| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
schokken bij gas loslaten 911 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=31329 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | 3.0Carrera-Targa [ 07 apr 2011 9:33 ] |
Berichttitel: | schokken bij gas loslaten 911 |
Dit is een berichtje voor de tecnische puzzelaars, of eigenaars met hetzelfde probleem...: Ik heb een '76 3.0 Carrera Targa die ik 16 jaar geleden heb gekocht. Ca. 10 jaar geleden heb ik de motor laten reviseren, en sinds die tijd schokt de wagen vrij hevig als ik gas los laat, met name in lage versnellingen bij lage snelheden.. Ik gebruik dus vaak de koppeling om dit te voorkomen. Bij gas geven en acceleren heb ik geen enkel probleem. Met regelmatige afstelling kan de mate van dit probleem enigszins beïnvloed worden, maar het is er altijd.. Iemand die de auto niet kent kan er nauwelijks mee rijden... Wie herkent dit en heeft de oplossing...? |
Auteur: | dobbelsteen [ 08 apr 2011 0:05 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
Lijkt me een probleem met je vliegwiel. Ben zelf geen technicus, maar dit is het eerste wat in me opkomt. Hebben trouwens niet bijna alle auto's dit op lage snelheden? Weliswaar niet hevig ofzo. |
Auteur: | horn [ 08 apr 2011 0:15 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 | |||||||||
beetje mosterd-na-de-maaltijd-vraag, maar heb je ooit overwogen om destijds meteen terug te gaan naar het revisiebedrijf? |
Auteur: | Fred4 [ 08 apr 2011 8:52 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
Dit verschijnsel heb ik ook, met een 3.2. Bij de laatste APK hebben ze de CO afgesteld en doet hij het een stuk minder. |
Auteur: | len [ 08 apr 2011 8:55 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
Had dit na revisie, er was toen te weinig olie in. Is bij mij wel een tiptronic. |
Auteur: | len [ 08 apr 2011 8:58 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
Was bij mij in lage toeren en eerder bij gas geven. Veronderstel wel dat na 10 jaar de olie wel eens zal bijgevuld zijn. |
Auteur: | 3.0Carrera-Targa [ 08 apr 2011 9:06 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
Ben inderdaad destijds meerdere malen teruggegaan, waarbij telkens aan de afstelling werd gewerkt...... Soms een lichte verbetering, maar nooit zoals hij was vòòr de revisie. De auto staat met tussenpozes langere periodes stil... Eergisteren weer uit de mottenballen gehaald en een ritje in de stad bracht alle "schokkende" herinneringen weer boven... Nu wil ik het oplossen... De wagen is perfect onderhouden, incl. olie/bougies etc.. |
Auteur: | Stimpy911 [ 08 apr 2011 9:07 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
Zoals jij het beschrijft is het erger dan bij mijn SC. Als ik langzaam rij in de 1 of 2 dan gaat mijn SC bij lage toeren ook schokken. Ik heb altijd begrepen dat dit voor de generatiegenoten niet ongewoon is. Maar nogmaals, zo erg als jij het beschrijft maak ik het niet mee. Ik heb er mee leren omgaan, ik kan me wel voorstellen dat als je er voor het eerst in rijdt dat het dan niet prettig is. Wat zegt de specialist er van? |
Auteur: | horn [ 08 apr 2011 9:52 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
geen idee waar je woont en wat je reguliere specialist/dealer is, maar ik zou hem eens naar een gerenommeerd adres brengen en voor eens en voor altijd laten oplossen. |
Auteur: | Cloaca [ 08 apr 2011 10:22 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
Zijn er destijds nieuwe motor- en bak rubbers geplaatst? Je kan je voorstellen dat bij ietwat flexibele rubbers de motor en bak een beetje kunnen bewegen bij gas geven of gas loslaten. Door weer nieuwe stugge rubbers te plaatsen kun je dat reduceren. Waarom? Doordat motor en bak in zijn geheel bewegen t.o.v. de vaste gas bediening ga je ongewenst gas geven..... ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...... Mijn verschijnselen waren destijds: Constante lage snelheid rijden....... de motor begint een beetje te schokken..... hij wil harder zachter harder zachter....... het wordt alleen maar erger waardoor de auto zelfs kan afslaan...... je kan het probleem alleen opvangen door de koppeling te gebruiken....... een vreemde kan onmogelijk in je auto rijden inderdaad...... Ik verdenk dus je motor en bak rubbers..... |
Auteur: | cabrio wim [ 08 apr 2011 11:59 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 | ||||||||||||||||||
Dus na revisie pas begonnen, en voor die tijd geen probleem gehad als ik het goed lees.
Denk dat je dan moet laten zoeken in de afstelling (timing) van nokkenassen. Dus of deze wel mooi gelijk/synchroom staan, zo niet, kan dit een verschil in explosie geven in de motor waardoor hij bokkig word, en vooral in de lage toeren. |
Auteur: | bully [ 08 apr 2011 14:10 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
Teveel voorontsteking?.......... |
Auteur: | 3.0Carrera-Targa [ 08 apr 2011 14:42 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
Bedankt voor alle raadgevingen.... Probleem is dat er zo veel verschillende mogelijke oorzaken zijn... Uit alles wat ik tot nu toe gehoord & gelezen heb lijkt het injectie-systeem een practisch (en mioder kostbaar) beginpunt. Blijkbaar heeft hetzelfde systeem bijv. op vroege Golf GTI's dezelfde kuren gehad..... Ophangrubbers zijn verniewd, dus dat zal geen invloed hebben.... Verder is de afstelling al zo vaak gefinetuned -door verschillende specialisten- dat ik daar geen wonderen van verwacht. Ook de nokkenassen zijn al aan de beurt geweest. Verder kan er nog sprake zijn lekken in luchtslangen/CO, te weining brandstofpompdruk, injectoren etc...... We gaan aan de slag met de injectie (na Pasen) en ik houd jullie op de hoogte..! |
Auteur: | kristof [ 10 apr 2011 20:43 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
mijn C-3.o had ook een schokker-probleem, vooral rond +/- 3.000rpm. (motor was volledig gereviseerd bij Erpa). Ook vanalles geprobeerd en gecheckt, maar niks hielp echt helemaal. Ik ben toen langs een BOSCH specialist geweest met jaren ervaring in die dingen en volgens hem zat het bij mij in de injectieverdeelkop. Die zijn nogal gevoelig voor roest blijkbaar, zeker als auto langer stilstaat en hierdoor kan vuil-roest de doorgang van de benzine ietwat verhinderen. Nieuwe "spinnekop" / verdeelkop van de CIS zou oplossing moeten bieden, maar echt goedkoop is het niet....(rond de 1000 euro excl erk en btw dacht ik, als ik me goed herinner) Vervangen van de injectoren op het blok zelf gaf ook wel wat verbetering. Ik ben er nooit toe gekomen de verdeelkop te vervangen........auto verkocht. |
Auteur: | KEV-911 [ 18 apr 2011 18:27 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
De kans is inderdaad erg groot dat de CIS de boosdoender is. Ikzelf heb elk onderdeel van dit injectiesysteem vervangen en wagen rijdt terug perfect. Voor dit probleem is de verdeelkop wss de oorzaak zoals hierboven beschreven. Bij lange inactiviteit moet je deze demonteren en onderdompelen in benzine |
Auteur: | kristof [ 18 apr 2011 19:40 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
je krijgt die dingen toch niet open ? Of bedoel je loskoppelen en in z'n geheel in benzine leggen. |
Auteur: | Nine-eleven [ 19 apr 2011 8:57 ] |
Berichttitel: | Re: schokken bij gas loslaten 911 |
De injectie (K-Jetronic) kan zeker in combinatie met de nieuwe ophangrubbers de boosdoener zijn, deze injectievorm stond toen nog in de kinderschoenen maar kan (moet) absoluut perfect (lees: schokloos) functioneren. De opmerking dat dit bij Golf GTI's een structureel probleem zou zijn snijdt geen hout. Ik ben redelijk bekend met GTI's uit deze periode (1976 - 1990) en dit probleem is zeker geen structureel euvel. Een Porschespecialist, bekend met deze oudere modeljaren, moet dit probleem absoluut kunnen verhelpen met het credo: meten is weten. En zoals eerder opgemerkt is langdurig stilstaan absoluut funest voor dergelijke injectiesystemen, deze staan in principe altijd onder druk (K=konstant) en na gebruik zakt de druk weg tot een restdruk. Door ouderdom, slijtage (omdat het systeem deels mechanisch is) of defecten valt ook de restdruk weg waardoor bij langdurige stilstand uiteindelijk het roestduiveltje inwendig kan toeslaan, met alle gevolgen van dien. In de eerder genoemde "spinnenkop" zit een plunjer die reageert op de (middels het gaspedaal en de luchtweger) gevraagde hoeveelheid brandstof. Deze plunjer kan door corrosie "zwaar gaan" of zelfs helemaal vast gaan zitten. Overigens, bij langdurig buiten gebruikname, demonteerde ik de spinnenkop en liet deze vol met olie lopen. Dus, laat er een goede specialist naar kijken (en wees voorbereid op flinke kosten) Succes |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |