Auteur |
Bericht |
Peet GT3
|
Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Hallo, weet nog niet helemaal hoe t hier werkt en of ik hier wel goed zit met mn vragen, toch maar gewoon doen dan. Ik ben van plan een GT3 ( 997 3.6 ) te kopen, nog tips waarop ik sowieso moet letten, specifieke "zwakke" punten, alle tips zijn welkom. Evt ook wat comments van GT 3 bezitters, kijk er naar uit Peet
|
17 sep 2011 21:18 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Geen zwakke punten. Beer van een auto.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
17 sep 2011 21:18 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Geen zwakke punten, sorry maar er is toch altijd wel iets waarvan men zegt...................????
|
17 sep 2011 21:21 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Tuurlijk, zijn altijd wel zwakkere punten, maar bij dit model met deze motor niets waarvan je zegt: NIET DOEN!
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
17 sep 2011 21:24 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Met name de motor wilde ik dus wel wat tips over waarop te letten, maar zover krijg ik steeds te horen dat t een dijk van een motor is??
Ophanging, aandrijving etc dan??
|
17 sep 2011 21:29 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Vind ik dan ergens hier topics met name over de GT3, vooral van de eigenaren zelf, en hoeveel GT 3 eigenaren vind ik hier eigenlijk??
Wat ik wel gehoord / gelezen had waren de problemen met de keramische remmen, is dit nog steeds aan de orde of ging t hierbij met name om de eerste versies??
Aangeraden werd de occasion met de stalen varianten te kopen.
|
17 sep 2011 21:31 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
1e generatie keramisch is inderdaad niet super, van horen zeggen.
lees/vraag verder, hier en op andere (internationale) fora!
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
17 sep 2011 21:46 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Had ik op de USA forums ook al gevonden, wanneer kwamen dan de 2de generatie en vanaf wanneer zijn ze wel te vertrouwen? T idee er achter was dat ze niet alleen keihard remmen maar ze gaan ( schijven ) ook veel langer mee dan staal, normaal gesproken dan, maar t liep allemaal wat anders geloof ik in t begin
|
17 sep 2011 22:07 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Ik zou hem in elk geval laten uitlezen op overtoeren zeker eentje die regelmatig op circuits is geweest (zoals veel GT3's) waarbij een een keertje misschakelen altijd mogelijk is. Een aantal keren fors in de overtoeren kan schade veroorzaken en wil ook nog wel eens problemen met de (verlengde)garantie opleveren. Bedenk dat een GT3 blok een stuk prijziger is dan een carrera blok. Laat je niet misleiden door lage km standen, als zo'n auto wekelijks op de nuerburgring is geweest mag je die namelijk een aantal keren vermenigvuldigen tov eentje die alleen de openbare weg heeft gezien.
Verder idd misschien wel de beste motor van Porsche
Succes met zoeken
|
17 sep 2011 22:20 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Hallo Apolo2, kijk hier kan ik al wat mee, valt me wel op ja dat de meerderheid met "weinig" km worden aangeboden, als de wagens voor af en toe eens een keer gebruikt zijn op bv de Nordschleife kan ik mee leven, zijn ze immers voor gemaakt, en de blokken kunnen natuurlijk wel wat hebben, maar wil niet een wagen die eigenlijk puur en alleen circuit gezien heeft, dan is t net als jij zegt de km maal? en dan heb je een redelijk beeld van de slijtage. Toch zijn er naar mijn mening ook genoeg te koop die er heeeeeel erg zuinig op zijn en er hooguit een paar mooie ritten mee maken en m gebruiken als 2 de of 3 de wagen, daar zoek ik nu naar , schrok wel trouwens van de prijzen voor een zeg maar 2007 met niet al teveel km, een 90 mille ben je zomaar kwijt
|
17 sep 2011 22:37 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
wat een onzin wordt er weer geblaat hier.... een GT3 is door Porsche op de markt gebracht voor trackdays, je rijdt met de wagen naar het circuit, gaat de hele dag knallen en rijdt dan weer lekker naar huis. Dáárvoor is de GT3 gemaakt en dus ook tegen bestand. Zeker omdat het onderblok zo uit de GT1 is overgelepeld. Overtoeren door misschakelen geldt voor alle auto's.... Zelf heb ik een 2003 GT3 met PCCB en dit remt super, het piept alleen soms een beetje, maar remmen doen ze als de beste.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
17 sep 2011 23:02 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Aha kijk, ja toerenbegrenzer is standaard neem ik aan maar geblaat ik wilde graag zoveel mogelijk info, valt bovenstaande natuurlijk ook onder, dus met de PCCB weinig problemen, wanneer zijn ze dan uitgekomen, ik bedoel welk bouwjaar werden ze voor t eerst op de GT3 geleverd? Hoe zit t eigenlijk met olieverbruik, zijn natuurlijk hoge toeren machines, is er wat van bekend dat ze wel wat meer olie gebruiken??
|
17 sep 2011 23:09 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Eerst even terug naar Marc, en of overtoeren kunnen. Aanremmen, even een verkeerde versnelling er in en je toernbegrenzer heeft dan echt geen effect. Het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets op de Ring of elders gebeurt. Je kunt dit simpel laten uitlezen want de toerentallen worden in 6 "Stufen" vastgelegd. Stufe 1 tot 2 leggen toerentallen vast die tot aan de begrenzer lopen en dus geen kwaad kunnen. Veel "hits" in die bereiken geeft wel aan hoe een auto bereden is. Stufe 5 is bij een carrera volgens mij al ong 9000 t/pm (dus ver boven limiter) en zal bij een GT3 nog meer zijn. Genoeg handbak porsches die registraties hebben in het bereik 3 en 4 dus misschakelen is geen uitzondering. Een enkele hit is geen probleem maar je kunt je voorstellen dat je daar heen hele serie moet hebben in 5...laat staan 6. Ik ga met Marc mee vwb dat de GT3 voor circuit is gebouwd en er is geen andere auto die zo rubust is als de GT3 maar een GT3 die 20k op de Ring heeft gemaakt verdient waarschijnlijk wel een stevige onderhoud misschien wel meer. De meeste GT3´s komen toch uit DLD en daar zijn er genoeg die het ding alleen maar de Ring op sturen. Hoe goed een auto ook is `racen`is een aanslag op de Techniek. Verder moet je je bedenken dat de 997 tov de 996 nog minder prettig te besturen is op de NL wegen vanwege de drempels etc. Beschouw de voorlip als slijtgedeel, kost geen vermogen overigens. Dat vormt echter geen reden om er van af te zien. Ik heb zelf ook een tijdje gekeken voor een 997.2 GT3 maar idd de prijzen zijn nieuw en gebruikt erg stevig. Voor mij te stevig aangezien ik nieuw of max 1 jaar oud zocht. Maar je hebt dan m.i. ook wel de Porsche te pakken
|
17 sep 2011 23:18 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Kijk de discussies komen op gang, ik zal er garen bij spinnen , laat maar komen die meningen Ik zoek er 1 tje van een jaar of 3 - 4, zoek wel 1 van een eigenaar die t beestje op waarde gerespecteerd heeft, zal toch echt wel lukken er 1 te vinden die me past, en garantie zou 1 van mn eisen zijn, weet niet of de Porsche garantie goed is............?
|
17 sep 2011 23:26 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Peet GT3: let even op gebruik QUOTE (soms) en NIEUW ANTWOORD H: terechte en goed bedoelde opmerking (die volgens mij overigens al effectief is ). Zodoende eerdere berichten aangepast. Toerenbegrenzer beschermt alleen bij gasgeven, dus accelereren (inderdaad). 'Over revving' is iets wat (ook) Porsches op de openbare weg kan overkomen! Het blok van een GT3 is vast veel duurder, maar dat speelt geen rol. Dit blok wordt bij schade gereviseerd: niet goedkoop maar goedkoper De bruikbaarheid op de openbare weg/drempels: daar moeten GT3-rijders maar eens op reageren.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
17 sep 2011 23:31 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Als het aan mij ligt bouwen we een dialoog op Volgens mij hebben we hier allemaal de zelfde interesse. Ik zou idd als het even kan conact zoeken met de eigenaar, altijd goed om een gevoel te krijgen. Overtoeren kan zoals Paul zegt natuurlijk ook buiten het circuit maar in de hitte van de stijd willen forse overdraaiers met name op het circuit ontstaan. Ik heb enkele 997 GT3´s proefgereden maar de voorkant schraapt gewoon nogal eens, die van de 996 loopt wat eerder op dan die van de 997 en vergeeft net wat meer. Je moet er niet van schrikken gewoon en een nieuwe lip voor lief nemen na een tijdje of anders een lift monteren. Zoals al gezegd...zeker geen reden om er geen te nemen!
