Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2025 17:50



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
kleppen stellen 3.2 (duits) 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht kleppen stellen 3.2 (duits)
Ik vond ergens op een Duitse site het volgende relaas over het stellen van de kleppen van een 3.2, en vond het een leuk verhaal.

Citaat:
Um es vorweg zu nehmen, dies soll keine Anleitung zu den ohnehin schon sehr guten Beschreibungen dieses Vorganges sein, die man im Netz so findet (bei pelikanparts.com oder sportwagen-club.de).

Dies soll vielmehr eine Ergänzung bzw. ein Erlebnisbericht des Vorganges sein, der dem Leser helfen soll, sich die Probleme, die dabei entstehen können, vor Augen zu führen.

Wer nun also mit dem Gedanken spielt, das Ventilspiel an seinem 911er selber einzustellen, der möge sich folgende Abhandlung durchlesen und danach erneut entscheiden.

Das Tolle am 3,2 ist die für die damalige Zeit fortschrittliche und ausgeklügelte Technik. Diese macht den 911er wartungsarm, hilft beim Kraftstoffsparen und ist dabei so voluminos geraten, daß der Motorraum erstmal so richtig voll ist.
Zwar nicht so ganz voll, so daß man hier und da nicht noch ein bischen reinfassen kann, aber grad so voll, daß man eben die zu reparierenden oder einzustellenden Teile nicht ohne die Demontage anderer Teile entnehmen kann.

Ein weiterer toller Punkt am 911 ist die niedrige Wagenhöhe, der flache Aufbau des Motors und die geringe Bodenfreiheit. Dies verschafft dem ganzen "Gestell" die Möglichkeit, atemberaubende Kurvengeschwindkeiten zu erzielen, kann aber nach einem Tag im Motorraum krasse Rückenschmerzen bereiten.

Aber genug des Jammerns, wir haben es nicht anders gewollt.

Nachdem der Entschluß, das Ventilspiel selbst einzustellen gereift ist, besorgt man sich einen Ventildeckeldichtungssatz (mit allen Stoppmuttern und den Dichtringen für die Ablaßschrauben des Öltanks und des Motorgehäuses), einen Satz Zündkerzen, eine ausreichende Menge frisches Motoröl, einen neuen Ölfilter, viele saubere Lappen und ein paar Pflaster.

Den Ölwechsel sollte man bei der Gelegenheit gleich mit vornehmen, da dem Hobbymechaniker beim Öffnen der Ventildeckel ohnehin eine nicht zu vernachlässigende Menge Öl entgegenschwappt. Sowas nennt man dann "ungeplanter Teilölwechsel". Beim geplanten Ölwechsel läuft diese Menge Öl dann wenigstens koordiniert und geordnet über eine vorher bekannte Öffnung ab, während sie beim Abheben des Ventildeckels garantiert da ablaufen würde, wo der Behälter im Moment nicht steht.

Bei den weiteren Ausführungen gehe ich davon aus, daß man Werkzeug, einen anständigen Wagenheber oder Besseres und das restliche Zeug, das in einer aus der Erfahrung entstandenen Hobbywerkstatt zur Verfügung hat.

Dann kommt der angenehmeste Teil der Aktion: Das Warmfahren.

Wir fegen also mit unserem Kurvenkratzer nochmal durch die Gegend und achten dabei durch übertriebene Drehzahlorgien darauf, daß der komplette Hinterwagen bis zum Targabügel und der Vorderwagen im Bereich des Ölkühlers etwas mehr als sehr heiß ist, ohne daß der Lack jedoch Blasen wirft. Bei dieser Gelegenheit können wir auch gleich die korrekte Funktion des Drehzahlbegrenzers überprüfen.

Hat man den richtigen Betriebszustand zum Ablassen des Öles erreicht und die bevorstehende Arbeit lange genug verdrängt, heißt es aber endlich: Ans Werk.

