Auteur |
Bericht |
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Na met 'mixed emotions' afscheid genomen te hebben van de 993 is mijn volgende project (968) in een stroomversnelling geraakt.
Ben nog lang niet zo ingelezen als bij de 911, maar heb echt wat hulp nodig van behulpzame medeforummers. Het betreft een re-import (vanuit Japan via Engeland) met vrij complete historie en een goed klinkende motor (126k gelopen).
Vraag 1: Over de bak heb ik wat twijfels. Rond de 3.000 toeren hoor je een rare 'rammel'. Irritant geluid, maar de aandrijflijn lijkt verder prima in orde (koppeling/ synchromesh). Geluid lijkt van vlak onder de versnellingspook vandaan te komen... Schijnt een specialist naar gekeken te hebben, die concludeerde dat er eigenlijkt niets aan de hand is.. [url]Iemand een idee[/url]? (weet dat AKK wellicht nog iets op gaat leveren)
Vraag 2. Auto heeft donkere zijruiten (vanaf B-stijl) en een donkere achterruit. Is dit een 'folie' die weer te verwijderen is?
Vraag 3. Is het bij een 968 (net als bij een 911) eenvoudig om de oorspronkelijke landcode te achterhalen (geen optiesticker als bij een 968) en zo ja waar vind ik een dergelijke code?
Vraag 4. Is er via het chassisnr. nog iets te achterhalen (behalve motortype en versnellingsbak)?
Vraag 5. Vond de trekkracht niet overweldigend, maar de motor zou toch best potent moeten zijn (240 pk, ruim 300 nM). Weet dat de grip van een 911 beter is, zou een compressietest uitkomst bieden (vermogenstestbank staat niet op iedere hoed van de straat... Weet dat het superbelangrijk is dat de compressie over de 4 cylinders ongeveer gelijk zou moeten zijn, [url]maar welke compressie zou de meter ongeveer aan moeten geven[/url]?
heel erg bedankt voor jullie bijdrage!
Tom
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
29 jan 2012 0:42 |
|
|
bully
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
had je net een paar maanden, waarom weg?
|
29 jan 2012 0:59 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Is het toevallig deze Kobalt Blauwe (code L37U) 968 81-NVS-5 Oorspronkelijk in Japan geleverd en is in 2006 naar Engeland geïmporteerd Antwoord op vraag 2: Ramen zijn naar allerwaarschijnlijkheid geplakt, maar de huidige eigenaar weet dat ook niet met zekerheid te zeggen ... Antwoord op vraag 3: volgens mij zit de optie-sticker ergens in de kofferbak ... mss zelfs in de bandenbak ..
|
29 jan 2012 1:43 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
aan de ruitenwissers te zien rechtsgestuurd? moet je ook in de verkoopprijs duidelijk terug zien. Of het folie is kan je zelf zien. Als de auto helemaal goed is, maar de verduistering is gespoten kan je wellicht nieuwe (gebruikte) ruiten onderhandelen in de prijs. Over dat geluid in de bak kan een specialist vast wat zinnigs zeggen. In dit geval heb je bij het oplossen van je vragen niet veel aan het forum, daar het zaken zijn waarvoor je de auto nodig hebt. En die potente motor: of maak een proefrit met een andere en vergelijk. Of laat een 968 eigenaar van hier eens in die blauwe rijden. Dan kan die vergelijken
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
29 jan 2012 8:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
.. aan het stuur te zien, links gestuurd
|
29 jan 2012 11:33 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
daar twijfelde ik aan. kreeg de foto niet groter. kon de ruitenwissers wel goed zien. enfin, rest van mijn opmerkingen staat nog. Schrap de goedkopere prijs omdat het stuur aan de verkeerde kant zou zitten
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
29 jan 2012 11:37 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
't is net wat Horn al schrijft, je zal toch de auto nodig hebben voor het meest van je vragen. Als het de auto is op de foto die Olaf post zie ik het stuur gewoon links zitten maar de foto kan gespiegeld zijn. (Edit is al opgelost ) Zowel folie als gespoten ramen kan allebei verwijderd worden, maar daarvoor zullen de ruiten gedemonteerd moeten worden. Let vooral op de banen van de achterruitverwarming, als de folie er al langer op zit trek je zo een baan stuk met het verwijderen van geplakte folie.
|
29 jan 2012 11:38 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
.. aangezien we van TS nog niet gehoord hebben of het inderdaad om deze 968 gaat - zal ik dit topic niet met andere foto's vervuilen Mocht het inderdaad om deze auto gaan, dan zou ik als ik TS was een Porsche Specialist in de buurt van Haarlem of Amsterdam zoeken die de(ze) 968 even na loopt (AKK).
|
29 jan 2012 11:47 |
|
|
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Volgens mij worden je vragen beantwoord als je de auto een AKK laat geven! Ik denk dat PON wel kan achterhalen wat de geleverde optiecodes waren bij dat chassis nr, maar of ze dat willen doen weet ik niet.
Trekkracht (mn ook onderin) zou toch ruim aanwezig moeten zijn...zelfs vergeleken met je 993! Als grip het probleem is dan zou je dat direct merken aan slippende achterwielen, lijkt me.
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
Laatst bijgewerkt door sebastian op 29 jan 2012 12:49, in totaal 1 keer bewerkt.
|
29 jan 2012 12:29 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Gents, dank alvast voor jullie bijdrage. Auto is inderdaad gewoon linksgestuurd en ja, het is degene die Olaf heeft ingekopieerd (mensen die aan een half woord genoeg hebben, schijnen het bijzonder goed te doen als moderator ) Wil de auto graag technisch laten keuren, mijn belangrijkste zorg is de bak. Ik vermoed dat een AKK bij een Porsche Dealer / Specialist het euvel + bijbehorende kosten niet volledig in kaart zal brengen, wellicht een beter idee om hem meteen naar een echte versnellingsbakkenspecialst te brengen. Suggesties in omg. Haarlem? De meeste andere items van de AKK kan ik zelf redelijk goed overzien en een 968 is geen 911 (zonder nou verschrikkelijk eigenwijs te willen zijn...) blijft posten ajb! Thomas
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
29 jan 2012 12:33 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Is het een "zagend" of een "zingend/huilend" geluid?
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
29 jan 2012 12:41 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
je bent bij ons van harte welkom (RFF Aalmeer), bekenden van ons weten dat er bij on wel wat ervaring te vinden valt op het gebied van de 968 , AKK in combinatie van een inspectie van de bak is geen probleem - als de versnellingsbak problemen gaat geven is dat een gierend geluid, rammels/trillingen zijn vaak de uitlaat (hitteschildjes) - de ruiten zijn beplakt, zeker als de wagen uit Japan afkomstig is - de optiecode sticker zit aan de binnenkant van de kofferbak naast het linker achterlicht of onder het tapijt op de bodem van de kofferbak - het vermogen moet 'voldoende' zijn, maar laat er nu bij ons om de hoek een vermogens testbank zitten waar al diverse wagens van ons getest zijn..... p.s. de wagen komt bekend voor, is hij mogelijk al eens bij ons langs geweest?
_________________________________________ _____________________ racen? > http://www.raceforfun.nl RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...
Laatst bijgewerkt door porsche356sc op 29 jan 2012 15:51, in totaal 1 keer bewerkt.
|
29 jan 2012 13:00 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
heb je meer foto's?? niet om zwartgallig te doen, maar ik heb nu enkele auto's uit japan gezien en daar zat niets goeds tussen. Voor het laatst een 968 op een beurs. Was een nette wagen om te zien, hele lage km stand. In het interieur hadden ze echter alle delen waaraan je slijtage kunt zien vervangen voor wat anders, tot aan de pedaalrubbers toe. Dan gaan mijn nekharen omhoog staan... wellicht dat je wat extra wilt graven naar de historie van de wagen
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
29 jan 2012 13:25 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
@Tom, Harry's aanbod lijkt mij de kortste klap
|
29 jan 2012 13:56 |
|
|
alfa male
993 Carrera
Ex 968Dordrecht
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Hi Tom,
De meeste vragen zijn hierboven al beantwoord. Als je de sticker met chassisnr en opties gevonden hebt (zit bij mij overigens op de vloer van de bagageruimte onder de vloerbedekking) kan ik je evt helpen met het ontcijferen daarvan. Laat maar weten als je nog verdere vragen hebt.
Jasper
|
29 jan 2012 15:44 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Ikke wel - en Horn ook Deze 968 ziet er op de foto's redelijk netjes uit, ook qua interieur
|
29 jan 2012 16:19 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
trekkracht van een 968 op lage toeren (onder de 4000 rpm) is toch best wat minder dan een 911, is mijn ervaring als ik op circuit de bocht uitkom naast (of achter ) een 964 RS. Die rijdt zo van mij weg op hetrechte stuk. Dus als je een 993 gewent bent, zal jou gevoel wel correct zijn. Ik heb ook een trillend geluid gehad op +/- 3000 rpm. Bleek gewoon een hitteschild aan de motor te zijn dat nietgoed vaststond. Test op de vermogensbank is hiervoor heel nuttig : twee vliegen in één klap.
|
29 jan 2012 18:22 |
|
|
bully
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Zou gewoon even langs Harry gaan.
|
29 jan 2012 18:38 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Ik neem contact met jullie op, auto is inderdaad bij jullie geweest. Zal meteen gebruik maken van het aanbod van de vermogenstestbank. Superbedankt iedereen zover (en als het wat wordt, ga ik aan dit forum doneren...) Thomas
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
29 jan 2012 21:35 |
|
|
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Naar een optiecode sticker kun je lang zoeken. Porsches uit Japan hebben er geen. Niet in het onderhoudsboekje en ook niet in de auto. Ik kan je aan de hand van het chassisnummer wel meer over de auto vertellen.
|
30 jan 2012 23:13 |
|
|
John
Cayenne
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
|
31 jan 2012 11:35 |
|
|
The Dude
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Een gebrek aan koppel kan ook een defecte variocam solinoid zijn. Komt weleens voor volgens 968forums. Functie is te controleren door de variocam stekker los te trekken, daarna een blokje om met de 968. Als je geen verschil in koppel opmerkt is de solinoid kapot.
gr, Danny
_________________________________________ één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden!
|
31 jan 2012 15:25 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
We zijn een weekje of 2 verder, many thanks to everybody . Ben erg tevreden over RFF. Kende het bedrijf nog niet, zo zie je maar wat de waarde van het forum is. AKK blijft altijd een aanrader maar risico blijft dat niet alles aan het licht komt blijft. In mijn geval moest behalve het druklager ook het twin mass vliegviel (au!) vervangen worden. Harry (RFF) heeft me opnieuw goed geholpen trouwens. Hij zit er nu in, ga er verder zelf mee aan de slag om hem optisch (nog) mooier/ beter te krijgen. Wil hem daarnaast ook zo origineel mogelijk (radio/ uitlaat etc.). Binnenkort wat fotootjes in mijn album, in de tussentijd Salut! Tom (O ja, trekt als een lier, motor is top!) Stond ff op het verkeerde been met de 993 nog in mijn hart..)
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
12 feb 2012 9:00 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
Niet alleen een AKK, maar dus ook gekocht ... Jij en de verkoper blij
|
12 feb 2012 10:29 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'
congrats!!!! geniet ervan.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 feb 2012 10:45 |
|
|