|
17 sep 2011 23:48 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Dat lipje zie ik gewoon als afstandhouder, die gaan vanwege hun samenstelling wel een tijdje mee hoor, zijn toch wat "zachter" dan de bumper zelf, nee dat zou voor me geen reden zijn de wagen te laten staan Hoop er zullen wat meer mensen hun mening hier laten horen / lezen, met name over t technische aspect, motor transmissie en aandrijving gerelateerde materialen.
|
17 sep 2011 23:57 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Een vriend van mij is verslaafd geraakt aan de Nordschleife en heeft zelfs een huis met garage daar in de buurt gekocht om niet iedere keer naar D te hoeven rijden met zijn GT3 (mk I) in Clubsport uitvoering. Het aantal intensieve ronden op de Ring loopt zo langzamerhand in de duizenden en behoudens (hoge) slijtage aan remmen, banden e.d. zonder noemenswaardige problemen ( voor zover ik weet). Voor wat betreft verkeersdrempel "gebruik" moet je mee leren omgaan, mijn 993R is voorzien van een KW onderstel (laag dus) en heeft een RS Clubsport (GT2) front met rubber lip. Onder de voorbumper / bandenbak is een rvs front protection bar gemonteerd die regelmatig wat opvangt. Behoedzaam (schuin erop en schuin eraf) is het motto
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
18 sep 2011 8:50 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Een huis gekocht omwille van zn hobby vermogend man dan Dus mechanisch weinig problemen ook al gebruikt ie m uitsluitend voor circuit, goed nieuws dat Porsche dus de GT3 betrouwbaar heeft gebouwd daar waar ze met de "gewone" blokken in de 996 en early 997 nog wel eens problemen hadden. Ben wel bekend met t fenomeen "laag" rijden, rijd een E92 335i op een KW schroef onderstel en moet dus wel degelijk de "hogere" drempels schuin pakken, heb ook een soort van lip onderaan de bumper die regelmatig van zich laat horen Heb toen ik de BMW kocht ook de forums bezocht en vond heel veel info waarbij ik bij de 335i ( dubbele turbos ) erg moest oppassen, heeft me uiteindelijk wel heel anders en beter voorbereid doen zoeken, das ook wat ik hier hoop te vinden, specifieke dingen waarbij ik bij aankoop op moet letten, evt geluiden etc?? De BMW eigenlijk gekocht om mn gedachten aan de GT3 los te laten, verkeerd gedacht, alhoewel de BMW echt een hele fijne wagen is en echt ook wel wat performance te bieden heeft blijft t een te "softe" wagen, dus kan mn verlangen niet langer weerstaan en volg nu mn hart, mn verstand heeft zn kans gehad
|
18 sep 2011 9:08 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Valt wel mee hoor, een huisje in de omgeving van Adenau hoeft niet zo heel erg veel te kosten. Lag wel mooi, tegen een berg(je) aan met een garage er onder. Was wel wat ouder en een typisch Duits interieur, maar ook dat had wel zijn charme. Een GT3 heeft ook mijn bovengemiddelde interesse, maar mijn financieel verstand wint nog steeds en hou ik het bij mijn 993 R. Overigens ook geen straf. Wat ik van een GT3 weet is dat het vrijwel foolproof hardcore Porsches zijn, daar waar andere modellen (boxster, 996, 997) toch enkele "zwakke" puntjes kennen gaan deze zonder noemenswaardige problemen door het leven. Of het moet de terugroepactie van Porsche zijn voor de laatste GT3 RS waar de centrale wielmoer van los kon lopen
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
18 sep 2011 9:36 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Jouw Porsche te rijden en te bezitten is zeker geen straf 1 van de mooiste series gemaakt de 993 ( hoop dat ik niemand tegen t hoofd stoot hiermee )Een huisje in Adenau, wow daar wonen en eigenaar van een GT3, what more do you need Waar zou ik wat fotos van je 993 kunnen zien?
