Auteur |
Bericht |
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenkomen?
Hi allen,
Degenen die mijn eerdere posts lazen, weten dat ik al jaren 'af en aan' op de loer lig voor een 911 cabrio. Het is nu 'aan' en ik heb er een op de korrel: Een 911 4s cabrio PDK met 40.000 km op de teller uit bouwjaar 2009.
Ik heb een algemene, open vraag: Waar moet ik specifiek op letten en waar moet ik rekening mee houden qua onderhoud / reparaties op een termijn van zeg 5 jaar (dus tot 2019), rekening houdende met 5 tot 10 dkm per jaar?
En een specifieke vraag: Is het raadzaam om de AKK uit te laten voeren bij hetzelfde Porsche Centrum die de auto indertijd heeft geleverd en die de auto in opdracht van de verkoper rijklaar gaat maken? Of is het verstandiger om dit juist door een ander Porsche Centrum te laten doen?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ideeen en tips!
|\/|
|
24 apr 2014 21:32 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Weinig om op te letten, alleen genieten van een geweldige 911 Kan wel noemen welke onderdelen er bij mijn karretje vernieuwd zijn maar geloof dat je daar niets aan hebt. AKK bij een goede onafhankelijk specialist. De oorspronkelijke leverancier, waarom dat
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
24 apr 2014 21:48 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
mod by horn: als je op de laatste post reageert hoef je die niet te quoten. dat houdt het forum compacter, overzichtelijker en leesbaarder. dank Nou, ben toch wel benieuwd naar wat er bij jouw karretje (wat voor een? jaar / kms?) werd vervangen! De oorspronkelijke leverancier, een Porsche Centrum, zit om de hoek en ik vermoed dat de verkoper de AKK en rijklaar tegen een goede prijs kan verkrijgen. Ik ga NOOIT meer naar een Porsche 'specialist' omdat ik mijn Boxster ook heb laten AKK'en door zo iemand; hij was er van overtuigd dat de foutmeldingen van de lambdasondes voortkwamen uit het feit dat zijn testsoftware niet up-to-date was en keurde de auto goed. De rest kun je raden. Maar laten we focusssen op de aankoop van de 911!
|
24 apr 2014 21:55 |
|
|
bully
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Waar ga je de auto laten onderhouden? Bij hetzelfde PC?
|
24 apr 2014 22:16 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Hi, dat is precies mijn dilemma/vraag, maar dan omgekeerd uitgelegd; teken dat je de vraag goed hebt begrepen;-) Wil ik de AKK laten uitvoeren door het PC dat de auto indertijd leverde en 'm rijklaar gaat maken? Of, inderdaad andersom, de AKK bij mijn vaste PC dat straks ook het onderhoud gaat doen? Wat lijkt jou het veiligst (en waarom)?
|
24 apr 2014 22:22 |
|
|
Frits77
986 S040
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Meeste zekerheid koop je volgens mij door er eentje te kopen met Porsche approved garantie. Dat is niet de voordeligste in aanschaf maar dan wel zorgeloos. Anders altijd behoorlijk bedrag ( 8K ) achter de hand hebben voor evt tegenvallers zoals motorschade. Een aankoopkeuring geeft daarop geen garantie vlg mij.
|
24 apr 2014 22:29 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Hi, moet ik -los van de kwestie of het onder garantie valt of niet- dan rekening houden met motorschade op zo'n jonge, moderne auto met zo weinig km's?
|
24 apr 2014 22:34 |
|
|
Frits77
986 S040
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Na alles wat ik ervoer lees, kan ik dat het beste adviseren. Maar ik weet er (lang) niet alles van; lees eens wat berichten van Resto op dit forum. Of bel 'm eens (google: auto resto, nijmegen). Hij (Michel) weet echt veel over de motoren van deze auto's.
|
24 apr 2014 22:49 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Eigenlijk is het triest dat je bij de aanschaf van een auto van 5 jaar oud en zo'n lage kilometerstand een motor-revisie in het achterhoofd moet houden ... Iedere andere auto zou je bijna blind kunnen kopen, ongeacht het merk. Zelfs met 100.000 km. meer mits normaal onderhouden.
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
24 apr 2014 22:54 |
|
|
bully
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Daar waar ik de auto zou laten onderhouden zou ik ook de AKK laten uitvoeren.
|
24 apr 2014 23:13 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Begrijp ik goed dat de motor bij het type auto dat ik op het oog heb, een bekend probleem is? Vertel...
|
24 apr 2014 23:20 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Als de 997 elk jaar naar de garage moet, houd dan rekening met onderhoudsbeurten die ongeveer 1.000 euro kosten (per jaar). Als ie elke 2 jaar naar de garage mag (vanwege longlife olie of zo), dan zijn de kosten lager. Ik kocht 4 jaar geleden ook een 4 jaar oude 911 met 40.000 km op de klok (996 targa) en had er weinig kosten aan. Spanrollen die moesten worden vernieuwd was nog de voornaamste kostenpost, maar dat viel voor mij onder de garantie. O ja, en die keerring reparatie, was ook iets van 1.000 euro (maar viel ook onder de garantie ) Als ie goed uit de AKK komt, en je rijdt elk jaar ongeveer 7.500 km, dan zou ik me echt nergens zorgen over maken. Ik reed in de beginperiode 35.000 km per jaar...
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
25 apr 2014 0:35 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Bij mijn P uit 2009 met PDK en nu 45.000km moest de brandstofpomp vervangen worden. Is wel onder garantie gebeurd. Ik heb begrepen dat dit toch wel een "kwaaltje" is van de 997.2 types. Ken persoonlijk meerdere eigenaren waarbij ook de brandstofpomp vervangen is. Dit was wel binnen twee jaar bij ongeveer 15.000km. Ondanks dat ik niet zo heel veel rij laat ik wel ieder jaar een grote beurt doen. Dit hoofdzakelijk omdat ik hier meestal kortere stukken rij. Verder is het gewoon een geweldige, probleemloze auto!
|
25 apr 2014 5:23 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Als ik bij een auto van 5 jaar oud met 40000 op de teller en 5-10000 km/jaar, 8000 achter de hand moet houden voor motorschade ging ik een Ferrari rijden....of een R8, of iets anders exotisch....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
25 apr 2014 8:40 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Zoals gewoonlijk weer heel veel klok .........................klepel verhalen. De direct ingespoten motoren vanaf model jaar 2009 zijn totaal anders van opbouw dan de eerdere waterkokers. Het enige min of meer structurele probleem wat ik ken is bij de vroege serie het kapot gaan van de hoge druk brandstof pomp. Deze worden onder garantie vervangen. Voor de rest zijn het probleemloze motoren.
|
25 apr 2014 8:53 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Retroman, wordt een lang draadje als je alle teksten 'quote'. 'Nieuw antwoord' al ontdekt Gegevens van mijn karretje staan in avatar. Net als door anderen genoemd is de hogedrukbrandstofpomp vernieuwd. Verder een piepende waterpomp en ivm licht onregelmatig lopen 2 lambdasondes, beluchtingsklepje van de brandstoftank en de gasklep. Alles voor 50.000 km.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
25 apr 2014 9:36 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
De AKK bij jouw vaste PC dat straks ook het onderhoud gaat doen en ik zou toch voor de Porsche approved garantie gaan. In beginsel iets duurder, maar de echt hoge kosten blijf je van gevrijwaard.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
25 apr 2014 11:25 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Hmm, de meningen zijn nogal verdeeld. Als ik dit zo lees is er toch wel een echt probleem: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 120&type=3Incident? Of hebben ze er écht wéér een?
|
25 apr 2014 18:16 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Vanuit mijn perspectief staan je vooral voorlopig veel kilometers met een big smile te wachten ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 apr 2014 18:18 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Er is een groot verschil tussen de modeljaren 2004-2008 en later. Vanaf 2009 is de motor totaal anders, ander blok, andere koppen, ander materiaal, alles anders. Zoals ik al zei kennen de later blokken geen problemen met tussenlassen en kapotte cilinders.
|
25 apr 2014 19:03 |
|
|
de911gek
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Er is ook relatief heel weinig te vinden over motorschade van de mkII en dat terwijl die toch ook alweer 5 jaar rondrijden... Lijkt idd erop dat dit nieuwere blok kwalitatief iets beter is dan die van de MKI.
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
25 apr 2014 19:33 |
|
|
de911gek
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
.. De tijd zal het leren...
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
25 apr 2014 19:34 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
De keerring... klassiek probleem bij de 986 en 996. Kan iemand bevestigen dat dit bij de 997 mkII definitief uit de wereld is? Met bronvemelding 'als het ff kan'?
|
25 apr 2014 20:47 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
Dat is een fijn vooruitzicht. Je bezit er zelf een, geheel probleemvrij?
|
25 apr 2014 20:48 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko
het RMS en ook het IMS probleem behoren tot het verleden. ANDERE bronvermelding mag je zelf zoeken het koelprobleem met schade zoals getoond in je link bestaat nog wel. komt naar mijn idee regelmatig voor na ondeskundige reparatie aan koelsysteem: het op juiste manier volledig vullen!
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
26 apr 2014 0:23 |
|
|