Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 15:43

Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Ervaring met aanschaf Porsche in Duitsland? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
991 GT3
Bericht Ervaring met aanschaf Porsche in Duitsland?
Ik overweeg begin volgend jaar een Porsche aan te schaffen in Duitsland. Ongetwijfeld zijn er hier al forumgebruikers te vinden die mij zijn voorgegaan. Ik heb een aantal vragen:

1) Wat is een normale onderhandelingsmarge (in procenten) uitgaande van aanschaf zonder inruil en eventueel aanschaf zonder garantie;

2) Kan bij zakelijke aanschaf een auto excl. VAT (BTW) geleverd worden (dus geen verrekening in NL maar direct bij aanschaf);

3) Hoe bereken je bij benadering de aantrekkelijste (tegengebewijsregeling) BPM afdracht?

4) Is het vanwege de aansprakelijkheidsrisico's voor garages in duitsland interessant/verstanding om een een auto te kopen zonder deze fysiek te aanschouwen. Uiteraard kan ik hem via de garage wel eerst laten keuren.

hulp en ervaring wordt natuurlijk altijd op prijs gesteld!

19 okt 2010 21:05
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4 (90) ex 997 S (08), 996 C2C (01)
München
Bericht Re: Ervaring met aanschaf Porsche in Duitsland?
Yes, ik kan je een beetje op weg helpen.

Heb in het voorjaar een auto gekocht bij PZ Köln. Onderhandelen is een taai en moeizaam proces (tenminste als de auto scherp geprijsd is, wat de mijne was). BPM berekening heb ik via importautos laten doen, toen de douane zag dat zij de aangifte hadden ingevuld stond ik met 5 minuten weer buiten (vond ik dus het geld wel waard).

Andere vragen kan ik je helaas niet bij helpen, ik heb particulier gekocht en met garantie.

gr. PIeter

19 okt 2010 21:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
2) ja, even je btw nummer doorgeven zodat ze het kunnen controleren en dan kun je de auto netto kopen

19 okt 2010 21:48
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=25057

19 okt 2010 21:51
Profiel
PorscheForum Rakker
991 GT3
@deni@s Bedankt

@pieter_996 kun je mij wat vertellen over de uiteindelijke marges of is dit te verwaarlozen?

@MS964 Bedankt, ik ha het stuk al gelezen, zoals je ziet gaat het hier om wat aanvullende vragen!

Ben verder nog steeds wel benieuwd naar de behaalde onderhandelingsmarges. Ik overweeg een 997 (turbo) uit 2006/2007 aan te schaffen en ben dus erg benieuwd of in deze prijsklasse te onderhandelen valt.

20 okt 2010 11:36
Profiel
Mijn ervaring is dat er in DL, als de prijs al redelijk scherp staat, heel weinig te onderhandelen valt. Zeg 1.000-2.500 euro naar beneden (afhankelijk van verschillende zaken). In procenten zeg 2,5%.

20 okt 2010 13:12
Profiel
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
en dan zit je al aan de bovenkant.. Maar mijn ervaring is ook dat er wel andere zaken zijn die een dealer -zonder meerprijs, dus eigenlijk als extra korting- voor je wil regelen, zoals aanvraag exportkenteken en AKK bij onafhankelijke derde. Maar zoals MS964 al aangeeft, bij een redelijk scherpe prijs (en daar zoeken we natuurlijk allemaal naar) is er verder niet heel veel ruimte (maar er zullen vast uitzonderingen zijn..).

20 okt 2010 13:21
Profiel
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Ik heb een gedeeltelijke gelijke ervaring als hierboven beschreven.
In Nederland kan je met redelijk gemak 10-20% van de prijs af krijgen, heb het idee dat een deel daarvan ook gewoon in de vraagprijs meegenomen wordt.
In Duitsland heb ik tot nu toe rond de 10% af kunnen dingen, maar soms ook stuk minder.

M.b.t de eventuele bpm. Ik zou me daar even goed op orienteren, via xray kan je dat namelijk een hoop geld schelen (dan importeer je o.g.v tegenbewijs)

20 okt 2010 17:08
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C4 (90) ex 997 S (08), 996 C2C (01)
München
Ik kreeg er een procentje of 3/4 vanaf, dat was alles.

20 okt 2010 17:21
Profiel
Weert
achja, afdingen is een kunst op zich. Ikzelf ben er ook geen expert in ofsow, maar ken mensen die niet eens de moeite nemen, en das gewoon zonde geld vind ik

20 okt 2010 17:36
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
997 4S, ex- 964, Cayenne S, Range Rover Sport 2010
Regio Arnhem
Ik heb een aantal keer een Porsche bij een dealer in Duitsland gekocht en werk veel in Duitsland. De cultuur rondom aankoop en verkoop is anders dan in Nederland waar dealers en handelaars de prijzen bewust iets hoger houden zodat er onderhandelingsruimte is. In Duitsland liggen de prijzen min of meer vast maw er is onderhandelingsruimte maar er zit zeer weinig marge in. Soms krijg je er enkele procenten af, of bv andere velgen als de aangeboden velgen je niet aan staan. Het regelen van expxortkenteken etc doen ze soms ook gratis, maar verwacht er niet te veel van. De prijzen zijn gewoon scherper. Bij handelaren is er soms wel meer mogelijk maar dan heb je al wat problemen met garantieafhandelingen etc.

20 okt 2010 21:59
Profiel
PorscheForum Rakker
991 GT3
Ik begrijp inmiddels dat de onderhandelingsmarge in Duitsland vrij beperkt is. Hoe verhoud zich dat dan met inruilprijzen en garantie?

Ik veronderstel dat ook in Duitsland kopen zonder inruil aantrekkelijk is voor een dealer/handelaar en het afzien van garantie (handelaar) moet toch ook wat geld waard zijn?

20 okt 2010 23:46
Profiel
De genoemde percentages zien al op kopen zonder inruil.

20 okt 2010 23:47
Profiel
PorscheForum Rakker
1970 Porsche 911T Targa / 1999 Audi TT / 2008 Porsche Cayman S / ex 1959 Porsche 356 A Sunroof , ex 1960 Porsche 356 B, ex 1963 Porsche 356 C
ik heb in juli mijn Cayman S (Werkswagen) in Duitsland gekocht bij een Porsche dealer . Enige dat ik gedaan gekregen heb is een export kenteken dat ze voor mij wilden betalen.

Ik heb ook eens in Stuttgart zelf geinformeerd en daar zat ook zo goed als géén onderhandelingsruimte in. Zoals reeds gezegd, de prijzen liggen daar gewoon scherper en dus minder ruimte om af te dingen.

21 okt 2010 10:52
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
991 GT3
Als ik het dus goed begrijp is de onderhandelingsruimte beperkt. Dat betekent dat er er alleen te besparen valt op het BPM deel. Valt een tegenbewijsregeling bij recente auto's altijd voordeliger uit dan de reguliere BPM regeling?

Is er een manier/methode om zelf (indiciatef) het BPM bedrag te berekeken op basis van de tegenbewijsregeling. Ik weet dat er organisaties zijn die dit voor je kunnen berekenen maar het zou gemakkelijker zijn om zelf een berekening vooraf te maken.

21 okt 2010 11:59
Profiel
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank

Klik maar eens op het eerdere bericht van MS964, kom je het te weten

21 okt 2010 12:16
Profiel
Weert
blaauw schreef:
Als ik het dus goed begrijp is de onderhandelingsruimte beperkt. Dat betekent dat er er alleen te besparen valt op het BPM deel. Valt een tegenbewijsregeling bij recente auto's altijd voordeliger uit dan de reguliere BPM regeling?

Is er een manier/methode om zelf (indiciatef) het BPM bedrag te berekeken op basis van de tegenbewijsregeling. Ik weet dat er organisaties zijn die dit voor je kunnen berekenen maar het zou gemakkelijker zijn om zelf een berekening vooraf te maken.

Je kan wel afdingen, maar particulier meer dan bij dealer, en ook stukken minder dan in NL.
Berekening met tegenbewijs kan wel, maar dan wordt het geen heel betrouwbare berekening. Bij de tegenbewijsregeling wordt gekeken naar de restwaarde van de auto. Die restwaarde kan je laten taxeren, of op basis van een koerslijst laten vaststellen. Je hebt autotelex, en sinds kort ook Xray. Xray is echter enkel beschikbaar voor bedrijven (je moet er iig een abbonement o.i.d op hebben).
Via www.bpmberekenen.com (site van een forummer hier, hij kan de import ook voor je regelen) kan je wel een indicatie krijgen. Ik ben zelf aan het kijken voor een s6 uit 2006-2007, en via autotelex moest ik 12.4k betalen, en met Xray iets meer dan 8k.
Auto's zoals 997 turbo zijn natuurlijk niet de meest gangbare modellen, en de eerste paar km's schrijf je gewoon verschrikkelijk hard af, dus invoeren met tegenbewijsregeling is 99% zeker voordeliger.

21 okt 2010 12:54
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
991 GT3
Vandaag voor twee 997 turbo's (2006 en 2007) het BPM bedrag laten uitrekenen en moeten constateren dat voor "exclusievere" Porsches de tegenbewijsregeling duurder uitvalt dan de normale BPM berekening.

Volgens import auto;s (Roosendaal) is dat bij hele exclusieve auto's nagenoeg altijd het geval omdat er onvoldoende (lagere) handelsprijzen bekend zijn.

