| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

tegen Milieuzone in Utrecht? En Utrechter? Teken de petitie!
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=39018
Pagina 1 van 1

Auteur:  donkey [ 31 jul 2013 11:55 ]
Berichttitel:  tegen Milieuzone in Utrecht? En Utrechter? Teken de petitie!

KNAC wil referendum milieuzone Utrecht



De KNAC is een actie begonnen om handtekeningen te verzamelen voor een referendum in de stad Utrecht over het instellen van een milieuzone voor personenauto’s. De KNAC is tegen de milieuzone omdat deze verstrekkende gevolgen heeft voor een grote groep inwoners van Utrecht die in het bezit zijn van een auto.

De gemeente Utrecht wil met het instellen van de milieuzone voor personenauto’s – voor vrachtverkeer bestaat zo’n zone al – proberen om alsnog aan de luchtkwaliteitsnormen te voldoen die vanuit Europa worden opgelegd. Tot op heden heeft Utrecht er niet aan kunnen voldoen en daarom wil de gemeente per 1 januari 2015 alle auto’s met een benzinemotor die ouder zijn dan twaalf jaar en alle dieselauto’s ouder dan acht jaar weren uit de binnenstad. Parkeervergunningen voor deze auto’s worden ingetrokken.

Waarom is de KNAC tegen

De KNAC is tegen de plannen waarover de gemeenteraad een besluit zal nemen op 12 september 2013. De KNAC wil een raadgevend referendum in Utrecht afdwingen om de mening van de bevolking te peilen. D66, Groen Links en de PvdA stellen dat de meerderheid van de bevolking voor de maatregel is, maar de KNAC is van mening dat het idee van een milieuzone voor personenauto’s helemaal niet leeft onder de bevolking en dat veel Utrechters geen idee hebben wat er op hen afkomt.

De KNAC heeft hierover de volgende standpunten:
1. We onderschrijven de milieudoelen die Europa stelt, maar uit onderzoek van de ADAC in Duitsland blijkt dat het invoeren van milieuzones in steden geen meetbare verbetering oplevert.
2. De invoering van een nieuwe MRB-regeling heeft tot gevolg dat veel vervuilende diesels nu al worden geëxporteerd. Wellicht worden de doelen al gehaald zonder de automobilist extra te treffen.
3. De KNAC maakt zich zorgen over de precedentwerking die hiervan kan uitgaan naar andere steden die elk met hun eigen pakket maatregelen zouden kunnen komen.
4. Bij het halen van de doelen zou de gemeente zelf het goede voorbeeld moeten geven. Er komt wel een extra inspanning op het gebied van stadsbussen, maar de KNAC zou liever ‘zero emission’ bussen zien. Daarnaast is er nu een ontheffing voor de milieuvereisten voor (een deel van) de gemeentelijke voertuigen.
5. De compensatie die Utrecht voorstelt (er is een bedrag van 10 miljoen euro gereserveerd) is veel te laag om de kosten per huishouden op te vangen. Verwacht mag worden dat de waarde van auto’s die niet de stad in kunnen sterk zal verminderen en het kopen van een nieuwe auto zal veel mensen op extra kosten jagen.

Meedoen aan het referendum

In eerste instantie zijn er uiterlijk zeven dagen voor 12 september 2013 325 handtekeningen van kiesgerechtigde inwoners van Utrecht nodig om de eerste fase van het referendum in het gang te zetten. De initiatiefnemers moeten in fase 1 handtekeningenlijsten met vermelding van achternaam, adres, woonplaats en geboortedatum van kiesgerechtigden indienen. Na controle van de handtekeningen en als aan alle genoemde voorwaarden wordt voldaan, beslist de gemeenteraad in dezelfde vergadering waarvoor het besluit van de raad is geagendeerd, of over dat besluit een referendum kan worden gehouden.

Als de gemeenteraad besluit om een Raadgevend Referendum te houden, moeten de initiatiefnemers vervolgens bij de burgemeester een inleidend verzoek indienen. Daarin staat waarover het referendum zal gaan. Een inleidend verzoek moet binnen drie weken na bekendmaking van het raadsbesluit worden ingediend. In deze tweede fase is het aantal benodigde handtekeningen ten minste 1,111% van het aantal kiesgerechtigden bij de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezingen. Dat komt neer op 2.698 handtekeningen, waarvan er al 325 zijn ingediend. Als de handtekeningenlijsten in orde zijn, geeft de burgemeester binnen twee tot vier weken toestemming voor de volgende fase.

Als na fase 2 blijkt dat voldoende bewoners een referendum ondersteunen dan moet er een definitief verzoek worden ingediend bij de gemeenteraad. Dit moet binnen zes weken gebeuren na het besluit uit fase 2. In fase 3 moeten dan uiteindelijk in totaal 3% van het aantal kiesgerechtigden bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen het referendum ondersteunen met hun handtekening. Dat zijn 7297 handtekeningen. Het aantal handtekeningen uit fase 1 en fase 2 kan hiervan worden afgetrokken. Na ontvangst van het definitieve verzoek beslist de burgemeester binnen vier weken of het referendum doorgaat. Als het referendum doorgaat, stelt de gemeenteraad de datum vast. Het referendum moet binnen 16 weken plaatsvinden. Inwoners van Utrecht hebben in deze 16 weken de tijd om hun standpunt uit te dragen met behulp van een campagne.

In eerste instantie wil de KNAC dus minstens 325 handtekeningen van kiesgerechtigde Utrechters ophalen. Het lidmaatschap van de KNAC is niet nodig om een handtekening te zetten. Iedere Utrechter kan het bijgaande formulier downloaden en invullen, zijn handtekening zetten en het opsturen naar

KNAC
Antwoordnummer 93242
2509 WB Den Haag

http://www.knac.nl/wp-content/uploads/2013/07/KNAC-Referendumactie-Milieuzone-Utrecht1.pdf

Auteur:  Johann [ 31 jul 2013 12:02 ]
Berichttitel:  Re: tegen Milieuzone in Utrecht? En Utrechter? Teken de peti

Ik snap de instellen van een milieuzone voor personenauto’s niet zo goed :scratch: Dus je mag met je oude auto door de stad rijden maar niet parkeren op de weg? Of mag je dan ook niet met je oude wagen de stad binnen rijden?

Auteur:  PieterZ [ 31 jul 2013 14:32 ]
Berichttitel:  Re: tegen Milieuzone in Utrecht? En Utrechter? Teken de peti

Done! Dwz zal het doen :mrgreen:

Auteur:  donkey [ 31 jul 2013 14:59 ]
Berichttitel:  Re: tegen Milieuzone in Utrecht? En Utrechter? Teken de peti

Johannvb schreef:
Ik snap de instellen van een milieuzone voor personenauto’s niet zo goed :scratch: Dus je mag met je oude auto door de stad rijden maar niet parkeren op de weg? Of mag je dan ook niet met je oude wagen de stad binnen rijden?



daarom wil de gemeente per 1 januari 2015 alle auto’s met een benzinemotor die ouder zijn dan twaalf jaar en alle dieselauto’s ouder dan acht jaar weren uit de binnenstad. Parkeervergunningen voor deze auto’s worden ingetrokken

Niet rijden en niet parkeren buurman! Op de 1e plannen ging het voor ons overigens net goed, onze straat is net buiten de grens.

Auteur:  Johann [ 31 jul 2013 15:35 ]
Berichttitel:  Re: tegen Milieuzone in Utrecht? En Utrechter? Teken de peti

Duidelijk :thumleft: Ik heb hem reeds ingevuld, vanavond in de brievenbus :salut:

Auteur:  Sandman [ 31 jul 2013 17:51 ]
Berichttitel:  Re: tegen Milieuzone in Utrecht? En Utrechter? Teken de peti

Halve Utrechter, maar nu in Vietnam.... Lastig om dit nu te gaan invullen, maar sluit mij bij jullie aan !

Auteur:  PieterZ [ 02 aug 2013 22:45 ]
Berichttitel:  Re: tegen Milieuzone in Utrecht? En Utrechter? Teken de peti

Ik vul 'm wel namens jou in Wout... Gewoon ff de pen in mijn linker hand houden :mrgreen:

Auteur:  Sandman [ 02 aug 2013 22:48 ]
Berichttitel:  Re: tegen Milieuzone in Utrecht? En Utrechter? Teken de peti

Da's fijn, vriend. Kunnen we gewoon brullen in de stad. :mrgreen:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/