is dat er op rollenbanken nu eenmaal aan de wielen gemeten wordt. In de meting an sich zijn er al zoveel variabelen die het resultaat positief danwel negatief kunnen beïnvloeden. Stop je daar als variabele ook nog eens de omrekening naar krukasvermogen in, dan is het naar mijn mening helemaal zinloos om uitkomsten van een rollenbank als harde waarheid aan te nemen. Het is een indicatie, noem het een educated guess, meer niet. Overigens, K&N zetelt in Eindhoven en heeft een rollenbank, maar heb geen idee of ze die ook beschikbaar hebben voor "zomaar" een meting. |
Auteur: | Nine-eleven [ 28 maart 2010 21:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Rollerbank | |||||||||
John van Kronenburg is een oude bekende in het wereldje en ik ken hem al jaren, zeer amicale Brabander (Kan dat? Ja dat kan ![]() Een absoluut vakman op motorengebied. Hij heeft overigens een top bank, met maar één restrictie: alleen geschikt voor 2 wiel aangedreven auto's. Er zijn rollenbanken (lees: bedrijven die deze exploiteren) die ietwat enthousiast peekaa's tevoorschijn toveren (die er beslist niet zijn), enkel en alleen om de berijder te plezieren. John gebruikt zijn rollenbank om de motoren die hij bouwt (naast zijn proefstand) te kunnen testen en heeft dus een uiterst nauwkeurige bank nodig. Overigens worden de verliezen (transmissieverlies e.d.) ook bepaald om zo het motorvermogen exact te kunnen bepalen. Als je besluit bij John op visite te gaan, doe hem de groeten van mij (Marcel van Vliet). |
Auteur: | Franz [ 29 maart 2010 0:54 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Rollerbank | ||||||||||||||||||
Jij hebt het over een statische rollenbank. Nadeel van zo'n bank is dat je te kampen hebt met een hogere belasting en langere runs wat zal resulteren in vermogensverlies. Bij een dynamische rollenbank is de duur van een run wel degelijk van invloed op de temperatuur van het blok. Ook al is er een degelijke koeling aanwezig, vergeet niet dat je binnen staat te rollen en dat is bijvoorbeeld ook weer van invloed op de inlaattemperatuur. Bij turbo-motoren zal dit verschil nog sterker waarneembaar zijn. Zelfs je uitlaattemperatuur kan van invloed zijn op het vermogen. Wil je een zo nauwkeurige meting dan zal je meerdere runs moeten maken wat ook weer van invloed zal zijn op de temperatuur van de motor. Bij rollen in de hogere versnellingen ( 5 en 6) zal koeling een nog belangrijkere factor gaan spelen en gezien het feit dat ik geen rollenbank ken die gevestigd is in een windtunnel haal je de beste resultaten dus door te rollen in de lagere versnellingen.
Eigenlijk zijn die pk's aan de wielen juist wel belangrijk omdat dat het vermogen is wat je voelt. Het krukasvermogen wordt trouwens bij een rollenbank dmv een simpel rekensommetje verkregen aan de hand van het vermogen op de wielen. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |