| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Is 250.000KM voor een 996 veel?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=38178
Pagina 1 van 2

Auteur:  henrivenema [ 11 mei 2013 18:23 ]
Berichttitel:  Is 250.000KM voor een 996 veel?

hallo allemaal,
nog steeds ben ik aan het rondkijken naar een 996...
vraagje...:
kan ik veel problemen verwachten met een KM stand van 250.000KM bij een 996 van 2000?
ik bedoel bij hoeveel KM is het echt over met de motor ?(bij goed onderhoud)


groet,henri

Auteur:  A-Line [ 11 mei 2013 18:28 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Hangt er meer vanaf hoe er met de auto is gereden (met name of de auto altijd eerst goed is warm gereden alvorens te gaan gassen)
250k is wel aardig veel als de motor nog niet is gereviseerd of vervangen.

Auteur:  porschefabian [ 11 mei 2013 19:07 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Is het een sealgrau auto en tiptronic???

Auteur:  Franz [ 11 mei 2013 19:12 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Ga er bij zo'n auto met deze stand vanuit dat er ieder moment kosten aan kunnen komen. Dus als de prijs netjes is en je hebt eventueel het geld voor een revisie achter de hand dan zou ik het doen als hij verder netjes is. Je kan ook meer betalen voor een versie met een lagere kilometerstand maar dan loop je dat risico ook. Nu heb je een onderhandelingspositie. :wink:

Auteur:  jacobt [ 11 mei 2013 21:02 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Ik ken een zwarte 996 van 1998 met 250.000km.
De wagen rijdt dagelijks woon werk verkeer van 3km heen en 3km terug, auti rijd altijd koud en wordt in andere ritten ook niet warm gereden en gelijk op vol vermogen weg getrapt.

De wagen lekt geen olie en doet nooit een slag verkeerd, is nog de eerste motor.

Dus het kan allemaal echt wel, alleen de slechte verhalen komen vaak op internet, de rest niet....

Auteur:  ver boven de 200 [ 11 mei 2013 21:27 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Ik zou de volgende zaken proberen te checken:

1. daadwerkelijk onderhoud, dus ook alle randzaken, zoals waterpomp, dynamo en dat soort zaken, maar ook Koppeling, versnellingsbak etc
2. Checken hoeveel draaiuren de motor heeft
3. Of de motor ergens lekt
4. compressie waarden
5. slijtage rubber pedalen ( ik rij zelf zakelijk een A4 alleen op zeer grote afstanden, de vorige zag je bij 300.000 km nog niets aan, terwijl 100.000 km stadsverkeer er slechter uit zal zien)
6. Slijtage pook en stoelen

En niet te hoge prijs bieden!

Auteur:  Frans D [ 11 mei 2013 22:12 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Ik zou zelf aan geen enkele benzinewagen boven de 250.000 beginnen.
Tenzij hij bedoeld is om een korte periode te overbruggen en erna of de verkoop in kan voor weinig, of wanneer hij mankementen begint te vertonen de sloop op kan.

In jouw geval zal het al gauw gaan om een wagen van richting de 15.000 euro.
Zelfs al zou de wagen het nog zonder problemen 20.000 km volhouden, dan moet je er rekening mee houden als je op latere termijn wil overstappen, dat niemand interesse zal hebben in een Porsche met 270.000 km op de teller waar het eerste blok nog in ligt (weggeefprijzen nagelaten).

Auteur:  porschefabian [ 11 mei 2013 22:25 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Voor 15 K ga je hem niet hebben hoor..

Auteur:  Duc1993 [ 11 mei 2013 22:28 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

De mijne kreeg met ca. 215.000 km koelingsproblemen en daardoor een gescheurde kop. Toen het blok uit elkaar laten trekken en alle modificaties laten doen. Zag er op zich goed uit maar wel een kettingspanner vast en veel kunststof geleidingsplaatjes versleten. Had nog wel door kunnen rijden maar had met 10 a 20 k km grote problemen gehad. Advies: hou rekening met 6 a 7 k kosten voor revisie en verdisconteer dat in de aanschafprijs.

Auteur:  Frans D [ 11 mei 2013 22:33 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

porschefabian schreef:
Voor 15 K ga je hem niet hebben hoor..


Staan vanaf 15.000 en hoger te koop, had met zo'n km stand niet een veel hogere prijs verwacht.

