Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 05 apr 2025 17:16

Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Wax 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
't Gooi
Bericht Wax
Ik wil mijn 997 binnenkort eens in de wax zetten. Bescherming en glans is het doel. Gewone Turtle Wax voor metallic lak of ben ik dan te eenvoudig bezig? Wat is de bete manier om mijn auto uit eind 2007 in de was te zetten.

28 apr 2013 20:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Wax
MK1 of MK2?........

28 apr 2013 20:25
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Ik heb destijds een hele Porsche set kado gekregen. Daar zat werkelijk van alles in. Ook voor mijn linnen kap en kunststof achterruit. Reiniging van het leer, een wax, maar ook een gewoon wasmiddel (werkelijk 1 dopje was genoeg)

Maar ik weet dat er velen zijn die dat veel te duur vinden (Set was destijds €129 euro)

28 apr 2013 20:30
Profiel
Poets draadje :wink:

28 apr 2013 20:36
Profiel
PorscheForum Rakker
't Gooi
bully schreef:
MK1 of MK2?........

MK1

28 apr 2013 20:40
Profiel
Gebruik de zoekmachine anders even, er zijn vele topic's over poetsen en kleien.

28 apr 2013 20:51
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Citaat:
MK1

Da's dan weer jammer ... die kan je niet waxen ... 'n MK II wel :popcorn:

28 apr 2013 20:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Ik ben bij mijn lakzwarte (en dus erg lastige kleur) als volgt te werk gegaan na het lezen van de Auto Motor klassiek special over Autoverzorging

http://www.amklassiek.nl/?s=Autoverzorging

Eerst de lak behandelen met reinigingsklei. De klei reinigt de lak en maakt deze glad. De klei haalt niets van de laklaag af zoals bij bijv. polijsten.
Daarna de lak behandeld met een speciale was van Sonax voor non metallic lak.

Belangrijk is het wassen van de auto na de behandeling. Dubbele emmer en sponsen etc. Hierover is vast veel te vinden.

Succes!

28 apr 2013 20:56
Profiel
PorscheForum Rakker
't Gooi
bully schreef:
Gebruik de zoekmachine anders even, er zijn vele topic's over poetsen en kleien.

bedankt, was ik nog niet opgekomen :roll: :roll:

28 apr 2013 20:58
Profiel
Zo iets dacht ik al :wink:

28 apr 2013 21:01
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 C2 Coupé 1992 Unischwarz/zwart leer/sperdiff.
Twente
Olaf schreef:
Citaat:
MK1

Afhankelijk of het een automaat of een handbak is :wink:
Gruss, Rene

28 apr 2013 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
't Gooi
Het is een handbak. Dank kan het volgens mij weer wel! :ba:
Jammer dat ik nog weinig bruikbare tips heb gekregen. Een verwijzing naar de zoekfunctie vind ik altijd zoooo jammer!

28 apr 2013 22:27
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Maar dan had je nu wel een beter en bruikbaarder antwoord gehad. :wink:

28 apr 2013 22:53
Profiel
M140i
Stap 1: wassen
Stap 2: paint cleaner (voor het ophalen van de kleur)
Stap 3: polish (voor de 'wetlook')
Stap 4: wax (voor de bescherming)

Ik gebruik meestal producten van Meguiars, bevalt me uitstekend. De (synthetische) Meguiars NXT tech wax blijft er zo'n 4-6 maanden opzitten, gewone carnauba waxen zijn wat minder duurzaam (maar zorgen voor een klein beetje meer glans, veel scheelt het overigens niet). Voor de showroomglans is polish uiteindelijk belangrijker dan waxen. Als je tijd over hebt, kun je tussen stap 1 en stap 2 ook nog de hele auto kleien met quick detailer. Kijk eens rond op www.carclean.nl, daar staan alle producten die je nodig hebt.

28 apr 2013 22:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Heel setje Turtle wax meegenomen op de Porsche scene live gister.

Moet het nog gaan proberen maar zat ook een fles bij waarbij de lak niet zozeer wordt opgehaald maar die laat hem alleen glimmen. Kleurloze vloeistof, ook te gebruiken op kunststof onderdelen en je velgen.

Ben benieuwd...

29 apr 2013 8:12
Profiel
964.c4
assendelft
http://Www.colourlock.nl

Werkt erg goed

29 apr 2013 8:27
Profiel WWW Facebook 
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Zolang er maar Carnauba in zit is het altijd goed.
Laatst nog een flesje Valma (echt waar!) gekocht waar Carnauba wax in bleek te zitten :D

29 apr 2013 11:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Twente
ik heb de beste ervaringen met Swissvax, breng hem daarvoor wel naar een door die leverancier opgeleide en gecertificeerde
autopoetser.
Johan, als je op de oranje linkjes bv poetsdraadje klikt krijg je echt heel veel info

29 apr 2013 12:16
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Of meldt je aan op het forum van Carclean. Daar zitten de echte fanaten. Hier op het Porscheforum verbaas ik me al jaren dat de meesten hier niet verder komen dan een flesje TurtleWax + oud t-shirt, of nog erger....de krasstraat. Trouwens, de echte proleten onder ons laten het klusje klaren door een poetsbedrijf.

29 apr 2013 12:42
Profiel
M140i
Lambiek schreef:
ik heb de beste ervaringen met Swissvax

Ik heb ook ervaring met Swissvax, in het bijzonder met de Concorso wax (190 euro). Mijn ervaringen zijn niet zo goed. Met Meguiars van 19 euro bereik ik betere resultaten. Bij het Swissvax stappenplan (cleaner en vervolgens de Concorso wax) worden kleine swirls bij handmatig poetsen niet zo goed opgevuld als bij de producten van Meguiars die ik gebruik (mijn vermoeden werd mij bevestigd door een professionele detailer). Qua glans merk ik zelf ook 0,0 % verschil. Een professionele Swissvax poetser met polijstmachine haalt zonder twijfel betere resultaten, zoals je terecht zegt. Maar andere producten zoals Meguiars, Monello en C-quartz vind ik net zo goed.

http://forum.carclean.nl/cc_postst15951/-Orange-Peel-Treatment-Porsche-911.aspx
http://forum.carclean.nl/cc_postst14913/-Full-Detail-Porsche-Targa-4S--C-Quartz-Finest.aspx
http://forum.carclean.nl/cc_postst12073/-Full-Detail--Porsche-997-Carrera-4S-Cabrio.aspx
http://forum.carclean.nl/cc_topics35/Diventa-Bella.aspx

29 apr 2013 12:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Twente
Franz schreef:
Trouwens, de echte proleten onder ons laten het klusje klaren door een poetsbedrijf.

Respect voor deze kwalificatie, lekker genuanceerd bezig op ons forum. :shock:
Was al eerder merkbaar aan je tunnelvisie inzake voetbalprestaties van "de lampjes" :idea:

Ben zeer tevreden over en heb respect voor het pure vakmanschap van mijn poetsbedrijf http://www.doctor-wash.de/
Gebruik mijn spaarzame vrije tijd liever aan een dagje lekker rijden dan een hele dag poetsen.
Gruss, Rene

29 apr 2013 13:11
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
O jee, onze Twentse Duitser met Belgische naam en slechte smaak wat betreft voetbal voelt zich aangesproken omdat hij niet goed leest. :mrgreen:

29 apr 2013 13:24
Profiel
PorscheForum Rakker
997 turbo tiptronic 580pk
CG uitlaat + ECU
Olaf schreef:
Citaat:
MK1

:D

29 apr 2013 13:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Leuk onderwerp. 8)
Ik heb zelf als hobby detailen en heb al van alles en nog wat gedetailed, tot boten aan toe.
Verder probeer ik al een tijd zelf een goede autowas te maken, wat op zich makkelijker lijkt alsdat het is.
Ik noem zelf meestal een was een wax (op zijn engels dus), omdat het vaak verwarring kan geven met wassen; oftwel iets schoonmaken.
Ik ben tevens iemand die je gerust een waxofiel kan noemen, ik heb een grote verzameling die van Meguiars, tot Swissvax en Zymöl gaat en ik heb er veel plezier in allerlei wassen te verzamelen en uit te testen.

M.b.t. de vraagstelling;

De "ik zoek een wax die mijn wagen laat glanzen" is eigenlijk een misvatting.
Minimaal 90% van het eindresultaat zit in de voorbewerking, de wax is eigenlijk niet meer als de welbekende kers op de taart.
Kan een wax een verschil in uiterlijk maken? De één vind van niet en de ander vind van wel, ik schaar me onder de laatsten.

Is er een onderling verschil tussen de verkrijgbare waxen?
Jawel, de ene wax zal een langere standtijd geven als de ander en ook qua uiterlijk kunnen er onderlinge (weliswaar subtiele) verschillen te zien zijn.
De keuze van een wax is vaak iets persoonlijks en bijna iedere detailer zal je een andere eigen favoriet noemen.

De onderverdeling van de waxen zijn als volgt;

A) Hardwax: een hard aanvoelende was, die pas zal smelten op het moment dat je er met je vinger of pad ronddraaiende bewegingen over maakt.
Zo'n wax is voor een beginner wat moeilijker te verwerken, maar zorgt er wel voor dat deze zuiniger in gebruik is.

B) Een softwax: een wax met een zachte boterige structuur. Je hoeft hierbij weinig moeite te doen om deze op de pad te krijgen.
Het gevaar is echter wel dat je al snel teveel van zo'n wax gebruikt.

C) Een vloeibare wax: hier valt verder weinig aan toe te voegen. Het is eigenlijk de wax die het makkelijkst in gebruik is.
Doordat de wax vloeibaar is, zal er wel meer verloren gaan in de pad en zal deze het minst zuinig in gebruik zijn.
Het gehalte aan Carnauba is relatief gezien in zo'n wax ook het laagst en deze zal zijn standtijd dus moeten hebben van andere toegevoegde middelen.

Verder heb je dan ook nog eens de onderverdeling in een show wax, een standaard wax en een hybride wax.
Bij een show wax gaat het zoveel mogelijk om uiterlijk vertoon (vaak een natte glans) en is de standtijd van onderschikt belang, oftewel kort max. 2 maanden.
Een standaard wax zal door zijn hogere carnauba gehalte vaak wat meer diepte geven, met meestal een standtijd van rond de 3 maanden.
Een hybride wax heeft sealant bestanddelen en geeft dus ook een langere standtijd, die makkelijk op kan lopen naar 4 tot 5 maanden.
Dit zijn uiteraard gemiddelden en de standtijd zal ook afhangen van hoe vaak je de auto gebruikt en in welke omstandigheden.

Bij de keuze van een wax zal je je voornamelijk moeten afvragen wat je m.b.t. de standtijd en het uiterlijk verlangt.
Zelf zou ik wel willen aanbevelen om voor de wat meer gerenomeerde merken te gaan, de combinatie van gemak in gebruik, uiterlijk en standtijd zijn daar over het algemeen van betere kwaliteit.

Wil je het beste resultaat uit een wax halen, dan zal je de ondergrond (het lakwerk) goed moeten voorbereiden.
Zomaar een wax op een auto uitsmeren en na het drogen (curen) weer verwijderen, heeft nadelige effecten op zowel de standtijd als het uiterlijk.

Afhankelijk van de staat van het lakwerk is in de meeste gevallen, vooraf een polijst sessie aan te bevelen.
Niet iedereen zal de juiste middelen hiervoor hebben, dus ik zal opsommen wat tenminste gedaan moet worden.

1) De wagen goed afspuiten (eventueel in een wasbox) om zoveel mogelijk het groffe vuil te verwijderen, vergeet daarbij de wielkasten niet.

2) De velgen eerst met met behulp van een extra washmitt en een velgenborstel reinigen volgens de twee emmer methode (zie punt 3), vervolgens (indien nodig) met een goede velgenreiniger en een metaaldeeltjes verwijderaar (zoals IronX). Indien je achteraf de banden in een dresssing gaat zetten, dan dien je deze vooraf goed te reinigen met een borstel en APC (all purpose cleaner). In deze stap kan je desgewenst ook gelijk de wielkasten meenemen, hiervoor zijn speciale borstels verkrijbaar.
Spoel hierna de velgen, banden en wielkasten goed af.

3) De auto wassen met twee emmers met gridguard, een kwalitatief goede wax veilige shampoo en een speciaal hiervoor bedoelde washmitt.
De bedoeling is dan om één emmer te voorzien van een shampoo mengsel en de andere van schoon water.
Begin bij het dak, was in rechte banen en spoel hierna de washmitt goed uit in de schoon water emmer, voordat je het volgende deel gaat schoonmaken.
De juiste shampoo zorgt er tevens voor dat de washmitt goed over de lak kan glijden, de vezels van de washmitt zelf zullen de vuildelen opnemen.
Gebruik je een simpele spons, dan zullen de vuildeeltjes zich aan de buitenzijde van de spons bevinden en zullen deze er alleen maar voor zorgen dat je met die vuildeeltjes (waaronder fijn zand) extra swirls/kleine krasjes veroorzaakt.
In veel plaatsen zal het leidingwater veel kalk bevatten, het beste is dan ook om gedurende het wasproces ervoor te zorgen dat plaatdelen geen tijd krijgen om op te drogen (i.v.m. kalkvlekken).
Zelf spoel ik bijvoorbeeld nadat ik het dak, de motorkap en de achterklep heb gewassen, de wagen weer helemaal af en zorg dat hij in zijn geheel nat blijft.
Heb je last van teervlekken e.d. dan zijn hiervoor in de handel speciale teerverwijderaars verkrijgbaar.
Spoel nadat je helemaal klaar bent met een open slang (dus zonder pistool) de wagen af, dit zal er voor zorgen dat er zo min mogelijk water achterblijft voordat je de wagen afdroogt.

4) Droog de wagen vervolgens met een speciaal hiervoor bedoelde droogdoek af.
Indien je een gevoelige (snel krassende) lak hebt, dep deze dan.

5) Kleien: Indien je na het kleien niet gaat polijsten, kies dan zo'n mild mogelijk klei uit.
Een wat agressievere klei, kan marring veroorzaken en om dit te verwijderen is een polijstsessie nodig.
Gebruik tijdens het kleien een zgn lubricator (glijmiddel) en gebruik deze in overvloed om de kans op marring zoveel mogelijk te minimaliseren.
Controleer op een plaatwerk deel uit het het zicht eerst of de klei geen marring veroorzaakt en indien deze wel veroorzaakt wordt, of dat de marring valt te verwijderen met de prewax cleaner.
Zelf droog ik de wagen niet af voor het kleien, of ik droog slechts de delen af waarvan ik vooraf weet dat ze al droog zijn voordat ik er met kleien ben beland.
In de beginfase, zou ik zelf echter eerst gewoon heel de auto afdrogen.

6) In veel gevallen zal na deze stap de wagen nogmaals gewassen moeten worden.

7) Prewaxcleaner; dit is een middel met zowel een chemische cleaner, als polijstkorrels, als lakvoedende bestanddelen.
Je kunt hiermee veelal hele fijne krasjes verwijderen en het belangrijkste is dat het zorgt voor een goede ondergrond voor de wax.

8 ) Het heeft even geduurd, maar we zijn bij het aanbrengen van de wax aangekomen.
Het belangrijkste is altijd eerst te lezen wat de fabrikant aanbeveelt.
Gebruik om de wax op te brengen een speciaal hiervoor bedoelde handpad en om de wax uit te buffen een goede kwaliteit microvezel/micro fiber doek.
Breng de wax (uit de zon) zo dun mogelijk paneel voor paneel aan (dus niet ineens de hele wagen), teveel wax zal ervoor zorgen dat je deze slecht kan uitbuffen.
Om te zien of de wax klaar is met curen, kan je er met een schone vinger over heen gaan (de zgn swipetest).
Indien de wax nog wat vettig aanvoelt, dan is hij nog niet zover.
Het juiste moment is; wanneer je na de swipetest makkelijk het residue weghaalt en er een schone ondergrond achterblijft.
Gaat dit moeilijk dan ben je of te laat met uitbuffen, of je hebt de wax te dik opgebracht.
Het mooiste is om nog een tweede laag aan te brengen om verzekerd te zijn van een goede dekking, hou wel voor de zekerheid een marge van +/- 4 uur aan voordat je de volgende laag aanbrengt (vaak kan het al eerder). Zorg wel ervoor dat er in die tijd geen vuil op de wagen kan waaien, anders maak je krassen bij het aanbrengen van die volgende laag.
Let wel; er zijn uitzonderingen m.b.t. het curen zoals bijvoorbeeld Swissvax en PCW, vandaar mijn opmerking over lees wat de fabrikant aanbeveelt.

Het is achteraf een behoorlijk verhaal geworden, maar het scheelt denk ik wel weer dat eventuele aanvullende vragen hiermee ook gelijk beantwoord zijn.

Laatst bijgewerkt door Frans D op 29 apr 2013 17:14, in totaal 1 keer bewerkt.

29 apr 2013 13:36
Profiel
M140i
Goed verhaal! :thumleft: Ik kan er nog aan toevoegen dat ik de wax altijd lekker dik erop smeer en nooit een probleem heb met uitpoetsen. Maar dat kan aan de wax liggen (Meguiars NXT tech wax). Het is niet nodig om de wax er zo dik op te doen, maar ik doe het wel, voelt voor mij beter aan en dan doe ik alsnog iets van 4 jaar met een fles wax...

29 apr 2013 13:53
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende