| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaar? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=33955 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Berend986 [ 17 jan 2012 21:46 ] |
Berichttitel: | Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaar? |
Hallo, Heb onlangs een 944 turbo ingeruild op een Boxster bouwjaar 1997. De boxster lekt olie tussen de automatische bak en de motor. Dit wist ik en ben van plan om het te laten repareren. Heeft er iemand hele goede tekeningen van de motor/versnellingsbak beschikbaar? Heb een werkplaatshandboek op CD-rom gekocht, maar dit zijn nog niet echt hele duidelijke tekeningen. |
Auteur: | Taxi Hans [ 17 jan 2012 23:06 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster |
Historie van de auto berijder en of nog meer info van het geheel, een internet monteur kost inderdaad een stuk minder maar kan niet ruiken op afstand. Wat wil je buiten de tekeningen nog meer hebben??? Ga je het zelf repareren of wil je alleen een diagnose??? |
Auteur: | Berend986 [ 20 jan 2012 11:51 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster |
Hallo Hans, Dank je voor je antwoord, Naast mij zit een garagebedrijf dat gespecialiseerd is in de reparatie van nieuwere audi's/volkswagens. Hij wil de reparatie voor mij uitvoeren, alleen krijgt hij van Porsche niet de gevraagde tekeningen. Het gaat er namelijk om dat de keerringen tussen de bak en de motor lek zijn, wanneer je op het internet kijkt, hebben alle boxsters daar last van. Tussen de bak en de motor zit de distributie waardoor de monteur goed moet weten hoe het zit, voordat je het los haalt. Hopelijk kun je hier iets mee..... |
Auteur: | sarsrich [ 20 jan 2012 12:26 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa |
Probeer dit eens. Het is PET. Er zijn vlugs Google veel versies van. http://www.porsche.com/uk/accessoriesan ... catalogue/ |
Auteur: | Erwin [ 20 jan 2012 13:19 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa |
Berend, je hebt geen tekeningen nodig en tussen motor en bak zit geen distributie. Ook geen werkplaatsboek nodig, alleen een goede monteur. Ze kunnen gewoon de bak er achter vandaan halen, werkt hetzelfde als een audi bak er achter vandaan halen. Daarna moet de krukaskeering vervangen worden. Zonder speciaal gereedschap te doen. Laat ook de 3 boutjes waar het dekseltje mee vastzit van de tussenas en de twee boven en onder de keering vernieuwen door originele boutjes die je samen met de keering gekocht hebt. ( Niet het dekseltje demonteren of de middelste afstelbout verdraaien, anders kun je een probleem hebben) Kit preventief eventueel de carternaad af met Dirko van Elring of een andere uitwendig pakking materiaal. Porsche zelf heeft gereedschap om te kijken of de krukas wel in het midden van het gat waar de keering in zit geplaatst is. Dit kun je zelf ook wel meten op een andere manier. Uiteraard moet de krukas in het midden liggen. Wijkt dit erg af, wat eerder wel eens voorkwam moest demotor vernieuwd worden. Verder heb je eigenlijk geen info nodig en kan de keering zo vervangen worden. Alleen moet je bij het bedrijf waar je de keering koopt even de aanhaalgegevens vragen van het vliegwiel, drukgroep, versnellingsbakbevestiging, aandrijfassen en de 5 boutjes. De uitlaatdemper demonteren is vaak nog het lastigste van de hele klus. |
Auteur: | Berend986 [ 21 jan 2012 19:39 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa |
Hallo, Hartelijk dank voor je antwoord, maar Porsche heeft aan mijn monteur aangegeven dat beide keerringen vervangen moeten worden, dus waarschijnlijk die achter het dekseltje? Daarvoor schijn je inderdaad speciaal gereedschap nodig te hebben om er voor te zorgen dat de motor op tijd blijft staan. In ieder geval erg bedankt zover!!!!! |
Auteur: | Erwin [ 21 jan 2012 20:16 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa |
IK probeerde je juist niet banger te maken dan nodig zodat jouw monteur met een goed gevoel de klus kan beginnen. Achter het dekseltje zit geen keering zoals een krukaskering. Wel een o-ring waarschijnlijk. Sucses met de klus of het uitbesteden daarvan. |
Auteur: | Peter [ 21 jan 2012 20:29 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa | |||||||||
Als je het dekseltje verwijdert ligt het achterste lager van de tussenas los. Je moet daarom de spanning van de distributiekettingen en de ketting tussen tussenas en krukas afhalen. De spanners moeten eruit. Dan moet je inderdaad ook zorgen dat de zaak op tijd blijft staan. Je kunt meteen het tussenaslager controleren. Als er veel speling in zit zou je kunnen overwegen het lager te vervangen. |
Auteur: | Berend986 [ 24 jan 2012 15:53 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa |
Hallo Peter, Bedankt voor je antwoord! Dit was inderdaad zoals wij het op de ons beschikbare tekeningen hebben gezien (de werkplaatshandboek-cd rom). Alleen zijn deze niet optimaal. Heb jij dit allemaal al eens gezien of gedaan en heb je daar misschien foto's of duidelijke tekeningen van? Zo niet, ook goed natuurlijk, in elk geval alvast bedankt. Gr. Berend |
Auteur: | resto [ 24 jan 2012 22:27 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa |
Www.cannel.Co.uk Hier heb je vast wel wat aan, je vind er goede duidelijke tekeningen en instructies. Oppassen met de timing van de distributie. De distributie spanner van cilinder 456 kun je laten zitten, voor je het kapje eraf haalt of spanners losdraait moet je de IMS fixeren. Je krijgt de boel anders lastig terug op zijn plek. Je kunt de boutjes uit het kapje draaien, en met draadeind door deze gaten de IMS fixeren. Vervolgens kun je het kapje eraf wurmen, de afdichting te vernieuwen en weer dicht schroeven.( wel even met een lampje door de gaatjes loeren of je het tandwiel van de IMS raakt met de draadeinden anders gaat het alsnog mis) Ps : Pas als je de IMS gefixeerd hebt de spanners eruit draaien en kapje van de IMS eraf nemen. Succes |
Auteur: | resto [ 24 jan 2012 22:32 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa |
Excuus, een l. Te weinig. Het is : www.cannell.Co.uk |
Auteur: | Boxster2010 [ 06 feb 2012 22:31 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa |
Laatst veel bekeken over IMS. vreemde vindt ik dat er op veel gesproken wordt over bouwjaren wel/niet. De eerste boxsters 987 voor oktober 2005 en 997 voor oktober 2005 kunnen er ook nog last van hebben. Indien ik in Poses en Pet kijk dan zie ik dat alle Boxsters vanaf 2005 dus de 987 een ander lagerdeksel hebben met een M12 bout. De 997 van 2005 kan zowel een M8 als een M12 bout bezitten met en bijbehorend lager deksel. De 997 van 2006 alleen M12. De Boxsters 2005/2006/2007en 997 van 2006/2007 hebben allemaal het zelfde lagerdeksel met de M12 bout Bij de 996 en de 986 zie je in Poses bij werkplaats akties updates staan. Hier worden vanaf 2000 andere lagerdeksels gemonteerd dit ivm gewijzigde aandrijf ketting. (getande ketting ipv rollen ketting ivm geluid reductie) Heeft de 987 en de 997 nu wel of geen verhoogde kans op een IMS probleem? |
Auteur: | Berend986 [ 08 feb 2012 22:06 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa |
Hallo allemaal, Daar was ik nog even, mijn monteur is nog niet begonnen aan de klus, hij heeft het heel erg druk. Maar hij wist inmiddels wel te vertellen dat voor het afvulllen van de automatische versnellingsbak de auto aan de computer moet om het oliepijl te kunnen waarnemen. Gr. Berend |
Auteur: | moekenco [ 09 feb 2012 9:12 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster: tekeningen van motor/versnellingsbak beschikbaa |
ONZIN , als ik jou was liet ik het liever doen door iemand die er wel verstand van heeft. zoek een dealer of een goeie specialist. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |