| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Wegligging Cayman? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=37835 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | jelle [ 08 apr 2013 11:18 ] |
Berichttitel: | Wegligging Cayman? |
Vrienden, Even een vraagje: ik denk erover om van 993 over te stappen naar Cayman. Heb namelijk een paar keer achterstevoren gestaan met de 993 zodra het bandenprofiel wat minder werd. Ook bij slagregen met flinke spoorvorming moet ik met m'n 993 echt van het gas af om niet teveel te kwispelen. Dus ik zoek een P met meer grip in veel water en op gladde sneeuw zonder meteen aan de tractor te moeten. Mijn vorige 964 Carrera 4 gleed niet minder. De middenmotor van de Cayman lijkt beter qua gewichtverdeling en daarmee handling, maar is dat echt zo? Wie heeft hier veel ervaring mee? Welke plakt het beste? Jelle |
Auteur: | Olaf [ 08 apr 2013 12:01 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? | ||||||||||||||||||
Of je rijgedrag veranderen/aanpassen - of eens heel goed naar de schokbrekers en uitlijning laten kijken en de wagen laten (uit) wegen ....
Mss een Carrera 4 met "studded tires" Ik geloof namelijk niet dat een Cayman (voor jou) de oplossing is .... |
Auteur: | RS-R [ 08 apr 2013 12:40 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Als ie gaat , gaat ook een Cayman en dan is ie moeilijker te controleren dan een 911. |
Auteur: | Jan A. (997 4S) [ 08 apr 2013 12:44 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? | |||||||||
Als ze je staande houden met 180 km/uur waar je honderd mag, is de Cayman niet de oplossing. Volgens mij is bovengenoemd probleem meer te wijten aan je zware voet dan aan de auto. Normaal dat je bij zulke omstandigheden van je gas af moet, maar doe dan dan ook weer niet te abrupt |
Auteur: | Godspeed [ 08 apr 2013 12:46 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
+1 RSR Enkele jaren terug op Spa mogen meerijden met Cayman S (PDK) en 997S met achter het stuur een behoorlijke piloot van de invoerder, op de limiet was de Cayman flink onstabieler (de 997 kwispelde helemaal niet). Leek leuk maar ogenschijnlijk geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Wordt wel vaker over wagens met middenmotor gezegd (CGT, 360 Modena,...) |
Auteur: | sunnyfunny [ 08 apr 2013 12:48 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Dat dacht ik ook.... Zoals Olaf schrijft, wellicht de auto controleren op onderstel en eventueel aanpassingen doen aan de instellingen. Weet niet of dat een groot genoeg verschil zou maken voor jou. En als je dan toch een waterkanon overweegt..... De 996 en later zijn ook een stuk geciviliseerder. O ja en dan is er natuurlijk nog PCM! Standaard vanaf 2002? |
Auteur: | Porcay [ 08 apr 2013 13:21 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Onlangs natte rotonde op NAWB-testcircuit gedaan met mijn Cayman S. Met alle electronica aan geen enkel probleem, met (@sunnyfunny) PSM uit geen houden aan op driekwart van de rotonde. Volgens instructeur die na enkele pogingen mijnerzijds achter het stuur klom was mijn auto zeer goed te houden, totdat het niet meer ging en dan gaat ie ook goed! Hij slaagde er met veel moeite in zonder PSM de rotonde de ronden. Lag overigens ook aan winterbanden (ook die verhogen de tolerantie.....maar leiden tot extreem uitbreken als ze grip verloren hebben). Misschien goed om eens wat testen te kezen en filmpjes te kijken van de nieuwe Cayman. Het is een rijders-/stuurauto die een ervaren hand vraagt als je de extremen opzoekt. Als je last hebt van een zware rechtervoet is de Cayman wat ie is: een gemeen bijtertje Ps heb zelf net een nieuwe Cayman besteld, met Porsche Torque Vectoring. Zou bochtenplezier verder moeten verhogen. Pas vanaf juli kan ik praktijkervaringen delen..... |
Auteur: | sunnyfunny [ 08 apr 2013 14:29 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
@ porcay. Die bedoelde ik inderdaad PorscheSM. |
Auteur: | mbembe [ 08 apr 2013 14:49 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
de grenzen liggen verder bij de Cayman, maar als ie gaat....... |
Auteur: | pa951 [ 08 apr 2013 15:11 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Denk dat je een 944 zoeken als ik je wensen lees mbt koersvastheid |
Auteur: | thedutchguy [ 08 apr 2013 15:18 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Kennis van mij reed dagelijks in zijn S8 met V10 en quattro. Stapte toen een keer in de regen in een Cayman. Toen hij een afslag nam met een snelheid die hij normaal met de audi ook reed, stond hij ook in "no time" met de neus de andere kant op. Ik denk dus dat de overstap naar een carrera 4 of 4s een betere keuze zou zijn dan een Cayman. |
Auteur: | Porcay [ 08 apr 2013 15:24 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Hm....ik ging met mijn TTS met quattro minder hard de bocht door dan met de Cayman Als je achterwiel aangedreven strak wilt rijden liggen de grenzen bij een Cayman verder dan bij andere achterwiel aandrijvers, maar vierwielers.....dat is misschien een ander verhaal (behalve als het een TTS is dus....). |
Auteur: | caelin [ 08 apr 2013 19:17 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Uit ervaring met uitproberen kan ik wel vertellen dat met de systemen gewoon aan......je echt een enorme idioot moet zijn om achterstevoren uit te komen.... dus: wegligging is superieur maar laat aub gewoon de systemen aanstaan tenzij op een driftcursus o.i.d. ? |
Auteur: | Remmel [ 08 apr 2013 19:24 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Volgens mij ligt de grens van de 911 verder weg dan de Cayman, de testen onderschrijven dit ook. Grip (door gewicht en bandbreedte) op de achteras van de 911 is groter. Maar als hij gaat is de 911 minder gemakkelijk te corrigeren dan de Cayman. Met de Cayman is het leuker spelen, en is juist erg gemakkelijk op te vangen als "hij gaat". Bekijk hier de video van Chris Harris nog maar eens; http://www.youtube.com/watch?v=wT2wkhg6LTQ Terug naar de vraag: wil je een veilig rijgedrag bij sneeuw en regen: alles met 4x4... |
Auteur: | Frank64 [ 08 apr 2013 20:23 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? | |||||||||
+1 In combinatie met je andere thread inzake je snelheid van 180km/h waar 100 km/h is dat een zeer gevaarlijke combinatie, ook voor je mede weggebruikers Krijg de 981 Cayman niet van zijn lijn maar dat ook aan mij liggen. Lijkt mij met een 911 idem. |
Auteur: | rob964.c4 [ 08 apr 2013 21:16 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? | |||||||||
En smalle bandjes eronder probleem opgelost |
Auteur: | drknauf [ 08 apr 2013 21:35 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? | ||||||||||||||||||
volgens miij is geen een auto meer te houden (met en beetje trappen) bij nat wegdek zodra het profiel wat minder is 4wd of cayman noem het maar op je zei het zelf al :
weet je wel hoeveel water er door banden die breder zijn dan 265 heen moet bij regen of je moet een hele moderne audi/bentley nemen 4wd en computer bij/gestuurd dmv allerlei elektronica en dan nog met wat mindere banden succes ! . |
Auteur: | Ivo 3.6 [ 08 apr 2013 21:53 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Meer grip zit 'm in goede banden in combinatie met een ervaren bestuurder en niet in een andere auto. |
Auteur: | Pascal [ 08 apr 2013 22:21 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
En een snelheid die bij het wegdek/condities past .... Gewoon 165's eronder leggen (stuurt ook lekker licht!) |
Auteur: | RS-R [ 08 apr 2013 23:58 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? | |||||||||
Dan rij jij niet hard genoeg. Schakel dat electronisch vangnet maar eens uit. |
Auteur: | Jeroen914 [ 09 apr 2013 10:38 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? | |||||||||
Fiets je ook nog met zij-wieltjes? |
Auteur: | Peter [ 09 apr 2013 10:54 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Ik ben overgestapt van een 993 naar een Cayman, is een wereld van verschil. Niet alleen door de middenmotor maar volgens mij grotendeels doordat het een veel moderne auto is met alle elektronica aan boord. De Cayman rijdt veel stabieler en zekerder, niet alleen in de regen. |
Auteur: | Frank64 [ 09 apr 2013 15:38 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? | ||||||||||||||||||
Als je regelmatig omvalt is dat geen slecht idee ! En dat blijkt Jelle regelmatig te doen (nou ja omdraaien dan ipv omvallen) En waarom zou je om moeten vallen voordat je veiligheidsmaatregelen neemt. Neem alleen zijwieltjes weg als je kunt fietsen en als je omvalt niemand gewond raakt, incl jezelf. |
Auteur: | jelle [ 09 apr 2013 16:44 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Gecontroleerd spinnen kan inderdaad gewoon leuk zijn! Ik heb nog nooit iemand of iets geraakt daarmee, in een veilige omgeving precies uitzoeken waar de grenzen liggen kan ik iedereen aanraden, daarmee leer je je auto goed kennen en weet je precies hoe hard je waar doorheen kunt zonder daarmee anderen in gevaar te brengen. Ben benieuwd naar de best plakkende auto in regen en gladheid, vandaar mijn vraag hier bovenaan. |
Auteur: | Ewout [ 09 apr 2013 17:07 ] |
Berichttitel: | Re: Wegligging Cayman? |
Dat is deze denk ik |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |