| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Ervaring met waterless coolant van evans
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=41594
Pagina 1 van 1

Auteur:  PeterB [ 07 mei 2014 16:31 ]
Berichttitel:  Ervaring met waterless coolant van evans

Een bericht voor de waterkoelers

Heeft iemand ervaring met waterless coolant van evans?
Het zou een oplossing zijn voor koelproblemen door het hogere kookpunt. Daardoor onstaan er geen luchtbellen en blijft de koeling beter.
Er heeft een verhaal gestaan in 911 & Porsche world maar ik benieuwd naar ervaringen uit Nederland.

Auteur:  964HP [ 07 mei 2014 21:39 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring met waterless coolant van evans

Leuk voor vooroorlogse auto's zonder koelsysteem dat onder druk staat waardoor water bij 100 graden (over)kookt en reguliere koelvloeistof bij 106C, ipv 121/128 graden bij 1 bar overdruk.

Voor moderne performance applicaties zet ik mijn vraagtekens. Evans bestaat voor 100% uit glycol, dit heeft helaas maar 65% van het koelend vermogen van water. Daarnaast is de viscositeit hoger dan van water waardoor de circulatie afneemt. De tweede wet van thermodynamica dicteert dat beide aspecten en negatieve uitwerking op Q oftewel koelcapaciteit hebben. Gewoon een natuurkundig feit.

Praktijk tests laten dan ook steevast hogere bedrijfstemperaturen waarbij 25C extra geen uitzondering is. Ok, maar als Evans pas bij 180C kookt is dit toch niet erg? Dus wel! Deze hogere temp vergt al snel 3-5 punten extra octaan om detonatie tegen te gaan, met een klopsensor trekt de ecu in dat geval flink wat graden voorontsteking af hetgeen tot merkbaar vermogensverlies leidt. Ook kunnen kleppen in hun geleiders gaan 'vreten'.

Als tegenargument op bovenstaande voert de marketingafdeling van Evans aan dat het lokale hotspots ten gevolge van 'nucleate boiling' tegen gaat. Tja, heb praktijktests gezien waarbij ook met Evans gewoon nucleate boiling
optreedt....dus die vlieger lijkt op z'n best ook maar half op te gaan en niet op te wegen tegen de eerder beschreven
nadelen.

Als klap op de vuurpijl is (pure) glycol ook nog eens brandbaar....is water toch zo gek nog niet??

Ik zou mijn heil toch eerder in een fysieke aanpassing van het koelsysteem zoeken (thermostaat, temp balans cilinderbank links/rechts, vloeistof volume, extra radiator). Of natuurlijk gewoon Lufti gaan! ;-)

Auteur:  PeterB [ 08 mei 2014 21:52 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring met waterless coolant van evans

Bedankt voor je uitleg, helemaal duidelijk.
Daar ga ik dus maar niet aan beginnen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/