Wir stellen den immer noch heißen, ziemlich heftig knisternden Elfer mit den Rädern auf vier gleich große Holzklötzchen von ca. 15 cm Höhe. Diese Höhe hat sich bei mir bewährt um erstens die Kreuzschmerzen zu vermeiden und zweitens den Auffangbehälter für das Öl unter den Wagen zu bekommen. Dabei ist natürlich zu beachten, daß der Wagen in der Waage steht, das heißt, die gedachte Linie zwischen vorderem und hinterem Radmittelpunkt steht senkrecht zum von dieser Linie zum Erdmittelpunkt gefälltem Lot. Diese Betrachtung findet ohne Richtscheit und Senkel statt, da sich sonst die Nachbarn vor Lachen krümmen. Erfahrungsgemäß reicht gesundes Augenmaß bei der Ausrichtung des Fahrzeuges auch aus.

Anschließend begeben wir uns mit einem geeigneten Behältnis unter das Fahrzeug und lösen die Ablaßschraube am Motorgehäuse und am Öltank. Dabei sind zwei Punkte zu beachten.

Punkt 1:
Wir haben das Gerät ja gründlich warmgefahren, somit wird die Brühe, die uns gleich über die Hände läuft auch etwas wärmer sein.

Punkt 2:
Wer sich erst nach dem Lösen der Schraube über die Behältergröße Gedanken macht und dabei auf dem bereitgestellten Auffangbehälter die Aufschrift "Fassungsvermögen 5 Liter" entdecken sollte, wird innerhalb kürzester Zeit ein Problem haben und sollte auf der Liste der benötigten Werkzeuge und Hilfsmittel auch "Ölbindemittel" stehen haben.

Punkt 3: Auch Ablaßschrauben gehorchen den Gesetzen der Schwerkraft. Den Beweis liefert das dumpfe "Pflutsch", das die Schraube macht, wenn sie in der heißen, leicht schwappenden Brühe versinkt. Vorsicht: Die Folgen der Schwerkrafteinwirkung treffen besonders zuverlässig zu, wenn Punkt 2 schon eingetroffen ist.

Sollte die Entwicklung des Vorganges bis hierhin gediehen sein und Punkt 2 nicht eingetreten sein, kann man den Ölstrahl getrost sich selbst überlassen und den Öltank bzw. das Motorgehäuse richtig austropfen lassen.

Diese Zeit kann dazu genutzt werden, im Motorraum von oben her genügend Platz zu schaffen, um an die Ventile zu kommen.

Zu diesem Zeitpunkt möchte ich jede Reparaturanleitung zu diesem Fahrzeug schon im Vorwort mit dem Satz "Am Besten, Sie bauen erstmal alles aus" ergänzen.

Wir entfernen also alles, was uns den verletzungsfreien Zugang zu den Ventildeckeln verwehrt. Dabei muß nicht alles entfernt werden, was ich dabei so entfernt habe. Aber es erleichtert das Arbeiten mit normalgroßen Händen ungemein. Der Umfang der Aufräumarbeiten hängt also direkt mit der Handgröße des Schraubers zusammen.

Wir demontieren:

Heizungsgebläse
Verteiler und Zündkabel
Luftfilter
Weil wir grad so dabei sind und wir ohnehin einen Öl- und Filterwechsel mit eingeplant haben, schrauben wir auch noch den Ölfilter ab.

So sieht die Gegend schon viel übersichtlicher aus und man erkennt tief unten im Motorraum nun auch schon den mattsilbernen Schimmer der oberen Ventildeckel.

Die unteren Ventildeckel sind leichter (aber nur von unten) zugänglich. Dazu muß fast nichts entfernt werden. Gut, beim Kat-Modell steht Dieser der Aktion schon arg im Weg, aber hier hilft nix. Das Entfernen des Auspuffs verbietet sich auf jeden Fall. Auf der Beifahrerseite kann man sich das Leben etwas erleichtern, wenn man den Schlauch, der vom Ölkühler zum Vorratsbehälter führt ,entfernt.

Nun lösen wir die Muttern auf den Stehbolzen des unteren Ventildeckels. Dabei hilft es, die über die Muttern hervorstehenden Enden der Stehbolzen mit Rostlöser einzusprühen und kurz mit einer Drahtbürste abzubürsten. Dies kann man mit ruhigem Gewissen mehrere Male vornehmen. Trotzdem wird es sich wahrscheinlich nicht vermeiden lassen, daß der eine oder andere Stehbolzen aus dem Zylinderkopf mit der Mutter herausgedreht wird. Dies trifft meist aber nur für die Stehbolzen der unteren Ventildeckel zu. Die oberen Stehbolzen geben sich mit etwas weniger Leidenschaft dem Rostfraß hin.

Beim Öffnen der Ventildeckel ist es empfehlenswert, wenn sich der Motor bereits wieder etwas abgekühlt hat, da sich die Stehbolzen leichter aus einem warmen Motor ausdrehen lassen, als aus einem Kalten. Unterschiedlicher Wärmeausdehnungskoeffizient und so.

(Beim Lösen der Muttern hilft es auch, diese nicht in einem Zug abzuschrauben, sondern auch mal ein bischen hin- und herzudrehen).

Nach dem Lösen der Muttern sind die Ventildeckel relativ leicht abzuheben. Es kann sein, daß man den einen oder anderen Deckel mit einem Kunststoffhammer gut zureden muß, aber im Regelfall sind die Deckel leicht abzuheben.

Nun ist der Blick frei auf die schmalen Taschen, in denen die Kipphebel pflichtbewußt ihrer Arbeit nachgehen. Nichtgeübten wird dieser Anblick ein kurzes „Wow„ entlocken, denn die Hebel bieten schon einen höchttechnisch wirkenden Anblick.

Nun müssen wir uns über die Abläufe der Ventilsteuerung im Klaren werden. Die oberen Reihen der Kipphebel und Ventile sind für die Einlaßöffnungen zuständig. Die Unteren (bei denen die Stehbolzen mit rausgehen) sind die für die Auslaßöffnungen der Zylinderköpfe.

Um nun das Ventilspiel zu erfühlen bzw. einstellen zu können, müssen wir den jeweiligen Kolben des betroffenen Zylinder auf seinen oberen Totpunkt stellen. Dies machen wir, indem wir die Kurbelwelle des Motors mittels Ringschlüssel im Uhrzeigersinn drehen. Drehen ist gut, aber wohin. Nun, wir drehen die Kurbelwelle, bis der Verteilerfinger auf die Kerbe am Verteilergehäuse zeigt. Dies ist die große Orientierung. Die feinere Orientierungsmöglichkeit ist die Kerbe in der Riemenscheibe. Diese muß mit der Markierung im Gehäuse des Axiallüfters unten fluchten. Dann haben wir den OT des Zylinders Nr. 1. Und zwar den Zünd-OT, welcher zum Einstellen des Ventilspieles benötigt wird.

Jetzt müßten beide Kipphebel merkliches Spiel aufweisen. Dieses Spiel sollte 0,1 mm betragen. Diese 0,1 mm erfühlen wir mit einer Spaltlehre. Die Lehre muß mit dem 0,1 mm Blatt satt in den Zwischenraum gesteckt werden können, aber kein Spiel mehr haben. Sehr leicht gesagt, in den engen Aussparungen der Gehäuse aber eher eine Beschäftigung für Entfesselungskünstler.

An dieser Stelle kann es auch gut sein, daß wir das erste Pflaster benötigen, da wir uns beim Schieben der Spaltlehre sehr gut an der Kante des Federbleches die Finger aufschneiden können. Den Zeitpunkt der ersten Verletzungen sollte man ürigens zeitlich so weit als möglich nach hinten verlagern, weil die Einstellarbeiten mit einem gepflasterten Finger nicht einfacher werden.

Das Spiel der Kipphebel wird über die Stiftschraube im Kipphebel eingestellt, welche mit der flachen Mutter auf dem Kipphebel gekontert wird.

Eigentlich ein harmloser Vorgang: Spiel fühlen, einstellen, neu fühlen, neu einstellen, neu fühlen, neu einstellen, neu fühlen.......

Nun ist der zweite Zylinder an der Reihe. Wir stellen Diesen durch Drehen der Kurbelwelle auf den Zünd-OT und gehen analog zu Zylinder 1 vor. Das Drehen der Kurbelwelle geht übrigens deswegen so leicht, weil wir vorher die Zündkerzen entfernt haben, so daß die Kolben und Zylinder keine Kompression der in den Zylindern befindlichen Luft vornehmen können.

Für die OT-Stellungen der einzelnen Zylinder (die Zylindernummern und die Zündreihenfolge findet man auf den kleinen Aufklebern am Heckabschlußblech) sind weitere Markierungen auf der Riemenscheibe der Kurbelwelle angebracht.

Wenn wie oben beschrieben die Spiele aller Ventile eingestellt wurden, kann man wieder daran denken, den Motor wieder zu verschließen.

Die ausgedrehten Stehbolzen sollten wieder ins Gehäuse eingeschraubt werden, die Dichtflächen von Deckel und Gehäuse sind zu reinigen und die neuen Dichtungen sind leicht geölt aufzulegen. Die Deckel werden aufgelegt und mit den Muttern handfest angezogen. Dabei ist bei den oberen Öffnungen Sorge zu tragen, daß keine Fremdkörper in den Motor fallen können. Und obwohl bei Reparaturen immer Kleinteile übrigbleiben, ist es doch beruhigend zu wissen, woher diese genau stammen. Dies trifft insbesondere für die Muttern und die Scheiben der Stehbolzen zu.

Sind die Muttern mit einer kleinen Ratsche leicht angezogen, gilt es nun, die Stehbolzen mit einem Drehmomentschlüssel auf die richtige Klemmkraft zu bringen. Das vorgeschriebene Moment wird mit 10 Nm angegeben, also ziehen wir die Muttern von innen nach außen und "über Kreuz" mit einem Drehmomentschlüssel an. Sehr wichtig ist es hierbei, keine Mutter zuvergessen und den Drehmomentschlüssel auf der Fahrerseite (hier ist der Kat im Weg) überhaupt ansetzen zu können.

Alles gut?

Dann kann das neue Motoröl eingefüllt werden. Dazu müssen wir erst die Verschlußschrauben aus dem Behälter mit dem Altöl fischen, neue (nein, wir verwenden nicht die, die wir grade aus der Ölbrühe gefischt haben) passende Dichtringe auf die gereingten Verschlußschrauben fädeln und diese einschrauben. Ist dies geschehen, kann das neue Öl eingefüllt werden. Vorher wurde natürlich der neue Ölfilter angebracht und auch die Schlauchverbindung von Ölkühler zu Vorratsbehälter wieder dicht hergestellt, sonst kann es leicht sein, daß die bereitgestellte Ölmenge und das vorrätige Ölbindemittel nicht ausreichend.

Beim Einfüllen des Öles ist fast nichts zu beachten. Man darf nur nicht den Ölpeilstab in den Öltank fallen lassen (Tankwarte werden jetzt wissen, wovon ich spreche).

Nachdem so muntere 12 Liter Öl in den Tank geplätschert sind, kann man den Rest der Teile, die man vorher aus dem Motorraum entfernt hat, wieder in umgekehrter Reihenfolge einräumen. Falls man sich die Reihenfolge nicht mehr erinnern kann, hat man hier Gelegenheit zum Üben.

Mittlerweile befinden sich wieder alle Teile im Motorraum, sind ordnungsgemäß angeschlossen und das ganze sieht schon wieder recht ordentlich aus. Daß wir die Zündkerzen zuallererst hätten einbauen sollen, wissen wir nun auch, da wir dies erst beim Montieren der Zündkabel bemerkt haben.

Aber ansonsten ging alles reibungslos vonstatten und wir lassen zufrieden unseren Blick über die vielen neuen glänzenden Schrauben schweifen, in der Hoffnung, doch auch kein austretendes Öl zu entdecken. Wenn es jetzt schon tropft, dann sollten wir nochmals zum Anfang dieser Beschreibung zurückkehren. Allerdings wird hier zur Strafe der Arbeitsgang "Warmfahren" wegfallen müssen.

War dem nicht so, kann der Wagen wieder abgelassen werden und probehalber gestartet werden. Während des Warmlaufes sollte der Ölstand anhand des Instrumentes und des Ölpeilstabes kontrolliert werden. Gegebenenfalls ist der Ölstand zu korrigieren.

Stimmt auch dieser letztendlich, kann eine Probefahrt vorgenommen werden. Natürlich wird sich vorher anständig gewaschen, niemand setzt sich ölig wie ein ErdÖlFerkel in seinen Elfer. Kurz vor Antritt der Fahrt müssen wir den Altölbehälter, den wir vorher hinter dem Auto haben stehen lassen mit dem Fuß wegschieben, weil wir uns die frischgewaschenen Hände nicht mehr einsauen wollen, wobei wiederum eine nicht zu vernachläsigende Menge Altöl die Pflastersteine versaut.

Bei der Probefahrt verfahren wir wie beim Kapitel Warmfahren, wobei wir besonders Wert darauf legen, daß auch die Nachbarschaft durch die Geräuschkulisse über die erfolgreich durchgeführte kleine Wartung informiert wird.

Ein abschließender Blick über den trockenen Motor, den zugesauten Hof und das überall noch verstreut herumliegende Werkzeug verschafft uns das nötige Hochgefühl, doch nun endlich den Sinn des Lebens gefunden zu haben.


Happy Schraubing
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


07 mei 2010 20:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: kleppen stellen 3.2 (duits)
En hier de vertaling naar Nederlands, is idd grappig geschreven.




Om het to the point, dit moet een les om het reeds zeer goede beschrijvingen van dit proces dat kan worden gevonden, zodat op het net (op pelikanparts.com of sportwagen-club.de).

Dit moet eerder een aanvulling of een ervaring verslag van het proces dat de lezer zal helpen om de problemen die zich kunnen voordoen in gedachten te houden.

Dus nu, die speelt met het idee, de klepspeling op zijn eigen 911 set, laat hem lezen door de volgende essay en beslist daarna.

Het grote ding is de 3.2 voor de tijd geavanceerde en verfijnde techniek. Dit maakt de 911 onderhoud, helpt om brandstof te besparen en daardoor krijg zo omvangrijk dat de motor is echt vol voor nu.
Hoewel het niet helemaal vol, zodat men kan hier en daar reinfassen niet eens een klein beetje, maar grad zo vol dat je gewoon niet moet worden gerepareerd of aangepast delen kan worden gevonden zonder de ontmanteling van andere onderdelen.

Een ander groot punt op de 911 is de lage auto, de platte structuur van de motor en de lage bodemvrijheid. Dit geeft het geheel een 'frame' de mogelijkheid om prachtige Kurvengeschwindkeiten te produceren, maar kan voor een dag voor te bereiden in de motorruimte krasse rugpijn.

Maar genoeg van tranen, hebben we niet anders gewild.

Zodra het besluit tot het ventiel spel zelf heeft gerijpt te sluiten, krijg je een klepdeksel pakking ingesteld (met alle moeren en de afdichtingen voor de aftappluggen van de olietank en het motorhuis), een set van bougies, een voldoende hoeveelheid verse motorolie, een nieuw oliefilter, veel schone lappen en een paar patches.

Het verversen van de olie moet worden gemaakt in geval van gelijke kansen bij ons, en de amateur-monteur om de klep open dekking entgegenschwappt toch een niet onaanzienlijk bedrag van olie. Zoiets noemen we het een "onvoorziene deel olie te veranderen." Wanneer is deze geplande olie verversen hoeveelheid olie vervolgens gecoördineerd en georganiseerd op ten minste een eerder bekend uit de opening, terwijl deze garanties, wanneer je de klepdeksel lift zou plaats waar de container niet is op dit moment te nemen.

Voor de overige opmerkingen, ben ik ervan uit dat een instrument, een fatsoenlijke vloer jack of beter, en de rest van het spul dat is ontstaan uit de ervaring in een hobby werkplaats.

Dan komt het leuke gedeelte van de actie: de warming-up.

We vegen zodat onze curve weer kras door het gebied en legt zij dit door te hoge snelheid orgieën die de gehele achterzijde einde te maken aan de Targa ondersteunt en de voorkant in de oliekoeler is meer dan een zeer hete kleine verf, maar zonder de champagne. Bij deze gelegenheid kunnen we controleren of de juiste werking van dezelfde RPM te beperken.

Zodra u bij de juiste werking van de olie en de komende werkzaamheden drain lang genoeg ontheemden welkom, maar eindelijk, om te werken.

Wij bieden nog steeds de hete mooie intense knetterende Elfer met de wielen op de vier even grote blokken hout van ongeveer 15 cm hoog. Dit niveau is gebleken dat ik eerst, om te voorkomen dat er pijn en om de tweede plaats de opvangbak voor de olie onder de auto. Opgemerkt dient te worden, uiteraard, dat de auto is in de balans, dat wil zeggen, de denkbeeldige lijn tussen de voorste en achterste middelpunt van het wiel is loodrecht op deze lijn naar het centrum van de aarde neergeslagen Lot. Deze opvatting wordt gehouden zonder een liniaal en verzwaringslichaam, omdat anders de buren ineenkrimpen van het lachen. Ervaring gezond gevoel voor verhoudingen, indienen bij de directie van het voertuig ook.

Daarna gaan we met een geschikte bak onder de auto en draai de aftapplug op het motorhuis en de olietank. Twee punten in acht worden genomen.

Punt 1:
We opgewarmd het apparaat zo grondig, dus de bouillon, die gelijk is aan ons een beetje warmer op de handen.

Punt 2:
Als u pas na het losdraaien van de schroef op de tankinhoud van gedachte maakt en moet daardoor ontdek de bedoelde lekbak, worden de woorden "capaciteit 5 liter" is een zeer korte tijd een probleem hebben en dient te worden op de lijst van benodigde gereedschappen en toebehoren met inbegrip van "olie bindmiddelen" hebben staan.

Punt 3: Ook afvoerstoppen gehoorzamen aan de wetten van de zwaartekracht. Zoals bewezen door de doffe "Pflutsch", waardoor de schroef, wanneer het zinkt in de hete, licht klotsende bouillon. Let op: De gevolgen van de invloed van de zwaartekracht te nemen op bijzonder betrouwbare wanneer twee een punt dat reeds is aangekomen.

Indien de ontwikkeling van het proces om dit ver gevorderd en zal niet Punt 2 heeft plaatsgevonden, kan veilig worden overgelaten aan de olie-jet zelf en laat de olie druppen en het motorhuis goed.

Deze tijd kan gebruikt worden in de motorruimte van de top om voldoende ruimte te creëren om bij de kleppen.

Op dit punt wil ik geen begeleiding reparaties op dit voertuig reeds in zijn voorwoord met de zin "In het beste geval u alles op te bouwen in de eerste plaats een aanvulling.

Dus we verwijder alles dat de schade-vrije toegang tot het ventiel voorkomen dekt. Het hoeft niet allemaal worden verwijderd, die ik heb verwijderd deze Zon Maar het maakt het gemakkelijker om te werken enorm met normale handen. De omvang van de saneringen is dan ook rechtstreeks gerelateerd aan de grootte van de hand schroevendraaier.

Wij demonteren:

Verwarming ventilator
Distributeur en Ignition
Luchtfilter
Omdat we grad mededeling omvat, en we hebben al een olie en oliefilter te hebben gepland, hebben we ook het oliefilter los te draaien.

Zo, het gebied ziet er veel duidelijker en kan worden gezien van de laag in de motor heeft nu de mat zilveren glans van de bovenste kleppendeksel.

De lagere kleppendeksels zijn lichter (maar alleen van onderen) toegankelijk zijn. Dit heeft bijna niets te verwijderen. Nou, de Kat-Dit model is al erg in de weg van de actie, maar dit helpt niets. Het verwijderen van de uitlaat is in ieder geval verboden. Aan de passagierszijde kan het leven een beetje als de slang die vanaf de oliekoeler naar het reservoir te verwijderen.

Nu lossen we de moeren op de bouten van de onderste kleppendeksel. Dit helpt om te worden gespoten op de moeren uitstekende einden van de balken met roest verwijderaar en een korte borstel af met een staalborstel. Deze kan met een gerust geweten meerdere malen. Toch zal het waarschijnlijk niet worden vermeden, dat de ene of de andere bouten zijn gedraaid uit de cilinderkop met de moeder. Dit is waar, maar meestal alleen op de bouten van de onderste kleppendeksel. De bovenste studs verwennen met iets minder passie van de corrosie pits.

Bij het openen van de klep te dekken wordt aanbevolen dat, wanneer de motor is enigszins afgekoeld, als het kan gemakkelijk de bouten los te draaien van de motor warm is, dan van een koude. Verschillende thermische uitzettingscoëfficiënt en ga zo maar door.

(Bij het loslaten van de noten, het helpt ook niet los te draaien in een trein, maar soms een beetje terug en herzudrehen).

Na het losdraaien van de moeren op de kleppendeksels zijn relatief makkelijk te onderscheiden. Het kan zijn dat u te overtuigen van een of andere cover en met een kunststof hamer, maar meestal zijn de covers gemakkelijk te onderscheiden.

Nu is het vrij beperkte visie op de zakken waarin de tuimelaar plichtsgetrouw hun werk nastreven. Nichtgeübten zal wekken deze gezicht een beetje "Wow", omdat de hefboomwerking bieden reeds een höchttechnisch-looking zicht.

Nu moeten we over de activiteiten van de kleptiming worden in het achterhoofd. De bovenste gelederen van de tuimelaars en kleppen zijn verantwoordelijk voor de inname openingen. De onderste (die verder gaan met de noppen) nodig zijn voor de uitlaat openingen van de cilinderkoppen.

Aan gevoel, vervolgens naar de klepspeling te passen, moeten we de respectieve zuigers van de getroffen cilinder op het bovenste dode punt in te stellen. Wij doen dit door de krukas van de motor met de klok mee sleutelring. Wat is goed, maar waar. Nou, we draaien de krukas tot de distributeur vinger op de inkeping op huisvesting distributeur shows. Dit is de belangrijkste oriëntatie. De meer verfijnde optie is de inkeping in de katrol. Dit moet in overeenstemming zijn met het merk van de axiale ventilatorhuis naar beneden. Dan hebben we het BDP van cilinder nr. 1 En de ontsteking TDC, die nodig is om de klep spel aan te passen.

Nu moeten zowel de game rockers merkbaar. Dit spel moet 0,1 mm. Deze 0,1 mm kolom met een gevoel, we doctrine. De leer moet mogelijk zijn met de 0,1 mm zaagblad stevig ingevoegd in het gat, maar hebben geen speling. Zeer gemakkelijk te zeggen, de smalle groeven van de behuizing, maar een baan om te ontsnappen kunstenaar.

Op dit punt kan het best zijn dat wij de eerste patch nodig, want we kunnen opengesneden bij het duwen van de kloof theorie heel goed aan de rand van de plaat het voorjaar vingers. De begindatum van de schade moet UERIGE tijd zoveel mogelijk te verplaatsen naar de achterzijde, omdat de aanpassing met een verharde vingers zijn niet eenvoudig.

Het spel is op de tuimelaar stud in de tuimelaar, die wordt tegengegaan met de platte moer op de tuimelaar.

In feite is een onschuldig proces: Instellen van spelen te voelen, om weer te voelen, stel nieuwe, nieuwe uitstraling, nieuw decor, nieuwe uitstraling .......

Nu de tweede cilinder te draaien. Wij geven deze door te draaien aan de slinger op de ontsteking TDC en ga vóór de cilinder 1. De rotatie van de krukas, overigens, waarom zo gemakkelijk, omdat we gewoon de bougies verwijderd, zodat de zuiger en cilinder geen compressie kan de lucht in de cilinders te maken.

Voor de TDC-positie van elke cilinder (de cilinder en de ontsteking volgnummers kan worden gevonden op het kleine stickers op de achterkant) de bijkomende merken zijn aangebracht op de poelie van de krukas.

Indien, zoals hierboven beschreven, zijn de games van alle afsluiters zijn ingesteld, kunt u stoppen met denken over het, sluit de motor weer.

De noppen moeten worden geschroefd bleek weer in de behuizing, de afdichtingsvlakken van de dekking en huisvesting worden gereinigd en nieuwe zegels hangen licht geolied. De deksels zijn geplaatst en met de moeren aangedraaid met de hand. Het is in de bovenste gaten gehouden om te verzekeren dat er geen vreemde voorwerpen kunnen vallen in de motor. En hoewel overblijft voor reparaties altijd klein, is het geruststellend om te weten waar ze vandaan kwamen precies. Dit geldt met name voor de moeren en ringen op de bouten.

Zijn de moeren met een kleine ratel iets aangescherpt, is het nu tijd om de stoeterij met een momentsleutel om de juiste klemkracht te brengen. De gestelde termijn is aangegeven met 10 Nm, dus trekken we de moeren van binnen naar buiten en "naar" kruis met een momentsleutel. Het is hier heel belangrijk, geen moeder zuvergessen en de momentsleutel aan de kant van de bestuurder (dit is de kat in de weg vast te stellen) op alle kan zijn.

Alles goed?

Dan is de nieuwe motor olie worden gevuld. Hiervoor moeten we om te vissen alleen de stekkers uit de container met de afgewerkte olie, nieuwe (nee, we maken geen gebruik van degene die we net hebben gevist uit de olie bouillon) geschikt zeehonden de gereinigde stekkers en draad de schroef. Als dit wordt gedaan van de nieuwe olie zal worden opgevuld. Voorheen, natuurlijk, de nieuwe oliefilter gemonteerd en de oliekoeler slang aansluiten op de opslag container goed hersteld, anders kan het makkelijk zijn, op voorwaarde dat geen enkele hoeveelheid olie en bindmiddelen in voorraad voldoende.

Bij het vullen van de olie, is bijna niets waargenomen. We moeten niet alleen de peilstok in de olie te laten vallen (benzinestation stewardessen zullen nu weten wat ik het over heb).

Na zo vrolijk 12 liter van de olie spatte in de tank, dan kan men de rest van de onderdelen die eerder zijn verwijderd uit de motorruimte, terug te geven in omgekeerde volgorde. Als u zich de bestelling kan niet, dit is zeker een gelegenheid om te oefenen.

Ondertussen zijn alle onderdelen terug in de motorruimte, goed zijn aangesloten en de hele look nog eens vrij behoorlijk. Dat moeten we hebben geïnstalleerd de eerste bougies en vooral moeten we weten nu dat we alleen opgevallen dat bij de montage van de bougiekabel.

Maar voor de rest verliep alles soepel en we hebben voldaan aan onze visie op de vele nieuwe glimmende schroeven dwalen in de hoop, maar ook om eventuele lekkende olie te ontdekken. Als het al druipend, dan moeten we weer terug naar het begin van deze beschrijving. Dit hoeft echter om de operatie te straffen "warm laten vallen."

Was niet zo, de auto opnieuw kan worden afgetapt en zijn voorlopig gestart. Tijdens de warming-up van het oliepeil moet worden gemeten door het instrument en de oliepeilstok. Indien nodig, het oliepeil correct is.

Is dit uiteindelijk ook kan worden gemaakt een proefrit. Uiteraard vooraf goed gewassen, niemand mag worden als een vette varken in zijn olie straf. Kort voor aanvang van de reis hebben we de afgewerkte olietank, die we al eerder achter de auto kan worden weggeduwd met zijn voet, want we einsauen de vers gewassen handen willen niet weer verpest veel van afgewerkte olie niet vernachläsigende de straatstenen.

Tijdens de proefrit, gaan we net als in de warm-up sectie, waar we bijzonder belang hechten aan het feit dat de buurt geïnformeerd door de ruis op de achtergrond met succes uitgevoerd kleinschalig onderhoud.

Een definitief oordeel van de droge motor, zugesauten nog steeds verspreid over de binnenplaats en biedt ons de nodige gereedschap slingeren "hoog", maar uiteindelijk vond de zin van het leven te hebben.


Happy Schraubing
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


07 mei 2010 20:25
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: kleppen stellen 3.2 (duits)
vertaling is leuk geprobeerd andré , maar heb je het zelf al eens nagelezen ?

Met google vertalen gaat niet , dan krijg je onlogische zinnen met niet bestaande woorden.
Mocht er behoefte zijn naar een echte vertaling dan kan dat maar duurt wel even
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


07 mei 2010 20:28
Profiel WWW
Bericht Re: kleppen stellen 3.2 (duits)
Deze onderstaande zin vond ik wel :lol:

Citaat:
Dit hoeft echter om de operatie te straffen "warm laten vallen."

Was niet zo, de auto opnieuw kan worden afgetapt en zijn voorlopig gestart.


07 mei 2010 20:34
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: kleppen stellen 3.2 (duits)
Jongens , Tegen dat ik deze tekst gelezen heb , zijn mijn kleppen al gesteld :lol:
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


07 mei 2010 20:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: kleppen stellen 3.2 (duits)
@ Dannyl - Woon vlak bij de duitse grens dus lees en spreek goed duits,wilde de "westerlingen" een beetje helpen :lol:
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


07 mei 2010 21:15
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Porsche1973!


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.