Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:02



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakelen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Antwerp
Bericht Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakelen?
Iemand ervaring mee?

Zou het schakelen soepeler maken.

Ik heb het klassieke probleem met de 2e versnelling van mijn 915 bak.
Ik ben er vrij sceptisch over maar indien positieve ervaringen zou ik het zeker overwegen.

http://www.porsche-blog.nl/2014/04/03/n ... in-je-911/


21 jun 2014 8:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakel
Als je je schakelmechanisme reviseert los je meestal problemen op...
Snel schakelen blijft altijd lastig.... bij oude 911-jes moet je daar gewoon meer tijd voor nemen...
Blijft ook een beetje een gevoelskwestie....
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


21 jun 2014 12:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakel
Of combineren met dit:

http://www.nieuweruitenwissers.nl/auto- ... e-911.html

Kan je snel schakelen en de schakelgang is ook duidelijk!!
:thumleft:
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


21 jun 2014 12:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakel
Bill22D schreef:
Iemand ervaring mee?

Zou het schakelen soepeler maken.




Het schakelen van de ene versnelling naar de andere versnelling gebeurt in de versnellingsbak. Logisch.
Om te schakelen is een mechanisme nodig om van de versnellingspook jouw keuze over te brengen naar de versnellingsbak.
Twee verschillende dingen met beide hun eigen slijtage problemen, maar waar het probleem ook zit, uiteindelijk één symptoom: slecht schakelen.


Even voor de duidelijkheid: een 915 versnellingsbak schakelt goed en de versnellingen zijn goed te vinden.
Maar dat goede schakelen gaat bij een 915 versnellingsbak sneller achteruit dan bij een modernere bak zoals de G50 versnellingsbak. Dit komt doordat de 915 versnellingsbak een oude oplossing heeft om tandwielen te synchroniseren.
Vroeger door Porsche bedacht en ontwikkeld, maar op een gegeven moment bleek het andere meer toegepaste synchronisatiesysteem toch preciezer en lichter te schakelen en is ook Porsche ( erg laat) overgestapt op het synchronisatiesysteem dat ondertussen door alle andere auto en versnellingsbak fabrikanten werd en wordt toegepast.

Tegenwoordig wordt een slecht schakelende versnellingsbak ( meestal ook zwaar in de twee schakelen) vergeleken met een moderne G50 bak. De G50 bak wint dan altijd. Maar eigenlijk moet je een goede jonge of goed gereviseerde bak vergelijken met een G50 bak. Dan is het verschil niet zo groot.

Vaak klaagt een Porsche rijder met 915 bak over slecht schakelen en grijpt dan naar eenvoudig te monteren onderdelen zonder het probleem te laten oplossen. Het is erg belangrijk om eerst een goede diagnose te stellen, waar zit het probleem?
Zijn de geleidebussen versleten? Is het schakelmechanisme ooit losgenomen en nooit meer goed afgesteld? Of komt het moeilijk in de versnellingen krijgen door een probleem in de versnellingsbak?


Bij dit laatste kun je wel een Gateshifter monteren en heb je geluk als het wat ( lijkt) te helpen, maar het probleem is dan nog niet verholpen.
Overigens is een Gateshifter of wat dan ook nooit nodig bij een goede versnellingsbak en een goed afgesteld en werkend schakelmechanisme.

Een schakelweg verkorter zorgt alleen maar dat de problemen zich vergroten. Een zwaar inschakelende tweede versnelling zal na het monteren van een schakelwegverkorter nog zwaarder schakelen.
_________________________________________
Rebel engineering


21 jun 2014 14:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakel
Ik weet niet hoe slecht hij schakelt, mijne is compleet gereviseerd maar dan nog gaat het niet zo soepel als een moderne bak natuurlijk.

Double clutchen helpt wel enorm. En het is erg leuk, afremmen, double clutch schakelen met tussengas dmv heel and toe en weer op het gas wanneer je de bocht ingaat. Heerlijk.

Maar dat is vast informatie die je kent.
_________________________________________
Porsche 911SC '78
Volvo 242 '79
Audi RS6 '05
Prius '08 (aanrader :-)


27 jun 2014 23:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakel
Paar jaar geleden bij ca 220.000 km alle slijtage delen van het mechanisme van pook tot de bak vernieuwd. Ook het kogelgewricht waar de pook in draait. Met nieuwe olie in de bak en goed afgesteld een wereld van verschil.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


28 jun 2014 17:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GhostRider, W3C [Validator]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.