Auteur |
Bericht |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 ONGEWENST Driften op de snelweg: pffff !
Moest vanmorgen van Den Haag naar Rotterdam - met de P.  - maar omdat al vanaf het Prins Clausplein het verkeer ri. A13 stil stond, besloot ik om de rustige A4 langs de andere kant van Delft te nemen en dan later op de A13 in te voegen. Het had hier wat gevroren, te zien aan de ruiten van buitengeparkeerde auto's ... De A4 is rustig zolang de verlenging naar Schiedam nog niet gerealiseerd is ..... Op de linker rijstrook wordt helemaal nauwelijks gereden ....... Daar reed ik dus wel, toen de 997, zonder mijn instructie, er voor koos om de neus richting vangrail te richten ......... Twee vloeken waren te horen maar verder hield ik het hoofd koel. Als je het weet is het zo simpel: gas vasthouden, tegen sturen, de 997 gehoorzaamde, stuur weer recht, alles normaal De opwinding over deze 'overwinning' heeft nog wel even aangehouden Daarom ook rijd ik op circuits, om deze reactie te leren, in te prenten en dan toe te passen 
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 12 jan 2011 13:03, in totaal 2 keer bewerkt.
|
10 jan 2011 23:54 |
|
 |
THE MUD
Forumcrashtestdummy
|
 Re: Driften op de snelweg: pffff !
Toch knap dat je het hoofd koel houd en zo handelt. Komt natuurlijk ook door je circuit ervaring, wordt het immers een soort automatisme/reactie/vanzelfsprekendheid. Meeste mensen zouden in hun schrikreactie wellicht niet juist handelen. Rest vd rit redelijke adrenaline kick denk ik?, nah blij dat het goed is afgelopen  .
_________________________________________ Current: Fiets... Exxes: - 986 3.2S - 986 - 968 Coupe - 964 Carrera 4 - 968 Club Sport
|
10 jan 2011 23:58 |
|
 |
racebeus
Porsche 964 Jubilee (viola) van GT Spirit 1:18
Ex 944 en ex 968Achterhoek
|
Misschien voor sommige een flauwe vergelijking........ Maar ik heb veel geleerd van het ijskarten in de Uithof/den haag Wat Paul al zei: beetje circuitervaring kan absoluut geen kwaad 
_________________________________________ ieder zijn meug!
|
11 jan 2011 0:04 |
|
 |
arjan
|
Wanneer ga je het interieur laten reinigen, en dan met name de bestuurders stoel Wel top dat je de boel heel hebt gehouden 
|
11 jan 2011 0:06 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Das mazzel hebben Paul. Ook met jouw ervaring hoef je er maar even niet helemaal bij te zijn om de vangrail van heel dichtbij te mogen aanschouwen. En een waar woord, dit krijg je alleen door veel doen onder de knie. 
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
11 jan 2011 0:08 |
|
 |
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Verplichte kost voor een 911 rijder. Toch? 
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
11 jan 2011 0:28 |
|
 |
erwin996
M140i
|
Knappe prestatie, dat was met die M3 niet gelukt! 
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
11 jan 2011 0:35 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
toch raar, je reed rechtdoor en ineens op de vangrail af? waar komt die zijdelingse vector dan vandaan. zelf laatst uitbrekertje op ijzige rotonde.
_________________________________________ oud is beter
|
11 jan 2011 0:43 |
|
 |
Marc
ex-911 3.2 Carrera coupé 1986Oosterhout nb
|
Goed gedaan!
_________________________________________ Ook al heb ik geen Porsche meer. Toch verander ik mijn avatar voorlopig niet!
|
11 jan 2011 0:45 |
|
 |
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Niet zo raar hoor....ik heb zelf met BMW een tweedaagse training gehad op een bevroren meer in Zweden. Gladde cirkel, korte slalom, lange slalom, 180 graden ruime bocht, 180 graden "garage parking" , remmen en uitwijken links/rechts etc. Uiteraard allemaal zonder de electronica. Leer je erg veel van, vooral omdat je twee dagen lang alleen maar dwars gaat. 
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
11 jan 2011 1:37 |
|
 |
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Maar gelukkig heb je hem heel gehouden Paul! 
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
11 jan 2011 1:38 |
|
 |
Sandman
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupeAan de Maas
|
En da's nu net de reden, waarom ik 22 januari.......lekker ga driften op circuit Zolder. Eerst een keer of 3 met BMW van circuit/driftschool....en daarna met de 911 
_________________________________________ Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
|
11 jan 2011 6:15 |
|
 |
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Leuk verhaal met dito afloop. Circuit en driftervaring maakt inderdaad dat je minder schrikt van een onverwachte beweging en je gewoon handelt op wat je overkomt in plaats van schrik op de rem te gaan staan. @sandman, niet na 3 keer 911 weer terug naar de BMW gaan he Je zult merken dat het met de 911 vele malen moeilijker zal zijn dan met de BMW. Komt door de iets afwijkende plek van de motor bij een 911 
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
11 jan 2011 8:01 |
|
 |
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
heb me daarom ook maar aangemeld voor een rij-dagje via Wolbert
|
11 jan 2011 9:45 |
|
 |
Blijco
997 Carrera S 3.8Ede
|
Paul, Hehje goe gedaan jonguhh Ik heb zelf ook een aantal drift/slip/race-cursussen gevolgd, ook zat dagen gedrift en noem het maar op. Ik was erbij toen ze voor de 1e keer Papenburg afhuurden en ook op Niederhein (Weeze) er vanaf het 1e uur bij geweest. Als je dan een keer overwacht in een slip raakt dan weet je hem ook wel op te vangen. Toch verbaasd het me nog steeds dat je geregeld mensen spreekt die nooit eens op een verlaten terreintje met de auto hebben lopen "spelen". Vaak weten dat soort bestuurders dan ook niet echt wat te doen Zelf heb ik het een keer gehad met de autoambulance achter de auto met de racer erop (verkeerd beladen) dat die begon te slingeren. In het achterhoofd denkende "GAS ERBIJ" en dat deed ik ook, automaat in de S en vol gas. Nou dat was de Hammer !! nu was de combinatie helemaal niet meer te houden en slingerde ik alle kanten op. Daarop VOL in de remmen en de hele combinatie draaide in zijn geheel rond en ik stond achterstevoren stil in de berm Alles nog heel en omdat de racer klem stond tussen de reling van de ambulance en goed vast was gezet was er helemaal niks kapot. Wat een mazzel, nu zorg ik er altijd voor de de combinatie goed geladen is en als ik hem voel slingeren gelijk de snelheid eruit halen. Zoiets wil ik NOOIT meer meemaken.
_________________________________________ The difference between men and boys.....
The speed of their toys !!
|
11 jan 2011 10:24 |
|
 |
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
11 jan 2011 10:26 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Dat betwijfel ik. @Paul: 
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 jan 2011 10:27 |
|
 |
amandus
Timeless
|
Paul , jouw stuurmanskunsten .....fantastisch ... Volgende x met Mdrei gaan ....betere espaspdsgpdksmg Je vriend
_________________________________________ Timeless objects
|
11 jan 2011 10:34 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
links geen of minder grip, rechts nog wel
_________________________________________ Got coffee?
|
11 jan 2011 10:41 |
|
 |
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
engeltjesmodus aan : ik pas me altijd aan aan de omstandigheden dan kom je namelijk niet in een slip situatie engeltjemodus uit: top gedaan ,zo zie je maar elke training levert vroeg of laat zijn nut op. hou de boel heel ,ps pas op vrijdag wordt het mogelijk ook glad netjes je aan de borden houden 
|
11 jan 2011 10:42 |
|
 |
LeoH
Amsterdam
|
is me overkomen accelererend in een snelle flauwe bocht. Leiding koelvl. scheurde, en de vloeist vol over de achterbanden.... Op B-weg met tegenliggers en bomen rechts 6 a 7 keer achter uitbrekend van li naar re. Safed by psm, niet remmen en neus in de goede richting houden. @Paul : PASM aan of uit ?
|
11 jan 2011 10:52 |
|
 |
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Gelukkig Paul goed afgelopen en dat het op je baan rustig was. Volgende toch maar een C4 
_________________________________________ Last Rat standing
|
11 jan 2011 10:53 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 , voor jullie ook @wolf: mogelijk zat ik nog net in de flauwe bocht naar links, na de afrit Wateringen; waarschijnlijker lijkt me dat het LA-wiel grip kwijt raakte en RA daardoor de auto om duwde, doordat het differentieel nog net wat kracht die kant op stuurde (géén Limited Slip D.). Op een rotonde of in een korte bocht zou ik nauwelijks meer schrikken maar dit was met ~ 110 km/u. PSM staat altijd aan op de openbare wegHad me nog helemaal niet afgevraagd of het gele slingerende-auto lampje is aangegaan. Heb het niet gezien  en ook zeker geen rem-ingreep-actie gevoeld.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 11 jan 2011 11:11, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 jan 2011 11:02 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Je hebt dus veel geluk gehad en de electronische hulpmiddelen die ongetwijfeld inmiddels al druk aan het werk waren niet tegen gewerkt  . 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
11 jan 2011 11:04 |
|
 |
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Dus het was glad op de weg en je gleed een beetje.. heel bijzonder..heb je de kranten al gebeld? Ga je er een boek over schrijven? 
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
11 jan 2011 11:20 |
|
|