Auteur |
Bericht |
jwvbeek
|
Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Na bijna 2 jaar met veel plezier mijn CaymanS te hebben gereden heb ik deze ingeruild voor een 997s. Heel erg blij met mijn nieuwe auto. Het verschil van 60 pk is aanzienlijk merkbaar. De 911 voelt meer aan als een volwassen sportauto, ondanks dat ik echt veel lol heb gehad met de Cayman.
Bij aanschaf van de 997s ben ik linea recta naar Carnewall gereden voor een GT exhaust modificatie. Mede gebaseerd op de vele positieve reacties hier op dit forum. Nu doet het geluid van de 911 met de GT exhaust meer 'racy' aan de Cayman, maar ik mis de diepe grom die ik met de Cayman met sportuitlaat wel had. Het is voor mij toch nog een beetje tam. Gert (carnewall) raadde me nog een sportkatalysator aan die het geluid rauwer en dieper zou moeten maken.
Heeft iemand ervaring met Carnewall GT exhaust icm een sportkatalysator? En is het verschil merkbaar?
Ben erg benieuwd heb verder over deze combinatie hier nog weinig over kunnen vinden.
Alvast bedankt!
|
25 mei 2015 20:08 |
|
|
welleuk
|
Re: Carnewall GT uitlaat te tam
Heb recentelijk dezelfde vraag aan Gert Carnewal voorgelegd.
Onderstaand zijn antwoord;
"Net zoals de GT uitlaat hebben we ook een 200 cell cat upgrade. Hierbij worden de bestaande catalysatoren opengemaakt en de 2x 2 originele elementen worden vervangen door twee 200 cell sport cat elementen van HJS, hét beste merk van sportcats. Met 200 cell cats krijg je geen CEL’s, is alles ok voor emissies en krijg je ook geen problemen op de keuring omdat alles er origineel blijft uitzien. Deze aanpassing maakt de uitlaat 25-30% luider en geeft een vermogenwinst van 10-15PK. Bijkomend voordeel is dat je dan terug met 2 nieuwe cats hebt."
Kan zelf niet inschatten of het geluid en vermogen door de aanpassing verbeteren maar wellicht kan iemand dit beoordelen of heeft deze aanpassing reeds gedaan.
|
25 mei 2015 22:06 |
|
|
Flash
987 Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
|
Re: Carnewall GT uitlaat te tam
Uit een ouder topic maar ik kon niets vinden over de HJS Cat van Carnewall..
Iemand ervaring met het geluid en het vermogen wat vervangen naar deze CAT zou moeten opleveren? Is het geluid voller of wordt het dusdanig hard dat het storend is..?
|
09 nov 2015 17:01 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Al dat "getrut" (excusez le mot) met bestaande uitlaten, katalysatoren, etc. . . . koop dan een fatsoenlijk compleet sportuitlaatsysteem. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een Boxster zo fantastisch horen klinken dan met een Cargraphic sportuitlaat kit (info maar eens bij www.vdgugten.nl )
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
09 nov 2015 18:36 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Ik vind een capristo toch net iets beter klinken: https://www.youtube.com/watch?v=B9RTFyX0euU
_________________________________________ Mvg,
René
|
09 nov 2015 20:36 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
10-15 pk winst door de cats open te maken? Kan dat?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
09 nov 2015 20:48 |
|
|
Bertjan
2008 987 Cayman SVeluwe
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Klopt de titel van dit topic wel helemaal, of mis ik iets? Als ik het zo lees vind je de Carnewall uitlaat op de 997 te tam?
Overigens, voor het geld vind ik de Carnewall GT perfect op een Cayman S. Betaalbaar en zeer substantieel verschil met standaard, waarbij het geluid luider en veel dieper is, incl onweer bij gas los tussen 2 en 3k RPM. En nog steeds heel erg 6 cilinder boxer, dus een aanpassing die het karakter van het geluid niet aanpast. Weet niet zo goed hoe zich dat verhoudt tot een 997?
_________________________________________ Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER
|
09 nov 2015 20:49 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Eerlijk gezegd . . . nee, en zeker niet indien er weer 2 x 200 cell sportkats voor worden teruggeplaatst. Het gesproken woord is nu eenmaal gemakkelijker dan het keiharde bewijs van de rollenbank Maar . . . de "klant" wil het nu eenmaal graag horen. Bij mijn 993 is het volgende gedaan: 1) X-pipe van Cargraphic met 2 x 100 cell sportkatalysatoren 2) sport einddempers van Europipe (jawel, die met dat prachtige geluid die helaas niet meer worden gemaakt) 3) inlaattraject aangepast (ander luchtfilterhuis + filter) 4) motormanagement chip, speciaal voor mijn setup Max (eerlijke) vermogenstoename volgens de specialist, zo'n 30 pk Liever had ik ook 60 pk gehoord, maar ja . . . De 993 rijdt in ieder geval als een beest met volgens velen een waanzinnig geluid
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
09 nov 2015 21:01 |
|
|
Flash
987 Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Bertjan....de titel klopt niet bij mijn vraag, heb je gelijk in (oud topic waar ik inhaakte..). Ik heb een 997 met originele sportuitlaat maar was benieuwd of er iemand is met 997 (of vergelijkbaar type/motor) die de HJS 200 cel CAT bij Carnewall (of elders) heeft laten plaatsen en of het merkbaar is aan het geluid (maar niet irritant binnen) en of je wat merkt van het beloofde vermogen..? Ik kon niets hierover vinden, haakte in op oud topic maar had misschien even een nieuwe moeten starten...
|
09 nov 2015 21:05 |
|
|
Bertjan
2008 987 Cayman SVeluwe
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
ah, nu zie ik het met de data van posts... Excuus, maar verklaart idd waarom ik het niet helemaal kon volgen
_________________________________________ Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER
|
09 nov 2015 21:10 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Ik ook . . . sorry Opletten blijft lastig
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
09 nov 2015 21:14 |
|
|
Flash
987 Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Ik begrijp dat jij het naar tevredenheid op je Cayman S hebt. Hoe klinkt het geluid tov 'origineel' in het interieur? Is het goed te doen of wordt het zo hard dat het glazuur van je tanden knapt? Sorry mannen, ik had beter ff een nieuw topic kunnen starten...
|
09 nov 2015 21:17 |
|
|
Bertjan
2008 987 Cayman SVeluwe
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Het is heel goed te doen, grootste verandering is echt buiten. Sterker nog; van binnen zou ik het wel wat meer willen horen, maar het nadeel van uitlaten is toch vooral dat je heb buiten de auto hoort ipv erin... Vooral de roffel bij gas los hoor je binnen ook wel, zij het behoorlijk gedempt als je raampje niet wat open hebt. Ik ga er alleen niet nog meer aan doen, want buiten de auto is het op dit moment perfect voor mijn smaak. Als ik het hoor in een tunnel bv met raampje wat open, bij het achteruit inparkeren in mijn garage, of onlangs binnen in de hal van Porsche Centrum Rotterdam, dan is het geluid geniaal en redelijk perfect voor wat ik zoek. Heb ook Marco 3.2 al eens langs horen komen op een 80km/h weg met dezelfde setup en toen ik dat hoorde was ik wel overtuigd dat luider niet nodig is Om binnen nog wat meer te horen overweeg ik nog steeds eens luchtfilter aan te passen, maar weet niet zo goed wat dat precies verandert. Kan ook zijn dat meer geluid binnen even leuk is maar op den duur not so much...
_________________________________________ Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER
|
09 nov 2015 21:33 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Hierdoor wordt alleen het "aanzuiggeluid" versterkt . . . en dat is in veel gevallen niet zo mooi als het uitlaatgeluid . . . en kan eveneens nogal overheersend zijn in het interieur. Voor de één fraai . . . voor een ander niet. Ik heb zelf (o.a.) op mijn 993 het fabrieks "Porsche Soundpakket" zitten, zijnde een aangepast luchtfilterhuis en (overigens zeer fraaie) eindstukjes op de einddempers. Het "aangepaste" luchtfilterhuis omvat een aantal extra gaten en een chroom inlaatventuri. Die gaten zijn overigens zelf makkelijk te boren in een bestaand deksel, met hetzelfde resultaat als gevolg. Het resultaat is echter alleen een (bijna hinderlijk) versterkt aanzuiggeluid en optisch fraaie eindstukjes op de einddempers . . . bijna zonde van het geld. De later gemonteerde X-pipe met sportkatalysatoren en de Europipe sporteinddempers gaven WEL het gewenste EARGASM
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
10 nov 2015 2:08 |
|
|
Scooby-R
Een echte Nee-T3
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Tip: Laat eens iemand in je P. rijden en ervaar het geluid als buitenstaander. (letterlijk) Ik vond de sportdempers van Fabspeed eigenlijk ook te tam, terwijl ik toch veel positieve reactie's "uit de directe omgeving" hoorde. Totmbo overgehaald om een paar keer een "fly-by" op diverse snelheden te doen, parkeren met een beetje tussengas en een sprintje naar de honderd........ook leuk om er dan met een andere auto achteraan te rijden. Het geluid is dan niet te vergelijken met wat je "binnen" hoort. Dus voordat je verder gaat met aanpassen, luister eens wat de demper buiten de auto doet, voordat je het weet zit je met een brulpijp waar je op lange ritten helemaal gestoord van wordt.
_________________________________________ I have sexdaily, I mean dyslexia, fcuk
|
10 nov 2015 8:20 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Vooralsnog ook ontzettend tevreden met mijn Gundo Hack.. ook al veel over geschreven hier.. indien iemand hier belang bij heeft heb ik een adres waar dit mooi en professioneel kan gebeuren voor een vriendelijke prijs..en nee.. heb er geen aandelen
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
10 nov 2015 17:35 |
|
|
leander
Brabant - Westland
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
_________________________________________ 924 Track '84
Ex: 924 Turbo Targa '80 Ex: 986 Boxster S '01
Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.
|
10 nov 2015 21:19 |
|
|
jwvbeek
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Ik overweeg om na de Carnewall modificatie een sportkatalystor (HJC 200 cells) te laten plaatsen. Ik mis nog de rochel bij na het terugnemen van het gas.
|
02 jan 2017 17:28 |
|
|
Erwin C2
ex 964 C2 coupe, ex 996 C2, ex 964 cabriolet C2, ex Cayenne 4.5S, Cayenne 3.2S, ex Cayenne 4.5S, ex 993 C2 en huidige Porsche 997 4SDenHaag
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Gefeliciteerd maar heb je ook nog wat foto's van je P997 S of heb ik dat ergens gemist
_________________________________________ RESPECT 2 ALL
|
02 jan 2017 18:38 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Laat mij ook even weten wat je besluit, misschien heb ik er ook belang bij. Benieuwd naar het resultaat
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
03 jan 2017 5:45 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Met enige slag om de arm omdat de Cayman uitlaat weer helemaal anders gevormd en opgezet is als de 911 maar wel iets iets om in het achterhoofd te houden.
Een 200cell katalysator gaat ook wat anders klinken, andere toonhoogte en geluidssterkte. Het zou kunnen dat de Carnewal mod daardoor kan gaan dreunen omdat het frequentiespectrum van de 200cell net anders is als dat van de originele cats. Maw de dempingskarakteristiek van de mod is misschien net niet optimaal voor een aanpassing van andere uitlaatdelen.
Ik had dit heel erg met een overstap naar een x-pipe met 200cell kats. Had einddempers met de carnewal mod en die ging hierdoor zo hard toeteren en dreunen omdat ze door de mod de hele lagere frequenties anders dempen en deze net door de x-pipe versterkt worden. Ik heb ze uiteindelijk vervangen voor een set cargraphic einddempers. Dat loste het probleem grotendeels op.
|
03 jan 2017 11:41 |
|
|
spenki
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Ik wilde ook graag wat meer geluid met mijn blauwe Cayman S 2006. Kon nergens een foto vinden wat er precies gedaan word bij een bypass dus zelf de uitlaat maar opengeslepen en gemodificeerd naar eigen inzicht en weer dichtgelast. Het resultaat vind ik zelf super. Voor wie meer wil weten zal ik de komende dagen even wat info posten in mijn project topic Cayman blauw.
|
04 jan 2017 22:03 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Jongens ga toch naar Johan v.d. Gugten ( www.vdgugten.nl/) en laat een fatsoenlijk, rollenbank getest, uitlaatsysteem monteren !! Dat goedkope gekut (excusez le mot) allemaal . . .
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
04 jan 2017 23:35 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Aandelen daar? Maar als je zelf net zo goed kunt waar een garage een paar honderd euro voor vraagt waarom niet
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
05 jan 2017 1:37 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Carnewall GT uitlaat op CaymanS te tam
Dat zal ik je uitleggen. Een goed ontwikkeld uitlaatsysteem, die zal je toch ergens moeten aanschaffen en aangezien v.d.Gugten importeur is van o.a. Ruf en Cargraphic zou dat een prima adres kunnen zijn. Daarna heb je vervolgens de keuze om het te laten monteren of om het zelf te doen, iets wat velen makkelijk zelf kunnen (zoals ik).
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
05 jan 2017 15:36 |
|
|