Auteur:  steef [ 11 mei 2013 22:34 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Mogelijk rijden er auto's rond met een veelvoud aan kilometers :wink:
Mijn 964 heeft nu meen ik zo'n 265dkm gereden, maar er is geen reden om de motor te laten reviseren.
Wanneer dat wel moet, geen flauw idee! Ik hou de auto netjes, ros niet met een sprong in de leren stoelen, die ik overigens zeer regelmatig behandel, rij zowel korte als lange stukken, gekocht bij 200dkm. Maar ik gebruik hem wel.
Dat wil zeggen: ik doe er boodschappen mee, ga er mee naar het buitenland, breng er kids mee weg ( en haal ze soms ook weer op.... :mrgreen: )
Maar ik trap hem nooit, maar dan ook nooit op zijn staart met koude motor. Zowiezo trap ik hem niet veel op zijn staart, want ik wil er nog lang in rijden, ik wil hem goed houden. Als dat met die 996 ook zo is gegaan, dan kan je goed zitten, maar misschien tref je er 1 met 50dkm die helemaal aan snot is gereden.....ook dat kan namelijk.

Auteur:  dodootje [ 11 mei 2013 22:51 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Per definitie is 250.000km niet weinig. Ook al is er sprake van normale slijtage, dan zul je af en toe in de buidel moeten, want Porsche onderdelen zijn nu éénmaal niet van de budget-achtige!
Wanneer je rustig met de auto rijdt zal het allemaal misschien nog flink te rekken zijn, maar............ daar koop je geen Porsche voor.
Je kunt de auto toch gewoon bij een Porsche dealer een aankoopkeuring laten geven, of daar overleggen of er naar een paar meer dingen gekeken kan worden?
Daar betaal je dan een paar honderd euro voor, maar dat is altijd beter als een miskleun! En als er uit komt dat bepaalde dingen vervangen moeten worden of zo, dan kun je je prijs weer scherper stellen.

In ieder geval ...... succes. :thumleft:

Léon.

Auteur:  porschefabian [ 11 mei 2013 23:01 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Licht het aan mij of was de topic eerst over een turbo gestart?

Auteur:  porschefabian [ 11 mei 2013 23:02 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Frans D schreef:
porschefabian schreef:
Voor 15 K ga je hem niet hebben hoor..


Staan vanaf 15.000 en hoger te koop, had met zo'n km stand niet een veel hogere prijs verwacht.



Ik meende in eerste instantie iets over een turbo gelezen te hebben die ga je niet voor 15k hebben,
maar een gewone 996 zijn idd legio te vinden voor dat geld

Auteur:  ver boven de 200 [ 11 mei 2013 23:14 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

porschefabian schreef:
,.... die ga je niet voor 15k hebben,
maar een gewone 996 zijn idd legio te vinden voor dat geld


Aanschaffen wel, maar vervolgens dan minimaal € 8k voor de eerste beurt!

Auteur:  Frans D [ 11 mei 2013 23:20 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Er staan er op mp sowieso al 15 tussen de 14 en 18.000 euro.
Daar zullen rotte appels tussen zitten, maar ook betere exemplaren.
Datzelfde zal ongetwijfeld gelden voor de serie die boven dat bedrag te koop staan.

Auteur:  erwin996 [ 12 mei 2013 0:10 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

dodootje schreef:
Wanneer je rustig met de auto rijdt zal het allemaal misschien nog flink te rekken zijn, maar............ daar koop je geen Porsche voor


Ik koop daar wel een Porsche voor. Mijn Porsche is een alternatief voor een dagelijkse gebruiksauto. Ik rijd er net zo mee als ik met iedere andere dagelijkse gebruiksauto (à la Audi A6) zou rijden, en kom (in Nederland) vrijwel nooit boven de 3.500tpm. Ik rijd nu eenmaal liever dagelijks in een Porsche dan in een Audi. Met mijn 996 rijd ik met een gemiddelde snelheid (boardcomputer) van 75km/h (meestal lange afstanden over de snelweg), en dan kan die motor vast wel 500.000km mee. Waarom je een Porsche altijd zou moeten kopen om er flink snel mee te rijden ontgaat me.

jacobt schreef:
Ik ken een zwarte 996 van 1998 met 250.000km.
De wagen rijdt dagelijks woon werk verkeer van 3km heen en 3km terug, auto rijdt altijd koud en wordt in andere ritten ook niet warm gereden en gelijk op vol vermogen weg getrapt.

De wagen lekt geen olie en doet nooit een slag verkeerd, is nog de eerste motor.


Nieuw gekocht en altijd zo mee gereden? Of bij 230.000km gekocht van een liefhebbende eerste eigenaar die er zeer voorzichtig mee reed? :|

Auteur:  steef [ 12 mei 2013 0:13 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

+1 Erwin! :thumleft:

Auteur:  Frans D [ 12 mei 2013 7:25 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Zowel teveel in te lage toeren als te hoge toeren rijden, kan schadelijk zijn voor een motor.
Het beste voor een motor is nog altijd (bij warme motor) te versnellen in een toerengebied wat rond het maximum koppel van de motor ligt (niet te verwarren met max. vermogen), de motor wordt in dat toerental het minst belast.
Vervolgens in lagere toeren rijden zonder dat de motor hoeft te werken (bijv. stijgen in bergachtig landschap, of in tegenwind met een aanhanger), levert verder geen problemen op.

En hoeveel een motor kan draaien, hangt naast de bestuurder verder af van de bouwdegelijkheid van de motor zelf en welke doelstelling een fabrikant nastreeft als het om de levensduur gaat.

Daar is dit bijvoorbeeld een interessant artikel hierover;
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... otor.dhtml

Auteur:  Marcel [ 12 mei 2013 8:11 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

jacobt schreef:
Ik ken een zwarte 996 van 1998 met 250.000km.
De wagen rijdt dagelijks woon werk verkeer van 3km heen en 3km terug, auti rijd altijd koud en wordt in andere ritten ook niet warm gereden en gelijk op vol vermogen weg getrapt.

De wagen lekt geen olie en doet nooit een slag verkeerd, is nog de eerste motor.

Dus het kan allemaal echt wel, alleen de slechte verhalen komen vaak op internet, de rest niet....


Mijn opa is 105, rookt al sinds zijn 12e elke dag een pak zware shag en een fles jenever, is nog nooit ziek geweest, eet alleen vette hap en is nog helemaal kwiek. Ja ze bestaan (niet mijn opa), maar de meeste liggen onder de zoden....

Auteur:  jacobt [ 12 mei 2013 8:19 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

:mrgreen: :mrgreen: :cheers: :| :cheers: :thumleft: hahaahahaha

Auteur:  molen934 [ 12 mei 2013 12:19 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

Heb wel zo'n opa gehad, bijna 90 werd hij en reed in een dikke Dodge Dart.
Een fikse sigaar in zijn mond en hield van een jong borreltje (en nog meer) en ging vaak op stap :salut:
Ging wat slechter rijden en de cafe baas reed zijn auto dan het terrein af en ging richting huis :drive:
Raakte een paar keer een auto en het rijbewijs gaf hij aan zijn zoons, denk binnen een paar maanden was opa niet meer :cry:
Heb hem altijd in een zwart pak gezien, maar mocht altijd zijn auto wassen en meenemen en heb zelfs Saskia daarmee de eerste keer mee thuis gebracht :mrgreen:

Auteur:  dodootje [ 12 mei 2013 16:37 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

"Waarom je een Porsche altijd zou moeten kopen om er flink snel mee te rijden ontgaat me."

Nou dat ontgaat mij niet. Omdat ie daar voor is ontwikkeld en gebouwd. Het is oorspronkelijk de sport/race versie van de volkswagen kever.
Hij heeft als doelstelling gehad, vanaf het eerste model, sportief zijn en bovengemiddeld presteren.

Ik rijd er ook niet constant hard mee, maar ik heb 'm wel gekocht omdát ie het kan, wanneer ik daar om vraag.

Auteur:  erwin996 [ 12 mei 2013 21:29 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

dodootje schreef:
"Waarom je een Porsche altijd zou moeten kopen om er flink snel mee te rijden ontgaat me."

Nou dat ontgaat mij niet. Omdat ie daar voor is ontwikkeld en gebouwd.


Ja dat was me duidelijk, dat schreef je al.

Ik zie het al. Ik raakte in verwarring door je opmerking "daar koop je geen Porsche voor". Je bedoelde dus "daar koop ik geen Porsche voor".

Auteur:  Glas_911 [ 12 mei 2013 21:43 ]
Berichttitel:  Re: Is 250.000KM voor een 996 veel?

On topic: met een 996 kan je makkelijk 500.000 km. draaien. Kennis van me heeft een 3.4 met 460.000 km. op de teller en heeft nooit wat bijzonders gehad. En ja hij drukt hem af en toe ook flink op zijn staart. Een lage km. stand is niet altijd beter het gaat om de algehele staat van de auto. Een hoge km. stand zegt niks over de slijtage van onderdelen.

Een lage km. stand betekend vaak veel stil stand en/ of dat er met de auto veel kleine stukken zijn gereden. 250.000 is niks, wel akktje doen!

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/