| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
"The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of... http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=39959 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Porschenovice [ 09 nov 2013 18:21 ] |
Berichttitel: | "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of... |
Misschien hoort dit in de "motorenrubriek" maar dan toch, ik vond een link naar een bedrijf ( http://www.theimssolution.com/ ) waar men claimt het zgn "IMS probleem" op te lossen door het kogellager wat kennelijk snel in elkaar draait, te vervangen door een glijlager met oliedruksmering. Is er iemand bekend met dit soort oplossingen, en is "het IMS probleem" echt een probleem of weer de zoveelste plofgerelateerde neuro-eruptie? Ik weet niet wat het kost, het lijkt me echter een goed verhaal, en wanneer het tegen serieus onheil zou behoeden..(zou dat er al zijn..) Ben benieuwd of hier ooit iemand is die hierin gedoken is? Porschenovice (996 C4 MkII 3.6) |
Auteur: | dirty gertie [ 09 nov 2013 18:38 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
Is een bekende oplossing. Zoek maar eens op "IMS" op dit forum, of "plof", of "996 motorprobleem" Paar avondjes leesplezier. Daarna weet je ook tegen wel onheil deze fix wel helpt en tegen welk onheil niet. Succes! |
Auteur: | DennisvdB [ 09 nov 2013 21:13 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
De een heeft er last van, de ander niet. De ene heeft het al bij 15.000 km en het andere lager gaat bij 200.000 km kapoet, en de ander helemaal nooit! Wil je zekerheid? Bak eraf, vliegwiel eraf, nokkenassen vastzetten en lager eruit, nieuwe erin. Zo simpel als dat. Bv Pelican Parts verkoopt 2 setjes, de ene is door henzelf ontwikkeld en moet je eens in de zoveel keer vervangen, de andere is van een bedrijf welke een keramische heeft ontwikkeld. Is iets duurder maar wel onderhoudsvrij. Lekker leesvoer, zoek maar eens op pelicanparts.com |
Auteur: | Porschenovice [ 11 nov 2013 23:43 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
Tja dat die IMS lagers soms kapot gaan en een ravage veroorzaken daardoor is mij bekend, de plofdraadjes natuurlijk ook. Mijn vraag was specifiek gericht op deze site met hun oplossing. Glijlager met druksmering via een aparte leiding via een flens onder het olifilter. Geniaal? Lijkt me een vrij permanente oplossing wanneer het gied werkt. |
Auteur: | 993 C2 [ 12 nov 2013 7:36 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
Deze oplossing met een glijlager is vrij nieuw. De tijd zal het leren. Die olieleiding van het oliefilterhuis naar het glijlager dat buitenom loopt onder het motorblok lijkt me ook niet handig. Als dat ergens achter blijft haken..... Plof... |
Auteur: | 986shans [ 12 nov 2013 14:17 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
Ik vind deze oplossing wel aan de prijs, en dan moet de boel nog gemonteerd worden! |
Auteur: | domibal [ 12 nov 2013 17:25 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. | |||||||||
Dat het IMS een ravage kan veroorzaken is een feit en dat het veel meer ellende kan veroorzaken (wanneer je niet op tijd bent bij vervanging) als gescheurde cilinderwanden ook! Daarom vind ik het zo vreemd dat er hier op het Nederlandse en Belgische forum zo weinig aandacht aan besteed word. In elk draadje waar het woord 996 in komt volgt ongetwijfeld het woordje “plof”, nu ik denk dat we dat wel gehad hebben en inmiddels wel weten Maar weet je dat IMS failures meer voorkomen dan de beruchte gescheurde cilinderwanden? Als ik hier in de search button het woordje plof of gevoelige IMS Lager typ krijg ik vervolgens leesvoer waar ik de volgende week zoet mee ben, maar wanneer ik LN engeneering typ krijg ik hier zero hits!!!!?? Typ ik LN engeneering in de search op Rennlist krijg ik nog meer hits als hier op gevoelige