| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
996 Turbo: Doen of niet http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=38405 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | robdebob [ 03 jun 2013 12:01 ] |
Berichttitel: | 996 Turbo: Doen of niet |
Beste Porsche liefhebbers, Sinds kort heb ik mijn oog laten vallen op een 996 turbo. Nu ben ik niet echt een porsche-kenner, maar begin toch wel een beetje verliefd te worden op dit model. Ik was altijd voornemens om een M3 4.0 aan te schaffen, maar een turbo is toch iets bijzonderder (en waarschijnlijker ook waardevaster). Nu ben ik bij de dealer geweest en zij konden mij de tips geven om goed naar de rubbers op de draagarmen te kijken en te zorgen dat de bougies en remmen in orde zijn (ivm hoge kosten voor vervanging). Mijn vraag aan jullie: Graag advies hierover. Is het zo dat een 996 in de basis al een 'slechte' 911 is? Waar moet ik nog meer naar kijken? Bij voorbaat dank! Rob |
Auteur: | bully [ 03 jun 2013 12:25 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet | |||||||||
|
Auteur: | wolf [ 03 jun 2013 12:31 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
tja. kennu een beetje sturen? |
Auteur: | Maarten [ 03 jun 2013 12:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet | |||||||||
Dat is nog eens een topadvies Anyway: turbo rijden is turbo betalen. De bougies lijken mij in deze een druppel op de gloeiende plaat. |
Auteur: | de Fiscalist [ 03 jun 2013 12:57 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
vergeleken met de brandstof- en andere onderhoudskosten zullen de bougies je idd de kop niet kosten |
Auteur: | Johann [ 03 jun 2013 12:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet | |||||||||
Het hangt een beetje van je definitie van slecht af |
Auteur: | Ewout [ 03 jun 2013 13:00 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
De turbo en de GT3 hebben toch geen last van de bekende motorproblemen?! |
Auteur: | Peter [ 03 jun 2013 13:00 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
Vreemd advies van een dealer. Bijna alles aan een turbo, wat specifiek voor die turbo is gemaakt is duur. Schrik niet van een rubber slang van 400 euro. In inderdaad, bougies en draagarmen valt dan wel mee. |
Auteur: | robdebob [ 03 jun 2013 13:08 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
Ok, dus het onderhoud is heel veel duurder dan dat van een 'gewone' 911... Maargoed, elke auto met 400+pk heeft natuurlijk hoge onderhoudskosten. Maar sta je met een turbo om de haverklap bij de garage omdat alles kapot gaat? Ben zowiezo niet van plan om er meer dan 5000km/jaar mee te rijden, dus dan valt het qua slijtage mee toch? |
Auteur: | jeff_911 [ 03 jun 2013 13:11 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet | ||||||||||||||||||
Dat advies is ook een topadvies. Zolang niemand noemt wat er duurder is, is het niet duurder. Voordeel is wel dat de 996-serie niet de beste motoren heeft, maar de GT3 en de Turbo hebben juist een ander sterker blok. Dus zolang de km-stand zodanig is dat bv turbo-revisie nog niet van toepassing is kan je zeggen dat je het risico op een gevoelige IMS Lager bespaard blijft, en de kosten van 10k voor een revisie van blok. Wel zuipen ze meer, is de verzekering duurder. En als je het potentieel ook vaak gebruikt gaan je banden en remmen wat minder lang mee. |
Auteur: | Master Ken [ 03 jun 2013 13:32 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
heb je een link naar de advertentie? |
Auteur: | robdebob [ 03 jun 2013 14:28 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... s%7Cfs&a=1 Deze bijvoorbeeld, maar ik wacht liever tot er een handgeschakelde te koop komt. Verder vind ik deze helemaal naar mijn smaak. |
Auteur: | robdebob [ 03 jun 2013 14:32 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
Nu snap ik dat alle reguliere kosten hoog zijn bij een turbo. Maar het is dus niet zo dat een 996 turbo op voorhand al een slechte koop zou zijn? Nogmaals: ik heb ook gekeken naar een BMW M3 uit 2008, maar ik gok dat het onderhoud net zo duur zal zijn, maar de afschrijving helemaal idioot. Maargoed, geld gaan ze toch kosten... |
Auteur: | P-Track [ 03 jun 2013 15:01 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
Natuurlijk is het geen slechte koop op voorhand. Een goed gedocumenteerde en vooral goed onderhouden 996 turbo is gewoon een betrouwbare Porsche. Onderhoud vergeleken met een M3 kan ik niet zo beoordelen maar de 996 turbo's staan zeker nog niet stil qua afschrijving. De 996 turbo komt nu in de prijsklasse dat mensen een dergelijke auto kopen, erachter komen dat het onderhoud toch wel (te) kostbaar is en de auto dan weer snel wegdoen. Een aankoopkeuring is altijd belangrijk maar bij een turbo daarom essentieel. |
Auteur: | Olaf [ 03 jun 2013 15:20 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
996 Turbo is zeker geen slechte 911 om te kopen - maar per gereden Km wel een van de duurdere. .. de prijs van de bougies zal het niet zijn, ook niet van de v-snaren ... maar om daar goed bij te kunnen moet er heel veel gedemonteerd worden - wat je bij een ongeblazen 911 niet hebt |
Auteur: | Devils son [ 03 jun 2013 15:31 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
Ik heb 3,5 jaar en 120.000 km gereden in een 996 turbo en de onderhoudskosten vond ik niet tegenvallen. Ik reed echter wel 3 jaar daarvan met garantie rond, dus reparaties heb ik niet hoeven te betalen... Wat daar ook van moge zijn: een goede 996 turbo is zeker geen afrader vanwege de kosten. Kortom: gewoon doen. |
Auteur: | de911gek [ 03 jun 2013 17:12 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
Als hij door de AKK komt, je hem kan betalen en mooi vind, moet je hem gewoon kopen. Gewoon een prima auto de 996 Turbo. Wat echter voor alle P bezitters geldt, dat je naast aanschaf wel een behoorlijk potje aan moet houden voor reparatie en onderhoud (Turbo of geen Turbo). Als je dat hebt, ga je gewoon heel veel plezier beleven aan dat ding. |
Auteur: | A-Line [ 03 jun 2013 19:58 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet | |||||||||
Dat is wat ik ook veelal heb gehoord echter nog nooit waarom. Het blok zelf schijnt anders gecontrueerd te zijn dan bij een standaard 996 ??? |
Auteur: | renetrzes [ 03 jun 2013 20:39 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
ja iets met het onderblok dat schijnt van een 964 te zijn en dus sterker. |
Auteur: | marino [ 03 jun 2013 20:47 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
Zo ongeveer ja, ook wel Mezger blokken genoemd (Of zoiets). Blokken zijn echt beresterk, daar hoef je je niet druk over te maken. Onderhoudskosten zijn gewoon wat anders (hoger), dan bij een 'normale' P. Kan van alles zijn, zoals hier al eerder genoemd. Turbo's kunnen bij bv. 80k maar ook bij 130k kapot gaan. Daar zijn er 2 van, dus materiaal 5k, ex installatie. Koppeling ergens tussen de 80/120k. Ook bij de automaat kan er rond die tijd problemen zijn ivm het erg hoge koppel. Ach, zo zijn er nog heel veel zaken..... Laat je begeleiden door iemand die verstand heeft van P turbo's. Hij kan een AKK doen, maar hij kan ook via aantoonbaar onderhoud inschatten wat het te verwachten onderhoudstraject van zo'n auto is. Succes. Het rijdt geweldig, maar je moet nog wat meer geluk hebben bij het zoeken/vinden dan bij een 'normale' Porsche! |
Auteur: | caelin [ 03 jun 2013 22:15 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
Inderdaat het Mezger blok. Wordt nog steeds gebruik voor de gt3 cup overigens (niet meer voor de "gewone" 991 gt3). Daar zal het probleem in ieder geval niet vandaan komen. Is een mix van het oude luchtgekoelde blok met een "waterhoofd". Dit blok is ook nog gebruikt in de 997mk1 turbo en zoals gezegd alle gt3 modellen. Heeft overigens ook nog een echte drysump, waar het nieuwe 9a1 blok een zog. "integrated dry sump" heeft. Value for money is een 996 turbo wel bizar goed op dit moment als je het mij vraagt. Idiote performance voor de prijs van een nieuwe C segmenter.... Voor wat betreft de kosten vraag ik me het grote verschil tussen turbo en "gewoon" toch wel af. Als ik naar de prijzen van het onderhoud kijk bij de dealer dan zit dat redelijk op één lijn. Volgens mij wordt het vooral duurder als je veel gebruik maakt van het grote vermogen en vooral sprintjes trekt bij lagere snelheden (banden, remmen, brandstof, etc.). En/of de racer uit gaat hangen en rotondes dwars gaat nemen. Maar deze dingen gelden ook voor de andere modellen. Duitse vergelijkings site (www.autokostencheck.de) voor onderhoud laat 510/maand zien voor een carrera 4s en 580 voor turbo. Daar zal het hem dus niet in zitten (overigens met 15000 km per jaar). Bij 5000 km per jaar gaat dit bedrag fors omlaag. Voor onderhoud specifiek wordt 40 euro / maand bij 5000 km en 118 voor 15000 km aangegeven. Of deze getallen kloppen weet ik niet maar het zou een idee moeten geven lijkt me. Dus het is meer hoe je er als rijder mee om gaat en de huidige staat van de auto die bepalend zijn! |
Auteur: | Aircooler [ 03 jun 2013 22:20 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
Zie Marktplaats ad nr 681 660 984 voor een handgeschakelde, wel een 997, voor een koopje met de juiste kleur. Beter dan een turbo. Stond eerder te koop. |
Auteur: | de911gek [ 04 jun 2013 12:47 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet | |||||||||
echt niet.. |
Auteur: | marino [ 04 jun 2013 13:01 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet | |||||||||
Ach, ik kan redelijk uit ervaring spreken met 2 turbo's, en geloof me je bent meer geld kwijt. Dat periodiek onderhoud volgens de staffels bij de dealer misschien qua verschil wel meevallen, zou best kunnen. Maar er kan meer stuk, en wat stuk gaat, gaat vaak net wat sneller stuk.... Als een hoop van dit soort zaken net zijn aangepast door de vorige eigenaar, dan kan het inderdaad best meevallen voorlopig, vandaar mijn opmerking over onderhoudshistorie laten nalopen door een specialist, minstens zo belangrijk als de akk zelf.... |
Auteur: | MS964 [ 04 jun 2013 13:44 ] |
Berichttitel: | Re: 996 Turbo: Doen of niet |
Vette bak zo'n turbo, het kan qua kosten mee- en tegenvallen. Ik vond het voor een hobby-auto financieel best heftig na een aantal tegenvallers, bv reparatie koppeling van 5k. Maar goed, dat vond ik eerlijk gezegd ook van de 964 na wat 'dingetjes'. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |