Auteur |
Bericht |
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
FORUM BAN : tijdelijk of permanent..?
Hierbij wil ik graag een OPEN maar gecontroleerde discussie starten over de vraag of een forum ban tijdelijk of permanent zou kunnen zijn. Ik weet heel goed dat ik me op glad ijs bevindt met deze vraag, en ik twijfel ook geen moment aan de kwaliteiten van de mods maar aangezien we in een democratie leven en een discussie onder volwassen mensen mogelijk moet zijn wil ik graag weten wat jullie vinden van het onderwerp forum ban.
Even een attentie : Heren moderators, voel je aub niet persoonlijk aangevallen, dat is ABSOLUUT NIET de bedoeling,ik denk dat we allemaal kunnen leren van het verleden en dus ook moeten weten waar de grens ligt.
Peter.
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
22 dec 2010 11:39 |
|
|
fredsan
|
Re: FORUM BAN : tijdelijk of permanent..?
mijn puur persoonlijke mening is dat het niet nodig moet zijn maar omdat ik helemaal geen idee heb hoe of waarom kan ik niet anders stellen dan dat ik het aan de mods over laat maar ik vind wel dat je als volwassen mensen erover moet kunnen praten en elkaar een kans geven
_________________________________________ 911 E 1973 EX 968 1992 EX 944 Turbo 1986
|
22 dec 2010 11:49 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Lastige poll. Ik denk zeker dat bans als middel ingezet moeten kunnen worden. Op een openbaar forum, met zoveel gebruikers van divers pluimage om het zo maar te noemen, kan dat gewoon niet anders. Een ban is wat mij betreft in eerste instantie tijdelijk. Bv een week, of een tweede ban van bv een jaar, om maar wat te noemen. Een permanente ban vind ik wel heel rigoreus, omdat iemand (zijn gedrag) kan veranderen. Iedereen verdient een tweede kans, net zoals in het strafrecht. Voor een echt permanente ban moet je wat mij betreft bijna een moord plegen. En dat gebeurt niet al te vaak gelukkig. My 2 cents.
|
22 dec 2010 11:49 |
|
|
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
Waarom deze Poll :
heb jarenlang een forum gerund van internationaal niveau met mensen van over de hele wereld. Daarin was de taal barriere vaak het onderwerp van misverstanden, hier is dit niet mogelijk maar forum gedrag mag en moet wel aan bepaalde regels voldoen, anders word het een dierentuin. De vraag of de moderators hun "werk" goed doen staat ook niet ter discussie want iedereen kan het altijd beter. Zodra de forum discussies naar de persoon worden gericht vindt ik dat de desbetreffende moderator ALTIJD moet kunnen ingrijpen na overleg met zijn mede mods. De moderators die wij momenteel op dit forum hebben zijn bekwaam genoeg om hun vrijwillige taak uit te voeren volgens de normen en waarden gesteld aan dit forum.
Een permanente ban is zeer rigoureus en ook niet altijd de oplossing, i.m.o. zou een tiijdelijke ban ook een betere oplossing zijn , zeker met de voorwaarde bij terugkomst op het forum dat de persoon geen recidivist word.
Ik heb gekozen voor de optie om het over te laten aan de moderators, maar er moet ALTIJD hoor en wederhoor mogelijk zijn om sluimerende irritaties te voorkomen.
De mods hebben het recht om iemand van ons forum te verbannen, de zwaarte van deze "straf " is extreem maar moet altijd een optie blijven.
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
22 dec 2010 12:05 |
|
|
amandus
Timeless
|
Belangrijker vind ik de reden van een ban , daar heb ik nog wel eens mijn twijfels over ...zeker in het kader van gelijke monniken gelijke kappen oftewel grondbeginslelen van de Nederlands wetgeving " iedereen is gelijk"
Maar duidelijk ben ik voor een ban , zowel tijdelijk als permanent
_________________________________________ Timeless objects
|
22 dec 2010 12:11 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
plus twee
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
22 dec 2010 12:13 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Iedereen is misschien wel gelijk, maar niet iedereen gedraagt zich het zelfde helaas.
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
22 dec 2010 12:15 |
|
|
John
Cayenne
|
Luitjes,
Zoals boven al geschreven is dit een zeer lastig onderwerp.......maar let wel.
Ons moderatorteam probeert alle postings te lezen en te wegen, eventuele ellende bespreken we vaak onderling, echter sommige lieden zitten maar te zuigen en door te drammen.....zeker de leesbaarheid en de sfeer van ons mooie forum verpesten deze lieden. De ongedwongen sfeer hier onderling is zo enorm hoog en er zijn extreem veel vriendschappen...lolletjes zijn daar het bewijs van en de top sfeer op de evenementen....
Bannen is een zeer extreem zwaar stuk gereedschap wat wij als team kunnen gebruiken...geloof mij als dat wordt ingezet is er al een heel proces aan vooraf gegaan.....PB-mails-telefonisch contact...dan eerst een tijdelijke...en als men dan zich blijft misdragen en sommige drammen maar door met vooral hun pijlen op 1 man van het team te richten, dan volgt een permanente.
Helaas is het de laatste dagen raak....waar dit aan ligt ???? denk dat sommige teveel vrije tijd hebben en iedere minuut op het forum komen.......
Nogmaals een ban is echt niet iets wat wij graag doen, maar het is 100% ten behoeve van jullie.....en achteraf gezien het aantal leden en postings een extreem klein aantal lieden...... permanente bans zijn nog op 2 handen te tellen na bijna 8 jaar forum en duizenden en duizenden leden verder. Een enkele hebben we teruggedraaid.........de permanent gebande hebben gezien het gevoel van iedereen hier op het forum geen recht meer om zich hier te laten zien....die lui zijn Porscheonwaardig, wij hebben allen 1 passie en we gedragen ons daar ook naar, wil je toch anders dan zijn er fora genoeg waar ze het niet in goede banen leiden...
John
|
22 dec 2010 12:15 |
|
|
horn
PF #57
|
naar mijn mening is een ban een ban. Of hij nou tijdelijk of permanent is. Een tijdelijke ban is in mijn ogen een 'afkoelperiode'. Een permanente ban is 'en nu is het genoeg'. Ban zowel op gebruikersnaam als op IP. Zie het als een gele en een rode kaart. Ik ben overigens ook van mening dat als iemand die een tijdelijke ban heeft gehad en vervolgens na terugkomst wederom de grenzen van het betamelijke overschrijdt als volgende stap een permanente ban krijgt.
en zoals in een ander topic al aangegeven: ik heb geen behoefte aan een democratisch topic waarom iemand door het forumteam gebanned is en waar iedereen zijn (ongefundeerde want meestal niet op de hoogte van de details) mening kan/mag uiten. draagt niks bij.
@ Amandus - zoals uit recente topics gebleken is zullen meer mensen bij bepaalde beslissingen hun twijfels hebben. zoals gezegd - als je niet op de hoogte bent van a. beide zijden van het verhaal en b. de details zal dat altijd zo blijven. Je werkt met richtlijnen en niet met een wetboek dat zwart/wit is. de ene moderator gaat in discussie met iemand die hem nazi noemt, de andere bant hem onmiddelijk. dat hou je altijd. en is het risico als je in een gemeenschap opereert die bepaalde normen en waarden hanteert.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 dec 2010 12:16 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Oh, dat heb ik dan gelukkig gemist. Volgens mij komt het e.e.a. ook door het gigantische niet Porsche gerelateerde topics, waardooor het helaas helemaal nergens over gaat anders dan het neerkalken van een mening die dan vervolgens met alle middelen wordt verdedigd.
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
22 dec 2010 12:19 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Helemaal mee eens. Dit had ik niet duidelijker kunnen verwoorden! Ook dit kan ik wel voor een groot deel volgen. Ik denk echter dat je een ban alleen kunt/mag uitspreken (tijdelijk of permanent) voor gedragingen die iemand publiekelijk -en wellicht herhaaldelijk- op het forum plaatst en die volgens de richtlijnen/reglementen niet door de beugel kunnen. Daar mogen wat mij betreft de moderatoren inderdaad optreden en na iemand gewaarschuwd te hebben een tijdelijke ban opleggen (gele kaart) en als de betreffende persoon zich vervolgens wederom niet weet te gedragen (publiekelijk op het forum) dan mag wat mij betreft een permanente ban ook tot de mogelijkheden behoren (rode kaart). Ik vind het eigenlijk niet correct als een ban wordt uitgesproken vanwege discussies die tussen partijen buiten het publieke forum plaatsvinden (via e-mailverkeer of pb-verkeer).
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
22 dec 2010 12:28 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Ik vind dat laatste wel kunnen. Als ik me belangeloos zou inzetten als moderator en ze noemen mij een nazi of een fascist dan zou ik dat niet accepteren.
|
22 dec 2010 12:31 |
|
|
John
Cayenne
|
geloof me dit soort termen tegen iedereen en niet alleen het team zijn onacceptabel
|
22 dec 2010 12:35 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Daar ben ik het niet mee eens - en zal ik het niet mee eens worden ... zoals al vaker (ook tussen de regels door) geschreven krijgen de moderators achter de schermen nogal 'ns wat naar hun hoofd geslingerd (via E-mail, telefoon, SMS en andere middelen van communicatie). Sommige uitlatingen zijn zo erg dat als mij dat zou overkomen ik het zelf(s) aan zou laten tekenen als (persoonlijke & familiale) bedreiging.
|
22 dec 2010 12:36 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Als je als mod nazi wordt genoemd: je zou dan ook 's goed in de spiegel kunnen kijken waarom je zo genoemd wordt. Geintje.