28 okt 2010 22:04
Profiel
PorscheForum Rookie
Porsche 996 C4 Cabrio handbak (zilver)
Betuwe
Ik heb recent ergens gelezen dat altijd de laagste BPM-bijtelling geldt. Geloof dat er jurisprudentie over was.
http://www.minfin.nl/Onderwerpen/Belastingplannen/Belastingtarieven_2010/Autobelastingen
Mijn ervaring met onderhandeling in D zijn ook taai. Exportkenteken t.w.v. 150 voor 5 dagen, 750,- van de prijs af en volle tank wilde ze wel verzorgen. Uiteindelijk toch voor NL-wagen gekozen. Dan ben je sneller klaar en kunnen inruilen was ook wel handiger. BPM berekenen deed ik via http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php

30 okt 2010 23:44
Profiel
PorscheForum Rakker
991 GT3
Ja, de laagste BPM-bijtelling geld. Het is alleen niet (altijd) zo dat per definitie de tegenbewijsregeling het meest aantrekkelijk is. Ik had hier een beetje gehoopt op een BPM voordeel.

Als ik jou goed begrijp heb je en een exportkenteken, volle tank en korting van E 750,-- gekregen. Heb je telefonisch onderhandeld of ben je naar DE afgereisd. Bovendien ben ik wel benieuwd naar de initiele vraagrpijs van de auto. Het maakt wel verschil of je E 750 korting krijgt op een auto van 20K of 100K.

01 nov 2010 18:18
Profiel
PorscheForum Rookie
In antwoord op Blaauw;

Ik heb 6 weken geleden een Porsche in Duitsland gekocht en zelf geïmporteerd. Was de eerste keer. Import stelt niets voor; bureau is niet nodig. Een paar tips (vanuit mijn optiek);

1. Porsche altijd bij Porsche dealer kopen met garantie. Unfallfrei laten bevestigen, want als ze daar over liegen krijgen ze bij wijze van spreken de doodstraf...(dat is in NL niet zo!)
2. Altijd gaan kijken; ik vind de prijs van een auto zegt niets of juist alles; alle waar is naar zijn geld. Die super deal is vaak iets mee. De primaire reden om in D. te kopen is veel meer keuze; lagere km standen en bpm voordeel.
Mijn auto is uiteindelijk niet heel veel goedkoper dan in NL, maar wel precies in de combinatie die ik zocht en in een staat die ik nergens in NL gezien heb.
3. Auto ophalen met trailer; export kentekens, eendagskentekens allemaal lastig en niet waterdicht (juridisch en verzekering).
4. Keuring kan overal zonder afspraak in de ochtend; of als je het goed regelt kun je een afspraak maken op de dag dat je uit D. terugkomt (heb ik gedaan). Kies je keuringsstation met zorg.
5. Indien van toepassing APK meteen laten meekeuren. Het is niet waar dat indien er iets misgaat met de APK ook je importtraject gestopt wordt. In dat geval doe je de apk gewoon later.
6. BPM aangifte super simpel met formulier via de site van autotelex (kost €30,00). Wijst zichzelf. Heb je echt geen bedrijf voor nodig. Niet alle accessoires aangeven is niet strafbaar.....
7. Voor auto's ouder dan zeg maar 3 jaar is tabel gewoon het goedkoopst (is mijn ervaring)
8. Onderhandelingsmarge bij dealer is 2 tot 3% niet meer. Ik heb er 2% uitgesleept en een upgrade van de navigatie 2010 (997). Maar toen was het ook helemaal klaar...
9. Denk er aan dat Duitse auto's vrijwel nooit een voertuigvolgsysteem hebben, dat komt dus bij de prijs erbij (in NL laten inbouwen ivm garantie!)
10. In tegenstelling tot NL worden de meeste auto's bij dealers aangeboden met de mogelijkheid van porsche approved garantie. Die kosten komen er dus nog bij!
11. BTW factuur bij dealer is geen probleem en vrijstelling ook niet als je maar geldig BTW nr kunt overleggen.
12. Laat je niet afschrikken door verhalen van de NL Porsche organisatie dat je als buitenlandse koper "gepakt" wordt. De service die ik heb meegemaakt was klasse!

Tot zover; ik hoop dat je er wat aan hebt.

02 nov 2010 1:18
Profiel
PorscheForum Rookie
Alfa Spider
Utrecht
regelantier schreef:
11. ...vrijstelling ook niet als je maar geldig BTW nr kunt overleggen.

Maakt dit nog uit voor de tenaamstelling? Ik bedoel, een btw-nummer van bijvoorbeeld je werkgever is zo geregeld.

02 nov 2010 8:14
Profiel
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
havermanst schreef:
ik heb in juli mijn Cayman S (Werkswagen) in Duitsland gekocht bij een Porsche dealer . Enige dat ik gedaan gekregen heb is een export kenteken dat ze voor mij wilden betalen.

Ik heb ook eens in Stuttgart zelf geinformeerd en daar zat ook zo goed als géén onderhandelingsruimte in. Zoals reeds gezegd, de prijzen liggen daar gewoon scherper en dus minder ruimte om af te dingen.

Bij mijn Cayman S €1900 korting, 2 jaar internationale garantie, en 1 komende grote beurt gratis. Ook via de dealer.( Porsche Zentrum Willich)

02 nov 2010 9:43
Profiel
4. keuring kan NIET overal zonder afspraak. Bv Nieuwegein niet. Bij de meesten idd wel.

02 nov 2010 11:58
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ]