Auteur |
Bericht |
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
 Brandblusser in auto
Zaterdag avond stond er langs de afslag vanuit de A12 naar de A50 richting Nijmegen een oudere Jaguar licht in de brand. Ondanks dat ik geen brandblusser bij me had heb toch maar even gestopt om te kijken of ik kon helpen. Het was nog geen erge brand en met een brandbusser was het direct uitgeweest, de V-snaren stonden in de brand en de motor isolatie begon ook al. Een beetje hulp van iemand met een brandblusser had zeker geholpen maar je moet niet denken dat er iemand stopt. Hoe komt dat toch?? Egoisme?? Angst?? Uiteindelijk hebben we de fik uitgekregen met doeken en een flesje drinken dat ik bij me had, maar voor het zelfde geld fikt zo'n auto helemaal uit (de ventilator ging ook al bijna). Toch zonde van zo'n semi klassieker. Ik denk overigens dat de brand onstaan was door een slippende koppeling van de airco.
Ik had in de cabrio wel een brandblusser en heb na dit voorval gelijk voor in de andere auto's ook een brandbusser(tje) gekocht. Er zijn veel mensen die beweren dat je niets begint met zo'n ding, maar bij een kleine fik kan het net het verschil uitmaken, kan ik dus iedereen aanraden.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
20 apr 2009 23:35 |
|
 |
drknauf
|
 Re: Brandblusser in auto
ook sjonde vd jaquar was je metje nieuwe 993 TT
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
20 apr 2009 23:37 |
|
 |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Kleine hint, Overschat niet wat je met zo'n 1 kg blusser kiunt uitrichten, niet echt veel......2 keer psst psst en het ding is leeg, blijft natuurlijk da tje argumentatie en het idee erachter natuurlijk wel solide is....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
21 apr 2009 0:10 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Verplichte uitrusting in België, samen met de verbanddoos, gevaren driehoek en de fluo vestjes (deze hoeven echter niet om de voorstoelen heen te hangen  )
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
21 apr 2009 7:20 |
|
 |
strak
ex-993 C2, 2.4TLeidschendam
|
Kleine blussers kunnen soms net dat kleine brandje verhelpen, het is alleen wel belangerijk te kijken welk type je koopt/gebruikt. Sommige blusmiddelen zijn dusdanig aggresief dat ze alle electronica weg vreten in de loop van de tijd.
|
21 apr 2009 8:21 |
|
 |
Stijn van Kooten
|
Was laatst ook op 'Blik op de weg'. Niemand die er ook maar aan denkt om te stoppen.... 
_________________________________________ Schilder nodig? -> http://www.destudentschilders.nl
|
21 apr 2009 8:42 |
|
 |
968mint
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986Friesland
|
In heb er al jaren een in al mijn auto's. Over het doorrijden van anderen nog een kleine opmerking. Jaren geleden gestopt voor een auto die net was gaan branden. Met mijn brandblusser kon dit worden gestopt (was een iets grotere/duurdere maar kan dus met een beetje geluk wel). Echter eind verhaal auto gespaart eigenaar blij, maar brandblusser weg / leeg. Kosten... juist voor eigenaar blusser. Opmerking na een voorzichtige hint.... jij hebt hem leeggespoten. Ik zou nu nog steeds stoppen (afh van auto  ) maar moet hier toch weer aan denken.
|
21 apr 2009 9:08 |
|
 |
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Lekkere aso opmerking... je zou bijna je aansteker bij de auto houden en wegrijden.
Inderdaad, een 2 kg blusser is het absolute minimum.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
21 apr 2009 9:17 |
|
 |
horn
PF #57
|
Niemand die stopt idd. Alleen de gebelde brandweer na 10 minuten... 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 apr 2009 9:30 |
|
 |
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
@968mint: Mijn ervaring met blussertjes is dat je er ook enige handigheid in moet ontwikkelen om daadwerkelijk een beetje effectief te blussen. Niet in het vuur zelf spuiten maar meer er onder/voor. Door de luchtverplaatsing naar het vuur toe werkt dat dan het best. Op jouw manier heb je mooi een keer live kunnen oefenen op andermans materiaal. En in de kosmische balans komt het natuurlijk allemaal een keer goed. 
_________________________________________ =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= Only dead fish go with the flow =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
|
21 apr 2009 10:58 |
|
 |
GerbenJ
Porschûh
|
Het moet toch niet gekker worden. Je helpt iemand, krijg je dat. Ondank is 's werelds loon! In het ergste geval zou je zelfs nog kunnen vrezen voor een rechtszaak als jouw agressieve blusser daadwerkelijk de electronica aanvreet. Je zou bijna een zelfgemaakt "ik-ben-niet-aansprakelijk-voor-enige-bijkomende-schade-aan-uw-auto en betaalt-u-mij-vooraf-de-kosten-van-de-blusser-voordat-ik-begin-te-blussen"-formulier onder de neus van de eigenaar van de brandende auto houden voordat je begint met het leegspuiten van je blusser. Let op de houdbaarheidsdatum van die dingen! Ik weet trouwens niet of brandblusser na de houdbaarheidsdatum het niet meer (goed) doen, of dat het een ordinaire verkooptruc is om steeds maar weer een nieuwe te kopen.
|
21 apr 2009 12:10 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Inderdaad is een 2kg wel het absolute minimum dat je bij je moet hebben. Daarmee ben je in staat een beginnend brandje zoals die van dynamic te blussen. Fikt het echt behoorlijk dan heb je al gauw 8kg blussers of meer nodig en dan nog kun je de brand geblust hebben maar laait het vuur daarna door de hitte (zelfontbranding) gewoon weer op. Blussen met poeder vergt inderdaad enige behendigheid. Niet rechtstreeks in het vuur spuiten maar het poeder als een deken over de vuurhaard laten neer komen werkt het best.
En die houdbaarheid is geen geintje. Allereerst kan de CO2 patroon druk verliezen en ten tweede kan de binnenzijde van de blusser gaan oxideren (roesten) op het moment dat je dan de houder onder druk zet kan de blusser als een handgranaat uit elkaar barsten. Wil je niet meemaken en daarom staat er een houdbaarheids datum op. Of je moet de blusser laten controleren.
En inderdaad is het zo dat de meeste poederblussers prima blussen voor onervaren mensen maar de poeder is bijzonder aggressief en tast metalen en electronica aan. Vaak is de brand dan wel geblust maar door de enorme oxidatieprocessen die bij een brand op gang komen (zuurstof, hitte, poeder) is alles wat van metaal/koper is helaas verloren gegaan.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
21 apr 2009 12:56 |
|
 |
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
ja en bij de jaarlijkse keuring checken ze tevens de vervaldag van de brandblusser
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
21 apr 2009 13:23 |
|
 |
mivali
|
Liep eigenlijk ook te denken om er eentje aan te schaffen maar ik zou wel even willen weten waar je die het (aller)beste kunt plaatsen (binnen handbreik).
In mijn geval in een 993 C2.
Prima topic, hulde voor je actie!
|
21 apr 2009 16:57 |
|
 |
horn
PF #57
|
voor de bijrijdersstoel  
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 apr 2009 17:53 |
|
 |
dreamer
Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel
|
Eigenlijk nooit zo bij stilgestaan, maar ga mij idd maar een blussertje halen, kan je veel ellende mee voorkomen.
_________________________________________ Ik bleef ook niet lekker zitten met Truus de Witte
|
21 apr 2009 18:09 |
|
 |
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Dat denk ik ook. Het was zelfs zo erg: Ik zei tegen die mensen "we moeten een vrachtwagen zien te stoppen die hebben vaak wel een brandbusser" Ik heftig zwaaien maar nee hoor, groot licht dat kon ik krijgen. Die eigenaar van die Jaguar zei nog "kijk uit joh...straks rijden ze je nog plat". Maar ja, je ziet wel vaker bijvoorbeeld een vrouw alleen met pech staan. Ook dan is echt niemand die stopt. Niet dat een vrouw zich niet zou kunnen redden maar je zal maar net niet technisch zijn. Ooit in mijn studie tijd zonder benzine gestaan op de A6 (gebeurde toen wel vaker hahaha) en toen was de enige die stopte jaja.....een duitser. De beste man reed ff met me heen en weer naar de pomp. Jaren later mocht ik hetzelfde voor iemand anders doen. Ik denk dat we idd met zijn allen hier een beetje egoistisch geworden zijn. En als we al iets doen voor een ander verwachten we altijd iets terug. Maar het staat natuurlijk buiten kijf dat materiele kosten gewoon netjes gecompenseerd kunnen/moeten worden. Een heel wijs iemand die ik ken zegt altijd: je hoeft niet perse diegene te compenseren die iets voor je gedaan heeft, maar doe iets voor een ander, dan komt het kringetje vanzelf rond. En zo is het.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
Laatst bijgewerkt door dynamic op 21 apr 2009 21:06, in totaal 1 keer bewerkt.
|
21 apr 2009 20:57 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ze zijn gekeurd voor 5 of 6 jaar dacht ik.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
21 apr 2009 21:03 |
|
 |
horn
PF #57
|
ooit een vrouw met een lekke band op de A2 Den Bosch - Eindhoven voorbij gereden. Toen ik me realiseerde dat het een lekke band en een vrouw alleen was, was ik er al voorbij. Volgende afslag omgekeerd en teruggereden (jaja, langs de andere kant) en wederom omgekeerd en gestopt bij de mevrouw. Had een lekke band en geen krik. Ik mijn krik gepakt, wieltje omgewisseld en lekke band in de kofferbak gelegd. Vrouw zei alleen maar dat ze zo blij was dat ik haar hielp en dat ze zich zo hulpeloos had gevoeld. Ben ik klaar en sta ik net afscheid te nemen... komt haar man/vriend aanlopen met een grote garagekrik in zijn armen, die hij 3 km verder bij een benzinestation had geleend...  Had ze dus niets over gezegd... 
|
21 apr 2009 21:48 |
|
 |
dreamer
Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel
|
Daar ging de veelbelovende beloning 
_________________________________________ Ik bleef ook niet lekker zitten met Truus de Witte
|
21 apr 2009 21:59 |
|
 |
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
En de brandblusser hiermee monteren, ziet er in ieder geval prachtig uit: http://bkauto.com/porsche/r9520.php
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
21 apr 2009 22:03 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
mmmm, lekker. met zo'n prostaatblussertje doe je verder nix. nou ja het voelt wel goed.
_________________________________________ oud is beter
|
21 apr 2009 22:05 |
|
 |
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Slagwapen! 
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
21 apr 2009 22:18 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Zo'n blussertje heeft inderdaad weinig zin en koop je alleen voor je gemoedsrust of om je sigaretten te doven Ik heb zelf overigens ook geen blusser aan boord omdat ik uit ervaringen weet hoe weinig zo'n blussertje uit haalt. En om nu zo'n 8kg jongen op de bijrijdersstoel te zetten ... Wel heb ik een blusdeken bij me. Niet zozeer om een autobrand te blussen maar wel in geval van nood brandende kleding te kunnen doven. Is klein en makkelijk op te bergen 
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
21 apr 2009 22:51 |
|
 |
horn
PF #57
|
en handig om op te picnicken... 
|
21 apr 2009 22:53 |
|
|