Auteur |
Bericht |
Flippers
|
Aspirant Porsche rijder :)
Beste forumbezoekers. Na enige tijd van rondkijken en een dealer bezoek en proefrit ben ik bang dat het Porsche virus ook bij mij heeft toegeslagen en overweeg nu serieus om op korte termijn (<6 maanden) een gebruikte Porsche 911 Turbo 997 aan te schaffen. Direct een vrij kostbare auto, maar na jaren van nieuwe (zakelijke) bmw rijden na wat onderzoek niet eens zo´n slechte in "investering" blijkt. Ik heb al aardig wat gelezen en informatie ingewonnen op dit forum (waarvoor dank!) echter er spelen toch een aantal zaken door mijn hoofd en dacht waarom niet gewoon deze hier stellen. - Wat zou een 3 jaar oude 911 Turbo de komende 5 jaar nog ongeveer afschrijven bij 15.000 kilometer per jaar? Ik schat maximaal 60-75k? - Wat denken jullie dat bij normaal gebruik (15d per jaar) het onderhoud zou zijn? - Is deze auto diefstal gevoelig? Er is een klasse 5 alarm met volgsysteem gemonteerd, maar ben helaas niet in het bezit van een garage. - Gezien ik niet in het bezit ben van een garage of carport ben ik genoodzaakt deze auto gewoon in de straat te parkeren (ik woon wel in een dorp net buiten Rotterdam. Wat zijn jullie gedachtes hierover? Is dat verstandig? Alle hulp en en uberhaupt tips / opmerkingen worden zeer gewaardeerd! Bijvoorbaat dank.
|
17 jul 2011 19:00 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Hee Flippers! Welkom Het beste kun je gewoon kijken naar de waarde van de auto's die nu 3 jaar ouder zijn dan het exemplaar dat je koopt. Wellicht zal het iets meer zijn omdat het nieuwe model eind dit jaar komt. Wat dat betreft kun je beter even wachten. Zodra het nieuwe model er is wisselt iedereen zijn 'oude' model in en dan krijgt de waarde even een dip door de wet van vraag en aanbod. Maand of 3 erna kun je doorgaans uitstekende deals doen. Denk overigens dat de tiptronics ook wat minder waard zijn door de komst van PDK. Onderhoud? Extra voor een turbo kan ik moeilijk inschatten en het hangt heel erg af van de kilometerstamd en hoeveel je er mee gaat rijden. Normaal onderhoud moet je een eind komen met 2 a 3 mille per jaar. Wanneer er echter dingen stuk gaan gaat het bijna net xo hard als hij gaat wanneer alles het doet Zeker diefstalgevoelig. En geen enkele alarminstallatir biedt volledige zekerheid. Maar een goede verzekering doet dat wel. Gewoon laten taxeren en een verzekering afsluiten die dat uitkeert bij diefstal. Succes met je zoektocht
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
17 jul 2011 19:13 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
welkom hier en alvats succes met zoeken! Ook al overwogen om in Duitsland te kijken naar een 997TT (meestal goedkoper en meer keus)?
|
17 jul 2011 19:38 |
|
|
oer911
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Regel eerst eens een garage voor je Porsche, een " Buitenslaper " is erg moeilijk te verkopen straks. Tenminste als je auto nog niet gestolen is natuurlijk.
|
17 jul 2011 20:11 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Lekker genuanceerd, oer 911. Dat weet helemaal niemand en je mag toch verwachten dat een 997 behoorlijk wat kan hebben eer hij gaat roesten. Mijn A5 staat ook gewoon buiten. Ga ervan uit dat dit goed gaat.
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
17 jul 2011 20:29 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
In het dorp net boven Rdam waar ik woon, staan er meerdere P's buiten gestald. Ik zou wel een webcam plaatsen. Volgens mij mag het geen probleem zijn. De afschrijving is behoorlijk hoog en zuinig rijdt tie ook niet en je loopt gevaar dat ze je op de N209 van de weg plukken en als je daarmee je schouders ophaalt, dan zeg ik geweldige P om mee te beginnen. Zelf zou ik voor een 997 2S cabrio gaan.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
17 jul 2011 20:40 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Als buitenslaper? Nee, lekker een turbo pakken
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
17 jul 2011 20:55 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Hardtop voor de winter.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
17 jul 2011 20:59 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Wat een BS Heb 6 jaar lang een 911 Cabrio gehad, die in het drukke weekend gewoon geparkeerd stond in het centrum van Rotterdam ... en 3 jaar geleden (alweer) zonder enig probleem is verkocht .. Garage of niet ....Ik denk dat TS zelf wel in kan schatten in wat voor buurt hij woont, rijdt en parkeert
|
17 jul 2011 21:08 |
|
|
Flippers
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Bedankt voor de warme welkomst en alle reacties tot zover Ik besef mij dat zeker een 3/4 jaar oude 911 nog flink zal afschrijven echter gezien ik zakelijk rijdt en deze auto kan bijtellen aan de hand van de werkelijke kosten (afschrijving, benzine, verzekering, onderhoud en belasting) heb ik een beetje berekend dat ik niet eens veel duurder hoeft uit te zijn dan een (nieuwe) mooie 3 serie of mooie audi. En dat lijkt aantrekkelijk! Scheelt ook weer iets in belasting. Laat die maar een stukje meebetalen. Autorijden kost altijd veel geld. Maar het plezier moet wel een beetje overeenkomen met de kosten. Vandaar toch een beetje mijn bezorgheid mbt het ´buitenslapen´:) en de diefstal gevoeligheid. Dat zou wel wat roet in het eten kunnen gooien. Gelukkig kan ik de auto wel tijdens vakanties bij mijn schoonouders stallen. Dat scheelt wellicht iets. @olaf Klinkt goed! @mark996 Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een NL auto van een merkdealer. Misschien betaal ik dan iets meer, maar heb wel het gevoel van enige zekerheid en dacht misschien dit wel terug te verdienen bij een eventuele inruil. Ook de optie op voor 1800 euro incl. BTW per jaar enige jaren garantie bij te kopen sprak mij wel aan. @barolo Ik zag vandaag dat er inderdaad wel leuke auto´s gewoon langs de weg stonden in de dorpen hier. Dat gaf mij wel een veiliger gevoel. De 911 turbo vind ik echt de aller mooiste op het moment. Maar ik ga er zeker over na denken nog. Een cabrio is denk ik niets voor mij...maar wie weet En (iets te) hardrijden doe ik sowieso, maar let altijd goed op....tot nu toe so far so good @Jorisloet. Super tip...ik dacht mij dat vandaag ineens dat het misschien slim was om te wachten. Niet dat ik overhaast beslis, maar dit is concreet wel een reden dit te doen denk ik! Zou toch mooi zijn als er nog 10k afkon. Scheelt weer in de aanschaf, afschrijving en dus ook bijtelling. Dat tikt toch lekker aan en de zoektocht is ook leuk opzich natuurlijk. Volgende de dealer is het onderhoud van porsch vergelijkbaar met BMW en mercedes en ongeveer 10% duurder. Kan dat een beetje kloppen of is die voor eigen parochie aan het preken?
|
17 jul 2011 22:29 |
|
|
oer911
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
@Joris , kijk eens naar buiten..............ik ben blij dat mijn " Schatjes " lekker binnen staan, enne een Audi is toch ff iets anders als een Porsche.
|
17 jul 2011 23:17 |
|
|
bully
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Daar heb je een punt oer911, die ouwe rommel en regen
|
17 jul 2011 23:22 |
|
|
oer911
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Ook die nieuwere rommel kun je beter binnen hebben staan, helemaal als het Italiaans is.
|
17 jul 2011 23:37 |
|
|
Flippers
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Binnenstaan is altijd beter en zou natuurlijk fantastisch zijn, maar dit lijken oldtimers. Dit is niet te vergelijken met de modellen van de afgelopen 3/4 jaar toch denk ik? Even los van hagel, wind en eventuele parkeerschades?
|
18 jul 2011 8:53 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
eens, überhaupt het belangrijkste is dat ze regelmatig rijden en stilstaande plasjes dus verdwijnen/verdampen oud of nieuw
_________________________________________ Got coffee?
|
18 jul 2011 13:40 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Dan ben ik benieuwd hoe je dat doet, rijd je meer dan 500km prive zul je toch ook bijtelling betalen over de nieuwwaarde van de auto en die is net even wat meer dan een dikke bmw 3 serie. Waarschijnlijk is het gunstiger om de auto prive te rijden en 19cent door te belasten en naar rato mag je volgens mij dan ook nog de btw verrekenen.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
18 jul 2011 13:59 |
|
|
smartbart
996 cabrio, bj 1999Dronten
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Hoi Flippers Wat bedoel je met bijtellen aan de hand van werkelijke kosten? Heb je dit afgesproken met de belastinginspecteur?
|
18 jul 2011 16:29 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Sow, dat is nog eens even een serieus instapmodel om mee te beginnen !
Bij mij om de hoek staat er ook een permanent buiten; daar moeten ze toch wel tegen kunnen ? Of zijn Porsches zooo goed dat dat niet kan maar mijn Touran en A3 wel ??!!
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
18 jul 2011 17:06 |
|
|
ASW
718 Spyder
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Welkom Mooie overweging van 3 serie naar 997Turbo Gelijk aan een 3 serie, 5 serie, 7 serie, etc. kan ook de 911 gewoon buiten slapen. Goed verzekeren en goed slapen is het credo Nieuwsgierigheid is inderdaad gewekt ten aanzien van je opmerking over bijtelling werkelijke waarde. Ken geen dergelijke constructie
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
|
18 jul 2011 17:15 |
|
|
Flippers
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
buitenslapen mag dus geen probleem zijn! Als de werkelijke autokosten (de kosten van afschrijving, brandstof, verzekering, wegenbelasting en onderhoud) lager liggen dat bv 25% van de catalogus waarde dan mag je de auto bijtellen tegen de werkelijk kosten. Dit is vooral interessant voor auto´s die (verhoudingsgewijs) niet veel meer afschrijven. Gezien die nieuwprijs en de "waardevastheid" van een mooie goed onderhouden 911 lijkt dit een optie. Niet de meest bekende constuctie (staat niet op de belastingsite) maar er valt wel het eea over te vinden op het internet....
|
18 jul 2011 18:03 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
dat is dus vooral interssant voor autos die de ergste afschrijving al hebben gehad. Dan zo u de 996 turbo een nog betere optie zijn. Toch eens gaan googelen straks
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
18 jul 2011 19:10 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Ik denk het laatste . . . Wellicht ook in welke context je het plaatst, de dealer zal vergelijkbare modellen bedoelen BMW M5 en consorten. Jij en wellicht wij denken misschien aan een 3 serie Touring (diesel), in dit laatste geval gaat de vergelijking natuurlijk mank. Weet wel dat het onderhouden van serieuze sportwagens als Porsche ook serieus geld kost, voorbeeld: mijn laatste beurt een "kleine" 20.000 km beurt met een setje achterbanden, niets bijzonders dus (behoudens de banden), ruim 1.600,00 O ja, overigens natuurlijk van harte welkom Waarom spreekt een Turbo jou aan? Voor flinke prestaties kan een GT3 ook een leuke optie zijn en misschien ( koffiedik kijken) iets waardevaster en qua onderhoud wellicht ook iets voordeliger. De GT3 is wel iets puurder, de Turbo kun je gezapiger mee toeren. Enne ik woon ook in een klein dorpje, in mijn geval boven Rotterdam. Maar de 993 R staat wel binnen, in z'n eigen showroompje.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
18 jul 2011 19:13 |
|
|
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
Mijn 3.2 cabrio staat ook binnen. Heb er zelfs speciaal een garage voor gehuurd, dus dat is een behoorlijke expense maar ik heb het er graag voor over. Maar die is uit 1987 en in uitmuntende staat. Een nieuwe 911 zou ik zonder problemen buiten zetten. Daar zou ik niet eens een garage voor huren. Die moeten net als alle moderne auto's nog beter bewapend zijn tegen roest en regen. En mocht het ooit ontstaan dan heb je hem al lang niet meer. Tegen die tijd staat hij waarschijnlijk wel binnen bij iemand die van oude karretjes houdt
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
18 jul 2011 19:43 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
ik vind de onderhoudsprijzen voor een Porsche reuze meevallen. Het is natuurlijk geen Nissan Micra maar kijk zelf maar http://imp.porsche.com/netherlands/nl/accessoriesandservice/porscheservice/aftersalesservice/serviceprijzen/911/997/
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
18 jul 2011 19:49 |
|
|
Flippers
|
Re: Aspirant Porsche rijder :)
"Weet wel dat het onderhouden van serieuze sportwagens als Porsche ook serieus geld kost, voorbeeld: mijn laatste beurt een "kleine" 20.000 km beurt met een setje achterbanden, niets bijzonders dus (behoudens de banden), ruim 1.600,00" Dat is niet goedkoop, maar als ik kijk wat dit bij BMW kost ligt dit toch niet heel veel uit elkaar! Het is wel meer dan 10% denk ik Maar misschien 20%? Op 1 beurt per twee jaar valt dit reuze mee. Zeker als ik bekijken dat mijn 325d maar liefst 80% heeft afgeschreven bij 35.000km per jaar op 4 jaar! En dan moet ik hem ook nog inruilen op een duurdere auto. Als dat in ogenschouw neem dan lijkt mij de gemiddelde afschrijving op een mooi 911 niet eens ongunstig. En dat rijdt je wel Porsche natuurlijk niet te vergeten Ik heb trouwens ook het vermoeden dat sommige van de bezoekers hier wel eens heel dicht in de buurt kunnen wonen en dat ik wellicht perongeluk hun auto al eens bewonderd heb Ik zal overigens voor de zekerheid ook nog eens goed kijken naar de andere modellen. Ik heb mij overigens een beetje laten wijsmaken dat het juist de Turbo modellen zijn die het meest waardevast zijn, maar dat is dus niet zo? Kan iemand misschien daar iets over toelichten? Waar zou je op kunnen letten? Model, kleur, transmissie? Volgende de dealer is er niet vele verschil in de 997. Misschien zwart/zwart begreep ik?
|
18 jul 2011 22:09 |
|
|