Auteur |
Bericht |
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
 Zwitsers cadeautje
Vanmiddag werd ik verrast met post uit Zwitserland. Op de terugweg vanuit Zwitserland (augustus 2011) ben ik richting Basel geflitst. Volgens het schrijven heb ik ter plekke 121 per uur gereden. Na aftrek van de veiligheidsmarge blijven er 115 km per uur over. 15 km te hard: kosten €102.08. Nou heb ik tijdens de vakantie de snelheid voortdurend in de gaten gehouden omdat ik wist dat de Zwitsers streng controleren. Blijkbaar toch even niet opgelet en ja hoor: bingo.
Nou vraag ik me af wat de consequentie is wanneer ik 'vergeet' deze boete te betalen. Ik snap dat wanneer ik in Zwitserland aangehouden wordt en er gecontroleerd wordt op uitstaande boetes ik de pineut ben. Daar ik voorlopig niet naar Zwitserland ga, wil ik wel een gokje wagen.
Wat is wijsheid? Van €100 kan ik ook een dagje toeren met de Porsche en dat vind ik een aantrekkelijkere optie dan de Zwitserse staatskas spekken.
Alvast bedankt voor (serieus) advies.
Gr.
Jo996
|
15 mei 2012 19:02 |
|
 |
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
 Re: Zwitsers cadeautje
voor 100 euro? een kennis van me moest in NL voorkomen voor een niet betaalde zwitserse boete. weet niet of dat nog steeds zo is, maar ik zou zeggen betalen die 100 euro! das toch niets man, alles wat er nog eens op kan volgen kost je of meer in tijd of meer in geld OF beiden!
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
15 mei 2012 19:09 |
|
 |
Sigrid
964 C2
|
Wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten.
Betalen en verder niet zeuren.
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
15 mei 2012 19:16 |
|
 |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Dokken en in je handen knijpen dat het niet erger is. Ik woon in CH en kan het weten... ben eens gepakt met 103 km in een "Baustelle"op de snelweg waar 80 was toegestaan... Kostte 1500 CHF boete, 300 CHF administratiekosten en 2 maanden voorwaardelijke intrekking van rijbevoegheid...
Zwitsers zijn tamelijk efficient. Ze zullen zeker proberen de boete, inclusief bijkomende kosten, te incasseren.
|
15 mei 2012 19:20 |
|
 |
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
van wie heb je die boete eigenlijk gekregen? komt ie rechtstreeks uit Zwitserland of is ie vanuit NL aan je doorbelast? maar blijf bij mn standpunt: nie janken, gewoon betalen!
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
15 mei 2012 19:23 |
|
 |
Erik997S
|
Ik dacht dat Zwitsers er voor bekend stonden hun boetes altijd te innen, tot deurwaarder toe. Ik schrijf dus 'altijd' klinkt misschien een beetje overdeven, maar het zal toch héél dicht bij 'altijd' zijn. Nu gaat het over slechts '100 €' ik zou toch niet gokken op niet betalen, de Zwitsers zouden hun multiplier wel eens kunnen inzetten.
_________________________________________ 997S
|
15 mei 2012 19:38 |
|
 |
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Gewoon betalen. Anders wordt je iemand die steeds achterom moet kijken en in angst zit. Voor € 100,-  . Niet doen.
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
15 mei 2012 19:40 |
|
 |
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Verkeersboete uit Zwitserland Rijdt u in Zwitserland te hard? Weet dan dat de boetes in vergelijking met Nederland een stuk hoger liggen. Krijgt u een boete uit Zwitserland, dan kan het zijn dat u een brief in het Nederlands ontvangt. In dat geval mag u ook in het Nederlands reageren.
Administratiefrechtelijke afhandeling Lichte verkeersovertredingen worden in Zwitserland administratiefrechtelijk afgedaan. Bent u het niet eens met de boete of rijontzegging, dan kunt u binnen 10 dagen bezwaar maken bij de rechtbank. Het boetebedrag bij administratiefrechtelijke afhandeling is maximaal CHF 300.
Tagessätze
Zwitserland heeft voor lichte verkeersovertredingen een lijst met vaste boetebedragen. Maar begaat u een zware snelheidsovertreding van bijvoorbeeld 35 km/h op de snelweg, dan werkt het boetesysteem anders dan in Nederland. Voor bijvoorbeeld een snelheidsovertreding van 35 km/h is de straf 10 “Tagessätze”. Één Tagessätze staat voor een bepaald percentage van uw inkomen, dit percentage wordt vermenigvuldigd met tien en het totaal is uw boetebedrag. Staat er 20 Tagessätze voor een overtreding, dan wordt het percentage van het inkomen vermenigvuldigd met twintig, etc. Één Tagessatz kan staan voor een bedrag van CHF 1 tot CHF 3000.
Rijontzegging Naast een geldboete kunt u bij een zware verkeersovertreding ook een rijontzegging opgelegd krijgen. Deze geldt alleen voor Zwitserland en dus niet voor Nederland. Om de periode in te laten gaan, hoeft u niet uw rijbewijs naar Zwitserland op te sturen. In de beschikking staat voor welke periode u een rijverbod krijgt opgelegd. U mag in die periode wel in landen buiten Zwitserland rijden.
Bijkomende kosten Bij de afhandeling van een zware verkeersovertreding wordt over het algemeen een gerechtelijk onderzoek uitgevoerd. De kosten hiervan moet u betalen. Dit onderzoek voert de Zwitserse overheid ook uit als u geen bezwaar maakt. Naast de kosten voor gerechtelijk onderzoek komen ook de administratiekosten voor uw rekening
Bron: ANWB
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
15 mei 2012 19:43 |
|
 |
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
+1 
|
15 mei 2012 21:29 |
|
 |
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Gezien de reacties lijkt het me verstandig om de boete dan toch maar te betalen. Ik heb nog eens goed gekeken naar de brief/boete. Ik val net in de categorie: 'te snel rijden op de snelweg 11-15 km'. Het had dus erger gekund.
Ik kan me nog herinneren dat ik destijds tegen mijn vrouw zei dat we geflitst waren en ik toen ook pas zag dat de maximum snelheid 100 was. Even niet opgelet. Wanneer je dan zo lang niets hoort ga je ervan uit dat het loos alarm was. Als de boete dan na 8 maanden alsnog in de bus valt, is dan kwalitatief uitermate teleurstellend.
Het kan ook anders. Een aantal jaren geleden toen we de Porsche pas hadden reden we een keer (bewust) fors te hard op een Belgische snelweg. Dat leverde een brief op met informatie over de overtreding en of ik schuld wilde bekennen. Daar had ik destijds geen moeite mee. Ik heb braaf de brief ingevuld en opgestuurd. Mijn eerlijkheid werd beloond, ik heb nooit meer iets van die overtreding gehoord. Zo kan het dus ook gaan.
In ieder geval bedankt voor jullie goede raad.
|
15 mei 2012 21:33 |
|
 |
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Eind goed al goed  en kun je straks weer met een gerust hart door Der Schweiz  .... mooi land met een super mooi landschap 
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
15 mei 2012 21:36 |
|
 |
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
en waardeloze snelwegen, net zo erg als nederland..om de 500 meter een flitspaal..  ......heb er vorig jaar gereden...hmmmm, oosterijk is zeker net zo mooi.. 
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
15 mei 2012 22:16 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Ken de flitser richting Basel, probeer daar altijd rustig te rijden Ook de tunnels rond Basel is opletten geblazen Tja gewoon betalen, bedrag valt me mee 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
15 mei 2012 22:59 |
|
 |
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
D.D.: Dan zouden er tussen Zoetermeer en Den Haag dus zo'n 60 moeten staan (aangenomen dat je bedoeld dat ze aan beide kanten staan)  Daar en tegen is er wel een traject controle die het soms doet en die staat gewoon goed aangegeven 
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
15 mei 2012 22:59 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Als de Zwitsers er al 8 maanden over doen zou ik die conclusie nog even niet trekken als die andere overtreding in Belgie plaatsvond... 
|
16 mei 2012 7:59 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Exact om die reden (die absurde strijd tegen te hard rijden) pak ik morgenvroeg Oostenrijk om vanuit Duitsland in italie te komen. Ook streng maar nog altijd wat minder. En op de fernpass route ken ik ongeveer alle laser en flitslocaties als de broekzak
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
16 mei 2012 9:21 |
|
 |
ps
993S Vesuvio;
964 RS replica;
964 Turbo 3.6;
964 Alex 1224;
project 1965 301xxx;
project 1965 300xxx
|
Verstandig besluit, is geen geld. Gewoon doen: 2037296 ING tnv PS te 's Gravenzande
|
16 mei 2012 23:30 |
|
|