|
18 sep 2011 9:57 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Gelukkig stort je je zo te horen niet blind in een avontuur. Zelf heb ik nooit iets over specifieke zwaktes van een GT3 opgevangen en dan ga je dus in de details zoeken (overtoeren gemaakt?). Zoals je al zegt hebben de carrera/boxster motoren van de eerste generaties zwaktes die zijn in latere generaties feitelijk opgelost en vanaf 2008 is er een nieuwe constructie voor het blok toegepast in de carrera en turbo (en is deze daardoor helaas ook zijn GT1 onderblok verloren). Ga je een carrera/boxster veelvuldig tracken kunnen er mogelijk andere zwaktes aan het licht komen zoals koelingsprob's maar die zijn simpel op te lossen bij de handbakken. GT3 in het hoofd en dan iets anders kiezen is altijd tricky... een GT3 997.2 zit bij mij ook ergens vast op de plaat gebakken en ik ben bang geen rust te krijgen totdat die in de garage staat . Als kriebelt een leuke 993 voor erbij ook steeds ergens in mijn gedachten Het financiele aspect speelt echter ook een rol waarbij ik wel denk dat een GT3 de beste investering is in een Porsche van recentere datum. Zelfs als 996 is hij (terecht) erg gewild en dat zie je terug in de prijzen. Ik zou echter gewoon voor de racekuipen kijken,de Spyder heeft de zelfde kuipen als de GT3 en ze zitten werkelijk super ook op langere ritten! Wat is eigenlijk je budget? 90k dan zit je ergens aan de smalle onderkant van de markt of 100k+. In dat laatste geval is er heel wat meer keuze waarmee een RS ook in beeld komt. Ook vraag ik me af of je hem als daily gaat inzetten of dat het voor erbij is. Een 335i is ook met een schroefset toch wel heel andere koek dan een GT3.
|
18 sep 2011 10:11 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Je mag jij zeggen hoor ja die gedachte had ik ook, maar er zijn ook weer mensen die een clubsport uitvoering voor de heb bestellen zonder er daadwerkelijk maar een km mee op t circuit te rijden, maar haastig doe ik niks dus zal als ik denk de juiste te hebben gevonden zeker een grondig onderzoek doen. Ja denk wel dat ik er 1 uit DE haal, prijzen zijn na verrekening van de BPM toch aantrekkelijker en t aanbod gewoon groter dan in Nederland.
|
18 sep 2011 10:30 |
|
|
Peet GT3
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
Nee zal me zeker nergens "instorten", heb wel geduld en zal niet over een nacht ijs gaan met de aankoop van een GT3, is immers een hele hoop geld Ik heb de BMW gekocht puur om t feit om te zien of ik t verlangen naar een Porsche zou kunnen minderen, en ja een 335i met een KW onderstel is niet te vergelijken met een GT3, alhoewel ik ondertussen ook wel weet dat alleen t hebben van een GT3 geen snelle ronde tijden neer zet of je een betere driver maakt, rij met de BMW ook wel eens op de Nordschleife en heb t al menig GT3 "topcoreur" moeilijk gemaakt, maar vergelijken met een GT3, nee, de GT3 is een trackwagen puur sang, de BMW met al zn veranderingen die ik doorgevoerd heb is een leuke contestant maar ook niet meer dan dat, vergelijken doe ik niet, wilde alleen aangeven dat mijne zo laag staat dat ik de problemen met een lage wagen redelijk ken. Vind trouwens de kuipstoelen wel helemaal te gek en zeer GT3. Net nog ff een Alpen trip gedaan met de BMW, heerlijke wagen, maar geen "beest", zulke ritten zal ik willen doen met een GT 3, zit ook geregeld ff in de Eifel, wil de Porsche dan ook puur voor dat soort ritten, toch denk ik dat ik zeker wel 10.000 per jaar zal rijden, vooral gezien dat de ritten door de Alpen snel 2500 km op mn klok zullen zetten en ik na een dagje Eifel ook al gauw 8 a 900 km weg heb vanwaar ik kom Mijn budget, zoals gezegd vind 90 K voor een "2de" auto al een heeeeeeele boel geld, weet niet hoe vermogend de gemiddelde forum bezoeker hier is maar voor mij is dat wel mn limit, 2007 met niet al teveel km is wel te vinden voor mij, en als je dan in DE kijkt is dat te realiseren ook, de 3.8 versies zijn meteen weer zoveel duurder, en een GT3RS is toch ook best wel een stuk duurder en de kans groter dat die meer voor circuit gebruikt word, waarvoor anders een RS nemen?
|
18 sep 2011 10:42 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Vragen mbt GT 3 ( 997 3.6 )
De GT3 zal prima bestand zijn tegen trackdays, maar afhankelijk van gebruik kan de slijtage natuurlijk verschillen. Denk je dat een daily driver GT3 die nooit een circuit heeft gezien in een sléchtere staat zal zijn dan een GT3 die ieder weekend op het circuit te vinden was? Of heeft die daily driver GT3 misschien nét wat minder slijtage en is het heel legitiem om zo'n auto te prefereren boven een circuitauto?
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
18 sep 2011 10:58 |
|
|