Laatst bijgewerkt door MS964 op 22 dec 2010 12:56, in totaal 1 keer bewerkt.
|
22 dec 2010 12:36 |
|
|
fredsan
|
kan ik me niks bij voorstellen en had ik ook zeker niet verwacht zo ja dan is een ban op zijn plaats denk ik
_________________________________________ 911 E 1973 EX 968 1992 EX 944 Turbo 1986
|
22 dec 2010 12:39 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Voordat dit een eigen leven gaat leiden: dat is in dit geval niet gebeurd (zover ik weet), maar beide voorbeelden ("nazi" en persoonlijke bedreigingen) eerder inderdaad helaas wel degelijk.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
22 dec 2010 12:49 |
|
|
Ruudje
|
Heel toevallig ben ik admin op 2 fora met in totaal zo'n 9000 users. Bannen is een onvermijdelijk iets, je wilt het eigenlik nooit maar soms heb je geen keuze. Ik ben voorstander van een systeem a la 3 strikes you're out. Waarschuwing Temp ban Perma ban Wel vind ik dat een mod eigenlijk "nooit" alleen* tot een ban over mag gaan. Zorg voor een meerderheid van stemmen binnen het beheer en verzeker je er op die wijze van dat je objectiviteit nooit ter discussie gesteld kan worden. * uitzonderingen zijn altijd te bedenken.
|
22 dec 2010 12:57 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik heb helemaal geen problemen met een permanente ban, die de paar keer dat ik weet op dit forum gebeurt is, altijd gekomen is na een tijdelijke ban. Heb geen idee waar het over gaat, want het geleuter hier de laatste tijd heeft ervoor gezorgd dat ik nog maar weinig van het forum volg, ondanks dat ik hier veel gezellige mensen heb leren kennen. Maar als je dan bepaalde avaters ziet veranderen, dan is het wel duidelijk dat de wil tot verzoening er zeker niet is. Ik denk dat het hier ook al eens neergeschreven heb, maar onze maatschappij is de laatste jaren meer bezig met het zoeken naar het ongeluk van een andere dan te zoeken naar het geluk voor zichzelf en dat ondervind ik hier spijtig genoeg op het PF ook regelmatig. Het leven kan simpel zijn, het zijn de mensen die het ingewikkeld maken. Aan allen een zalige Kerst en een beter 2011 dan 2010
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
22 dec 2010 13:00 |
|
|
Black Betty
|
Op zich kan ik me dat voorstellen, alleen ligt dan wel de geest van willekeur op de loer en hangt het er -dus- vanaf met welke moderator je het aan de stok krijgt (de een heeft wat langere tenen, de ander een wat korter lontje, enzovoorts). Ik denk dat er in dat soort gevallen overleg tussen de moderators moet plaatsvinden en dat vervolgens bijvoorbeeld ten minste 3 moderatoren met een ban in moeten stemmen en dat de ban met redenen omkleed op het forum moet worden toegelicht door een andere moderator dan degene met wie het forumlid in kwestie een onenigheid had... Overdreven? Misschien wel, maar stel je nou eens voor dat jij degene bent die het op een bepaald punt met een moderator oneens is, je daar een discussie met de betreffende moderator over krijgt (buiten het forum om) en dat die moderator je 'monddood' wil maken met het machtigste middel wat hij tot z'n beschikking heeft: een ban. Het feit en/of het argument dat je je moderatorschap op vrijwillige basis doet, is naar mijn mening nou juist een contraindicatie om in je uppie een ban uit te kunnen/mogen spreken. Ik ben ook al jaren moderator bij een ander (groot) autoforum en ook daar heb ik het in de afgelopen jaren een paar keer 'aan de stok gehad' met een medeforummer. Slechts in een enkel geval ging dat om een forummer die ook al langer lid van het forum was; je kent je pappenheimers wel en je weet ook hoe zij 'communiceren', dus je grenzen worden niet zo snel overschreden ookal vliegen er zo nu en dan krachttermen over en weer. De meeste problemen ontstonden/ontstaan naar mijn mening met lieden die slechts sinds kort op het forum actief zijn. Die kennen/weten dan vaak de mores van een forum niet, je weet (nog) niet hoe zo iemand communiceert, etcetera. Het is dan altijd erg lastig om vast te stellen of zo iemand over de schreef gegaan is en wel zo erg dat het een ban tot gevolg zou moeten hebben. Voorbeeld: ik heb een Amsterdamse vriend die heel aardig is, maar wel plat Amsterdams geregeld met ziektes strooit. Daar bedoelt hij niets kwaads mee: zo is hij gewoon. Daar kun je wel aanstoot aan nemen en je kunt er vervolgens voor kiezen om vervolgens niet meer met hem te praten. Probleem is alleen dat hij ook schrijft zoals hij praat en dus (behalve het feit dat hij nog nooit van interpunctie heeft gehoord) vliegen ook de ziektes over je scherm als hij met je mailt. Moet je zo iemand dan bannen, omdat je niet graag voor weet ik wat uitgemaakt wilt worden als je een onenigheid met hem hebt?
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
22 dec 2010 13:01 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Voor mij mag deze permanent zijn, en eigenlijk is het weer triest dat men daar weer eens aan twijfelt. Zeker als een bezoeker zich genoodzaakt voelt mensen te bedreigen of onheus te bejegenen.
En daarnaast vind ik persoonlijk deze stelling totaal overbodig.
|
22 dec 2010 13:04 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Ik heb gekozen voor een tijdelijke ban, echter vind inderdaad als iemand het te bond maakt dat deze permanent moet kunnen worden verwijderd. Ik denk dat we weten om welke personen het gaat die de afgelopen week een tijdelijke en een permanente ban hebben gehad. Met name deze laatste ( Jochem) Is zeer verbouwereerd over zijn definitieve ban, mede omdat een aantal van het forum Jochem als een prettige ( soms ietwat gestoorde ) kerel ervaren. Wellicht bega ik nu ook een risico om een spreekwoordeloijke draai om m'n oren te krijgen. maar het verhaal aanhorende van Jochem, het mogen lezen van het mailverkeer wat heeft plaatsgevonden tussen Mods en hem, lijkt het mij ( uiteraard puur uitgaande van mijn bevindingen) toch geen reden om iemand permanent te bannen. Ik zie het meer als een persoonlijke kwestie, wat niets te maken heeft met het Forum. Jochem heeft mij gevraagd dit mailverkeer op het Forum te plaatsen, maar dat vind ik in eerste instantie iets te ver gaan, alhoewel er eigenlijk van beide zijdes niets schokkends instaat, maar ook niet echt een dusdanig gegronde reden om iemand volledig te bannen. En hier wringt wat mij betreft een beetje de schoen. Als op basis van dit soort mailverkeer al een permanente ban plaatsvind, dan is het inderdaad erg lastig om wat feller te reageren op bepaalde onderwerpen. Wellicht is het instellen van gedragsregels een idee ( of deze zijn er al) Men kan dan ook onderbouwen waarom bepaalde beslissingen worden genomen. ik heb echter begrepen dat er geen gefungeerde onderbouwing heeft plaatsgevonden naar Jochem waarin men kenbaar heeft gamaakt waarom deze beslissing is genomen. Buiten dan dat men vond dat de toonzetting en leestekens niet geheel in de smaak vielen. Ik zou zeggen, lees deze toppics eens search.php?author_id=9082&sr=postsKan niet echt iets schokkends vinden, toch? En, don't kill de mesanger
_________________________________________ http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl
Laatst bijgewerkt door Jos Targa op 22 dec 2010 13:12, in totaal 1 keer bewerkt.
|
22 dec 2010 13:05 |
|
|
fredsan
|
zoals Jos het omschrijft vind ik het ook wel nuttig om de onderste steen boven te krijgen maar misschien is niet alles in de e-mails terecht gekomen? als er duidelijkheid is of komt dan heeft misschien iedereen er vrede mee of kan de ban ongedaan gemaakt worden
|
22 dec 2010 13:09 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Waar haal je het idee vandaan dat dit gebeurd is - gebeurd zou kunnen zijn - of ooit zal gebeuren Overleg is er binnen het team altijd! Een enkele keer is er iemand in de ban gegooid voordat het team er over heeft kunnen discuseren .. op zo'n moment kan - na overleg binnen het team - de ban heel eenvoudig opgeheven worden .. en krijgt de banneling daar dan ook netjes bericht van
|
22 dec 2010 13:10 |
|
|
Black Betty
|
Ik zeg ook niet dat dat gebeurd is: ik schets alleen een mogelijkheid! Volgens mij ben ik daar heel helder in. Kijk, zo ontstaan nou precies de onenigheden en disussies die kunnen uitmonden in een ban...
|
22 dec 2010 13:16 |
|
|