Op 16 oktober 2008 kocht ik mijn eerste Porsche. Na eerst een aantal jaren zeer tevreden in een MX-5 en een Alfa Romeo GTV te hebben rondgereden, besloot ik mijn jongensdroom te verwezenlijken en een echte 911 te kopen. Na rijp beraad kwam ik uit bij een amethist kleurige 964 uit 1990, van Theo Jansen Porsche.
Na er een tweetal maanden in gereden te hebben besloot ik ‘m bij een lokale Porsche specialist (Paul Geeris Porsche Service te Heeze) een grote beurt te laten geven. De aankoop keuring (Renntech Porsche Service uit Steenwijk) had aangegeven dat het onderhoudsboekje niet helemaal duidelijk was over de laatste grote beurt en raadde aan dat te laten checken.
Bij het aftappen van de olie werden krullen van een plasticachtig materiaal in de olie, in het carter en aan de onderkant van de zuigkorf geconstateerd. (waarschijnlijk van de geleiders van de distributieketting….)
Vanaf dat moment werd een jongensdroom plots een nachtmerrie.
De specialist raadde mij aan contact op te nemen met Theo Jansen om eens te overleggen hoe het probleem opgelost zou kunnen worden. Reparatie zou wel eens richting € 6.000,- kunnen gaan. De auto was verkocht met 3 maanden garantie op bak en motor, en dit gebrek was binnen de garantietermijn geconstateerd.
Theo Jansen Porsche wilde niets weten van een aanspraak op garantie: Het was al vreemd dat ik de auto een beurt liet geven, het was al helemaal vreemd dat ik dat bij een ander dan Theo Jansen liet doen; en als ik iets wilde, dan moest ik de auto maar naar Theo Jansen brengen om ‘m daar te laten repareren.
Gezien de mogelijke schade wilde ik het vervoer per autoambulance laten plaatsvinden. Theo Jansen Porsche vond dat onnodig, als ik dat per se wilde, dan moest ik dat maar betalen.
Na communicatie over en weer waarbij ik Theo Jansen Porsche aansprakelijk stelde, en Theo Jansen Porsche de aansprakelijkheid naast zich neerlegde, heb ik de auto bij mijn lokale Porsche specialist laten repareren. Theo Jansen wilde zelfs niet met mijn lokale specialist overleggen, in een latere email werd door hem zelfs aan Paul Geeris Porsche service gerefereerd als een willekeurig garagebedrijf.
Motor uitbouwen, distributies demonteren, nokkenassen demonteren, oliekanalen in koppen zuiver maken, alles weer monteren etc. Alles bij elkaar een reparatie die zo’n € 4000,- kosten.
Met een advocaat in de arm ben ik begonnen aan een traject om daar wat van terug te krijgen.
Dat betekent: Eerst maar eens een brief laten schrijven door een advocaat. Reactie van Theo Jansen Porsche: wij betalen niets!
Op 15 juli 2009 een dagvaarding laten bezorgen.
Op 12 augustus uitstel door Theo Jansen Porsche.
Conclusie van Repliek,
Conclusie van Dupliek, etc.
13 januari 2010 Tussenvonnis:
Mooi is dat: dan weet ik dus nog niks. Eigenlijk geeft de rechter aan dat wij onze zaak niet voldoende onafhankelijk onderbouwd hebben. Oh ja, misschien is schikken verstandiger: Theo Jansen Porsche wil daar niets van weten!
En voortdurend oplopende rekeningen van de advocaat.
Een onafhankelijk expert van CED Bergweg ingeschakeld. Weer een extra rekening. Die hoefde maar 4 vragen te beantwoorden: Was het verstandig om na constatering van het probleem nog met de auto te rijden? Was de uitgevoerde reparatie noodzakelijk? Moesten de onderdelen die zijn vervangen ook daadwerkelijk vervangen worden? Is het normaal dat er vervuiling in het carter en de motor zit?
De expert was in zijn rapport gelukkig duidelijk: Nee, rijden was niet verstandig; ja, reparatie was noodzakelijk; ja, de vervuiling heeft olietekort op een nokkenas veroorzaakt; nee, die schade valt niet onder normaal gebruik/ouderdomsslijtage.
Met dat rapport en nog eens een akte hier en een akte daar is de rechter uiteindelijk op 9 juni 2010 tot een vonnis gekomen:
Ik heb dus “gewonnen”!
Nu ja, wat heet gewonnen. Bovenop de € 4.000,- aan kosten die ik aan de reparatie heb uitgegeven heb ik nu zo’n € 7.500,- aan advocaat en expertise kosten moeten maken om uiteindelijk zo’n € 5.200,- terug te krijgen. Mijn winst heeft mij dus maar € 2.300,- gekost!
Het heeft me dik 1,5 jaar een hoop frustratie opgeleverd.
De stukken van de advocaat van Theo Jansen Porsche waren af en toe op het aanmatigende af: Er was niets mis met de auto (zonder dat ze ‘m gezien hadden). Ik had een aankoopkeuring laten uitvoeren en wist dus dondersgoed wat ik kocht, dit probleem nu claimen was dus onzin, het hoorde bij de auto. De door mij ingehuurde onafhankelijke expert was geen monteur van Porsches en was dus niet ter zaken kundig, Etc.
Door het hele verhaal ben ik erg teleurgesteld geraakt in Theo Jansen Porsche. Een bedrijf dat stelt dat autodromen werkelijkheid worden. In mijn geval werd die droom een nachtmerrie, juist door de opstelling van Theo Jansen Porsche. Ik geloof er niet in dat zij bewust geweten hebben dat de auto een verborgen gebrek had. Ik ben er wel van overtuigd dat zij heel bewust kiezen voor het botte gedrag dat ze hebben laten zien. Misschien in de hoop dat je maar afhaakt vanwege verdere kosten?
Het komt op mij over als: Als klant van een Porsche 964 uit 1990 (dat luchtgekoelde spul gaat eruit) is het leuk dat je wat koopt, maar daarna moet je vooral niet zeuren.
Triest is dat er ook een stukje netwerk is dat elkaar dekt. Het gemak waarmee Theo Jansen Porsche een verklaring van Porsche Centrum Leusden krijgt die stelt dat het zij het regelmatig tegenkomen dat er vuildeeltjes in een oliefilter zitten, en dat de constatering dat er vuil in het carter zit alleen gedaan kan worden bij een gedemonteerd blok. (Bij mijn auto kwam de rotzooi gewoon uit de olieaftap plug….)
Wijze les: wil je toch bij Theo Jansen Porsche een auto kopen (ik beveel ‘m niet aan!), zorg dan dat je van te voren een rechtsbijstandsverzekering hebt gesloten. Ik had ‘m goed kunnen gebruiken om de kosten van het afdwingen van mijn garantie te kunnen beperken.
Mijn Porsche moet zich nu eerst bewijzen een droom te zijn, misschien komt er ooit een tweede, misschien raak ik de nare associatie die Theo Jansen Porsche aan het merk heeft toegevoegd nooit meer kwijt.
Paul Geeris doet zijn best om het merk wat status terug te geven: hij geeft mij wel het gevoel klant te zijn, ze denken mee, hebben de tijd en geven uitleg.
Waarom wacht ik 3 maanden met het vertellen van dit verhaal? Theo Jansen had tot en met 9 september 2010 de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan…….
Conclusie: Als je je dromen najaagt kun je bedrogen uitkomen, zeker bij Theo Jansen Porsche!
PS: Voor publicatie heb ik dit verhaal laten lezen door de moderatoren van dit forum. Zij zijn akkoord gegaan met publicatie. Dat wil niet zeggen dat zij het eens zijn met de inhoud; ze zijn wel akkoord dat ik dit onderwerp op het forum publiceer.
Comment by Mod: hetgeen hierboven door de TS geschreven is ten aanzien van de moderatoren is juist - dit bericht kan zonder ingrijpen van een van de moderatoren dan ook niet meer gewijzigd worden.