Auteur |
Bericht |
Herman S
ex 911 2,4S Targa, ex 964RS nu Boxster Spyder 2010
|
help! Mijn auto van 2,5 jaar oud wordt als nieuw beschouwd!
Was eea aan het uitzoeken voor mijn nieuwe Spyder die nog op kenteken gaat worden gezet, of het zin heeft dit nu nog te doen, of te wachten op de nieuwe BPM-regels in 2013. Nu maakt dat niet zoveel uit, echter......
Kom ik er achter dat de auto, hoewel de auto 2,5 jaar oud is, als nieuw wordt beschouwd omdat ze maar 4750 km heeft gereden. Moet ik nog BTW gaan bijbetalen, dat gaat niet gebeuren... Als particulier dit nog ophoesten en het terug zien te krijgen van de duitse belastingdienst? Geef mezelf weinig kans en vrees te verzuipen in een administratief procedurele jungle.
Wat te doen?
Zou het aanvragen van dispensatie bij de Belastingdienst een kans maken? Of toch noch maar op exportkenteken 1250 km erbij rijden en de auto eerst aanmelden bij 6001 km....
Iemand ervaring?
|
21 dec 2012 9:29 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: help! Mijn auto van 2,5 jaar oud wordt als nieuw beschou
Tja. Volgens mij heb je die 1250 km er al bij gereden voordat de blauwe enveloppenboys uberhaupt hebben geantwoord! Ben van plan morgen even naar Lille te gaan (hint )
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
21 dec 2012 9:34 |
|
|
felix bahama 912
Porscheloos...Almkerk
|
Neem eens contact op met http://www.o-t-o.nl/, of een van zijn concullega´s. Die kunnen je de te bewandelen route perfect uitstippelen!
_________________________________________ OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.
|
21 dec 2012 9:48 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
heb je hem bij een particulier gekocht of bij een handelaar??
Bij de handelaar kun je aangeven dat je de auto exporteert, en dan hoef je hem geen BTW te betalen, per saldo betaal je dan maar 1 keer....
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
21 dec 2012 13:14 |
|
|
felix bahama 912
Porscheloos...Almkerk
|
Volgens mij geldt dat alleen als je hem zakelijk in het buitenland koopt, niet als particulier. Dan wordt het gewoon een marge auto, betaal je de volle prijs in het buitenland maar hier niets. Ergo: Je betaalt binnen Europa maar 1 keer BTW.
_________________________________________ OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.
|
21 dec 2012 14:59 |
|
|
porschefabian
Projectleider
|
Nee hij heeft gelijk zoek de regels maar op voor import , Heeft een voertuig minder dan 6500 km gereden dan wordt ie bij import beschouwd als NIEUW betekent idd BTW betalen!! particulier of bedrijf maakt niet uit...
Je kan het risico nemen om te rijden... of je laat zo een km boy langs komen en laat em op een stand achter in de 6k zetten kost je net zoveel als de brandstof voor die 1250 km..
_________________________________________ zijn er andere merken dan??
|
21 dec 2012 19:22 |
|
|
thomas993
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
|
klopt 6 maanden of 6K km, heb zelf ook gehad met auto de auto van mijn vrouw, is ondernemer dus ging makkelijker (ex BTW gekocht). Let ook op de km stand vd factuur. Gewoon erbij gaan rijden is het beste alternatief. Rondje 3 en 61 en in Freiburg biertje drinken
|
21 dec 2012 21:06 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
waarom zoek je geen gebruikte teller?
|
21 dec 2012 21:31 |
|
|
horn
PF #57
|
is handig voor een 964 of 993, denk dat een Boxster Spyder geen losse teller meer heeft en dat je zo'n beetje het hele dash moet vervangen. dan maar 1250 km rijden...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 dec 2012 22:01 |
|
|
de Fiscalist
|
Dit betekent ook dat je bij aanschaf geen btw betaald, tenzij je van een particulier koopt natuurlijk. Doorgaans betaal je 1 keer btw, in het land waar de consumptie plaatsvindt.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
21 dec 2012 22:06 |
|
|
porschefabian
Projectleider
|
Nee ook bij een dealer /garage betaal je em als particulier MET btw ..
|
21 dec 2012 22:19 |
|
|
thomas993
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
|
fabian, hoe kom aan 6500 en niet 6001?
|
21 dec 2012 22:22 |
|
|
porschefabian
Projectleider
|
tikfoutje want ik dacht dat het zelfs 6600 km was maar de minimaal 6000 km klopt na ff terugzoeken
belastingdienst ziet elke auto jonger als een half jaar EN/OF minder dan 6000 km als een nieuwe en je moet dan btw betalen. ongeacht of je in land van herkomst ook al btw betaalt hebt.. Er zijn verhalen van mensen die na inschrijving in Nl via vele wegen in D btw terug gehaald hebben... maar mijn keuze zou zijn om zo een kmteller techneut langs te laten komen voor 100 euries... die zet er er ff de benodigde kms bij en je kan de import af ronde...
|
21 dec 2012 23:03 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Uitgelezen goede reden om er een weekend lekker tegenaan te knallen en die 1250 km erop te zetten, machtig toch!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
21 dec 2012 23:16 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Heb je maandag wat te doen? Pakken we samen die 1.250 km op exportkenteken.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
21 dec 2012 23:20 |
|
|
porschefabian
Projectleider
|
HOe wou je dat doen zonder kenteken??? met exportplaten loop je een ERG groot risico en van zomaar een andere auto ff plaatjes overzetten is dus onverzekerd.
maar voor de TS zoek je dit soort dingen niet op voorhand uit ????
|
21 dec 2012 23:22 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Ik heb geen ervaring met exportkentekens, maar als ik de verschillende onderwerpen hier op het forum goed gelezen heb, krijg je die voor een paar dagen. Lijkt me kleine moeite om in 2 dagen 1250 km te rijden (graag zelfs!)
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
21 dec 2012 23:25 |
|
|
bully
|
Daar zetten ze een apparaatje op en kan je zeggen wat je erop wil hebben. En achteraf weer terug naar originele kmstand Porschefabian en de oplossing
|
22 dec 2012 0:29 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
Oempff, dat betekent dus tegelijk dat je van het aanbod van occasions van recent bouwjaar (sinds de 996), de km-stand niet echt meer kunt vertrouwen? Het valt me sowieso op dat wel heel veel Boxsters, Caymans en 997's van 2 tot 5 jaar oud in de aanbieding wel erg lage standen hebben...
_________________________________________ Take the long way home....
|
22 dec 2012 9:24 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Zonder een goede historie kun je geen km stand vertrouwen, luchtkoeler of waterkoeler allebei zeer makkelijk te manipuleren.
|
22 dec 2012 9:44 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Volgens mij is de ene optie legaal (1.250 km rijden) en het andere illlegaal (ondanks met de beste bedoelingen). Dat willen jullie toch niet echt aanraden?
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
22 dec 2012 10:03 |
|
|
horn
PF #57
|
nee hoor. niet zolang de exportplaten geldig zijn. het enige waar je rekening mee moet houden is dat je op die platen alleen WA verzekerd bent en je dus als je slim bent, je wel een allrisk op chassisnummer regelt. @ Bully - daar heb ik idd wel eens van gehoord. Ik doelde meer op Antons opmerking dat je in een 993 of eerder eenvoudig de teller eruit kan trekken en er een andere teller in kan zetten (tijdelijk of minder tijdelijk). En dat dat wss bij een Boxster Spyder minder simpel zou zijn.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 dec 2012 10:08 |
|
|
bully
|
|
22 dec 2012 15:04 |
|
|
Herman S
ex 911 2,4S Targa, ex 964RS nu Boxster Spyder 2010
|
Bedankt voor de tips, heb vrijdag met de belastingdienst gesproken, en die hebben me aanbevolen dispensatie aan te vragen bij de inspecteur OB. Heb gisteren een keurige brief geschreven, benieuwd of ze pragmatische of toch volgens het boekje gaan reageren. Heb sowieso aangegeven dat, als ze niet meewerken, ik op exportkenteken de auto doorrijdt tot 6000 km, en me dan eerst bij de RDW meld.... Dus wellicht toch een weekendje eicel in maart / april!
Prettige kerst allemaal!
|
23 dec 2012 14:16 |
|
|
de Fiscalist
|
Zou je niet even een expert een brief laten schrijven?
In een zo een briefje kun je meer schade aanrichten voor je positie, dan je ooit kunt goedmaken...
|
23 dec 2012 18:01 |
|
|