Auteur |
Bericht |
JvdV
|
Onderhandelen
Onderhandelen bij de aankoop van een P, altijd handig om te weten wat de mogelijkheden zijn.
Laatst bijgewerkt door JvdV op 16 dec 2012 22:06, in totaal 1 keer bewerkt.
|
20 apr 2012 23:57 |
|
|
sandelow
^^^^ Deze ^^^^Amsterdam
|
Re: Onderhandelen
Nooit zomaar bedragen gaan roepen. Probeer even te kijken wat een auto bij een dealer kost met alle garantie en dergelijke. Dan heb je een referentieprijs. Daar kan je dan vervolgens allerlei dingen vanaf halen als bijvoorbeeld de staat van de auto minder is, of je niets in ruilt etc. etc.
Het gaat uiteindelijk om het bedrag waarvoor je de auto koopt en niet het bedrag dat je ervanaf weet te onderhandelen. Mijn vorige auto is EUR 500 onder de mijn vraagprijs verkocht. Niet omdat ik beter kon onderhandelen dan de koper, maar omdat de vraagprijs realistisch was. De koper besefte dit ook en kwam niet met onzinbiedingen aanzetten.
Doe er je voordeel mee.
En veel plezier met kijken natuurlijk!
|
21 apr 2012 0:04 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Onderhandelen
Inderdaad, er bestaat geen standaard kortingspercentage. Sommige auto's zijn extreem scherp geprijsd, op andere zit 30% marge. Let op wat er voor vergelijkbare auto's wordt gevraagd (en hoe lang ze te koop staan) en op de uiterlijke en technische conditie. Een eventueel garantiepakket mag ook wat kosten. En een tussenhandelaar moet ook brood op de plank hebben. Ik heb auto's gekocht waar ik 25% van de vraagprijs af kreeg. Maar bij een andere auto die wat realistischer was geprijsd, kreeg ik er maar zo'n 7% af. En weer een andere auto heb ik gekocht voor de vraagprijs
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
21 apr 2012 0:11 |
|
|
JvdV
|
Re: Onderhandelen
Dank voor de tips.....allemaal afhankelijk van de omstandigheden idd....
|
21 apr 2012 0:13 |
|
|
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
Re: Onderhandelen
Wat je zegt; en het lastige is nu juist om in te schatten wat voor vlees je in de kuip hebt, zeker als leek. Wat schiet je er mee op als je een mooie korting van 3k denkt te krijgen en een paar weken later voor 10k blijkt te moeten repareren? Dat is echt geen onrealistisch bedrag bij zo'n auto. Dus: aankoopkeuring en/of goede garantie!
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
21 apr 2012 7:13 |
|
|
JvdV
|
Re: Onderhandelen
Ik zal idd niet de eerste zijn, maar zelfs een aankoopkeuring of garantie verzekerd niet dat er daarna misschien alsnog een dure reparatie aan vast zit, blijft altijd een beetje op goed geluk met proberen de risico's te beperken......
|
21 apr 2012 9:57 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Onderhandelen
Een auto die al langer te koop staat, daar zou je wel een hogere korting bij kunnen bedingen. Ik denk dan aan een 10% korting. Ik zou mij concenteren op de AKK en de de verkopende partij de verbeterpunten voor zijn rekening in orde laten maken.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
22 apr 2012 11:54 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: Onderhandelen
Ligt ook aan de courantheid van de auto. Een Zwart/zwart 996 zal minder lang te koop staan als een wimbledon-groene, met mintgroen interieur. Dat betekent niet dat er bij die tweede "meer onderhandelingsruimte" is, die kan immers al scherp geprijsd staan... Het is een kwestie van dermate onderhandelen, dat je voor jezelf een goede deal hebt. Als JIJ blij bent met de betaalde prijs, heb je goed onderhandeld. En dat kan met 10 Euro korting zijn, 0 Euro korting, of 5.000 Euro korting... (korting? Minder, nouja, het idee is duidelijk).... Mijn SC heb ik destijds volgens mij welgeteld 400 Euro op toegelegd... Op de vraagprijs dus... Hij stond dan ook gewoon realistisch geprijsd en uit de AKK kwamen een paar kleine dingen, die die 400 Euro ongeveer rechtvaardigden (en ik helaas niet wist )... Als iemand mij 2.000 Euro onder de vraagprijs had geboden, had hij geen reactie gehad
|
22 apr 2012 13:44 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: Onderhandelen
Denk dat dit inderdaad de spijker volledig op zijn kop slaat.
Als aanvulling: Een auto die lang staat, kan al drie keer zijn afgeprijsd en er inmiddels, omdat de eigenaar hem zo zat is, zo scherp voor staan dat hij ruim onder de marktprijs wordt aangeboden. Veel korting verwachten zou dan niet op zijn plaats zijn.
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
22 apr 2012 13:51 |
|
|
Joost996Me
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
|
Re: Onderhandelen
Ben je er al wel uit of je een C4 of een C2 gaat kopen? Maakt natuurlijk wel uit....
|
22 apr 2012 15:43 |
|
|
JvdV
|
Re: Onderhandelen
Liever een C4, maar daar staan dr helaas minder van aangeboden....En zwart idd wel de voorkeur......Naar Utrecht gereden zaterdag na het maken van een afspraak bij Citroen garage in de Meern, voor een ingeruildeC4 uit 2000, blijkt die al verkocht is onder voorbehoud, leuke actie!
