| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Waggelen
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=42342
Pagina 1 van 1

Auteur:  Gaius [ 10 aug 2014 8:50 ]
Berichttitel:  Waggelen

Gisteren ingehaald op A20 vanaf Rotterdam net voor Gouda en aansluiting A12 door een 997. Daar zit een leuke bocht in de weg en vanwege de slootjes die er vroeger lagen enkele leuke golven in het wegdek. Altijd goed om je wegligging te testen en blijkbaar wilde de 997 laten zien dat hij harder kon dan mijn A5-je, maar met de cijfers 160 op de teller (kan ook andere volgorde zijn meneer de agent) zou ik niet met deze chauffeur willen ruilen in die bocht. Manman wat een gewaggel aan de achterkant. Eist toch z'n tol die motor op de verkeerde plek. Je zag m druk sturen (dat is een deel van het probleem) en de auto deinde langzaam naar de buitenkant van de bocht. Zag er scary uit. Voelde me een stuk veiliger in m'n A5 en die wegligging mag ook wel beter althans als ik het vergelijk met m'n oude beamer. Als ik eindelijk een P naar m'n zin gevonden heb zal ik wel een update plaatsen. Wordt alleen geen 997. Is niet mijn type.

Auteur:  porsche964 [ 10 aug 2014 8:56 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

Of het aan de 997 algemeen ligt is niet op voorhand te zeggen, onderstel van deze specifieke auto kan niet goed zijn. Of inderdaad als je lekker loopt te zwiepen met je stuur dan reageert elke auto daar niet fijn op.

En je kan inderdaad nog even vrolijk verder zoeken, maar dan zal het wel nooit een 911 worden :-)

Auteur:  2000 gtv [ 10 aug 2014 9:03 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

Gaius schreef:
Wordt alleen geen 997.
Wordt dus een 991 van de rest is de wegligging alleen maar minder.Of een 991 fijner rijdt dan een 997 (of oudere)is weer een andere vraag. 8)

Auteur:  Justin [ 10 aug 2014 9:18 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

Zal combinatie van onderstel, misschien uitlijning en misschien gebrek aan stuurkunsten zijn. Een nieuwere 911 met een strak onderstel rijdt rustig spreekwoordelijke rondjes om een a5. Ga er maar eens in proefrijden.

Auteur:  Enguess [ 10 aug 2014 9:44 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

Vreemd verhaal.

Auteur:  Wimpie67 [ 10 aug 2014 9:54 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

Neem de proef op de som, zou ik zeggen. Of neem een Cayman :mrgreen:

Auteur:  Gaius [ 10 aug 2014 10:16 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

Denk dat de chauffeur een volgas rechtuit ridder is, die bang werd van de bochtsnelheid in combinatie met de golven in het wegdek en teveel zat te corrigeren. Maar natuurlijk blijft die motor op de verkeerde plaats zitten :lol:

Kijk overigens nog steeds voor een 911 lufti, dus zal de bocht niet snel in een 997 nemen. Inmiddels zou me dat wel geld (uitgave) besparen want die lufti's worden iedere week duurder en kwaliteit stijgt niet navenant. Ben overigens geen 911 extremist en zou dus best een andere auto kunnen worden. Er zijn zat leuke auto's. Misschien wordt t wel een Boxster, Cayman. Volgende week misschien eens in het noorden bij een 911 kijken, maar daar staan dan weer veel Donkervoorts. Ook altijd leuk, maar voor weekendje weg wat minder praktisch.

Auteur:  Stephan911 [ 10 aug 2014 22:44 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

VErbaas me er steeds weer over hoe superstrak mijn 996 c4 steeds weer stuurt op klaverbladen en/of rotondes, vandaag ook weer genoten :drive:

Banden zijn ook van het betere rubber, Pirelli's P-Zero's, plakken ook lekker eenmaal warm gereden :thumleft:

En dat met het (nog) orginele onderstel ook, en nee mijn dempers zijn nog lang niet op, maar ik wil em persoonlijk nog es iets lager zetten met nieuwe veren/dempers, niet dat het nu nodig is maar dan zou ie nog strakker sturen met nog meer grip, eerst maar es zo doorrijden voorlopig.

Dus misschien is een 996 wat voor je? Ik persoonlijk vind dat een geweldige stuur-auto, sportief en comfortabel en strak, (liefst persoonlijk nog ietsjes harder en stugger afgeveerd dan..)

Auteur:  Remmel [ 11 aug 2014 9:39 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

Rondetijden op de Ring en andere circuits zeggen iets meer over de wegligging van een auto dan een momentopname achter een willekeurige auto waarvan je niet weet of hij/zij in orde is en hoe begaafd de bestuurder is...
Bij clubraces zie je ook hetzelfde type als 1e maar ook als laatste over de finish gaan...

Auteur:  frankv [ 11 aug 2014 10:11 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

Goede veren en dempers zijn naar mijn idee erg belangrijk. Ik heb onder mijn daily Prius Plug-In (jajaja, kom maar...) een Bilstein B14 veer-demper set (hoogte verstelbaar, demping niet verstelbaar, upside down veerpoten) uit Japan, Conti sportcontact banden en een TRD achterstabi uit de VS gemonteerd. Lange doordraaiende bochten (al dan niet met hobbels zoals de genoemde) zijn daarmee echt fantastisch, de setup geeft een enorm vertrouwen. Het is de reden dat ik een afspraak heb staan om een B16-PSS10 set onder mijn 964 te monteren, want de Prius doet dit soort bochten nu echt veel strakker dan mijn 964...

Auteur:  Johann [ 11 aug 2014 10:28 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

Uit ervaring kan ik je vertellen dat mijn 997 (standaard 3.6 Carrera) niet van lange slappe bochten houden, maar dat is eigenlijk waar voor alle 911s. Er is op de A2, richting Utrecht op de paralelbaan vlakbij PCA, ook zo een lange S-bocht. Als ik daar met een snelheid boven 140 km/h binnen gaan heb ik soms ook last van waggelen. De reden is meestal omdat er verkeer is en ik de auto moeten laten uitlopen. Als er geen verkeer is en ik de auto door de bocht duwen met de gaspedaal heb ik geen last van waggelen, maar voor een 911 novice kan dat best eng zijn.

De gouden regel voor bochten in een 911 is niet voor niets langzaam naar binnen en snel naar buiten en vooral niet remmen of je voet van de gas halen. Dat allemaal om waggelen, en in zijn extremere vorm uitbreken van de kont, te voorkomen.

Auteur:  Pacoloco [ 11 aug 2014 10:30 ]
Berichttitel:  Re: Waggelen

Citaat:
VErbaas me er steeds weer over hoe superstrak mijn 996 c4 steeds weer stuurt


Dit viel mij keer op keer ook op. Ik had dan wel een sportonderstel (dacht ik) en erg breed rubber (225/285). De auto kon meer dan ik durfde. Ook door de C4 uiteraard. Een instructeur ( die zelf ook 996 reed) had tijdens een rijvaardigheid cursus de nodige moeite om overstuur te creƫren en gaf ook aan dat je wel erg lomp met de auto om moet gaan om hem op die manier uit te laten breken.
De 964c4 durf ik nog niet te zeggen. Hij staat hoog op de poten en is onrustiger in bochten. Ik wil hier ook graag een lager/stugger onderstel maar zal ook dan de limiet niet opzoeken (zeg ik nu) :mrgreen:

Ik kan me niet voorstellen dat een 997 een (veel) slechtere wegligging geeft ivm een 996.
Wellicht is die van een A5 (RS5?) nog beter? (Helaas) geen ervaring nee :)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/