Auteur |
Bericht |
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Weer happy na garagebezoek
Soms is perfectionisme een nadeel..., maar als het dan opgelost is slaat het weer om in een voordeel. Had namelijk iets speling in de stuurkolom waardoor de middenstand iets vaag was. Nauwelijks voelbaar maar het was aanwezig en ik stoorde me eraan. Er zit er een rubber/kunststof tussenstukje in de stuurstang verwerkt dus meestal ligt het hieraan maar daarmee was het niet opgelost. Dus de hele stuurstang maar laten vervangen Dat was 1... Verder vond ik de 928 nogal zwaar sturen, dit heb ik deels opgelost door lichtere velgen te monteren maar is niet voldoende. Eigenlijk moet ik terug naar 225mm brede banden (heb nu 235) maar dan stuur ik weer minder scherp. Dus: opnieuw uitlijnen en met caster gespeeld. Bij minder caster stuurt de auto gemakkelijker in, maar heeft ook een nadeel. Bij te weinig caster komt het stuur namelijk niet goed in de middenstand terug (het automatisch terugsturen bij stuur loslaten als de bocht voorbij is) dus dat wil je ook niet. Enfin de gulden middenweg is gevonden! Het is nog steeds geen lichtgewicht met sturen maar ben er erg tevreden mee. Tevens de Bilsteins 1cm hoger gezet want ik liet teveel sporen achter op drempels... Dat was 2. Verder zijn de remmen ontlucht en heb ik weer een lekker hard pedaal, en is de speling uit de pook gehaald dmv een nieuw binnenwerk (stift met ringen). Tot slot nog een nieuw binnenwerk van de deurklink want die ging erg stroef, en zelf heb ik de achterspeakers "gerefurbished" door er nieuwe foamringen in te lijmen. Dat was 3,4,5,6.... Slotsom: hij rijdt weer fantastisch!! (met dank aan P&P Roggel ) Ben helemaal klaar voor de Pekelrit komend weekend Jullie zijn toch ook allemaal in de nopjes als je bolide weer een verjongingskuurtje bij de garage heeft gehad? Jean-Pierre
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
18 feb 2013 18:08 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Weer happy na garagebezoek
...top je bent dus klaar voor aankomend mooi weer seizoen
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
18 feb 2013 18:57 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Weer of geen weer, JP rijdt altijd
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
18 feb 2013 19:17 |
|
|
sarsrich
997 4S Cabrio MK2
Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6Heeze
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Hij is een echte pekel-vreter
_________________________________________ BETER LAAT DAN NOOIT
|
18 feb 2013 19:24 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Ik ken het gevoel en prijs van perfectionisme...maar de prijs/irritatie/pijn om met een niet prefect auto te rijden is mij veel groter Leuk dat je de 928 tot in de puntjes goed (laten) maken
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
18 feb 2013 19:40 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Daar hoort een (gele) tequila bij toch?
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
18 feb 2013 22:35 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Die perfectie (of noem het irritatie) kost mij steeds bakken met geld.....
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
18 feb 2013 22:47 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Ik kan er ook zeer van genieten als de auto bij de garage is geweest en de zaken zijn weer gefixed!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
18 feb 2013 22:52 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Mooie aan een Porsche is dat als er wat aan gebeurd het bijna altijd merkbaar is. Doet de pijn van het spaarvarken snel weer vergeten.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
18 feb 2013 23:56 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Haha, i.d.d. maar dat heb ik met alle wagens. Vind het top als ze weer helemaal 100% zijn maar vind het soms wel zuur wat het kost, zeker niet alleen bij Porsche. Wat ik tegenwoordig vaak vreemd vind is het feit dat de wagen aan een computer gehangen wordt, lekker makkelijk voor een diagnose maar daarna is het vaak vervangen i.p.v. repareren. Te weinig verstand van om te oordelen of reparatie goedkoper is dan vervanging maar ik vind het soms wel erg makkelijk gaan. "Da's kapot, bestel maar een nieuwe" Maar goed, als we daarna weer een gezond aantal kilometers kunnen tuffen dan is het al snel vergeten. Vroeger had je echter nog gasten die een carburateur uit elkaar wisten te sleutelen ipv. een nieuwe te bestellen. Genoeg specialisten die je nog kunnen helpen met die ouwe meuk, gewoon omdat het goede vakmannen zijn. Tegen de tijd dat de 996 / 997 de classic status bereikt zijn het broekies die 'm aan een computer hangen en roepen "kapot, bestel maar een nieuwe". Maar of dat dan nog te krijgen is, is maar de vraag. Stel ik heb een 997 van 35 jaar oud, tis meer een rijdende computer als wat anders, wie helpt me dan? Ik spoel er wel een nieuwe firmware op meneer Denk 't niet...... Even ter vergelijking. Een huidige Apple telefoon heeft meer computer power dan een F16 die heden ten dage nog rond vliegen. Fabrikanten zijn verplicht om tot 15 jaar na "end of life" van een product de spare parts in stock te houden. Dat geeft na 20 jaar wellicht problemen.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
19 feb 2013 0:51 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Helemaal mee eens! Bij de "moderne" garage wordt alleen maar vervangen en niet gerepareerd. Daarom ga ik ook naar de specialist. Voorbeeld: storing in de injectiecomputer. Oplossing dealer: vervangen (kost € 4000,-!!) Oplossing specialist: repareren (kost ca. €100,- en 2wk een vervangende computer erin). Hulde! (of er al specialisten zijn die de 997 compleet kunnen ontleden weet ik niet, wat dat betreft heb ik geluk met de 928!) Vriend van mij maakte het mee met het navigatiescherm in zijn M3. "Defect dus nieuw bestellen" zei de dealer. Toen naar de electro-specialist gereden, scherm doorgemeten, onderdeeltje vervangen en hij deed het weer voor een fractie van de kosten! Verder ben ik het met Maurice eens dat een reparatie bij een Porsche meestal altijd merkbaar is, dus dan heb je het er graag voor over
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
19 feb 2013 12:42 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Het valt wel mee hoor, het klinkt allemaal flitsend maar in de basis is een 997 niet veel ander dan een auto uit de 80'er jaren. Er zijn wel veel sensoren bijgekomen, maar meestal doen ze alleen maar meten of tellen. En uniek aan een 997/Porsche zijn ze zeker niet. Dus maak je maar geen zorgen, over 35 jaar ben ik met pensioen en zal ik graag aan je 997 sleutelen in mijn hobbyschuur
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
19 feb 2013 13:34 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: Weer happy na garagebezoek
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
19 feb 2013 13:45 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Hmmm niet helemaal mee eens. Enkele Porsche dealers maken zich wel degelijk wat zorgen over het support van de huidige generaties. De software/firmware die nodig is in de analyse en test aparatuur voor een 997 en 991 wordt op een goed moment vervangen door Porsche om met de nieuwe generaties bij te blijven. Een dealer zal dan of fors moeten investeren in een extra analyse aparaat zodat hij de oude versies ook kan blijven draaien of het support staken. Een 997 houd je misschien nog wel rijdend maar een 991 wordt een ander verhaal. Die krijg je net als de nieuwe Panamera en Cayenne zonder computer niet eens gestart na een volledige reset of lege accu. En helaas is Porsche niet de enige die zo werkt. Ook bij mijn DD van BMW heb ik dit probleem. Ik heb niks tegen moderne techniek, in tegendeel zelfs, alleen merk je hieraan wel dat auto's en dus ook Porsche een consumptie product aan het worden is. Men gaat er van uit dat over pakweg 20 jaar de huidige generaties niet meer op de weg zullen rijden. Wat dat betreft blijft techniek waar je nog gewoon met gezond verstand aan kunt schroeven en draaien toch wel tijdloos. Idee om nu alvast met wat techneuten de tools en kennis voor de huidige generaties veilig te stellen? Kun je over 20 jaar goed zaken doen
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
19 feb 2013 15:40 |
|
|
Fred4
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
|
Re: Weer happy na garagebezoek
Mooi dat hij weer leklker rijdt! Mijn laatste garagebezoek (aan een andere garage dan waar ik normaal heen ga) heeft me echter doen besluiten om met spoed zelf een brug aan te schaffen. Er werden m.i. veel te veel onnodige zaken vervangen en nadat ik hem teruggekregen had deden de km teller het niet meer, was er teveel olie in gedaan en resoneerde heel de auto nadat de brandstofpomp vastgezet was. Ik mocht dit echter mooi zelf allemaal oplossen.. (wat uiteindelijk wel weer leuk was om te doen natuurlijk:-) Volgende keer weer naar mijn vertrouwde specialist (ook al is dat wat omrijden) voor de moeilijke dingen en voor de overige zaken gaat hij lekker mijn eigen brug op:-) Inzake de computers in de hedendaagse auto's: dit is iets waar ik me ook min of meer zorgen om maak; hoe goed je alles ook afsluit; het "weer" (zoals vocht) dringt uiteindelijk toch overal doorheen en chips en gevoelige elektronica kan daar niet zo goed tegen. Als ik de eenvoudige dradenboom uit mijn 30 jarige mercedes G zie (helemaal verweerd), dan vrees ik met grote vreze hoe de elektronika van de hedendaagse auto er over 30 jaar uitziet.. Zet maar eens een PC buiten voor 30 jaar en probeer hem dan maar weer eens aan te zetten.
|
19 feb 2013 15:54 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Weer happy na garagebezoek
In de midden 80er jare toen de nieuwe funfer op de markt kwam, was er ook zoveel verhalen over auto's die het niet doen a.g.v de computer. Nu, ongeveer dertig jaar later koop je zo'n reset/uitlees apparaat voor een paar knaken. Ik ga ervan uit dat er over 30 jaar ook een clubje mensen zijn die roepen dat de 991 de laatse echte 911 was en dat de beleving weg is gevallen toen zer op waterstof/stroom is overgestapt. Het komt allemaal goed
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
19 feb 2013 16:05 |
|
|
Fred4
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
|
Re: Weer happy na garagebezoek
@Johannvb Je hebt me weer helemaal gerust gesteld
|
19 feb 2013 16:18 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: Weer happy na garagebezoek
HEt uitlezen wordt inderdaad steeds makkelijker. Ik kan me ook zomaar voorstellen dat wanneer porsche zelf de 997 bijv. niet meer ondersteund ze de software om te kijken wat het probleem is vrijgeven waardoor specialisten zelf de auto heel eenvoudig kunnen uitlezen of nieuwe units kunne programmeren. Zo intens ingewikkeld is dat ook niet altijd want tuners kunnen met wat slimmigheid nu al heel veel aanpassen. De software van Bosch/Delphi bestaat voor 95% uit 2d maps met waarden erin. En daarnaast formules die op basis daarvan gedefiniëerd zijn. Als je daar wat documentatie bij kan krijgen van de fabrikant (die er tegen die tijd geen belang meer bij heeft) dan is het een leuk hobby project en goed te doen hoor
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
20 feb 2013 0:12 |
|
|
BOXTUR
ex Boxster 2.5 ('98)
ex Boxster 3.2 S TT ('01)
ex 964C4 ('90)Papendrecht
|
Re: Weer happy na garagebezoek
+1 en daar komt bij dat over 20 - 30 jaar er vast mensen zijn die goud geld geven voor mijn 964, maar die ik natuurlijk lekker zelf blijf rijden (natuurlijk hoort opa in een oldtimer en niet in zo'n blitsding, toch )
_________________________________________ Een echte marine-blauwe 964 C4, jetzt kaputt!!!
|
20 feb 2013 0:27 |
|
|