| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Terug naar de sportschool ?? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=38777 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Thefrits [ 07 jul 2013 10:35 ] |
Berichttitel: | Terug naar de sportschool ?? |
Gisteren nieuwe Michelin banden gezet op mijn 993. Had gehoopt dat de besturing na de nieuwe banden lichter zou zijn.... Maar krijg steeds meer de indruk dat de "bekrachtiging" steeds minder werkt. Vloeistof zit er nog genoeg in en af en toe hoor/voel ik een tik in het stuur. Hiervoor ben ik al een tijdje geleden naar een specialist geweest, maar die kon niks raars vinden. Iemand enig idee ?!? |
Auteur: | Remmel [ 12 jul 2013 8:25 ] |
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? |
Mijn 928 stuurt ook zwaar, is niet veel aan te doen. Bandenspanning niet te laag?, dat scheelt veel. Heb de uitlijning iets laten aanpassen en de caster lager laten zetten. Rechtuitstabiliteit wordt dan minder maar sturen gaat lichter. Een stukje uitleg over caster (ook al hebben ze het hier over de Volvo Amazon dat maakt verder niet uit...) ; Askanteling De askanteling of fuseehoek (ook wel 'caster' genoemd) is de hoek die de denkbeeldige lijn door de fuseekogels maakt ten opzichte van verticaal, van de zijkant af gezien. Hoe groter de askanteling, des te beter de 'rechtuit-stabiliteit' bij hogere snelheden, maar het manoeuvreren bij bijvoorbeeld inparkeren zal net iets zwaarder gaan. De rechtuitstabiliteit begint merkbaar toe te nemen vanaf ca. 0,5 graad. De denkbeeldige fusee-lijn hangt dan iets achterover. Bij de eerste Amazon's lag het caster tussen rond de 0 graden, maar bij latere modelen was dit al veranderd rond de 0,5 graden. Naast de rechtuitstabiliteit heeft de askanteling ook invloed op het grip van de voorwielen bij stuuruitslag: Door de askanteling te vergroten, komt bij stuuruitslag het buitenste wiel weer iets 'rechter op' te staan wat de grip ten goede komt. Afhankelijk van de omtrek van je stuurwiel, of je auto een boodschappenwagen of kilometervreter is, en de dikte van je bovenarm spieren, kun je het caster naar wens aanpassen. Dit dien je te doen door de gehele voortrein te kantelen, door middel van de vulplaatjes tussen het subframe en het chassis. Een waarde tussen de 0,5 en 1,0 graden is wenselijk, waarbij het belangrijk is beide zijden gelijke waarden te hebben. NB die "tik" waar jij het over hebt herken ik niet. |
Auteur: | Nine-eleven [ 12 jul 2013 8:38 ] |
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? |
Ik ga er van uit dat de juiste bandenmaten zijn gemonteerd met de bijbehorende spanning. Jouw opmerking over "zwaar" sturen bij de 993 herken ik niet en die "tik" al helemaal niet. Heeft die specialist de "tik" ook gehoord / gevoeld ? Heeft hij er ook mee gereden en deelt hij jouw mening m.b.t. het zware sturen? En ik weet niet hoe gerenommeerd jouw specialist is . . . anders zou ik voor een second opinion gaan. |
Auteur: | molen934 [ 12 jul 2013 8:53 ] |
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? |
Ha die Frits, Bezit toch ook een 2S en herken dat zware sturen ook niet Kwa kracht zit er ook niet veel verschil in met de GT3. Zou maar even verder gaan zoeken |
Auteur: | 2000 gtv [ 12 jul 2013 10:37 ] |
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? |
Nee is niet normaal.Tik lijkt erop te duiden dat er iet "vast" staat en over dat punt wordt geforceerd. |
Auteur: | Nine-eleven [ 12 jul 2013 11:27 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? | |||||||||
Andere settings dan die de fabriek voorschrijft zou ik niet zo vlug doen, temeer daar een 993 hier heel gevoelig voor is. En zeker de askanteling Het uitwegen en uitlijnen is een bijzonder nauwkeurige klus bij een 993 en niet iedere "bandenboer" kan dit. De enige overweging die je zou kunnen maken, maar dan moet jouw 993 een bijzonder onderstel hebben, zijn de RS specs. |