IMS Lager, toch wel vreemd? Onderaan meer……… Er zijn er alvast meer dan 8000 kitjes van verkocht!!!! Ik vraag mij dus af of er überhaupt al iemand van hier zo een retrofit van LN heeft geïnstalleerd????? Er zijn zelfs heuse polls op rennlist over IMS FAILURES per type waterkoker en wanneer je die mag geloven kom je procentueel uit op een hoger aantal drama’s dan het beruchte gescheurde cilinderwanden met het “plof” gevolg. poll 997 6.30% failure poll 996 9.86% failure poll boxster 11.83% failure Nog een Poll Ims pré 2006 En ga zo maar door………………leesvoer voor de volgende weken……… Natuurlijk zal het wel zo zijn dat het niet allemaal IMS failures zullen geweest zijn en er ook een aantal andere oorzaken het gevolg zullen geweest zijn waardoor de resultaten niet volledig correct zullen zijn. Ik mag het hopen….. Al hebben de sponsors(LN retrofit) van rennlist en 6speedonline er wel goed hun best gedaan om het probleem extra op te blazen om hun eigen nest te voeden, en ja waar kan je dat beter dan op een porsche forum, goedpope reclame en het juiste doelgerichte publiek. Toch kan je niet ontkennen dat dit tussenleger wel degelijk voor problemen kan zorgen en blijf ik het vreemd vinden dat het hier op het forum zo weinig tot geen aandacht krijgt. een opvallende vaststelling, wanneer we het hier hebben over het vernieuwen van een koppeling spreken we ALTIJD in één adem over de combo: koppeling + RMS (of omgekeerd)en eventueel het vliegwiel( indien nodig). Op rennlist en 6speedonline is het STEEVAST de combo koppeling + RMS + IMS en eventueel het vliegwiel( indien nodig) die wordt aangeraden!!!! Hoedanook, NIETS DOEN wanneer de boel toch is ontmanteld voor het vernieuwen van koppeling en RMS IS GEEN OPTIE naar mijn mening. Er zijn namelijk momenteel 5 mogelijkheden die je kan doen aan het IMS issue: 1) Je kijkt het na….. je ziet de flange( eind plaat van de bearing) wat sweten en denkt das ok, ik doe daar niets mee, sorry dit vind ik persoonlijk GEEN OPTIE! 2) Je haalt de flange eraf en vernieuwd deze met de nieuwe upgrade van porsche zelf alsook vervanging van de nieuwe gesealde boutjes (om aldaar ook lekken te voorkomen) en een nieuwe center moer. Deze optie is het minst wat je dient te doen. En zo kan je tenminste ook het tussenlager controleren of het nog mooi centraal staat, geen speling heeft , en nakijken of de outer seal nog goed zit. Heb je later toch een lek ter hoogte van bak en blok weet je praktisch zeker dat het RMS zal zijn die lekt. In het verleden zijn er 12 updates geweest van het RMS, de laatste van de 997 was ditmaal blijkbaar de goede en geschikt voor alle waterkokers. Doch in het verleden was het niet altijd het RMS de schuldige, vaak werd deze gewisseld en had men kort nadien opnieuw een lek terwijl het ook de oorzaak was van het IMS, omdat deze enkelvoudige seal het liet afweten met lekken tot gevolg waarvan men toen ook dacht dat het van het RMS kwam, niet noodzakelijk dus! Deze flange upgrade voorzien van een drievoudige seal is dus alleszins het minste wat je kan doen en kost je nauwelijks een goede 100€ en gecombineerd met een nieuwe RMS zit je wel echt goed betreft het lekken tussen blok en bak. 3) Deze kit, zowel geschikt voor single row en dual row lager. De kit bestaat uit bijgeleverde single row lager, en voor de dual row versie wordt er gebruik gemaakt van een spacer. Deze kit is de voordeligste oplossing tot op vandaag. 4) de most famoust zeer solide en met de keramische lagers, de beste oplossing!! 5) de nieuwste ontwikkeling tot op vandaag ook als vervanging van de kwetsbare OEM. En eveneens van dezelfde fabrikant LN die nu een tweede oplossing aanbied maar dan via permanente smering van het lager. De buitenste seal van de lager wordt weggenomen en via een leiding naar het oliefilter onder druk voorzien van permanente smering. Lijkt op zich wel goed, daar je lager constant voorzien is van smering maar je zou zo maar eens de aansluiting van je leiding aan oliefilter moeten beschadingen of erger de leiding verstopt geraken. Bovendien is dit wel een zeer dure optie, ruim 1k voor de kit alleen!en pas vanaf 2014 verkrijgbaar voor de DIY. Tot slot, porsche heeft maart dit jaar de cijfers bekendgemaakt voor de US, deze cijfers tonen dat er minder dan 1% IMS failures zijn voor de double rows voor wagens tss ’97 en ’00 en tss de 4 en 8% Failures voor de single row lagers ’01 en ’06. Voor wat het waard is want dit zijn nog maar de cijfers via OPC’s, misschien hooguit 1/3 van alle waterkokers in de VS. Een kopreviesie door gevolg van gescheurde cilinderwanden kost al snel 3 K, daarmee heb je dus maar 50% van een “gevoelige IMS Lager” opgelost, die andere 50% is eenvoudigweg een 650€ (meegenomen tijdens vervanging koppeling) extra kostend retrofitje van LN IMS Volgend voorjaar is de koppeling van mijn boxster aan de beurt en kies ik voor optie 2, nauwelijks 15 minuten extra werk!!!!!!!! blijkt na controle dat het tussenlager niet meer in het centrum van de krukas staat, of er speling opzit ga ik resoluut voor optie 4 Hier nog een draadje met ditmaal een totaal vernietigde motor tot gevolg van een IMS failure . Voor alle duidelijkheid, ik ben zelf maar een leek qua techniek, dit is een verzameling van gegevens van probs rond het IMS waar ikzelf wel mee in mijn hoofd zit. Hier zitten zoveel techneuten en echte porsche specialisten,van top professionals tot top amateurs. Gezien de resultaten van de rennlist poll’s, heet dit dan geen recht om iets meer in de aandacht te komen? |
Auteur: | 912 [ 12 nov 2013 17:56 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
En vanaf modeljaar 2006 nog minder kans. Stel 1-3% ... Daar kan je toch niet over inzitten? |
Auteur: | domibal [ 12 nov 2013 23:29 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
Dat klopt, vanaf MY 2006 is er minder risico en vanaf 2012 is er al helemaal geen risico meer want de 981 en 991 hebben gewoonweg geen tussenlager meer Maar mij is het meer te doen rond het feit dat het gevoelige IMS Lager fenomeen (ten gevolge van een gescheurde cilinderwand) zoveel aandacht krijgt en het IMS failure nagenoeg geen hier op dit forum, terwijl de risico’s in beide gevallen EVEN GROOT of beter EVEN KLEIN ZIJN En een gevoelige IMS Lager komt tenminste nog in aanmerking voor een dure revisie terwijl een IMS failure alleen nog in aanmerking komt voor de verkoop van oud ijzer daar de motor volledig in gort is gedraaid . De oorzaak is dat de seals (inner en outer) van het OEM LAGER omhulsel pre 2006 loskomen ,waardoor er motorolie zich kan vermengen met het lagervet en op die manier het verzegelde lager na termijn helemaal leegloopt en droog staat……………… en de stalen lagers zich vervolgens een baan vrij maken om zich te katapulteren in het blok. Dus de vraag wederom, waarom krijgt dit hier geen aandacht Iemand |
Auteur: | 993 C2 [ 14 nov 2013 9:05 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
Hier nog een filmpje van wat er zoal fout kan gaan.... http://youtu.be/5EOvhl77idA |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 14 nov 2013 11:02 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
Die gasten van bovenstaand filmpje hebben er echt lol in lijkt het, goudmijn die 996/997 motoren... |
Auteur: | 993 C2 [ 14 nov 2013 11:39 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
Dit zijn dezelfde gasten van de IMS solution en LN engineering. Goede marketing... |
Auteur: | wolf [ 14 nov 2013 12:22 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
poe. niet voor waterboyz met een hartkwaal. |
Auteur: | 912 [ 14 nov 2013 13:16 ] |
Berichttitel: | Re: "The IMS Solution", oplossing voor een echt probleem of. |
Stemmingmakerij... |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |