Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 09 maart 2025 15:27



Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Ervaring met waterless coolant van evans 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Harderwijk
Bericht Ervaring met waterless coolant van evans
Een bericht voor de waterkoelers

Heeft iemand ervaring met waterless coolant van evans?
Het zou een oplossing zijn voor koelproblemen door het hogere kookpunt. Daardoor onstaan er geen luchtbellen en blijft de koeling beter.
Er heeft een verhaal gestaan in 911 & Porsche world maar ik benieuwd naar ervaringen uit Nederland.
_________________________________________
924, 911 3.2, 951, 968, 951, 968 , 964 ,944, 996 mk1,944S en nu 944S2


07 mei 2014 16:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Ervaring met waterless coolant van evans
Leuk voor vooroorlogse auto's zonder koelsysteem dat onder druk staat waardoor water bij 100 graden (over)kookt en reguliere koelvloeistof bij 106C, ipv 121/128 graden bij 1 bar overdruk.

Voor moderne performance applicaties zet ik mijn vraagtekens. Evans bestaat voor 100% uit glycol, dit heeft helaas maar 65% van het koelend vermogen van water. Daarnaast is de viscositeit hoger dan van water waardoor de circulatie afneemt. De tweede wet van thermodynamica dicteert dat beide aspecten en negatieve uitwerking op Q oftewel koelcapaciteit hebben. Gewoon een natuurkundig feit.

Praktijk tests laten dan ook steevast hogere bedrijfstemperaturen waarbij 25C extra geen uitzondering is. Ok, maar als Evans pas bij 180C kookt is dit toch niet erg? Dus wel! Deze hogere temp vergt al snel 3-5 punten extra octaan om detonatie tegen te gaan, met een klopsensor trekt de ecu in dat geval flink wat graden voorontsteking af hetgeen tot merkbaar vermogensverlies leidt. Ook kunnen kleppen in hun geleiders gaan 'vreten'.

Als tegenargument op bovenstaande voert de marketingafdeling van Evans aan dat het lokale hotspots ten gevolge van 'nucleate boiling' tegen gaat. Tja, heb praktijktests gezien waarbij ook met Evans gewoon nucleate boiling
optreedt....dus die vlieger lijkt op z'n best ook maar half op te gaan en niet op te wegen tegen de eerder beschreven
nadelen.

Als klap op de vuurpijl is (pure) glycol ook nog eens brandbaar....is water toch zo gek nog niet??

Ik zou mijn heil toch eerder in een fysieke aanpassing van het koelsysteem zoeken (thermostaat, temp balans cilinderbank links/rechts, vloeistof volume, extra radiator). Of natuurlijk gewoon Lufti gaan! ;-)


07 mei 2014 21:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Harderwijk
Bericht Re: Ervaring met waterless coolant van evans
Bedankt voor je uitleg, helemaal duidelijk.
Daar ga ik dus maar niet aan beginnen.
_________________________________________
924, 911 3.2, 951, 968, 951, 968 , 964 ,944, 996 mk1,944S en nu 944S2


08 mei 2014 21:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Stiruam


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.