Auteur |
Bericht |
Martijn18
|
Slijtage van de banden 996 Turbo - 570 Pk
Beste mede Porsche liefhebbers,
Mijn vader en ik zijn al een enkele tijd opzoek naar een geschikte 911, en we hebben eerdaags een proefrit met een 996 turbo, de uitvoering met 570pk.
Aangezien een auto met dit vermogen op een circuit thuishoort, zijn we ook van plan om regelmatig met de auto naar Zandvoort te gaan.
Nu hoor ik regelmatig dat alle banden na een Porsche Dag direct aan vervanging toe zijn. Ik vraag mij af of dit waar is, en zou graag jullie ervaringen hierover horen.
Alvast bedankt:)
|
30 jan 2014 20:42 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Slijtage van de banden
Ik heb geen ervaringen met dé 570PK uitvoering van de 996 turbo. Denk wel dat dat bandjes nog wat harder slijten op circuit met 150PK meer dan standaard maar als je serieus overweegt zo'n auto aan te schaffen zouden de banden het laatste zijn waar ik me zorgen om ging maken.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
30 jan 2014 21:02 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Ik heb ook wat problemen met de vraagstelling. Het gaat om een "geschikte 996". En blijkbaar is dat een getunede 996 turbo die af en toe op Zandvoort ingezet gaat worden. En dan is de vraag "of het echt zo is dat je banden na een dag Zandvoort aan gort zijn"…
Ik denk dat je voordat je met een getunede 996 turbo met 570pk naar Zandvoort gaat, je al met een paar minder krachtige auto's ervaring opgedaan zou moeten hebben en het antwoord op de vraag al ondervonden zou moeten hebben.
Maar om antwoord te geven op je vraag: - ja, je hebt gelijk, dat kan, geen enkel probleem, je kunt je normale straatbanden (en remmen) best in één trackday aan gort helpen - en nee, als je geschikte banden hebt en niet harder rijdt dan je banden (en remmen) aan kunnen, kun je best een paar trackdays met een set banden doen
Afgezien van hoe hard je de boel laat slijten, is mijn grootste probleem trouwens de pickup die aan je banden blijft plakken als je van de lijn afwijkt. Als je normale straatbanden hebt en je moet er nog dagelijks op rijden loop je grote kans op onbalans die niet te verhelpen is omdat de pickup er niet meer af te krijgen is.
|
30 jan 2014 22:33 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Wat mij zorgen zou baren is dat een 996 met 570 pk sterk getuned en dus absoluut niet standaard is. Mij lijkt me dat voor zo'n vermogen stijging minstens sterkere intercoolers nodig zijn en waarschijnlijk andere turbo's. Als je dan bedenkt dat je op een circuit een auto echt tot het maximum gaat belasten met hoge toerentallen e.d. dan vraag ik me af of je dat niet al snel op (hoge) kosten gaat jagen. Dan lijken banden me van minder grote zorg. Overigens kun je prima met 570 pk op de autobahn rijden mits je het goede tijdstip kiest Ik zou ook eens met een "gewone" turbo gaan rijden en dat ervaren. Als je je echt veel zorgen om de banden maakt dan zou ik maar eens googlen wat de rest van het onderhoud en verzekering enzo kost. Ik denk dat je dan die banden al snel als een klein item gaat zien. (wat zou je denken van een 1:2 of 1:1 brandstof verbruik? met zon 570pk tuning vast 98 benzine...) Ik gun je alle lol van de wereld en ja, lijkt mij ook een gave auto. Heb zelf al eens regelmatig een berekening gemaakt van de kosten voor 'n 997 turbo vs 991 bijvoorbeeld. Daar schrik je toch echt van hoeveel meer 'n turbo je gaat kosten qua gebruik.
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
30 jan 2014 23:17 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
Caelin: 997 turbo/GT3 is wel de logische volgende stap.... soms droom ik er ook even van
|
31 jan 2014 0:12 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Helemaal eens Caelin. 570 pk is geen standaard 996 Turbo (af fabriek heeft een 996 Turbo tot 450 pk met X50 pakket). Mijn 996 Turbo S heeft (af fabriek) 542 pk en daarvoor zijn heel wat zaken aangepast in Weissach, zoals oliekoeler, andere intercoolers en turbo's van de GT2 maar ook de remmerij. Ik kan je zeggen dat het zaakje op het circuit echt heel erg heet wordt en hoe meer pk's er uit het apparaat moeten komen hoe meer er ook aan voorzieningen moet zijn getroffen om de warmte kwijt te kunnen. Op het circuit gaat het helemaal niet om pk's trouwens. Ik denk dat ik vaker met het klamme zweet in mijn handen zit dan iemand die met 200 pk net zo hard als ik over het circuit gaat. Het gaat bij circuit rijden om zo gelijkmatig mogelijk rijden en zeker zonder ervaring heb je eerder last van al die pk's en Nm's dan dat ze je gaan helpen. Meest listige met de Turbo op het circuit is het uitaccelereren van bochten. Iets te abrupt het gas er op en de turbos leveren al zoveel power dat je voor je het weet ook je achterlichten kan bekijken. Brandstof verbruik is bij de langere afstanden die ik normaal rijdt ongeveer 1:8,5 maar een dagje op et circuit spelen is 1:1,5 geen uitzondering zoals Caelin al schrijft. En ga er van uit dat er op het circuit waar het maximale van de motor gevraagd wordt minimaal Euro98 in moet. Afhankelijk van de rijstijl maar ik haal zo'n 10.000 km uit een set banden op de openbare weg, en op het circuit is het met twee circuit dagjes wel gebeurd met de bandjes. Hoop dat je hier wat mee kan om een verstandige keuze te maken.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
31 jan 2014 0:27 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Slijtage van de banden 996 Turbo - 570 Pk
Kletskoek. Tenzij je het er om gaat doen (maar dan kan natuurlijk alles stuk). (o ja, ruime circuitervaring met 996 Turbo, 530 pk)
|
31 jan 2014 10:29 |
|
|
thedutchguy
ex 993 Targa
|
1 dag gummen = 1 nieuwe set banden: simpel.
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
31 jan 2014 13:26 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Misschien moet DS eens wat meer gasgeven, of die schamele 530Pk eens laten oppeppen tot een fatsoenlijke 570PK...
|
31 jan 2014 13:33 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Veel (alles) hangt af van rijstijl en afstelling. Reed in het begin met de Duc een achterband aan flarden in 200km. Inmiddels doe ik daar 600km over, en ik ben niet (veel) langzamer geworden
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
31 jan 2014 14:09 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
En opletten bij de tweede bocht (bocht naar links); erg glad.....
|
31 jan 2014 14:49 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Heb ook ervaring met getunede 996 TT, net als DS ongeveer 530 pk. Heftige auto voor op het circuit, wel voor gevorderden, zou ik zeggen. Banden op circuit niet veel ervaring mee maar 2 keer gedaan, banden waren zeker niet op bij beetje normaal gedrag. Maar DS heeft hier ruimschoots ervaring mee, en ik denk niet dat die 40 pk extra heel veel verschil zal maken....
|
31 jan 2014 15:05 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Klopt, het aantal PK's doet niet zoveel met de banden. Temperatuur veel meer. Ik heb afgelopen zomer alleen bij zeer warme dagen op het circuit gereden en dan gaat het best hard met de banden.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
31 jan 2014 15:08 |
|
|
porsje911
Porsche 964 Carrera 2 Cobalt blauw en een trackday 944 S2
|
Tipje 1: check ff je verzekeringspolis. De meeste verzekeraars sluiten schade die veroorzaakt is op het circuit uit. Tipje 2: in geval van geen dekking; houd hem op de baan
_________________________________________ Kijken, rijden en genieten! http://www.lievekampadvocaten.nl
|
31 jan 2014 16:03 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Daarom gebeuren er ook extreem veel ongelukken op de rotonde bij het circuit van Zandvoort...
_________________________________________ Got coffee?
|
31 jan 2014 16:46 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Om iets te slopen is geen vernuft nodig. Snel rijden doe je door op de grens te rijden ipv er overheen. En banden oproken doe je door over de grens heen te gaan.
|
31 jan 2014 19:53 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Dat ding bij W&O?
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
31 jan 2014 20:46 |
|
|