Auteur |
Bericht |
Porcay
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)Gem. Overbetuwe
|
De (on-)zin van opties op de 981
Okay, inmiddels is (voor een aantal mensen althans) duidelijk dat ik denk over een nieuwe Cayman (981). De lijst met opties is zoals bekend groot. Ben benieuwd hoe hier, in relatie tot een 981, gedacht wordt over: PDLS (iets mis met de standaard halogeen?) PASM (gebruik ik veel bij drempels, enkele keer tijdens rijden) PTV (iemand al plezier van de torque vectoring?) Sport chrono plus (heb je de stopwatch al eens gebruikt? Vind je de extra scherpte van gas e.d. zinvol?) en Stoel ventilatie (hoe vaak heb je daar plezier van?) Wat vind je de (on-)zin van deze opties? Ik heb ze nu allemaal aangevinkt.....en dat levert een aardig kostenplaatje op, dus ik wil er nog eens kritisch over nadenken (net als over de hele investering hoor, m'n 987 is zoooooooo fijn!). Ben benieuwd naar jullie serieuze reacties!
_________________________________________ TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!
|
03 maart 2013 23:11 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Ik hou op zich wel van basic auto's met vooral technsiche extra's op het gebied van onderstel en motor.
Ik zou er wel op laten zetten:
PTV, want daar hoor ik op zich goede verhalen over. Alhoewel een mechanische sper gaver is, maar niet verkrijgbaar PDLS eraf Sportchrono plus eraf Stoelventilatie eraf.
Misschien sportuitlaat erop? Sportstoelen erop?
Succes met het aanvinken van de juiste opties!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
03 maart 2013 23:26 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
PTV en Sport Chrono vind ik meer iets voor het circuit. Daar kom ik nooit dus heb ik niet gekozen. PASM vind ik weer wel een zeer bruikbare optie, de wagen ligt strak maar is toch niet stuiterig. Stoel ventilatie? Met stoelverwarming haak ik al af, zit er nu op maar gebruik ik nooit, maar rij ook niet in de winter. PDLS heb ik ook niet gekozen, gewoon de standaard Xenon is goed genoeg. Ik heb weer wel gekozen voor een vol leder interieur met sport plus stoelen en sport stuur. Geeft de wagen van binnen en zeer luxe en strakke uitstraling. Voor de rest heb ik wel gekozen voor 20 inch en parkeer sensoren achter. Het achteruitzicht binnen in een 981 is namelijk zo goed als niet aanwezig. Als toetje op de taart een PDK bak. O ja, climat control en cruise control, twee opties die natuurlijk standaard hadden moeten zijn.
|
03 maart 2013 23:36 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
O ja, voordeel van het weglaten van sport chrono is dat je ook niet die belachelijke stopwatch op het dashboard hebt, zonder is veel strakker en mooier.
Laatst bijgewerkt door Peter op 03 maart 2013 23:45, in totaal 1 keer bewerkt.
|
03 maart 2013 23:38 |
|
|
porschefan
Ex 924-Ex 911 3.2 Carrera-Ex
911 3.0SC- Ex Boxster
Ex Cayman 2.7 - Nieuw Cayman 981 2.7 PDK RacingYellow.eindhoven
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Heb gisteren bij de introduktie gereden met de 981 PDK bij PCE. Geen S maar een "normale" Catalogespijs € 68.200,- , maar met opties € 89.500,- Voor mij persoonlijk : - handgeschakeld - de 20" velgen - sportuitlaat - Sporstoelen leer - Cruise controle Met deze opties zou ik het goed kunnen doen. Hoe ver met moet je gaan?
_________________________________________ "the only differenc between a man and a boy is the price of the toy"
|
03 maart 2013 23:43 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Natuurlijk zijn alle opties fijn, maar als ik niet beter weet mis ik vrij weinig. Bij een onbeperkt budget zou ik zo'n beetje alle opties aanvinken ("omdat het kan"), in de praktijk heb ik aan 4 opties genoeg: metallic lak, PDK, cruise control en parkeersensoren. Voor mij hoeft een Cayman niet meer dan zo'n 70K te kosten
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
03 maart 2013 23:44 |
|
|
thomas993
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
| | | | porschefan schreef: Heb gisteren bij de introduktie gereden met de 981 PDK bij PCE. Geen S maar een "normale" Catalogespijs € 68.200,- , maar met opties € 89.500,- Voor mij persoonlijk : - handgeschakeld - de 20" velgen - sportuitlaat - Sporstoelen leer - Cruise controle Met deze opties zou ik het goed kunnen doen. Hoe ver met moet je gaan? | | | | |
+ parkeersensoren achter
|
04 maart 2013 0:24 |
|
|
Frank64
Noord Brabant
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Ligt er volgens mij ook aan hoe je de auto gaat gebruiken. Als je van track racing houdt komen pvt etc in beeld. Als je overdag lekker wilt touren zijn comfort opties zoals Pasm cc stoelcomfort etc belangrijk. Als je als dd gebruikt komen ook PCM pdls regensensor etc etc... in aanmerking.
_________________________________________ Boys will be boys, what changes is the price of our toys!
|
04 maart 2013 0:58 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Ik heb geen Cayman ervaring maar wel een 997.2 PDLS - geen must maar wel heel fijn als je het hebt. Vooral op bochtige B-wegen buiten de bebouwde kom echt meer zicht. PASM - zou er voor mij niet meer op hoeven. PTV - geen idee. Sport Chrono plus - Ik wil nooit meer zonder. Wel heel afhankelijk van je rijstijl. Ik gebruik PDK en "sport" uit voor rustig rijden/druk verkeer. De motor is dan minder nerveus en de automaat schakelt lekker lui. De Sport stand gebruik ik als ik lekker vlot/sportief wil rijden (dus heel vaak). Het verschil is bij de 997.2 echt groot! Sport + gebruik ik heel weinig, alleen als ik in een echt asociale bui ben. Zonder PDK is de afstelling ongeveer tussen "uit" en "sport" in. Als je nooit met Sport Chrono plus hebt gereden zul je het waarschijnlijk niet missen, indien wel dan wil je zoals gezegd nooit meer zonder. Stoel ventilatie - is dat nodig als je ook AC hebt? Heb het zelf niet maar hier op Curacao heb ik het nooit gemist. Als het zweet me in de bilnaad staat komt dat meestal niet door de warmte maar door mijn rijstijl. O ja, leuk geintje met Sport Chrono is dat je een trip kunt vastleggen en later helemaal kunt nazien. Zaken als snelheid, versnelling, g-krachten, toeren en temperaturen kun je dan uitlezen maar ook kun je je trip via Google Earth afspelen en zie je precies waar je hoe hard gereden hebt. Allemaal niet altijd even nuttig maar wel leuk.
|
04 maart 2013 6:23 |
|
|
Porcay
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)Gem. Overbetuwe
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Dank voor de reacties tot nu toe! Fyi: mijn huidige Cayman S is mijn dd (tenzij ik met de trein ga) en is erg compleet. Daarbij merk ik dat ik nooit Sport Chrono Plus gebruik, plezier heb van PDLS en PASM en verder ook in mijn eventueel nieuwe aanschaf zaken als parkeersensoren, stoelverwarming, PCM e.d. zal kiezen. De opening van dit topic geeft meer de twijfelpunten aan (er is een trits opties die ik sowieso wil waar onder cruisecontrol, light design, dimmende spiegels, inklapbare spiegels, climaatregeling, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en ter voorkoming van dat rare lege bakje in de ruimte tussen de stoelen, de rokersuitvoering....als niet roker ). Meest idiote maar wel noodzakelijke optie vind ik de vloermatten........bizar op zo'n auto o ja, de €177 voor gekleurde schildjes op de velgen houd ik in mijn zak.....werkelijk; hoe verzinnen ze het? Voor mij is een voorlopige conclusie dat ik afzie van Sport Chrono Plus (gebruik het nu al nooit) en stoelventilatie. PASM en PDLS wil ik vooralsnog handhaven en ook PTV lijkt een blijvertje. Wat misschien een apart topic waard is: hoe zijn de gebruikservaringen van 19" versus 20" velgen op de 981 Boxster en/of Cayman? Ook daar ben ik benieuwd naar.......apart topic?
_________________________________________ TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!
|
04 maart 2013 9:00 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Lastig want erg persoonlijk allemaal dat zie je wel weer aan de reacties. Mijn to do list:
PDLS: heb nu ook meedraaiende koplampen, als het dat is: fijn als het erop zit maar ik rij alleen maar plezierritjes en dus amper in het donker. Ik zou het niet bestellen. Rij je dagelijks misschien een overweging waard.
PASM, gebruik bij drempels? Bedoel je dat hij er zachter overheen rolt dan. Daarvoor zou ik het zeker niet nemen. PASM zou ik links laten liggen als ze een verlaagd sportonderstel zouden aanbieden. Zo niet zou ik het nemen want het doet meer in de 981 dan alleen harder dempen, ook de motorsteunen zijn dan dynamisch of is dat weer een andere opties.
PTV: mechanische sper zou ik altijd we nemen, weet niet in hoeverre PTV hiermee vergelijkbaar is. Lijkt me wel een optie die ik omwille van een nog beter instuurgedrag zou nemen.
Sport chrono plus: altijd weer, niet voor de stopwatch want die gebruik ik niet. Wel voor het compleet andere gevoel dat de auto geeft mbt gasrespons en schakeltijden. Daarmee meteen gezegd dat het vooral met PDK iets extra's toevoegt.
Stoelventilatie: een blik bruine bonen does the job! Misschien nodig op leer maar nooit gemist op alcantara
PSE: verplicht
Parkeersensor: altijd handig
Aanvulling: je hoort er niemand over maar waarom ipv een extra optie niet PTS, de Cayman kan echt wel een origineel kleurtje gebruiken. Gulf/baby blauwe o.i.d lijkt me fantastisch!
|
04 maart 2013 9:03 |
|
|
Porcay
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)Gem. Overbetuwe
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
@Apolo2: met PASM over een drempel veert juist minder en dat is handig als je naar beneden gaat Probeer maar eens, je zult zien dat je minder vaak de onderkant van de auto schraapt..... Mijn keuze is sowieso PDK, maar bij het proberen van Chrono+ de afgelopen dagen raak ik nog niet wild enthousiast en het klokje heb ik überhaupt nog nooit gebruikt. PSE heb ik al eerder van aan gegeven dat dat voor mij een 'no go' is. Kijk maar eens wat reviews na (ook filmpjes): ik heb de indruk dat de Cayman hierin anders is dan de Boxster; erg veel lawaai in de auto. Mis het nu niet en heb er ook geen behoefte aan (bovendien een optie van bijna €3k! ). Kleur is moeilijk.....ik zit IN de auto en wil 'm later ook kunnen inruilen. Als ik er de hele dag naar zou mogen kijken, een eigen autowasser had en nooit hoefde in te ruilen zou geel of wit een optie zijn, of welke andere aardige kleur dan ook.
_________________________________________ TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!
|
04 maart 2013 9:19 |
|
|
THE MUD
Forumcrashtestdummy
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Waarom overwegen mensen bij de aanschaf van een nieuwe auto geen aftermarket opties als: - KW gewindefahrwerk - Leuk aftermarket uitlaatje I.p.v. de zwaar overpriced en stiekem minder leuke fabrieksopties? Of komt de fabrieksgarantie dan te vervallen (ook bij montage door de dealer) ?
_________________________________________ Current: Fiets... Exxes: - 986 3.2S - 986 - 968 Coupe - 964 Carrera 4 - 968 Club Sport
|
04 maart 2013 10:29 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Zo kaal mogelijk, lekker puur. Met inruil krijg je er toch geen ruk voor terug.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
04 maart 2013 11:33 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Een kale auto vind ik wel erg minimaal overkomen en ik koop natuurlijk geen auto voor de inruil....
|
04 maart 2013 12:07 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
PTV zou ik lekker laten zitten (tenzij je vrienden allemaal technische natuurkunde hebben gestudeerd of Walter Rörhl heten), stoelventilatie zou ik altijd nemen (lijkt me zo heerlijk nooit meer de natte rug), verder een compleet leren dashboard, cruisecontrol en navi. Parkeersensoren onnodig zou ik zeggen (heb ik nu wel maar zou ik nooit nemen), automaat ook onnodig, meedraaiende koplampen onnodig, PASM onnodig, sportuitlaat broodnodig
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
04 maart 2013 12:25 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Hoogstens verkoop argument.....want tis prettig de luxe Maar ik heb oude meuk, zonder poespas...en dat maakt porsche rijden zo 'lekker' basic..zoals het vroeger was... En aan dat nieuwe spul hoef ik iig niet eens aan te denken....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
04 maart 2013 13:50 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Maar gaat de verkoop wel versnellen...
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
|
04 maart 2013 14:08 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Top 10 onzin opties
1. Gespoten sleutel 250 euro 2. Gespoten PCM 1400 euro 3. Gekleurde gordels 250 euro 4. 'Sonderfarben' 2500 euro, zit zilver ook bij ??? 5. Een sticker met model aanduiding op de zijkan.t 215 euro 6. Servo plus voor besturing 270 euro, waar is dat voor nodig? 7. een rood sport chrono plus klokje, het ding is al zo lelijk. 350 euro 8. Het slotje van de gordel in leer, het ding zie je nauwelijks. 450 euro 9. Hout pakket, lelijk en het is geen Rolls, 1600 euro 10. Burmester audio, voor het luisteren naar Sky, 4000 euro
|
04 maart 2013 14:46 |
|
|
Porcay
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)Gem. Overbetuwe
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
@Peter, mooie opsomming en de lijst valt te verlengen met nog meer van dit soort flauwekul, of zaken die je eigenlijk standaard zou mogen verwachten, met uitzondering misschien van optie 6: de (als ik je goed begrijp) snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Als je 19 of 20 inch wielen in stilstand wilt draaien heb je veel bekrachtiging nodig. Rij je met een forse snelheid dan wil je wat meer gevoel bij je stuur. Dat is volgens mij het effect van deze optie. Voor mij een must have. @Pieter996: volgens mij heb ik al aan gegeven wat ik van PSE in een Cayman vind, maar aardig dat hier de meningen uiteen blijven lopen, waarbij ik er op wijs dat een 981 Cayman een heel andere sportuitlaat heeft dan een 996 911 Vol leren interieur is inderdaad ook mijn wens, vwb de stoelventilatie neig ik naar 'nee'; toch weer meer dan €1000 voor een optie die je 3 keer per jaar gebruikt denk ik zo......toch? Nogmaals dank allen voor het meedenken.....blijf geïnteresseerd in jullie opvattingen en zal t.a.v. de velgen (gezien de beperkte reacties) een apart topic openen, vanavond of zo.
_________________________________________ TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!
|
04 maart 2013 15:46 |
|
|
THE MUD
Forumcrashtestdummy
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
PCG staat te springen om gebruikte Cayman's dus wellicht kun je hem/haar goed inruilen .
_________________________________________ Current: Fiets... Exxes: - 986 3.2S - 986 - 968 Coupe - 964 Carrera 4 - 968 Club Sport
|
04 maart 2013 15:52 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Ah excuus daar heb ik overheen gelezen. Ik ben van de herrie school, dat klopt, is erg persoonlijk. Heb op mijn huidige 997 ook de PSE en ik zou altijd de uitlaat laten modificeren, maar begrijp je keus. Velgen zeggen denk ik niet veel mensen iets over omdat er gewoon heel erg weinig mensen hier op 20 inch rijden gok ik zo. De wat oudere auto´s (t/m 993) staan op maximaal 18 inch op een uitzondering na en de meeste 996 en 997´s van hier staan op max 19 inch gok ik. Ik ben heel tevreden met 19 inch, niet te stoterig maar voelt wel lekker vlezig aan (ik heb ook een halve fetish voor naden in snelwegbruggen, hoe de auto daaroverheen roffelt vind ik zoooooo heerlijk)
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
04 maart 2013 16:01 |
|
|
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Ok je PASM verhaal begrijp ik, zelf heb ik een sportonderstel dat standaard hard is, heb ook amper last van inveren na een drempel. Kleur, poetsen en wit, ik heb twee witte auto's en een zwarte....die witte hebben minder onderhoud nodig hoor. Wielen, 20 inch, RS Spyder model (heet dat zo) in antraciet en dat op een babyblauw, wit, geel ofzo Inruilen zou ik verder niet zo mee zitten tenzij hij rose wordt, een groene Cayman met de juiste specs zal ook gebruikt zijn liefhebbers vinden want de keuze zal beperkt zijn. De vraag is eerder of het signaal dat je met zo'n kleur afgeeft past bij jou en als het zakelijk wordt ingezet of dat past bij een zakelijke uitstraling.
|
04 maart 2013 19:55 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Prettig is luxe zeker maar we hadden het over overbodige opties. Buiten clima, navi en een Bose soundsyteem zit er bij mij verder niks op de 997. O ja, leren kuipen maar net als clima is dat volgens mij wel zo'n beetje standaard op iedere moderne wagen. Mis er verder niks op, rijdt zo ook als een speer. Als het er niet is gaat het ook niet kapot en hoef je niet de hoofdprijs te lappen voor dingen die je waarschijnlijk nooit gebruikt. Tuurlijk, bij een tweedehands wagen kijk ik ook naar smakelijke opties, de Audi bijvoorbeeld, ding heeft flippers aan het stuur. Te gek zeg gebruik het nooit maar het zit er wel
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
04 maart 2013 20:23 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Re: De (on-)zin van opties op de 981
Ik heb voor t afsluiten hier nog even op de configurator gekeken voor je
20inch Carrera S rad, Platinu (zijdeglans) gespoten dat moet em worden. In Aquablauw aub, heeft niks met comfort en dat soort grappen te maken maar is (vrij naar de Duitse band Deichkind)
LEIDER GEIL
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
04 maart 2013 20:48 |
|
|