Auteur |
Bericht |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Auto voor langere tijd wegzetten: wat doen?
Komende zaterdag ga ik de auto wegzetten en (er vanuitgaande dat de verzekering moeilijk blijft doen) waarschijnlijk wordt er dan niet tot nauwelijks mee gereden tot ik 'm uit de stalling haal in de herfst van 2009.
Nu heb ik inmiddels al wat gezocht op dit en op andere fora, maar een echt duidelijk beeld heb ik nog niet.
Dit zijn de "do en don't"s voor zover ik ze totnutoe zag vermeld:
Voor wegzetten:
- bandenspanning hoger dan normaal;
- af en toe auto verplaatsen in verband met ovaal worden van banden;
- accu eraf;
- benzinetank zo vol mogelijk ivm voorkomen van roesten van de tank;
- zorgen dat de auto zo droog mogelijk is;
- niet op de handrem, maar in de versnelling zetten;
- vaseline op de fuchsen ter bescherming;
- verse bakolie, remolie en motorolie;
- raampje(s) klein stukje open;
- eventueel WD40 smeren op onderdelen (onderkant, ventilator, motor);
- zorgen dat ie zo warm mogelijk is als je 'm wegzet.
- permabag cilinders met H2O absorbende korrels in de auto leggen.
Maar:
- wel of niet in de permabag?
Hij staat er in principe of de 1e verdieping, droog en verwarmd.
Met een hoes, pyama of permabag kan je natuurlijk juist vocht insluiten toch?;
- schoon of niet schoon?
Maakt het bv uit of er vliegjes opzitten? kan dit gaan inbijten?
helpt een (dikkere) laag carnauba wax?
- alleen stationair laten draaien schijnt niet voldoende te zijn omdat bepaalde delen dan niet opwarmen;
is helemaal niet laten lopen dan niet beter? Is het mogelijk om de motor manueel iets te draaien?
- bij eerste keer starten na 2 jaar:
nieuwe olie, nieuwe bougies en is een nieuw oliefilter nodig??
- Uberhaupt wel starten indien ie echt 2 jaar niet heeft gelopen?
Ik hoor verhalen over geroeste zuigers of cilinders... (en ja, ik heb een T, die ipv aluminium of een legering daarvan gietijzeren cilinder heeft!!)
- wat kan je of moet je doen om eventuele beestjes buiten te houden?
- moet je andere (dikkere?) olie gebruiken voor het wegzetten om lekkages (door uitdrogende afdichtingen) te voorkomen?
- schuifjes dicht en een tennisbal in de uitlaat?
- hoe lang blijft benzine goed?
Kan ik over twee jaar starten en zo wegrijden of moet de 'oude' benzine er eerst uit?
Aan de andere kant, in een ander topic zei Erwin (Renntech) dit; alleen olie verversen, bougies eruit, starten, bougies erin en lopen...
Alle commentaar, toevoegingen of andere tips zijn van harte welkom!
Alvast bedankt voor 't meedenken.
|
18 sep 2007 9:20 |
|
|
cabrio wim
|
Zou hem op 4 steuntjes zetten onder de assen,zijn drukpunten op lagers en banden weg.
Plus voor je hem weg zet, eerst goed warm rijden dat alle condens uit de motor en uitlaat weg is.
|
18 sep 2007 9:25 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Beter idee, Patrick :
Ik haal hem op, en rij elke dag een uurtje
Je krijgt 'm gepoetst weer terug
|
18 sep 2007 9:36 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
MI is 'n droge en goed geventileerde ruimte 'n must ... verwarmd wil niet zeggen dat het er ook droog is
Permabag zou ik alleen doen als er 'n "vochtvreter" in kan staan die zeer regelmatig gecontroleerd wordt ...
Als je weet hoeveel auto's de techniker in stalling heeft - denk ik dat je zijn advies wel ter harte kunt nemen ...
... de tijd zal het leren
Persoonlijk zou ik de P wel schoongemaakt wegzetten - goed in de wax, maar niet overdrijven ... ik neem aan dat 'ie toch niet in het (dag)licht staat
|
18 sep 2007 9:58 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
heb je niet iemand die je vertrouwd?die eens in de 14 dagen een stukje voor je kan rijden?
anton964
|
18 sep 2007 11:02 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Zelf heb ik de olie nooit vervangen bij een wagen die lang stilgestaan heeft.
Als deze nog behoorlijk recent was voor het stallen heeft men mij steeds aangeraden eerst een paar kilometers met de wagen en de oude olie te rijden en dan pas te vervangen.
Door het stilstaan zouden er onreinheden in het blok kunnen komen (niet enkel in de olie want die is gezakt in die tijd) en doordat je de oude olie eerst opwarmd en laat rondgaan zou die de onreinheden menemen.
Dan pas de olie aflaten en er nieuwe opzetten net als de oliefilter.
Laat je de olie erst af blijven die onreinheden boven het olielevel erin en neem je die mee met de nieuwe olie.
De bougies zou ik vervangen als het al oudere zijn , anders niet.
De benzine zou ik wel aflaten daar het octaangehalte vervliegt.Je merkt dat met oude benzine . Dat dompt enorm en stinkt .
Bandenspanning verhogen is niet slecht daar door te staan de druk afneemt.
Beter is om de wagen op pootjes te zetten (onder de triangels) zodat het gewicht van de wagen niet de hele tijd op de banden staat.
Ik zou de wagen proper wegzetten . (beter voorkomen dan genezen) Het is een kleine moeite en kan geen kwaad. Zoveels te leuker bij het terugzien van de wagen dat die proper is.
Ik ken de permabag wel maar heb er geen ervaring mee . Een hoes kan zeker geen kwaad , maar zorg dat deze eentje is voor binnen en dus eentje is die kan ademen.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
18 sep 2007 11:03 |
|
|
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Ik heb het al geschreven : bij iemand stallen die er om de zoveel tijd eens een ritje mee maakt. Moet je natuurlijk iemand vinden met de ruimte...
|
18 sep 2007 11:44 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Auto voor langere tijd wegzetten: wat doen?
Ik heb een aantal motorblokken voor langere tijd moeten wegzetten en zelfs na 6 jaar nog gewoon aan het draaien gekregen met behulp van mijn volgende commentaar.
Zet de auto op 4 b(l)okjes. Dan staat er geen spanning op de banden en blijven ze netjes. Haal de accu het liefst helemaal uit de auto. Eventuele problemen door interne kortsluiting in de accu kunnen dan niet leiden tot accuzuur dat de accu uit loopt. Allemaal prima Liever na het uit de stalling halen deze zaken pas vernieuwen. Even starten en laten lopen en daarna als eerste alles verversen is een veel betere remedie Zorg zoals gezegd vooral de auto in een geventileerde droge ruimte staat. Warmte is niet belangrijk, als het maar droog is. Permabag cylinders zijn na 4 maanden verzadigd en dus niet zo heel effectief tenzie iemand ze regelmatig controleert en ververst. Voor deze periode lijkt me een complete permabag niet echt heel effectief. Zoals gezegd. Goed geventileerd droog wegzetten is belangrijker. Altijd schoon wegzetten. Vuil trekt vocht aan met mogelijke oxidatie en roest vorming tot gevolg onder de vuile plekken Voor deze periode kun je de motor beter geheel stil laten staan. Wat nog wel eens gedaan wordt is een theelepel olie in de cylinders gieten door de bougiegaten en dan de motor op de startmotor zonder bougies een paar tollen te laten maken. Zo krijg je een oliefilm aan de binnenzijde van de cylinders en zuigers. Bij de eerste start wederom bougies eruit. Motor flink laten tollen op de startmotor. Bougies erin en starten. Na de eerste start de motor goed warm laten draaien en dan olie en bougies door nieuwe vervangen. Wanneer de auto droog en geventileerd staat is de kans op beestjes niet zo heel groot. Nope. Gewoon de standaard motorolie gebruiken Nooit de uitlaat afsluiten. Het uitlaat systeem kan dan niet ademen met roest als gevolg.
Je hebt wel bezinksel in de tank na 2 jaar. Je kunt dan dus of de tank aftappen alhoewel ik na twee jaar zou zeggen, tank leegrijden en daarna brandstof filter vervangen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
18 sep 2007 14:18 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
|
Maurice:
|
18 sep 2007 14:57 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
dit zijn de volledige antwoorden TOP
_________________________________________ Got coffee?
|
18 sep 2007 15:06 |
|
|
Classic912
912 1965, 964 C2 Coupe 1991 ganz original
|
@ Patrick 911: kleine aanvulling op onderstaande quote;
Er zijn mensen die zweren bij het idee om de auto op te krikken, zodat de wielen vrijkomen. Hier is niets op tegen zolang de auto maar zodanig wordt ondersteund [onder draagarmen] dat de vering niet spanningloos wordt. De torsieveren van onze Porsches stellen een lange "spanningloze" periode niet altijd op prijs
_________________________________________ Porsche 912 eind 1965 geleverd door Mahag Duitsland, 964 C2 Coupe 1991 Ganz Original
The combination of performance and economy have made the 912 enormously popular with sports drivers
|
18 sep 2007 16:53 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Zomaar benieuwd, maar wat kan die spanningsloze periode voor kwaad doen aan de torsieveren?
_________________________________________ NPC 0577
|
18 sep 2007 20:04 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ben ik op zich ook wel benieuwd naar. Per slot worden de veren als reserve materiaal ook niet onder spanning bewaard.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
18 sep 2007 21:15 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
|
@Classic912: dat heb ik in het verleden ook wel eens gehoord.
(Zelfde quote staat inderdaad op de site van de klassiek 911 & 912 club)
Weet niet meer precies hoe en wat, maar in mijn geval maakt het toch niet uit.
Ik heb nl recentelijk nieuwe Fuchsen gekocht en daar zaten Pirelli's op met nog maar net voldoende profiel. Dat is niet meer voldoende voor de volgende keuring dus zal ik m'n andere banden (zo goed als nieuw) erop leggen zodra ik 'm ophaal.
|
18 sep 2007 23:43 |
|
|
dannym
Nissan 350Z
|
waar doet verzekeraar moeilijk over patrick?
|
19 sep 2007 8:38 |
|
|
cabrio wim
|
Heb even een stukje overgenomen uit de 911 club. Wist het niet zeker meer, maar word hieronder bevestigt, torsi kun je niet vergelijken met spiraalveren, vandaar ook mijn 2de post bovenaan.
--------------------------------------------------------------------------------------
Klassieke Porsche 911 en 912 Club Nederland
Winterverzorging
Als de dagen weer korter en helaas ook kouder en natter worden, gaan veel liefhebbers over tot het "winterklaar" maken en voor enkele maanden stallen van hun geliefde klassieke Porsche. Wat kun je nu het beste doen om een Porsche op een verantwoorde wijze de winter te doen doorkomen?
Enkele tips:
* Zorg voor een droge goed geventileerde garage of stalling.
* Grote poetsbeurt plus gelegenheid om eventuele lakschades bij te werken, onderzijde te controleren en eventueel rubbers te behandelen.
* Auto goed warm rijden en olie verversen.
* Brandstoftank vol tanken [voorkomt condensvorming in tank].
* Banden oppompen tot 3 bar [na de winter druk corrigeren].
* Accu aansluiten op druppellader of uitbouwen en regelmatig bijladen.
* "Vochtvreter" in autointerieur plaatsen [deze regelmatig controleren].
* Om de 4 weken de motor d.m.v dynamopulley ¼ slag rondraaien [ringsleutel maat 22 of 20 direct op de krukas als de riem slipt].
* Om de 4 weken koppeling- en rempedaal enkele malen bedienen.
* Om de 4 weken auto heen en weer rollen en qua positie iets verplaatsen.
* Ramen iets openen en auto afdekken met een vochtdoorlatende doek of hoes.
Er zijn mensen die zweren bij het idee om de auto op te krikken, zodat de wielen vrijkomen. Hier is niets op tegen zolang de auto maar zodanig wordt ondersteund [onder draagarmen] dat de vering niet spanningloos wordt. De torsieveren van onze Porsches stellen een lange "spanningloze" periode niet altijd op prijs.
Technische commissie
|
19 sep 2007 8:54 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
|
Er is normaalgesproken een clausule die als eis stelt:
- klasse III alarm aanwezig en moet geactiveerd zijn
of
- Klasse I (startonderbreker) indien de auto binnen een straal van 1 km van waar de eigenaar woont staat gestald icm nachtclausule.
In mijn geval zegt de eigenaar van de stalling dat ie graag de accu's van de gestalde auto's eruit haalt.
Dat vind ik prima, want de kans op accu-lekkage of brand wordt daardoor kleiner, maar daardoor staat ie niet op (Klasse III) alarm.
Inmiddels is de verzekering wel al zo ver dat ze dit goedkeuren (want op deze manier is de auto ook niet makkelijk mee te nemen), maar er mee rijden is wel nog het probleem. verder heb ik nog niet gehoord hoe ze met het ontbreken van de (na 12 mndn vernieuwde) SCM certificatie en APK keuring om willen gaan.
Indien het laatste niet wordt goedgekeurd wil ik GEEN risico lopen en gaat ie 2 jaar lang stilstaan en geschorst worden. Maar, dan wil ik ook alleen maar betalen voor een inboedelverxzekering, en niet WA + CASCO....
Het lijkt allemaal wat onzinnig en overdreven, maar ik weet inmiddels hoe verzekeringen omgaan als het op uitbetalen zou moeten komen....
|
19 sep 2007 9:03 |
|
|
mayonaise
|
2.4 T uit 74 als dit een 2.4T US is, met MFI
dan kun je maar best de injectie pomp demonteren, en correct spoelen en opbergen
dit is GEEN overbodige luxe, een rebuild bij Koller kost 1500 euro en meer
en je zal een revisie nodig hebben als je een mfi pomp 2 jaar met benzine erin laat stil staan, garantie op factuur
|
19 sep 2007 11:18 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
|
Het is een europese 911 uit 1973 met carbs, dus voor mij geen MFI problemen.
Bestaat er ook iets voor de carburateurs als ie langere tijd stil staat?
|
19 sep 2007 11:46 |
|
|
mayonaise
|
ken ik minder van, maar zijn iets minder gevoelig denk ik
en goedkoper, gemakkelijker te reviseren, das doehetzelf, geen calibratie machines voor nodig
preventief WD40'en zou denk ik al veel voorkomen met carbs, maar best es verifieren met iemand zelf ervaring mee heeft
|
19 sep 2007 12:02 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ik begrijp heel goed dat je je terdege in wilt dekken - maar het ontkoppelen van de accu gebeurt veel vaker, bijvoorbeeld als auto-eigenaren de accu niet bij kunnen laden in hun (prive) garage ... daar komt nog bij dat het K III alarm in werking treedt als er 'n (werkende) accu aangesloten wordt
Met de "eigenaar" van de stalling zou je natuurlijk afspraken kunnen maken over 'n jaarlijkse APK of alarm keuring ... niet echt makkelijk als je de Porsche geschorst hebt, maar dat hoeft volgens mij niet in jouw geval
|
19 sep 2007 12:03 |
|
|
mafke
Opglabbeek, België
|
Patrick
Breng hem anders naar het oldtimerhotel
Ga ik wel af en toe kijken hoe het er mee is
|
19 sep 2007 21:34 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
pas op met je auto bij dat soort bedrijven te zetten.als ze in de problemen komen kom jij dat ook.
anton964
|
19 sep 2007 23:49 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
|
Is dat zo?
Ik neem aan dat als je zelf je kentekenbewijs (deel 1 met name) hebt, men niet zomaar je auto in beslag kan nemen als de stalling failliet gaat.
Jij bent dan toch duidelijk de eigenaar?
Als jij je auto bij de IKEA parkeert, dan is ie toch ook niet ineens inboedel van dat bedrijf en in beslag te nemen?
|
20 sep 2007 8:47 |
|
|
cabrio wim
|
@patric911 klein voorbeeldje. In '79 kocht ik voor mijn vrouw een Mazda 323 GT, deze auto zou eind die week afgeleverd worden, dus had al betaald en kentekenbewijs al mee gekregen om alles met verzekering te regelen, was toen nog niet zo met even bellen, meldcode en klaar. Wat happens Mazda dealer gaat in die week falliet en daar was niks van bekend dat hij er slecht voorstond, en was niet de enige pechpersoon.
Maar je wilt niet weten wat ik allemaal moeten doen heb om mijn auto, die al op mijn naam stond en betaald was, bij mij voor de deur te krijgen.
Op het laats heeft de importeur er voor gezorgt dat wij allemaal onze auto uit de garage mochten halen.
|
20 sep 2007 8:58 |
|
|