Citaat: Belastingadviseur Rob Verbrugge kocht in april een originele witte Porsche 911t Coupé uit 1973. Hij gebruikt ‘m voor klassieke rally’s maar ook zakelijk. ‘Klanten zijn vaak geïnteresseerd in auto’s. Zeker in een klassieke 911.
Wie: Rob Verbrugge (40), maat van de maatschap Wolfsbergen & Osnabrug Belastingadviseurs Accountants. Bedrijf: ‘We zijn met meerdere maten en we hebben 60 man in dienst. We hebben vestigingen in Hoofddorp, Eindhoven en Weert. We werken vooral voor eigenaren/dga’s van kleine en middelgrote ondernemingen. We zijn fullservice, dus doen jaarrekeningen, fiscaal advieswerk en aangiften maar ook salarisadministratie. Ik werk al sinds 2003 bij Wolfsbergen & Osnabrug en ben sinds 2008 maat. Ik doceer hiernaast vennootschapsbelasting voor het Register van Belastingadviseurs. Die nevenwerkzaamheden nemen zo’n 15 tot 20 dagen per jaar in beslag, maar het is heel leuk om te doen. Met ons bedrijf gaat het goed, in onze sector valt het wel mee met de crisis. In onzekere tijden doen bedrijven eerder een beroep op ons.’ Auto: ‘Ik heb sinds april een witte Porsche 911t Coupé uit 1973. In vrij originele staat. Ik gebruik ‘m zakelijk maar ook voor klassieke autorally’s, zoals de Horneland Rally. In 2010 hebben we de vierde plaats behaald in de Tour klasse. Deze 911 is de laatste klassieke 911. Het is een van de mooiste 911’s. Na dit model is het chroom verdwenen. Hij heeft geen elektronische hulpmiddelen, geen rembekrachtiging, geen stuurbekrachtiging. Het is púúr rijden.’ Waarde: ‘Ik heb er zo'n 19.000 euro voor betaald. Er zijn duurdere, er zijn goedkopere te vinden. Ik vond hem via Marktplaats. Ik herkende de auto: hij was al anderhalf jaar eerder te koop, hier in de buurt. Toen was ik te laat. Maar de man bij wie ik ‘m kocht, in Amsterdam, wilde er vanaf. Al na een jaar dus. Het is echt een extra auto. Als het regent, komt ie niet buiten. Ja, ha ha, ik kijk ’s ochtends eerst op Buienradar. Of ik ga terug naar huis als het gaat regenen.’ Accessoires: ‘Er zit een grotere motor in, een 3 liter. Er hoort eigenlijk een 2,4 liter in. Verder is ie behoorlijk origineel. Hij is redelijk Spartaans. Het is een sportwagen, een tweezitter, je hebt nergens vakjes. Je hebt wel goed zicht rondom. De vering is heel sportief, je voelt elke hobbel. Je rijdt er niet mee naar Zuid-Frankrijk.’ Andere vervoersmiddelen: ‘Ik heb ook nog een Volvo XC 90 en een Audi A6 Avant. Die Volvo was wel handig in de winter, met zijn standkachel zodat ie ‘s ochtends al lekker warm was en je de ruiten niet hoeft te krabben. En ik heb nog een klassieke Kawasaki Z1000 uit 1979. Dat was dé motor van toen, net als de 911 dé sportauto was in 1973. Met die Kawasaki is mijn hobby ooit begonnen.’ Kilometers: ‘Zo’n 10.000 per jaar max.’ Indruk op anderen: ‘Klanten zijn vaak geïnteresseerd in auto’s. En een klassieke 911, waarin je ook klassiekerrally’s rijdt, vinden ze vaak fantastisch. Het is het verhaal erover dat telt. In een nieuwe 911 kom je anders over. Een nieuwe kán misschien wel in onze business maar het gesprek loopt soepeler als het een oude is.’ Uitstraling bedrijf: ‘Hij past zeker bij ons bedrijf. Het gevoel voor kwaliteit. En ook straalt het iets uit. Uitsteken boven de rest. Niet willen behoren tot de grijze middenmoot. We hebben ook een heel mooi ingericht kantoor, we willen ons werk zo goed mogelijk doen. De uitstraling van het wagenpark hoort erbij.’ Status: ‘Ik heb er veel plezier van. Dat staat voorop. Ik weet niet of een auto van 19.000 euro direct statusverhogend is. Hij is leuk om in te rijden, het is niet: kijk mij eens. En het kan geen kwaad voor kantoor. Klanten vinden het leuk.’ Onderhoud: ‘Bij De Bock in Heythuysen, een Porsche-specialist. Hij kán alles en doet alles. Je hebt soms onderdelen nodig van 37 jaar oud. Dat kost een fortuin maar hij regelt alles. Mijn eerste onderhoudsbeurt kostte 1250 euro. Hem echt goed rijdend te houden kost geld.’ Droomauto: ‘Een nieuwe 911 vind ik wel leuk, voor privé. Of een Aston Martin DB9. Maar het zijn dure auto’s. Een beetje lastig om dat voor jezelf te rechtvaardigen. Zeker op dit moment, nu het veel bedrijven slecht gaat. En ik ben pas 40. Ik heb nog een paar jaar te gaan.’ |