Daarna ergens anders een testrit gemaakt in een zwarte C2 uit 98 standaard uitvoering met wel veel opties, met 160k op de teller. Import uit Duitsland begin 2000.....Zwart, laatste jaren netjes P-specalist onderhouden, maar niet alle stempels.....laatste grote beurt wel. Geen krasjes....
prijs€19000......Goede deal?
Even nadenken, misschien AKK doen.....
|
22 apr 2012 22:19 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Re: Onderhandelen
ALTIJD een AKK doen!! Dus : ALTIJD! ...........als je serieus overweegt om de auto te kopen!
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
22 apr 2012 22:21 |
|
|
JvdV
|
Re: Onderhandelen
Met misschien bedoelde ik, wanneer ik er serieus over denk om de auto te kopen, sowieso een AKK
|
22 apr 2012 22:25 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Re: Onderhandelen
Dan is het prima
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
22 apr 2012 22:26 |
|
|
Joost996Me
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
|
Re: Onderhandelen
Lijkt me niet te duur, maar even afwachten wat er uit de AKK komt.... Budget zo rond de 20k?
Let ook even op aantal eigenaars de afgelopen tijd, dat ie niet gebruikt is om een paar keer goed (niet warm gereden) te trappen. Blauwe of scheef geremde schijven etc. Bel anders even die specialist op om te vragen of ie er iets over te vertellen heeft.....
Zou dan niet bij deze garage de AKK laten doen, want je moet een slager nooit....
succes!
|
22 apr 2012 23:20 |
|
|
JvdV
|
Re: Onderhandelen
Precies....andere niet gerelateerde specialist....Zaten wat rek. bij van vorige eigenaar van een niet-porsche specialist.....overigens nooit hele hoge rek. wat kan aanduiden op rustig gebruik of dat die nog moeten komen, wat wel zuur zou zijn.....grote beurt zo'n 30.000 km geleden....AKK zal meer duidelijkheid geven...
Budget idd rond 20k, wil ook nog wat achter de hand houden voor evt kosten, en t liefst paar dingen toevoegen als side-skirts, rode remklauwen, sportieve velgen....
|
22 apr 2012 23:36 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Onderhandelen
Als je het plofmotor model koopt. Dat is die met de 3.4 motor, dan zou ik alleen voor een gereviseerde gaan. Je loopt een verhoogd risico dat je motor ploft en dan ben je zo 2 maanden verder en 8K armer. My2c.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
22 apr 2012 23:54 |
|
|
JvdV
|
Re: Onderhandelen
Volgens mij valt het aantal plofmotoren mee, zullen er vast een aantal zijn geweest maar de kans is natuurlijk klein, 6% of minder? En hoeveel worden er aangeboden met een gereviseerde motor? Tuurlijk hou je dr altijd rekening mee, het komt immers voor, maar ik vind het nogal pessimistisch.....
|
23 apr 2012 0:28 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Onderhandelen
als de kans 5% dat je al je botten breekt, zou jij dan nog gaan bungeejumpen????
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 apr 2012 6:45 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Onderhandelen
Valt wel mee? 6% = 1 op de 17
|
23 apr 2012 8:31 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Re: Onderhandelen
Ik denk dat het er meer zijn. Tegen elke 996 die een plof heeft gehad, zijn er dus 17 of 20 (afhankelijk vh percentage) die geen plof hebben gehad? Die indruk krijg ik in de 3.4 range zeker niet als ik hier op het PF en op de verkoopsites kijk.
|
23 apr 2012 10:05 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Onderhandelen
Ik denk dat zeker 30% 1 of meerdere problemen heeft met de 3.4. Er zitten een aantal zwakke plekken in die motor, die kunnen resulteren in een grote vastloper. Je kan het pessimistisch noemen. Als ik voor dat type ging, dan zou ik er eentje nemen, die al gereviseerd is.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
23 apr 2012 10:39 |
|
|
JvdV
|
Re: Onderhandelen
Natuurlijk is het aantal veel en het zou niet moeten kunnen, elke is er 1 te veel! Maar er word hier de indruk gewekt dat de kans groter is dan niet wanneer je een 996 1e versie aanschaft......Ik denk dat het heel goed is om te waarschuwen, er is ook van alles over te lezen, maar vind het ietwat overtrokken om daarom dit type 996 helemaal over te slaan tenzij deze gereviseerd is.....Of ben ik de enige.
@Horn: Ik denk dat het percentage bij snowboarden en parasailen hoger ligt, en dat doe ik na 15 jaar nog steeds. Risico blijft aanwezig, maar weerhoud me er niet van het niet te doen......Als ik mijn been breek ben ik verder van huis (ook financieel, ivm mijn werk, dan wanneer ik een plofmotor zou hebben) Misschien is dat wel hetzelfde bij en aankoop van een 996, ik weet wat het risico is......en hoop dat ik niet bij die "6%" zit. Pech zit in een klein hoekje helaas, kans kun je verkleinen door onderhoudshistorie en AKK maar verzekerd van iets goeds ben je nooit...
|
23 apr 2012 10:57 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Re: Onderhandelen
+1 @TS: tuurlijk hoeft zo'n risico niet in te treden. Maar dit wetende, waarom zou je het risico überhaupt willen lopen? Het is - meer dan ooit - een kopersmarkt!
|
23 apr 2012 11:00 |
|
|
JvdV
|
Re: Onderhandelen
1. omdat mijn budget er niet is voor een 997, moet je al snel op op het dubbele rekenen 2. ik geen luchtgekoelde P wil
Dan blijft de 996 over.....
|
23 apr 2012 11:35 |
|
|