Auteur |
Bericht |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Als je wat nieuwers wil hebben en bedoel dan echt wat nieuwers hebben ze voor 85 % PDK. Ben zelf nogal "antiek" en ben gek op die schakelpook in de midden. Maar moet ook weer eerlijk toegeven de DD die ik kortgeleden heb aangeschaft heeft een super werkende automaat en liet hem ook eerst staan en was na een proefrit over de streep getrokken. Maar een 911 is toch wat anders en als je bijna 30 jaar eerst 4 toen 5 en nu 6 x mag schakelen en dat gaat bij een 993 als de bekende pakje boter Wacht de berichten wel af
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
06 aug 2011 12:22 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Zijn er forummers die ervaring hebben met PDK?
Ik vind een tiptronic een erg fijne automaat, maar een PDK helemaal niet. Schakelt op en neer en af en aan, aan de lopende band, veel te veel schakelbewegingen... Als je een klein streepje gas geeft, schakelt de bak terug (1, 2 of 3 versnellingen), om dan direct weer op te schakelen. Ik vind het een heel zenuwachtig ding.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
06 aug 2011 12:40 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Is dat niet in te stellen Bij mijn BMW kan je sportief (dus veel schakelen) en in de normale stand waar hij 99 % op staat
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
06 aug 2011 13:05 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
helaas is de mijne nog NET van voor de PDK, vijfbakautomaat dus. ik zeg helaas omdat mijn overbuurman een 911 met PDK heeft en ik pas geleden toen mijn auto naar de garage moest, een Boxster met PDK meekreeg; wat ge-wel-dig is die PDK zeg! het schakelt zo soepel, zo mooi! de ervaring dat deze (te) snel terugschakelt of opschakelt heb ik helemaal niet. instellen kun je de PDK volgens mij niet maar is wat mij betreft ook absoluut niet nodig. Er zijn vele soorten automaten in omloop die hetzelfde zouden moeten doen als PDK bij Porsche maar er is er geen een die in de buurt komt van het fluweelzacht en perfect op-terugschakelen als P. Dit zeg ik niet omdat ik een P-liefhebber ben maar omdat ik het echt systeem briljant vind uitgevoerd door Porsche waar anderen de plank nogal eens mis slaan in mijn optiek. Ik ben zeer tevreden met mijn tiptronic, maar PDK is toch echt weer even andere koek en het zou voor mij ooit DE reden zijn om m in te ruilen en er 1 met PDK aan te schaffen
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
06 aug 2011 13:31 |
|
|
Koen Carrera
996 C4S
Ex.996 C2
Ex.996 GT3
Ex.964 C2
Ex.996 C2Leusden
|
Absoluut lekkere bak die PDK. Mijn dd heeft DSG, is ook top. Ma in een P die je als weekend auto gebruikt, zou ik het niet doen. De beleving van autorijden met handbak is velemale "intenser". Niet sneller, wel leuker! Maar dat geldt wat mij betreft ook voor een 993 tov 997.
|
06 aug 2011 15:33 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
PDK = DSG van Porsche met diverse schakelprogramma's
en is een super automaat perfect passend bij een sportieve auto.
Maar of je dat wilt in een automobiel waar je - verwacht ik - maar erg weinig kilometers mee maakt, dat kan je alleen zelf bepalen.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 aug 2011 16:14 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Ik heb eens proefgereden met 'n boxster met PDK, ik ben het eens met de stelling dat dit gewoon een sublieme versnellingsbak is. Als ik de keuze had tussen PDK of handbak zou ik voor PDK gaan. Maar dan als het kan wel met flippers; die knoppen vond ik toch wat minder.
Ook voor sportief rijden kun je met die flippers je lol wel beleven denk ik, maar dat is persoonlijk....ik rijd ook regelmatig wat woon werk etc dan zou zo'n PDK toch wel fijn zijn....
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
06 aug 2011 16:30 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Ik heb PDK en heb lang getwijfeld over de keuze. Uiteindelijk na een proefrit om en voor een PDK gegaan. Te snel van verzet wisselen kan ik niet bevestigen, je "stuurt" de bak als het ware met de voet. Rustig gasgeven is rustig schakelen maar als diep doortrapt dan wil hij natuurlijk ook snel terugschakelen...bij kick-down al helemaal...maar dan past dat ook. Of je zet hem in handmatige modus en dan bepaal je alles zelf tot aan de kick-down.
Zelf zou ik wel altijd PDK nemen met het Sport en Sport+plus pakket, daarmee voeg je echt een dimensie toe aan de automaat maar ook aan de auto als geheel vanwege de snellere gasrespons. Eerlijk gezegd zet ik hem standaard op de Sport stand zodra de motor warm is, de bak blijft dan rond de 2500 t/pm hangen zodat je icm de sportuitlaat een heerlijk geluid en rijgevoel hebt. De standaard gasrespons maakt alles voor het gevoel trager en is niet mijn ding. Ik heb ook flippers aan het stuur en zou dat iedereen aanbevelen (ook naderhand makkelijk in te bouwen). Met de flippers in de hand kom je toch al weer heel dicht bij het gevoel van controle bij een handbak en je kunt er leuk mee spelen icm het gas. Als ik een leuk stuk weg te pakken heb zet ik hem meestal op handmatige modus, ik denk dat ik daardoor ongeveer 50% van de tijd zelf schakel en de rest laat doen door de automaat.
Tot slot, ja je verliest een bepaald gevoel tov de handbak maar ja je krijgt ook weer heel wat ervoor terug. Ik heb niet altijd zin om zelf te schakelen en dan is de PDK een uitkomst. Wil ik spelen kan ik toch voor handbediening kiezen en krijg je iets dat tussen beide werelden in hangt. Maar zoals gezegd, zonder Sport(plus) zou me de hele combinatie te gezapig zijn...voor een ander kan dat perfect zijn.
Laatst bijgewerkt door Apolo2 op 06 aug 2011 20:36, in totaal 2 keer bewerkt.
|
06 aug 2011 17:33 |
|
|
GR
|
Sinds anderhalf jaar een 997 PDK, hiervoor een 996 TT handgeschakeld. Wilde eigenlijk alleen maar een handgeschakelde 997 totdat ik een proefrit had gemaakt. Het zenuwachtige schakelen van de PDK herken ik niet. PDK is ook meer te vergelijken met een F1 schakelbak van Ferrari. Heb voor de 996 TT een tiptronic gehad, persoonlijk vind ik dat een erg slechte bak. Heb dus geen spijt van de PDK.
|
06 aug 2011 19:24 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Zéér goede uitleg "Apolo 2", bedankt
|
06 aug 2011 19:25 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Ik heb een PDK met sport en sport+ mode. Kan niet anders zeggen dan dat ik het een geweldige bak vind! Ik heb met heel veel sportieve wagens gereden met handbak, tip, semi-auto noem maar op maar de PDK slaat alles. Door de normaal, sport en sport+ modes kun je werkelijk elke instelling krijgen die je zou willen, van heel rustig en soepel tot super sportief. De bak reageert onder alle omstandigheden goed, ook als je met hoge toeren terugschakelt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het gemis van een handbak bij sommigen meer "tussen de oren" zit dan dat het kritiek is op de PDK. Hetzelfde voor flippers of schakelknoppen. Ik heb ook auto's met flippers gereden. Daarmee bedoel ik dan niet de positie van de schakelaars maar het feit dat je aan de ene kant alleen opschakelt en aan de andere alleen terug. Dat je zowel links als rechts kunt op- en terugschakelen is gewoon gemakkelijk. Ik zal dus ook nooit de knoppen vervangen door flippers. Het is was heel even wennen en je moet sommige (ouderwetse?) ideeen loslaten maar voor mij hoeft het nooit meer anders!
|
06 aug 2011 19:43 |
|
|
GR
|
Ben het grotendeels met subdriver eens, behalve mbt de schakelknoppen. Het enige minpunt(je) van de PDK vind ik deze schakelknoppen. Ik overweeg namelijk wel om de schakel flippers erop te zetten. Deze werken toch prettiger. Deze kunnen achteraf gemonteerd worden.
|
06 aug 2011 20:27 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Wil nog een mooie feature van de PDK bak toevoegen en dat is de terugschakel beleving in met name de sport(+) modus, mooi gepositoneerd tussengas indien je met hogere snelheid stevig aanremt....een heerlijke beleving die je maar moeilijk kan oproepen met een handbak of je bent een heel and toe expert.
Verder ga ik mee met GR, ik heb ook naderhand flippers laten monteren omdat ik bij sportiever stuurwerk (snel genomen haakse bochten) nog wel eens de versnelling ongewild opschakelde....wellicht licht dat meer aan mij dan aan het systeem...maar ik vind als geheel de flippers fijner te bedienen aangezien je ze makkelijk met je vingertoppen kan aantikken vanuit een groot bereik van het stuur anders dan de knoppen die van je vragen je hand op 9 of 3 uur te houden. Om te cruisen met een armpje op de deur is het standaard systeem echter wel fijner....wat je hebt er maar één aan het stuur nodig...maar dan zou ik sowieso de automaat stand verkiezen. Maar ook hier weer een kwestie van je eigen voorkeur. Het standaard systeem zal voor velen perfect zijn en juist voordelen bieden tov de flippers zoals subdriver aangeeft.
Overigens is welke automaat dan ook altijd een prettiger verzekering tegen overrevs op een auto als een Porsche...het kan namelijk niet. Bij gebruikte Porsches zeker eentje die niet alleen is ingezet op de boulevard een prettige bijkomstigheid.
|
06 aug 2011 21:04 |
|
|
Flippers
|
Vandaag gereden met een PDK auto. Ik merk ook niets van het zenuwachtige rijgedrag. Mis alleen wel de flippers aan het stuur. Nou zijn die eenvoudig van tech-art te plaatsen begrijp ik, maar is het niet mogelijk om gewoon een 2011 stuur te monteren? Ik vind dat toch veel mooier.
|
06 aug 2011 21:24 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Jawel, je kan gewoon het originele stuur met flippers laten monteren, heb ik ook laten doen. Er kan wel een probleem zijn met de airbag, soms moet deze mee vervangen worden. Ik had het geluk dat de mijne geschikt was voor het flipperstuur....anders was het een heel stuk duurder geworden. Ombouw is redelijk snel gebeurd dus arbeidsloon valt ook wel mee maar reken op 1200,- bij elkaar zonder airbag.
|
06 aug 2011 21:34 |
|
|
Flippers
|
Top! Niet goedkoop, maar wel een overweging. Ik moet zeggen dat ik de huidige knoppen niet echt heel onhandig vond (wat jij aangaf kan het ook heel makkelijk zijn), maar wel fijn om te weten dat dit ook een optie is. Hebben de PDK modellen overigens allemaal lauch control?
|
06 aug 2011 21:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
|
Ja. Kan eenvoudig door de PDK.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 aug 2011 21:49 |
|
|
Flippers
|
Hoi Paul. Bedoel je dat het altijd achteraf gemonteerd kan worden of bedoel je dat alle PDK auto's launch control hebben?
|
06 aug 2011 22:02 |
|
|
Paul II
|
Antwoord was op je vraag, standaard dus. Is gewoon een digitaal/computer grapje wat in de auto zit. (moet het nog steeds eens proberen in mijn M3 )
|
06 aug 2011 23:40 |
|
|
Flippers
|
Thanks....
|
06 aug 2011 23:42 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Van de automaten vind ik de PDK echt de allerbeste! Maar ik wil zelf alleen echt een handbak. Vind het gewoon leuker en geen enkel programma kan de geest vervangen.
Ik kwam erachter nadat ik een dag lang reed in een 997 carrera 4S met PDK. In het begin vond ik het prachtig. Aan het einde van de dag verlangde ik terug naar echte handschakeling!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
06 aug 2011 23:43 |
|
|
Paul II
|
en als je dagelijks in een P. 'moest' rijden Jurgen, ff blazen van deze file naar de volgende, wat dan?...
|
06 aug 2011 23:48 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Indien dagelijks; Dan zou ik het zeker overwegen, want zoals gezegd van de automaten is het een topper!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
06 aug 2011 23:50 |
|
|
GR
|
(moet het nog steeds eens proberen in mijn M3 )[/quote] Volgens de vestigingsmanager van een BMW dealer , is het verstandig om max. 5 keer ( met een M5) een launch control te verrichten, om problemen met de transmissie te voorkomen (!) . Een uitgevoerde Launch control wordt ook in de data van BMW opgeslagen. Volgens PCE is LC met een Porsche geen probleem.
|
07 aug 2011 0:36 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen PDK manual en een handbak? Toch alleen het koppelingspedaal? Nou die mogen ze van mij houden hoor. Met de PDK in manual schakel je sneller en nauwkeuriger met een minimum aan verlies van aandrijvingsmoment zonder dat je het gevoel hebt dat de techniek het van je overneemt. De programmering van het motormanagement (zoals max toeren en reactietijd op gaspedaal) staat in manual eigenlijk los van de koppeling en is vergelijkbaar met tuning op een normale motor alleen heb je hier het voordeel dat je kunt kiezen tussen een sportief getunde motor of een heel relaxte cruise getunde motor met een simpele druk op de knop. Daarnaast geeft het in de automatic stand de keuze tussen verschillende programmering voor de automatiek zodat je bijvoorbeeld toch lekker lui sportief kunt rijden (klinkt behoorlijk tegenstrijdig he?). PDK; Het beste van twee werelden zou ik zo zeggen.
|
07 aug 2011 0:49 |
|
|