Auteur: | marino [ 12 jul 2013 11:39 ] |
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? |
Heb met mijn 964 wel zo'n tik gehad, rond de middenstand. Bleek veroorzaakt te worden door een versleten kruiskoppeling van de stuurinrichting (als ik het goed verwoord, ben verre van technisch). Niet heel duur qua onderdelen, wel lastig klusje om te vervangen.... Maar kon me niet herinneren dat dit gepaard ging met zwaar sturen... |
Auteur: | Ewout [ 12 jul 2013 11:47 ] |
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? |
Ouwe Schwarzeneggert |
Auteur: | frankv [ 12 jul 2013 12:49 ] |
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? |
En wat is "zwaar". Elk type auto stuurt weer anders. Stuurt jouw 993 zwaarder dan andere 993's? Dat lijkt mij de eerste check. Ik liet laatst mijn vader in mijn 964 rijden, en het eerste dat hij bij het wegrijden zei was dat de koppeling zwaar ging, en het tweede was of hij wel stuurbekrachtiging had. Het is ook maar net wat je gewend bent. |
Auteur: | Thefrits [ 12 jul 2013 13:43 ] |
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? |
Bedankt voor advies/hulp. Mijn "specialist" zit in Zuid Limburg en heeft een zeer goede naam. Kan niks verkeerds zeggen over 'm. Hij heeft ook klein stukje gereden in mijn 993, en vond deze ook zwaar rijden. Ik weet dat een schokdemper vervangen moet worden, en dat er nieuwe banden aan zaten te komen, dus dacht ==> zal dan wel stuk beter gaan. Nu ga ik binnenkort naar Gert Carnewal voor nieuw setje dempers en een keer een goede uitlijning/weging. Dat zwaar sturen + de tik, dat zal ik ook aan hem vragen. Kan mening van Frank grotendeels volgen..... Het is mijn 1e 993, dus weinig vergelijk. En mijn linkerknie is inderdaad al beter gespierd |
Auteur: | Nine-eleven [ 12 jul 2013 14:12 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? | |||||||||
Nog een beetje advies . . . Standaard dempers (meestal Monroe) vervangen voor weer standaard dempers, heb ik ook gedaan maar ik was nog steeds niet enthousiast m.b.t. de wegligging. Na uiteindelijk een set KW Variante 3 te hebben gemonteerd kende ik mijn 993 niet meer terug, in één woord . . . PERFECT Gert "doet" volgens mij Bilstein PSS, is vergelijkbaar met KW. KW schijnt "iets" goedkoper te zijn (vanwege onbekendheid bij het grote publiek) en is in tegenstelling met Bilstein volledig r.v.s. Niet goedkoop dergelijke sets maar absoluut aanbevelenswaardig (wel uitwegen en uitlijnen), lost evenwel het zwaar sturen en "tik" probleem niet op. |
Auteur: | Thefrits [ 12 jul 2013 15:27 ] |
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? |
Ok, bedankt voor het advies! Wegligging wil ik inderdaad ook een stuk beter hebben. Gert heeft me Koni FSD geadviseerd. Komt dit misschien al in de richting ? Waar heb jij jouw set "gehaald" ? Mijn 993 2s heeft gewoon standaard M033. |
Auteur: | molen934 [ 12 jul 2013 15:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? | |||||||||
Met mijn jaren 911 ervaring kan ik je zeggen dat (mijn) S het beste stuurt van alle voorgaande 911's Ook bij hoge snelheden blijft hij strak over de weg gaan |
Auteur: | Nine-eleven [ 12 jul 2013 16:08 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? | ||||||||||||||||||
Van intimi heb ik begrepen dat Koni, op Porsche gebied althans, iets achterloopt KW en Bilstein zijn, voor sportief straatgebruik, momenteel de meest toonaangevenden. De Porsches van Manthey, die al meerdere keren de 24 uur van de Nurburgring hebben gewonnen, staan op KW
Bij Porschespecialist Johan van der Gugten in Bodegraven ( www.vdgugten.nl/ ) |
Auteur: | Thefrits [ 12 jul 2013 19:17 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Terug naar de sportschool ?? | |||||||||
Mmmmm.... toch maar eens kijken welke set ik er dan onder leg.
Hoe is jouw koffie Hans ? Ik denk [weet zeker] dat het grotendeels komt door nog niet juist uitgelijnd en "gewogen". |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |